Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Godt Hi-fi musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:
jazzman skrev:
jeg leder efter noget r�dvin, der ser godt ud i mine nye glas. Pyt med smagen.
Typisk eksempel på den unuacerede debatstil man ofte møder herinde. Den nuancerede udgave kunne have lydt s�ledes; Jeg leder efter nogle glas der får nuancerne i min gode rødvin til at træde tydeligere frem. Der er vidst ikke tale om at folk her alene vil lytte til nogle enkelte reference-skiver, men ønsker at have et antal skiver hvor kvaliteten er i top til kritisk lytning f.eks. når noget nyt skal prøves.

Der var nok 50% godmodigt drilleri i det. De andre 50% går på, at stort set alle skiver kan bruges til kritisk lytning, hvis man kender dem.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

jazzman skrev:
jeg leder efter noget rødvin, der ser godt ud i mine nye glas. Pyt med smagen.

Typisk eksempel på den unuacerede debatstil man ofte møder herinde. Den nuancerede udgave kunne have lydt således; Jeg leder efter nogle glas der får nuancerne i min gode rødvin til at træde tydeligere frem

Der er vidst ikke tale om at folk her alene vil lytte til nogle enkelte reference-skiver, men ønsker at have et antal skiver hvor kvaliteten er i top til kritisk lytning f.eks. når noget nyt skal prøves.

Næh...den er sgu' for letkøbt, "Bass"...

Jazzmans eksempel med rødvinen er udmærket. Noget kunne tyde på, at det er primitiv 'imponatorlyd' der skal bruges til 'fremvisning' af anlægget. Bas, kan få hele stuen (eller værelset!) til at gå i selvsving...dét er guf!

Tre citater fra tråden:

1. "Propellerheads er jeg med på. Den kan satme sætte gang i anlægget".

2. "The Trentemølle Cronicles...her kommer din forstærker på en seriøs opgave!".

3. "Og ser man bort fra kompressionen, er den meget godt indspillet".

Men nu kan 'imponatorlyd' jo være alt muligt. Men ovenstående eksempel tyder på at maksimal tju-bang-effekt er selve målet...?

Rent personligt, lægger jeg vægt på, at et anlæg skal kunne gengive stort set al slags musik på en god og realistisk måde. Naturligvis kan man have så stærke præferencer mht. ekstreme musikformer, at det vil være fornuftigt at skræddersy anlægget til netop dén slags musik.

Først og fremmest lægger jeg vægt på at et anlæg skal kunne gengive akustiske instrumenter (og stemmer) så realistisk som overhovedet muligt. Alt andet vil være en famlen i blinde. Hvordan kan man vurdere noget som helst ud fra hvor højt og voldsomt man kan spille (lydtryk) eller mængden af bas man kan få frem.

Så, det er ikke så mærkeligt, at det er højst forskellige cd'er der bliver anbefalet til at demonstrere anlæggets fortræffeligheder med. Nogle foretrækker helt enkelt indspilninger der er komprimeret ihjel, og som ikke har for to øre dynamik. Det er bare højt det hele! Og dynamik er der sandelig i den virkelige verden. Nul-dynamik er egentlig umenneskeligt. Og verdensfjernt. Men måske er det dét 'man' vil?? Pladebranchen udfører jo en særdeles massiv "opdragelse" af nuværende og kommende generationer at 'lyttere'. Færre og færre har nogen som helst idé om, hvad de egentlig går glip af, når vi snakker om lydkvalitet. Den laveste fællesnævner sejrer.... (Dog er der et lille håb i de unge, som begynder at stifte bekendtskab med vinylpladerne, og finder ud af at nogen er i gang med at dræbe musikkes sjæl)...

Jeg synes, at det er langt mere interessant at høre en god indspilning hvor man tænker: "Hold da op...det lyder fuldstændig livagtigt og realistisk!". Jeg véd godt, at nogle straks vil sige, at "du var jo ikke selv til stede ved optagelsen". Nej, men det gør ikke noget, efter min mening. Man vil alligevel aldrig kunne genskabe en tro fuldstændig kopi. Men man kan komme tæt på! Selv hardcore "compressor-heads" vil kunne høre høre, når en given indspilning er tæt på at være den ægte vare.

Det kan godt være, at det er mig der er gammeldags, men det gamle udtryk "high fidelity" (høj troværdighed) mener jeg man bør tage ganske alvorligt... 

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Bass skrev:
jazzman skrev:
jeg leder efter noget r�dvin, der ser godt ud i mine nye glas. Pyt med smagen.
Typisk eksempel på den unuacerede debatstil man ofte møder herinde. Den nuancerede udgave kunne have lydt s�ledes; Jeg leder efter nogle glas der får nuancerne i min gode rødvin til at træde tydeligere frem. Der er vidst ikke tale om at folk her alene vil lytte til nogle enkelte reference-skiver, men ønsker at have et antal skiver hvor kvaliteten er i top til kritisk lytning f.eks. når noget nyt skal prøves.

Der var nok 50% godmodigt drilleri i det. De andre 50% går på, at stort set alle skiver kan bruges til kritisk lytning, hvis man kender dem.

Fin pointe

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Bass skrev:

jazzman skrev:
jeg leder efter noget rødvin, der ser godt ud i mine nye glas. Pyt med smagen.

Typisk eksempel på den unuacerede debatstil man ofte møder herinde. Den nuancerede udgave kunne have lydt således; Jeg leder efter nogle glas der får nuancerne i min gode rødvin til at træde tydeligere frem

Der er vidst ikke tale om at folk her alene vil lytte til nogle enkelte reference-skiver, men ønsker at have et antal skiver hvor kvaliteten er i top til kritisk lytning f.eks. når noget nyt skal prøves.

Næh...den er sgu' for letkøbt, "Bass"...

Jazzmans eksempel med rødvinen er udmærket. Noget kunne tyde på, at det er primitiv 'imponatorlyd' der skal bruges til 'fremvisning' af anlægget. Bas, kan få hele stuen (eller værelset!) til at gå i selvsving...dét er guf!

Tre citater fra tråden:

1. "Propellerheads er jeg med på. Den kan satme sætte gang i anlægget".

2. "The Trentemølle Cronicles...her kommer din forstærker på en seriøs opgave!".

3. "Og ser man bort fra kompressionen, er den meget godt indspillet".

Men nu kan 'imponatorlyd' jo være alt muligt. Men ovenstående eksempel tyder på at maksimal tju-bang-effekt er selve målet...?

Rent personligt, lægger jeg vægt på, at et anlæg skal kunne gengive stort set al slags musik på en god og realistisk måde. Naturligvis kan man have så stærke præferencer mht. ekstreme musikformer, at det vil være fornuftigt at skræddersy anlægget til netop dén slags musik.

Først og fremmest lægger jeg vægt på at et anlæg skal kunne gengive akustiske instrumenter (og stemmer) så realistisk som overhovedet muligt. Alt andet vil være en famlen i blinde. Hvordan kan man vurdere noget som helst ud fra hvor højt og voldsomt man kan spille (lydtryk) eller mængden af bas man kan få frem.

Så, det er ikke så mærkeligt, at det er højst forskellige cd'er der bliver anbefalet til at demonstrere anlæggets fortræffeligheder med. Nogle foretrækker helt enkelt indspilninger der er komprimeret ihjel, og som ikke har for to øre dynamik. Det er bare højt det hele! Og dynamik er der sandelig i den virkelige verden. Nul-dynamik er egentlig umenneskeligt. Og verdensfjernt. Men måske er det dét 'man' vil?? Pladebranchen udfører jo en særdeles massiv "opdragelse" af nuværende og kommende generationer at 'lyttere'. Færre og færre har nogen som helst idé om, hvad de egentlig går glip af, når vi snakker om lydkvalitet. Den laveste fællesnævner sejrer.... (Dog er der et lille håb i de unge, som begynder at stifte bekendtskab med vinylpladerne, og finder ud af at nogen er i gang med at dræbe musikkes sjæl)...

Jeg synes, at det er langt mere interessant at høre en god indspilning hvor man tænker: "Hold da op...det lyder fuldstændig livagtigt og realistisk!". Jeg véd godt, at nogle straks vil sige, at "du var jo ikke selv til stede ved optagelsen". Nej, men det gør ikke noget, efter min mening. Man vil alligevel aldrig kunne genskabe en tro fuldstændig kopi. Men man kan komme tæt på! Selv hardcore "compressor-heads" vil kunne høre høre, når en given indspilning er tæt på at være den ægte vare.

Det kan godt være, at det er mig der er gammeldags, men det gamle udtryk "high fidelity" (høj troværdighed) mener jeg man bør tage ganske alvorligt... 

Mvh.

Niels L.

Jeg har ikke taget stilling til folks konkrete bud, men blot fornuften i at have nogle rigtig gode indspilninger. Hivis du følger det link jeg gav tidligere i tråden http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/home.php?osadcampai gn=hifinl_nav vil du finde et sted hvor der er en god mulighed for at erhverve sig netop sådane indspildninger.

Din holdning om at et anlæg skal kunne gengive akustiske instrumenter naturtro og være i stand til at afspille de fleste typer af musik deler jeg om end erfaringen siger at det sjældent lykkedes.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg gerne sige beach boys nummeret der hedder Stoke .. Dejlig optagelse. 
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

Carter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Clapton skrev:
Nilau skrev:
Clapton skrev:

Roger Waters - Amused to death & Diana Krall - The girl in the other room

Gode cd'er at teste sit system på

Dette Roger Waters-album lyder langt bedre på vinyl. CD'en er en klam fornemmelse i forhold til.

Til gængæld er musikken røvsyg...meeeget kedelig. Den sure gamle RW's lommefilosofi med ledsagende lydeffekter...

Mvh.

Niels

Stop, hold, bak !!

Der er noget du er gået helt galt i byen med.... enten det, ellers kan du bare ikke lide RW.

Helt enig i sidste svar.
RW er der vildt godt. Jeg må sige, at jeg anser "amused to death" for et af de bedste album jeg ejer både lyd og musik.
Til top Vis Carter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carter

Carter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2008
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Tak til alle jer, som faktisk svarer på mit spørgsmål vedr. nogle gode indspilninger og godt musik at teste sit anlæg på. Har allerede nogle af dem selv, men vil bestemt undersøge mange af foreslagene nærmere.

Tak for det.
Til top Vis Carter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carter

Managuense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Lynyrd Skynyrd : Endangered species . Imo bedre en Lofgrens Acoustic live .

John Mayall + bluesbreakers : Stories .

Næsten alt med Allison Krauss .

Fra DK

Misen : Walk up wind .

mvh

Til top Vis Managuense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Managuense

snakeie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

chesky records mange titler st vælge imellem
god jagt.

clauskok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Marts 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

The Dali CD

= God reference skive

OscarMK2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Nogen fra denne traad, der selv spiller musik? Folk der selv spiller et instrument, burde vel kunne skaaldne en god/daarlig optagelse af Eks trommer paa en cd?!
Jeg spiller selv trommer, og syntes godt jeg kan hore naar det lyder som det er ment paa en skive!!!
Kan self ogsaa vaare jeg bare er stok dov efter mange aar bag de tonner!!

Mvh...
Til top Vis OscarMK2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OscarMK2

gunbox
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvad med:

Eagles - Hell Freezes Over

Jeg er ret tosset med indspilningen af Hotel California på denne...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Sara K - HOBO
hendes remake af Commodores disco hit " Brick House" det er velproduceret og lyden på chesky-labelen kan diskuteres men der er taget stilling til alle detaljer

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Kresten Osgood & Hvad er Klokkens Frimærkesamling. Skøn, underlig, mærkelig musik, gudefedt indspillet og bestemt et lyt værd.

Find den, hør den, og læg i kurv

Go' Påååske

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

En skive der både teknisk og muikalsk er særdeles fremragende er "A Matter of Time" med Jens Lysdal. Her er ligningen simpel: Jo bedre anlæg jo bedre lyd.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Alan Parson -One air

Sting - Nothing like the sun

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Ja, og det gælder ikke kun i denne tråd. En stor del af debatten herinde handler jo om mere effekt, mere bas, brokobling o.l. Det virker som om mange vurderer et anlæg på hvor højt det kan spille. Hvis det er de egenskaber man prioriterer når man køber anlæg, er det vel meget naturligt at man også gerne vil have noget musik der fremhæver dem. Jeg har da også selv prøvet at bo i et værelse på 10 kvm med et par store hjemmebyggede højttalere med 12" basenheder og et par hundrede watt til at trække dem. Dengang blev jeg også imponeret over at bassen kunne mærkes, selvom det var umuligt at høre andre detaljer i musikken.
Idag lytter jeg mere koncentreret til musikken og nu er det meget vigtigere at det lyder godt ved mere moderat volumen som man kan holde ud at lytte til i længere tid. Det vigtigste er selvfølgelig musikken, men hvis man kan være heldig at finde noget hvor både musik og teknik er godt, er det  jo næsten som at vinde i lotteriet.

Et par eksempler på hvad der imponerer mig idag, er disse :

God afslappet bluesmusik med rigtig god lyd.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Mikkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg må først indrømme at jeg nok ikke kommer op på de flestes niveau herinde, hvad angår "lytte-talent". Men jeg føler jeg bare skal komme med mit bud her...

Jeg hører nok ikke de samme detaljer som Jer mht. kvalitet af indspilning osv., men et nummer som jeg virkelig synes er fedt til at teste mit anlæg af med er "Rock And Roll Dreams Come Through", fra Meat Loaf's " Bat Out Of Hell II: Back Into Hell "

God påske...!

Til top Vis Mikkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Please Stanley, hvor kan man købe den Keb' Mo' i SACD format????
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 20 Marts 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Please Stanley, hvor kan man købe den Keb' Mo' i SACD format????

Jeg købte den hos www.amazon.co.uk , men der ser det desværre ud til at den er udsolgt, medmindre du vil købe brugt. Jeg er selv på udkig efter The Door, men den har også været umulig at finde længe.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes