Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Er netkabler ren indbildning ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Music4life skrev:

Hej

Har spekuleret på netkabler. Er det ren indbildning #SNIP#

Føler ikke at jeg kan blive klog på hvad der er godt og hvad der er skidt

Mener absolut ikke netkabler er indbildning. Jeg har nogle liggende, som jeg da mener, at kunne udpege med 100 % sikkerhed i en blindtest hver gang.

Min kæreste kan også godt se dem...

For øvrigt gav det et kæmpeløft, da jeg begyndte at bruge netkabler.

DU er en glad mand

Hvilke netkabler bruger du ?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

heltny skrev:
[Man kan lave forsøget med et 4-leder-kabel............ sætte 230 V til 2 af lederne i den ene ende........ og i den anden ende vil du kunne måle 230 V på ALLE 4 ledere........ Netop, fordi der udstråles til de ledere der ikke er tilsluttet.

Nu er jeg ikke ekspert på området men feks i et standard 4-leder el-installations kabel har man 2 faser og så jord og nul og du kan ikke måle 230 V på jord og nul. Der er ihvertfald et eller andet seriøst galt med et kablel hvis du kan måle 230 V på de ledere der ikke er tilsluttet til 230 V.

Det har jeg nu gjort nogle gange......... om det så er p.g.a. længden, ved jeg ikke.......... Der har været tale om netop sådan et kabel du beskriver på ca 3 meter.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Bassøe skrev:

heltny skrev:
[Man kan lave forsøget med et 4-leder-kabel............ sætte 230 V til 2 af lederne i den ene ende........ og i den anden ende vil du kunne måle 230 V på ALLE 4 ledere........ Netop, fordi der udstråles til de ledere der ikke er tilsluttet.

Nu er jeg ikke ekspert på området men feks i et standard 4-leder el-installations kabel har man 2 faser og så jord og nul og du kan ikke måle 230 V på jord og nul. Der er ihvertfald et eller andet seriøst galt med et kablel hvis du kan måle 230 V på de ledere der ikke er tilsluttet til 230 V.

Det har jeg nu gjort nogle gange......... om det så er p.g.a. længden, ved jeg ikke.......... Der har været tale om netop sådan et kabel du beskriver på ca 3 meter.

Hvordan vil du så forklare at man kan bruge sådan et kabel til el installationer hvor man har brug for jord og nul, hvis der alligevel bliver 230 V på alle 4 ledere??

Du må have målt forkert.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøgte forrige år at skifte mine netkabler og gik forholdsvist grundig til værks. Da jeg alligevel var ved at renovere lejligheden og skulle have en elektriker ud, trak jeg et nyt kabel med kraftigere kabler og fik lavet en separat sikringsgruppe kun til mit hifi, med ekstra mange watt og jord (og stik uden tænd sluk funktion for nu at køre det helt ud). Derefter købte jeg noget skærmet kabel og særlige stik og skiftede kablerne på forforstærker og cd afspiller. Tændte og lyttede og blev ret skuffet, der skete meget lidt. Efter at have klaget min nød på en tråd jeg havde lavet om emnet, var der en rar person der fortalte at jeg skulle jorde alle mine apparater før det gav noget. Så jeg gik i gang med effekttrinnet og vupti, ro over lydbilledet og flere detaljer. Så tag det med en gram salt, men skærmede kabler har formentlig en positiv virkning og jord hjælper ganske meget.   

Mvh

Rasmus

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Mangler stadig et seriøst svar på hvad det vil sige rent lydmæssigt hvis man bruger dyre skærmede netkabler. Er det markant hørbart eller er det bedre at bruge pengene andetsteds ?

Er nu egentligt godt tilfreds med lyden som den er nu, men hvor meget vil jeg vinde ved at skifte netkabler. De lyder jo heller ikke ens og det kan jo måske blive til det værre. Har læst at nogen har oplevet en dårligere dynamik

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Mangler stadig et seriøst svar på hvad det vil sige rent lydmæssigt hvis man bruger dyre skærmede netkabler. Er det markant hørbart eller er det bedre at bruge pengene andetsteds ?

Er nu egentligt godt tilfreds med lyden som den er nu, men hvor meget vil jeg vinde ved at skifte netkabler. De lyder jo heller ikke ens og det kan jo måske blive til det værre. Har læst at nogen har oplevet en dårligere dynamik

Brug pengene et andet sted, men hvis du kan få jord så prøv det.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
heltny skrev:
Bassøe skrev:

heltny skrev:

Hvordan vil du så forklare at man kan bruge sådan et kabel til el installationer hvor man har brug for jord og nul, hvis der alligevel bliver 230 V på alle 4 ledere??

Du må have målt forkert.

Jamen det er ikke så svært at forklare............ Der er NUL energi (amperer) og den MINDSTE belastning på de "løse" ledere, så er der NUL spænding.

Det er KUN så længe de er fritsvævende

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:
Music4life skrev:

Brug pengene et andet sted, men hvis du kan få jord så prøv det.

Tror du har ret. Synes at det lyder som om at der for meget Wodooo og for lidt magi.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som kan udpensle mindst 2 netkabler på markedet som kunne være interessante at prøve inden min endelige dom over netkabler. Er der nogen forhold mellem pris og kvalitet og lyder de generelt ens. 

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Min mening er at dyre kabler er spild af penge, men om lidt kommer der et indlæg fra en anden bruger, som mener det modsatte.

Brugerne herinde er nemlig delt i 2 lejre. Der er dem der mener at kablerne gør en forskel, og så er der dem som mener at de ikke gør en forskel. Det har du formentligt allerede fundet ud af nu. 

Hvis du bruger søgefunktionen, vil du iøvrigt erfare at dette emne har været diskuteret mange gange tidligere. Og altid mere samme resultat - nemlig intet.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Music4life skrev:

Min mening er at dyre kabler er spild af penge, men om lidt kommer der et indlæg fra en anden bruger, som mener det modsatte.

Brugerne herinde er nemlig delt i 2 lejre. Der er dem der mener at kablerne gør en forskel, og så er der dem som mener at de ikke gør en forskel. Det har du formentligt allerede fundet ud af nu. 

Hvis du bruger søgefunktionen, vil du iøvrigt erfare at dette emne har været diskuteret mange gange tidligere. Og altid mere samme resultat - nemlig intet.

He, he tror også at dette emne strander i noget der ligner ingenting. Fint at høre andres meninger, men ikke noget du bliver synderligt meget klogere af . Det med netkabler er tilsyneladende noget man kan diskutere til juleaften uden en facitliste.

Tror sgu jeg vil prøve et Jorma kabel til 700,- med 14 dages returret og så er jeg måske blevet klogere

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Ja, disse tråde ender desværre altid i to lejre.

De der ikke oplever nogen forskel når der skiftes frem og tilbage mellem to kabler, og dermed bliver beskyldt for at ha' dårlig hørelse, hvilket vi sikkert også er nogle der har (eller at stole for meget på videnskaben, hvilket vi sikkert også er nogle der gør :-).

vs.

De der oplever en kæmpe forskel eller blot en mindre forskel, når de prøver et nyt kabel, men som desværre aldrig vil dele denne oplevelse med andre (andet end på skrift) og som derved antages som ofre for placebo effekt.

Din egen salomoniske løsning giver derfor god mening.

Personligt kan jeg altid høre nye detaljer med et nyt kabel. Desværre viser det sig altid, at jeg kan høre de selvsamme detaljer, når jeg skifter tilbage til det gamle kabel. Om jeg har prøvet for få kabler, er høreskadet eller blot realist det ved jeg ikke. Så jeg er spændt på din tilbagemelding efter de har prøvet Jorma kablet.

mvh

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop haft disse kabler til test:

• Nordost Shiva - 3.000 kr.
  • QED Qonduit - 499 kr.
  • Supra LoRad 2 - 700 kr.

Jeg oplevede ingen forskel på mit system.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Åh nej .. ikke igen. Hvor mange gang har vi efterhånden haft disse meningsløse diskussioner?

Prøv selv - hvis ikke du hører nogen forskel så OK - du kan nøjes med de alm. plastik-slanger. Hvis du oplever en forskel, så velkommen i klubben

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig meget mere over folk der finjustere med dyre kabler og tweaks og beretter om de store oplevede forskelle. Samtidig står deres højttaler åbentlyst fejlplacerede. Spørger man så ind til det, er svaret tit at opstillingen er låst af indretningsmæssige årsager...hmmm.....

Hvorfor er det mon sådan?

Er det måske fordi at en hobby uden ændringer er kedelig? Der skal kunne pusles og vises frem...det at lytte til musik i sig selv er for kedeligt?

Hvad får dig op af stolen i begejstring? En ny plade med musik, eller et tweak?

Hvad lyder bedst, dit anlæg eller musikken?

Hvor er dit fokus?

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Helt enig

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Er der nogen som kan udpensle mindst 2 netkabler på markedet som kunne være interessante at prøve inden min endelige dom over netkabler. Er der nogen forhold mellem pris og kvalitet og lyder de generelt ens. 

Nordost:  Shiva - Vishnu - Valhalla
Der er en klar forbedring hver gang du går op i kvalitet.
Men det skal jo prøves i praksis før man kan udtale sig.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

kites4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Har en kammerat der har købt en flot stikdåse (Shuko eller sådan noget) til 3200 .- + netkabler til hvert apparat.

Nu er jeg lidt mistænkelig overfor sådanne ting, så jeg fik ham overtalt til at lade mig skille hans stikdåse ad for at se hvad der var i den.

Der sad komponenter for 126 kr. i den.  men bevares det er et flot kabinet osv.

Det jeg fandt frem til var at der sidder et støjfilter der fjerner udefrakommende støj på el nettet og at sikring der lukker for evt. lyn nedslag. Og så er den selvfølgelig jordet.

Men jeg har selv fået sat komponenterne i en LK 5 stiksdåse. Så på et tidspunkt skal vi have fat i nogle standart netledninger der er jordet, og lave blindtest  

Man kan hører forskel (selv mig der er skæptisk) men jeg tror der er pga. støjfilteret og at apparatet bliver jordet. Men jeg er overbevist om at det kan gøres billigere med en knap så pæn indpakning.

Til top Vis kites4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kites4ever

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej Musci4life

Min erfaring med netkabler: hvis du har et anlæg med hul igennem, kan du sagtens høre forskelle. Du kan prøve det af ved at skifte mellem forskellige netkabler, du måtte have liggende fra gamle PCer, kaffemaskine osv. Hvis du så kan høre forkelle, kan du begynde at prøve dig frem til hvad der virker godt. Og der vil jeg godt advare: Det kan tage lang tid at finde det helt rigtige kabel. Det man kan opleve med dårlige netkabler: Bunden forsvinder. Eller grums. Eller lydbilledet klemmes sammen fra top til bund.

Med mindre man har et helt perfekt anlæg (og det har jeg langt fra), kan det selvfølgelig være svært at finde ud af, hvilket kabel der reelt er neutralt. To mulige løsninger: 1) få råd fra nogle gamle ræve, der er nået (næsten) helt i mål.  2) lyt efter, om al musik har fælles træk, når netkablet er på. Det tyder på, at netkablet har sin egen egenskab, det presser ned over musikken. Det er ikke det, man søger. Selv om nogle kabler fx. kan have en lækker bas, så er det ikke ale plader, der er optaget med lækker bas. En bekendt med ører som en sølvræv (han er begyndt at få lidt grå stænk) har udtalt, at de bedste anlæg er dem. hvor man kan høre forskellene mellem forskellige plader tydeligst.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Hej Music4life

De fleste "nørder" jeg kender er alle enige om at netkabler gør en forskel - for nogle en stor forskel. Om det er pengene værd er individuelt - nogen siger ja andre nej.

Grundlæggende skal du have jord først - så hvis du har det så prøv dig frem. Kan du ikke høre forskel på et lakridsbånd og et netkabel til en tusse er det nok ikke værd at investere. Husk dog på at kablet fra væg til fordelerboks også skal skiftes hvis....

Med det anlæg du spiller på vil jeg tro at du kan høre forskel - og at en investering kan betale sig - men det er dine ører der skal bestemme.

Hos mig har netkabler gjort en stor forskel - men du skal som flere tidligere har skrevet have et godt anlæg inden det er pengene værd. Har man det betyder selv stikkene noget - og ja jeg ved godt det lyder åndsvagt, men vi har engang prøvet en blindtest med skift af to stik på identiske kabler - alle 5 mand var enige - hver gang - om at det gjorde en forskel. Om det var pengene værd kunne til gengæld godt diskuteres.

Hvilket netkabel der er bedst kan jeg ikke svare på - det afhænger af hvad man vil med lyden - og hvordan tingene passer sammen.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes