Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: RSA P-51 Mustang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
Måske jeg har været mere end heldig, da jeg konstuerede min amp, så der på en eller anden måde er opstået en synergy mellem den og AKG K701'erne, men det er sikkert og vist at dette par slår det meste. Jeg har bestemt ikke planer om en udskiftning.

Jeg har gået og leget med tanken, nemlig at bygge en balanceret udgave, da jeg har læst at det virkelig skulle rykke, om det passer må tiden vise, da jeg ikke har hørt et balanceret setup.

Først vil jeg godt liiige trække lidt i land igen. Har siddet noget mere med Grado GS1000 - og de er altså heller ikke dårlige på Solvins rør. Det var en noget hurtig bedømmelse først og GS1000 har også deres styrker. Men K701 vinder stadig på rørforstærkeren.

Men der er ingen tvivl om at Gradoerne spiller langt bedre på min Lisa III. Selv K701'erne er også fine på den. Og selvom Lisa III er transistor-baseret er diskanterne i GS1000 blødere end i rør-forstærkeren. Så det er lidt den omvendte verden af hvad man umiddelbart skulle tro.

Ja få da endelig produceret en balanceret!
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juni 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er super glad for, at du er super glad for den!

Jeg tror, at der er en udbredt misforståelse, at transisterudstyr nødvendigvis er mere "spids" en rør ditto, og at rørudstyr er mere "afrundet" i toppen end transistorudstyr. Jeg har ofte oplevet det modsatte - dog ikke på hovedtelefon-forstærkere.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
burning777 skrev:
Solvin skrev:
Jeg kan ikke helt forstå, du syntes den er noget skarp i diskanten, når du benytter GS1000, alt andet lige burde den spille mere behagligt end en transistor-forstærker.

Vi har jo både rør og med en Otl-konstruktion at gøre, jeg har brugt meget lidt modkobling, den andrager kun 8 db, at jeg har brugt modkobling, er for at få udgangs-impedansen bragt ned fra ca. 30 Ohm til omkring de 20 Ohm, hvilket er OK.

JA det overraskede også mig lidt at GS1000 hang lidt bagefter K701. Men det er mit hurtige første indtryk fra lytning den første aften igår. Jeg husker at vi i Kolding sad med både GS1000 og K701 og skiftede frem og tilbage. Dengang mente jeg faktisk at GS1000 lød en anelse bedre på rør. Men det var før jeg selv havde fået K701. Hmmm... jeg nåede kun ca. 30 minutter sent i går. Så jeg kommer helt sikkert til at skifte meget mere frem og tilbage de næste par uger

Rørene kan du købe mange steder bla. ebay, her hjemme hos pyndt-shop, dog må du ikke falde for fristelsen, nemlig at købe nyproducerede rør, de er intet værd. NOS rør = NEW OLD STOCK er det eneste der dur, de gamle mestre beherskede virkeligt deres arbejde. Det at lave et godt rør er ikke nemt, bare det at skabe det perfekte vacum er en meget tidskrævende affære, samtidigt blev rørene brændt ind, i op til 200 timer før de forlod fabrikken. De skulle simpelhen overholde nogle spec. hvilket ikke er tilfældet i dag, hvor man kan opleve endog særdeles stor spredning, de samme rør i mellem.

@ Solvin - Jeg spekulerer lidt på hvilke rør er det egentligt var, der sad i den du havde med til Kolding? Kan det være nogle andre rør som gør at GS1000 har en anderledes karekteristik end den jeg synes jeg husker jeg hørte i Kolding?

Driver-rørene er to stk. RCA ECC81. Milu anbefaler Telefunken - er det pengene værd at skifte disse?

Og hvad med de to bageste store rør. Kan man med fordel skifte disse?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej B777.

Må jeg lige komme med en indskydelse?
De store 6AS7 af russisk herkomst er helt nye, der kan nok være noget at hente ved nogle timers brænding.
De små 6201/12AT7/ecc81 fra RCA er såkaldte black plate typer - som jeg synes har en rigtig god mellemtone. Men der er rør der er bedre i toppen og bunden - det kan være det du oplever.
Her ville jeg som sagt vælge Telefunken ecc801s.

Mvh.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 12 Juni 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Hej B777.

Må jeg lige komme med en indskydelse?
De store 6AS7 af russisk herkomst er helt nye, der kan nok være noget at hente ved nogle timers brænding.
De små 6201/12AT7/ecc81 fra RCA er såkaldte black plate typer - som jeg synes har en rigtig god mellemtone. Men der er rør der er bedre i toppen og bunden - det kan være det du oplever.
Her ville jeg som sagt vælge Telefunken ecc801s.

Mvh.

Ahh.. ok. Jeg lader de store brænde lidt. Og har lige lagt et bud på eBay på de små fra Telefunken. Så må vi se. Jeg er dog stadig glad for lyden med K701 men som jeg husker GS1000 på Solvins forstærker var de meget blødere i toppen. Måske er det derfor....

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Ups, et svar må være nok.

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 13 Juni 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:

@ Solvin - Jeg spekulerer lidt på hvilke rør er det egentligt var, der sad i den du havde med til Kolding? Kan det være nogle andre rør som gør at GS1000 har en anderledes karekteristik end den jeg synes jeg husker jeg hørte i Kolding?

Driver-rørene er to stk. RCA ECC81. Milu anbefaler Telefunken - er det pengene værd at skifte disse?

Og hvad med de to bageste store rør. Kan man med fordel skifte disse?

Rørene som jeg benyttede i Koldning var den Russiske 6H13C = substitut til 6AS7G som igen kan erstattes af 6080, som igen kan erstattes af den Eropæriske variant ECC230, så der er mange rør at vælge i mellem, de små trioder var ecc81 fra Philips.

Det er stadigvæk de selv samme rør jeg spiller på i dag.

Har du prøvet at tilslutte amp'en til en stationær CD-spille af god kvalitet, i stedet for din transportable Sony.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

B777...

Inden du køber dig fattige i rør - kan jeg sende et sæt superrør over til dig for at prøve om det er noget for dig.
Hvad siger du til det?

Mvh.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
B777...

Inden du køber dig fattige i rør - kan jeg sende et sæt superrør over til dig for at prøve om det er noget for dig. Hvad siger du til det?

Det vill da være super! Det er jo ikke let at prøve den slags her ude på heden hvor specialbutikker er noget, der ligger i Rusland.

@Solvin - Min lille CD-afspiller har virkelig god lyd - derfor vil jeg nødig skifte den. Den er også let at tage med ud. Men på det seneste har den fået et tracking problem så den ikke kan spille almindelige CD'er - men den tracker kun hybrid SACD skiver. Så det er måske på tide at jeg finder mig en rigtig stationær - måske også med rør. Har overvejet en Vincent S6 MK II. Så har jeg også mulighed for balanceret udtag på et tidspunkt. Men det er et nyt større projekt.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver at få dem sendt i morgen eller mandag.
Det bliver mine favoritter: Raytheon black plates 6AS7G og Telefunken ecc801s
Hvis du ikke kan lide dem, er du for kræsen!!

Mvh.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det bliver spændende at høre om, hvordan skidtet spiller med Milus Raytheon og Telefunken skodrør, som åbenbart blev pillet ud, inden forstærkeren blev solgt . Hvad skal du bruge dem til Milu, når du tilsyneladende ikke vil bruge hovedtelefonforstærker mere ? Du har måske noget andet grej de "passer" til ? 
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Så forskellen mellem en standard AKG 701 og en ALO upgrade/mod er denne "ultra high purity 99.9999%, linear crystal, stress-free, super annealed, micro-polished, ultra fine stranded copper conductor" kabel???

....og det er så det?
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Det bliver spændende at høre om, hvordan skidtet spiller med Milus Raytheon og Telefunken skodrør, som åbenbart blev pillet ud, inden forstærkeren blev solgt . Hvad skal du bruge dem til Milu, når du tilsyneladende ikke vil bruge hovedtelefonforstærker mere ? Du har måske noget andet grej de "passer" til ? 

Hov hov - man får jo ikke en ny Porsche til prisen for en Skoda!
De er desværre hunde dyre.

Mvh.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Så forskellen mellem en standard AKG 701 og en ALO upgrade/mod er denne "ultra high purity 99.9999%, linear crystal, stress-free, super annealed, micro-polished, ultra fine stranded copper conductor" kabel???

....og det er så det?

Øhhh nej, det er så ikke bare det. Du har kigget på beskrivelsen af kabel-materialet, men beskrivelsen af lydforskellen på fabriks-K701 og ALO-K701 er, at den modificerede udgave åbner lidt op for øvre mellemtone. En anden måde at forklare lydforskellene på, ville være at "som at pille en lille uldtot ud af ørene".

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
gæst skrev:

....og det er så det?

Øhhh nej, det er så ikke bare det. Du har kigget på beskrivelsen af kabel-materialet, men beskrivelsen af lydforskellen på fabriks-K701 og ALO-K701 er, at den modificerede udgave åbner lidt op for øvre mellemtone. En anden måde at forklare lydforskellene på, ville være at "som at pille en lille uldtot ud af ørene".

Ja...pga denne "ultra high purity 99.9999%, linear crystal, stress-free, super annealed, micro-polished, ultra fine stranded copper conductor" kabel...Der er jo hverken pillet ved printet eller selve enheden?
Til top Vis gæst's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gæst

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

gæst skrev:
Kalle_dk skrev:
gæst skrev:

....og det er så det?

Ja...pga denne "ultra high purity 99.9999%, linear crystal, stress-free, super annealed, micro-polished, ultra fine stranded copper conductor" kabel...Der er jo hverken pillet ved printet eller selve enheden?

Man skal være mere end halvdøv hvis ikke man kan høre forskel på den originale AKG K701 og den ALO-modificerede udgave. Jeg har begge modeller liggende, og er slet ikke i tvivl om den lyd-forskel jeg beskrev for dig i et tidligere indlæg.

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
gæst skrev:
Kalle_dk skrev:
gæst skrev:

....og det er så det?

Man skal være mere end halvdøv hvis ikke man kan høre forskel på den originale AKG K701 og den ALO-modificerede udgave. Jeg har begge modeller liggende, og er slet ikke i tvivl om den lyd-forskel jeg beskrev for dig i et tidligere indlæg.

Men det ændrer vel ikke på at der "blot" er blevet skiftet kabel på dem ? omend dette kabel så formentligt er vældigt godt..

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

Kalle_dk skrev:
gæst skrev:
Kalle_dk skrev:
gæst skrev:

....og det er så det?

Men det ændrer vel ikke på at der "blot" er blevet skiftet kabel på dem ? omend dette kabel så formentligt er vældigt godt..

Næh det er da rigtigt. Der er dog kabel til begge "sider" på den modificerede udgave. Det er der ikke på originalen. Her bruger man "bøjlen" til at forbinde den ene kanal. Der er mange meninger om lydforskelle vedrørende kabler. Hvis ikke man selv har hørt begge omtalte hovedtelefon-udgaver, kan man jo ikke vide hvordan de lyder. Så er den ikke længere.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Angående ALO Modificerede K701 så er det ikke blot kablet, der skiftes. Det er en større operation de udsættes for - de skilles ad til mindste del. I de originale sidder kablet kun i den ene side. Det betyder at signalet skal op over hovedet til den anden side og tilbage igen til den første. Denne linieføring fjernes og begge drivere kobles direkte på kablet. Det vil sige at man fjerner 3 meter ledning og 3,4 meter til den anden side. Omend man nok ikke kan høre forskel på den lidt længere linie til det ene øre... så i hvert fald psykoakustisk

Så der er slet ingen tvivl om at operationen åbner K701 helt op (ikke bare lydmæssigt) - det viser video tydeligt

Se denne lille video præsentation med Ken Ball fra ALO Audio som gennemgår sit MOD. Klik på ALO Modded AKG 701 boksen.

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Sendt: 19 Juni 2008 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Jeg prøver at få dem sendt i morgen eller mandag.
Det bliver mine favoritter: Raytheon black plates 6AS7G og Telefunken ecc801s
Hvis du ikke kan lide dem, er du for kræsen!!

Hmmm....Så fik jeg lyttet lidt til det nye sæt. Meget venligt udlånt af Milu!! Jeg synes godtnok det gør lyden en del mørkere. Også mørkere end jeg havde regnet med. Men ingen tvivl - det er en forbedring på nogle punkter. Jeg er dog noget i tvivl om de forbedringer kan retfærdiggøre en merinvestering. Lyden bliver mørkere, soundstagen bliver en anelse, ikke meget men lidt større, jeg synes ikke jeg får flere detaljer i bas eller diskant områderne. Den største forskel synes jeg er i mellemtonerne som kommer noget længere frem.

Især GS1000 kommer tilbage til det jeg husker den som på Solvins, hvor den øvre diskant ikke var så forstyrrende. Men siden jeg fik rør-forstærkeren har jeg næsten ikke brugt GS1000. De ligger på hylden mens K701 er de foretrukne. Hmmm....  jeg skal nok lige have en aften mere eller to til at bedømme hvad jeg foretrækker.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes