Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: basport flyttet foran (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hvordan måler du DC-modstanden? Ved 20 °C SKAL den ligge indenfor 5,8 ohm ±0,15 ohm. Vær opmærksom på, at modstanden i tilledningerne på et multimeter skal trækkes fra. Vær desuden opmærksom på, at meget få multimetre reelt kan måle modstand under 10 ohm med særlig god nøjagtighed (men få først og fremmest en evt. offset-fejl elimineret - kortslut måleledningerne og aflæs). En ægte 4-wire måling er vejen frem, men desværre koster et godt lav-ohms 4-wire måleapparat 3-5 kkr.

Dernæst kan jeg kun råde dig til at spille enheden til, så ophænget ikke ændrer sig under måling. Fuld mekanisk tilspilning kan klares på 5 minutter. Giv den ca. 10 V ved små 25 Hz (man kan mærke, når frekvensen er rigtig) i 5 minutter, og lad den derefter afkøle til stuetemperatur (ved stuetemperatur). Lige inden måling kan du lige give den et par hurtige sweep.

1/48 oktav er fint!

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

18W/8530G00 er blot en coated udgave af 18W/8531G00, så BL, Re og Rms er de samme. Den bevægelige masse er nogle få tiendedele gram højere - indflydelsen på resonansfrekvensen falder indenfor tolerancerne (d.v.s. i praksis ubetydelig).

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har prøvet for sjovt at indtaste Re som 5.8 og det ændre lidt, men ikke ret meget. De tre Q'er falder... meget.. meget lidt. Jeg syntes stadig der er langt ned fra Qts på 0.44 til 0.36.

Målte lige min modstand i ledningerne på mit multimeter, og den målte 0.3, så kommer Re til at passe fint. Men de tre Q'er er stadig meget høje....

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Glemte jeg at sige, at kombinationen med dæmpematerialet er afgørende for det optimale resultat (mere fyld = større akustisk kabinetvolumen => længere port). Det er ikke supernemt at trimme et basreflekssystem - men stensikkert er det, at man ikke bare skal bygge det, man beregnede i første omgang og så sige - det var det! Der SKAL lytte-trimmes, ellers bliver det aldrig optimalt (så skal man da være usandsynlig heldig). Bruger man en god model, kan simulering og praktisk måleresultat ligge meget tæt, men det fortæller altså ikke hvordan, det lyder. Det er naivt ud over alle grænser at tro, at der er en direkte korrelation mellem frekvensgang og god lyd. Bevares, klangbalancen skal da være i orden, og resonante peaks vil vi absolut helst være fri for (og summationen i deleområderne skal selvsagt være i fase. Her arbejder vi allerede med tid). Derudover kan det kun anbefales at kigge i tidsdomænet. Her opdager man ting, der indlysende må hænge sammen med lydkvalitet - og så kan man begynde at optimere efter dét i sine indledende simuleringer.

Tak for de spændende og lærerige indlæg!!

Kan du give mig et hint på volume på denne enhed i basreflex:

http://www.riviera-acoustics.com/catalog/product_info.php?pr oducts_id=291&cPath=22_66_69&language=en

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Henrik, jeg kan kun sige, jeg stoler på målemetoden og målingernes reproducérbarhed hos Tymphany i Videbæk. Jeg har som sagt målt et hav af 18W'ere i min tid derude. Hos os i Herning kan vi, som du kan se med 22W'eren, reproducere deres data indenfor acceptable tolerancer. Der er tre muligheder:

1) Din enhed er off spec.

2) Der er noget galt med din måling.

3) Tymphany har ændret konstruktionen (næppe sandsynligt).

Prøv evt. at få dem til at måle den for dig.

Hvad måler du resonansfrekvensen til efter tilspilning? Q-værdierne er jo ligefrem proportionale med denne!

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Skorpio, du får svar i morgen!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg prøver og måler den igennem igen når den engang er spillet til. Så må vi se. Ved bare der er mange der undre sig over at deres ts parameter ikke stemmer med SS enhederne. Og jeg kan heller ikke. men jeg laver nok lige et indlæg når jeg får det gjort. Så må jeg tage den derfra.

Du kan se her, at Troels G. også får andre værdier når han måler TS med hans Clio.

15W/8530

Fra :
http://www.troelsgravesen.dk/W1501_95.htm

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det ligner de oprindelige 15W parametre, der siden er blevet revideret efter en justering af centreringsskivens stivhed. Desværre er der sket det, at de gamle parametre på forunderlig vis har fundet vej til Tymphany's nye hjemmeside (de var ellers blevet rettet). En 15W/853X-XX har tilspillet en resonansfrekvens på omkring 33 Hz. For en 15W/453X-XX ligger den på 40-41 Hz.

Hvis folk har et problem, må de kontakte Tymphany. Hos mig og DAAS passer tingene fint!

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

BL for en 15W/853xK00 (stort magnetsystem) er heller ikke 7,0 Tm (det er også en gammel opgivelse). Den er som for 18W'eren 6,7-6,8 Tm. For en 15W/853xK01 (lille magnetsystem) er BL 5,8-5,9 Tm (og ikke 6,1 Tm - gammel værdi).

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Skorpio, jeg vil igen gå lidt på kompromis: 25 liter tunet til 32 Hz. Jeg har igen regnet med 0,3 ohm i serie samt typiske tab i kabinet og port - og 35% fyld.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

En lille analyse kan måske gøre tingene klart. Lad os betragte en 18W/8531G00, og lad os for nemheds skyld antage, at den bevægelige masse (Mms) og det mekaniske tab (Rms) ligger fast - d.v.s. ikke er behæftet med produktionstolerancer. Vi ser nu udelukkende på variationerne i resonansfrekvens (fs), kraftfaktor (Bl) og DC-modstand (Re). Las os antage følgende variationer:

Bl: 6,6 - 6,9 Tm   (ca. ±2,2% tolerance)

Re: 5,65 - 5,95 ohm   (ca. ±2,6% tolerance)

fs: 26,5 - 29,5 Hz   (ca. ±5,4% tolerance)

Disse tolerancer er fuldt acceptable, og det er svært at gøre det bedre kære venner - bare prøv!

Alene disse variationer resulterer i, at Qts kan ligge mellem 0,31 - 0,40.

That's life folks! Der er tolerancer på alt. De værdier, I ser i Scan-Speak's datablade, er typisk gennemsnittet af 10 tilfældig udvalgte enheder fra en af udvikleren godkendt pilot-serie/1. produktion. Jeg skal ikke længere forsvare disse produkter, men med enheder fra mange andre producenter står det værre til (nogle gange langt værre).

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ok, betyder det at mine målinger måske er rigtige nok alligevellet?

Jeg syntes bare det gør MEGET ved kabinetberegninger. Det gør det jo umuligt at bruge opgivne data hvis det skal gøres helt ordenligt.

Vil du anbefale at man selv måler Re, Fs, Qes, Qms og Qms. Benytter opgivne BL/Mms eller lign til at regne Vas ud? Kunne det være et godt kompromis? Eller bør man gå hele vejen selv, eller benytte alle opgivene parameter?

Jeg har en mere 18W8530G00. Vil se om jeg får samme resultat som den sidste, når jeg kommer hjem.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Som højttalerproducent vil man naturligvis benytte et givet sæt middelparametre. Det vil jeg også anbefale selvbyggeren at gøre - med mindre man er i stand til at udmåle parametrene ordenligt.

Kabinetberegninger er vejledende. For det første passer T-S modellen ikke 100% på nogen højttalerenhed, men det er den lineære model, og den er fuldt tilstrækkelig, vil jeg mene - for trimning undgår du alligevel ikke (hvis du er seriøs). Dernæst kommer diverse tab, som kan være svære at forudse og som gør, at kabinettet ikke er ideelt - særligt er der porten, som er en stærkt ulineær komponent (hvilket dog ikke rokker ved min favorisering af basrefleksprincippet). Endelig er der lytterummets enorme indflydelse. Din simulering gælder for nærfelt/2-pi rum.

Fik du målt impedanskurven for den tilspillede 18W/8530? Den vil jeg da gerne se.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Henrik, jeg kan se, du slet ikke medtager box-tab i dine simuleringer (Qa, Qp og Ql). Den fejl, du derved begår, har sandelig da også indflydelse på resultatet. Og hvad med den akustiske volumenforøgelse som dæmpematerialet bidrager med?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har ikke fået den tilspillet. Jeg tror hurtig konen bliver trær af 25Hz. Men vil da prøve og se om jeg kan låne en et sted, og måle den også.

Ql er sat til en standard værdi i mine beregninger. Kan ikke huske hvad. Qa og Qp har jeg ikke brugt. Dæmpningsmaterialet øger volumen en smugle, og enheden, port osv tager en smugle.

Du må huske at alm selvbyggere ikke har et rum klar med måleudstyr og 8 timer om dagen. Jeg skal slæbe en stor pc ind i stuen, måle, og så ryde op igen inden konen kommer hjem. Men jeg prøver at holde et så højt niveau som mulig. Troels anbefaler også omkring 33 liter til 18W og lyttet op imod et 28 liters.

Hvad mener du er optimalt for en 18W8530G00 ? Min 3vejs bliver 30 liter til bassen (ca).

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer er skam også baseret på lytning. Her har folk så forskellig smag.

Det kan ikke hjælpe noget bare at referere til volumen (33 liter, 28 liter......). Portfrekvensen skal med. 33 liter tunet til én frekvens lyder forskelligt fra 33 liter tunet til en anden frekvens. Jeg er og bliver af den opfattelse, at 33 liter er for stort til en gennemsnitlig 18W/8531.

Der er som sagt ikke betydelig forskel på 18W/8531 og 18W/8530 - blot en ganske tynd og ultralet kosmetisk coating. Det ændrer klangen en lille smule i mellembåndet men påvirker ikke parametrene nævneværdigt. 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Uden at skulle gøre mig klog på det, synes jeg dog det ser ud somom at henholdsvis gamut og sonusfaber bruger 8531' i relativt store kabinetter (over 30l), sådan at bedømme på kasserne ihvertfald. Så skal jeg ikke kunne sige om de har modificeret enheden eller der bare er en helvedsmasse spildplads i deres kasser.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

I en 3-vejs Sonus faber Cremona (den første model) sidder der 2 stk. 18W i et fælles 40 liter kammer. Der er ikke meget spildplads i sådan en - grundet kabinetkonstruktionen.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også finde et eksempel på et forholdsvist lille kabinet
http://www.piega.ch/en/produkte/tc-serie.htm
Piega TC70X
Her er 2x18W fx anvendt i et forholdsvist lille kabinet, lød godt, gik ok dybt og havde høj WAF.

Eller hvad med Xavian XN360
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1399&zoneid=3

USXX: Yderst spændende indlæg! Hvad er så din opfattelse af et fornuftigt kabinet volumen og tuningsfrekvens til en gennemsnitlig 18W8531?
Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Svaret kan vist findes flere steder herinde, men det ligger omkring 20 liter tunet til 33-34 Hz med omkring 35-40% fyld. 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes