Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: basport flyttet foran (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Mit bassbox forslår en kasse på

Vb =  32,87 liters
  Fb =  29,24 Hz
  QL =  6,969
  Fill = normal

Hvilket resulterer i en F3 på 38Hz

Indtaster jeg:

Vb =  20, liters
  Fb =  33,5 Hz
  QL =  6,969
  Fill = normal

Rammer jeg en F3 på 48Hz

begge med portdia på 50mm

Det er alligevel meget dybbas man ofrer! og det er faktisk uden at kunne se de store ændringer på nogle af de andre grafer det er istand til at vise.

Dog kan der ses forskelle på:

membranudsving (60w) hvor 20l kassen lige kommer op over 7mm ved 55Hz

og 33l kassen er helt oppe ved 9mm ved 45Hz

Groupdelay for 20l kassen kommer aldrig over 7ms hvor 33l kassen er helt oppe omkring 10ms (begge omkring 30hz) ellers opfører de sig ens.

Så er impedansforløbet selvfølgelig også en smule anderledes..

Jeg har jo ikke i nærheden af samme erfaring eller viden om 18w'en som usxx, men derfor har jeg stadig svært ved at se hvorfor den større kasse er uegnet nu hvor eksempelvis troels har god erfaring med det. Jeg har inde og kigge, han har prøvet 8531eren i en 23l kasse med en portfrekvens på 35hz, hvilket han ikke var helt tilfreds med på grund af der netop manglede lidt dybbass. Derefter gik han op til en 28l, hvilket han vist også skriver var det han bedst kunne lide.

Jeg hørte også henriks elysium med en coated 18w, der var bestemt heller ikke noget jeg kunne sætte en finger på, det lød rigtig furnuftigt. Men jeg har selvfølgelig heller ikke hørt den i andre kabinetter, så jeg har svært ved at udtale mig.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke en større kasse er uegnet. Jeg foretrækker bare noget andet - baseret på meget lytteerfaring.

Man kan ikke tolke så direkte på simuleringerne (som teoretisk gælder i 100% lyddøde omgivelser). Nedre grænsefrekvens korrelerer ikke med lydkvalitet. Derudover er -6 dB nok mere interessant end -3 dB. Simuleringen fortæller intet om koblingen til lytterummet.

En højttaler, der går knap så dybt kan godt opfattes mere bas-rigtig, hvis den er afstemt på en bestemt måde.

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke til hensigt at definere den eneste sandhed omkring basrefleksafstemning. Jeg beretter blot om et alternativ til mere traditionel afstemning - et alternativ, der reelt har meget at byde på. Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg synes lyder bedst/mest rigtig. Folk må gøre, som de vil ud fra deres egne præferencer.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Jeg har ikke til hensigt at definere den eneste sandhed omkring basrefleksafstemning. Jeg beretter blot om et alternativ til mere traditionel afstemning - et alternativ, der reelt har meget at byde på. Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg synes lyder bedst/mest rigtig. Folk må gøre, som de vil ud fra deres egne præferencer.

Det er helt klart også enormt brugbart med nogle input af den grad som du formår at levere, det tror jeg alle incl mig er meget taknemmelige for.

Meget af min søgen i bekræftelse af en større volumen end den du forslog stammer også fra at jeg er ved at bygge en højtaler med en 8531 og kabinettet er lige blevet færdig og det ligger omkring de 30l.

Jeg tror også jeg under alle omstændigheder vil forsøge mig med en 8531 og et mindre kabinet næste gang jeg bygger, det kan jeg jo kun blive klogere af. Hvis altså scanspeak enheder er noget der er til at få fingerne i til den tid.

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Det er da også ok først at lave et kabinet på et par liter eller 3 for meget, man kan jo altid smide en mursten eller noget andet ind i bunden af kabinettet.

Det jeg oplever med de fleste basreflekskonstruktioner er at de for det meste har godt af at man gør porten længere end beregnet.

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny

Hafler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Der er en ting, jeg ikke forstår omkring udregning af kabinet-størrelse. Fyldet/dæmpematerialet får kabinettet til at fungere, som om det er væsentligt større, end det faktisk. Det må omvendt betyde, at et større kabinet kan have den rigtige størrelse med mindre dæmpe-materiale???
Til top Vis Hafler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hafler

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Marts 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Det bliver ikke VÆSENTLIGT større - men dog større rent akustisk. Det skyldes lydens ændrede hastighed i strømningsabsorbenten (porøst dæmpemateriale). Ved brug af almindeligt syntetisk dæmpemateriale, vil man (i følge mine eksperimenter) få en forøgelse af det akustiske volumen på ca. 15% i det område, hvor dæmpematerialet ligger (afh. af hvordan, det ligger). Hvis du fx har et 20 liter kabinet og fylder det 40% løst op (d.v.s. ikke komprimerer dæmpematerialet), så havner du med et effektivt akustisk volumen på teoretisk 21,2 liter.

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Skorpio, jeg vil igen gå lidt på kompromis: 25 liter tunet til 32 Hz. Jeg har igen regnet med 0,3 ohm i serie samt typiske tab i kabinet og port - og 35% fyld.

Mange tak, det vil jeg prøve.....mit nuværende kabinet er 30 liter, så hvis jeg putter 5 kg sand i hver så passer det vel?

De 25 liter er det med eller uden fyld?

Tuning til 32Hz får jeg til en port på Ø47mmx165cm....

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Nu har sand jo ikke en massefylde på 1 kg/liter !

Jeg husker ikke, om jeg angav det tomme netto volumen eller det akustiske volume. Prøv dig frem. Du har jo volumen nok at lege med - og du slipper alligevel ikke for at lyttetrimme.

Strengt teoretisk kan en hvilken som helst portdiameter bruges - portlængden bliver bare forskellig for den samme tuningsfrekvens. Jo større diameter, jo længere port. Jeg vil mene, en diameter på 47 mm er lige i underkanten. Det kan nok godt gå, men 55 mm havde ikke været af vejen. Dine beregning af portlængde er korrekt (under visse forudsætninger, jeg ikke vil komme nærmere ind på her).

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Hey,

USXX  > Hvor vil du tune en 18W?

Jeg har læst at Gamut L3 er stemt til 38Hz.
Jeg tuner min ved 33Hz.

Men du vil benytte 21 liter?

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Er emnet ikke uddebatteret? Prøv jer frem kære venner! Beregning alene gør det ikke. De bringer os tættere på målet, hvis vi ved hvor, vi vil hen. Der skal altid trimmes port (og sikker også dæmpemateriale) ved LYTNING! Det er en meget vigtig fase, som I ikke slipper for, hvis I vil lave en virkelig god højttaler.

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Det er forresten IKKE en 18W/8531, der sidder i en GamuT L3 !!!

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:
Det er forresten IKKE en 18W/8531, der sidder i en GamuT L3 !!!

Hvad dælen er det så?

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Det er en Scan-Speak 18W selvfølgelig - men ikke en 8531

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hahaha , så må det være en 8831 eller en 4531?

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke give konkrete informationer om stumperne i GamuT's produkter.

Generelt kan jeg blot sige, at hvis man vil lave en 2-vejs højttaler og bruge en Scan-Speak 18W, så er der én bestemt enhed, det er oplagt at tage UDGANGSPUNKT i.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Jeg vil ikke give konkrete informationer om stumperne i GamuT's produkter.

Generelt kan jeg blot sige, at hvis man vil lave en 2-vejs højttaler og bruge en Scan-Speak 18W, så er der én bestemt enhed, det er oplagt at tage UDGANGSPUNKT i.

hvilken enhed er der så snak om? og hvorfor?

USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Nu må I undskylde! Prøv at tænke lidt selv - og stol på jeres valg/intuition. Hvad er din egen første indskydelse?

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

USXX skrev:

Nu har sand jo ikke en massefylde på 1 kg/liter ! Nej du har helt ret, den er faktisk 1,6.....så jeg kan spare lidt på mængden

Jeg husker ikke, om jeg angav det tomme netto volumen eller det akustiske volume. Prøv dig frem. Du har jo volumen nok at lege med - og du slipper alligevel ikke for at lyttetrimme.

Ja, sådan må det være...

Strengt teoretisk kan en hvilken som helst portdiameter bruges - portlængden bliver bare forskellig for den samme tuningsfrekvens. Jo større diameter, jo længere port. Jeg vil mene, en diameter på 47 mm er lige i underkanten. Det kan nok godt gå, men 55 mm havde ikke været af vejen. Dine beregning af portlængde er korrekt (under visse forudsætninger, jeg ikke vil komme nærmere ind på her).

Jeg har fundet en egnet port på ø47mm indvendig og vil forsøge med en for lang og korte ned. Jeg har så to parametre at skrue på, volume og port længde. Mit udgangspunkt er 30 liter og en port på 180mm længde. Bassen er dyb, men slap og uden kant og attack....kedelig...

Nu vil jeg så sænke volumen til de 25 liter og se hvad der sker. Problemet er at volumen kan jeg ændre op og ned efter behov (sand ind-ud), men røret kan jeg kun afkorte. Derfor kunne et par tommelfingerregler være gode:

Slap kedelig bas, er det for høj/lav afstemningsfrekvens eller for stor/lille volume?

Kan man fiksere portlængde som udgangspunkt og så finde bedste volume og så senere fintilpasse længde?

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Du kan nemt forlænge porten, det kræver bare et stykke karton som er rullet sammen indvendigt i røret, når du har fundet den rigtige længde korter du bare røret af som ønsket.

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes