| Forfatter |
|
2ben.dk Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 347
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netkabler kan fjerne støj, men lidt voodo er der over det  . Net kabler kan man købe hos elektrikeren - de er oftest meget billigere. __________________ Mvh. Torben
Denon PMA1500 - Denon DCD1500 - Denon TU1800 - DLS R66 - SONOS - MF DAC v3 - MF X-PSU v3 - MF X10 v3 - AudioQuest - TaraLabs - Supra - QNAP 409 PRO TURBO - TViX HD 6500A - Panasonic PX80.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som kender Van den hul mainstream hybrid. Har lige haft det på prøve og må sige at det har overrasket mig positivt. Ikke en åbenbaring, men absolut ikke dårligere end standard kablet. Men til prisen 1298,- hmmmm synes nok jeg kunne finde noget andet at bruge mine penge til __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Kan det have noget med anlæggets klasse at gøre. Nogen har jo påstået at det er mere iørefaldene på et godt setup
|
|
|
Apparater med en dårlig netdel/strømforsyning vil selvfølgelig være mest følsomme overfor evt. ændringer eller støj på forsyningsspændingen, så der burde det nok høres mest tydeligt. Jeg vil dog mene at det næppe er noget problem når vi snakker hifiprodukter af en rimelig kvalitet. 
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ren hokus pokus med netkabler... Det starter som regel med at en person er ved at have det ænlæg han er tilfreds med (i et stykke tid)... Og så bliver det lidt kedeligt over der ikke er mere at bruge penge på... Så prøver han/hun et "bedre" men i hvert fald dyrere netkabel... Og for at forsvare de penge der bliver brugt på nye netkabler, så kan han/hun lige pludselig høre meget forskel...
Jeg har hørt rigtig mange netkabler, og jeg kan kun ryste på hovedet over folk der nærmest får en erotisk åbenbaring over svine dyre netkabler...
For der findes INGEN videnskabelig undersøgelse/test der viser at der skulle være forskel på netkablernes indvirkning på lyden der kommer ud af dine højttalere...
Læs i øvrigt lige følgende artikel, den er lidt sjov: http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
|
For der findes INGEN videnskabelig undersøgelse/test der viser at der skulle være forskel på netkablernes indvirkning på lyden der kommer ud af dine højttalere...
|
|
|
Findes der ditto vedrørende signal- eller højttalerkabler? Eller dem er der måske heller ikke forskel på? 
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
Jeg undrer mig meget mere over folk der finjustere med dyre kabler og tweaks og beretter om de store oplevede forskelle. Samtidig står deres højttaler åbentlyst fejlplacerede. Spørger man så ind til det, er svaret tit at opstillingen er låst af indretningsmæssige årsager...hmmm.....
Hvorfor er det mon sådan?
Er det måske fordi at en hobby uden ændringer er kedelig? Der skal kunne pusles og vises frem...det at lytte til musik i sig selv er for kedeligt?
Hvad får dig op af stolen i begejstring? En ny plade med musik, eller et tweak?
Hvad lyder bedst, dit anlæg eller musikken?
Hvor er dit fokus?
|
|
|
Godt spørgsmål, jeg tror faktisk at du rammer noget væsentligt.
Når den musikinterresserede har fået samlet et godt anlæg er han tilfreds og nyder musikken uden at tænke mere på anlægget.
Når den hifiinterressede har fået samlet et godt anlæg begynder han at søge efter mulige forbedringer uden at tænke ret meget på musikken.
Jeg tilhører den første gruppe, og laver meget sjældent ændringer på mit anlæg, men køber ofte ny musik. Hvis jeg skal eksperimentere, vil jeg altså hellere prøve noget ny musik end et nyt kabel.
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt se ideen med at afskærme net-kablerne, men afskærmingen er vel ikke en skid værd hvis ikke den er grounded!?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
Findes der ditto vedrørende signal- eller højttalerkabler? Eller dem er der måske heller ikke forskel på? 
|
|
|
Det ved jeg ikke om der gør, du kunne jo kigge efter noget... 
Men du kan heller ikke sammenligne netkablers og signalkablers indvirkning på lyden der kommer ud af højttalerne, for netkablerne har intet med overførslen af lyden at gøre... De forsyner apparaterne med spænding, færdig slut.
Og jo, der er forskel på signal- og højttalerkabler, men de indvirker også direkte på lyden, da de bruges i signalvejen...
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Jeg kan godt se ideen med at afskærme net-kablerne, men afskærmingen er vel ikke en skid værd hvis ikke den er grounded!?
|
|
|
Præcis. Desuden er det langt vigtigere og mere effektivt at skærme de kabler som er følsomme overfor det, istedet for at skærme net-kablet.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
-KP- skrev:
|
Der er noget om snakken Music4life tro mig.
Jeg brugte lidt penge på det for noget tid siden. Det gav mig renere lyd og flere detaljer .
Sort bliver mere sort & hvidt bliver mere hvidt. Dit Bladelius ville blive glad for det 
|
|
|
Hvad er "sort" og hvad er "hvidt" når vi snakker lyd. Er det ikke en gammel floskel fra 80' erne?
vh. T __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
-KP- skrev:
|
Der er noget om snakken Music4life tro mig.
Jeg brugte lidt penge på det for noget tid siden. Det gav mig renere lyd og flere detaljer .
Sort bliver mere sort & hvidt bliver mere hvidt. Dit Bladelius ville blive glad for det 
|
|
|
Hvad er "sort" og hvad er "hvidt" når vi snakker lyd. Er det ikke en gammel floskel fra 80' erne?
vh. T
Forresten, der er forskel på lyden hvis man skifter netkabel, det er tjekket med en blindtest herhjemme, men kan ikke høres på et anlæg til en 10-15 k. |
|
|
__________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
| Forresten, der er forskel på lyden hvis man skifter netkabel, det er tjekket med en blindtest herhjemme, men kan ikke høres på et anlæg til en 10-15 k. |
|
|
DU synes der er forskel... Jeg har lavet flere tests der viser det modsatte, både på mit eget anlæg og hos andre...
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
tarup 13 skrev:
| Forresten, der er forskel på lyden hvis man skifter netkabel, det er tjekket med en blindtest herhjemme, men kan ikke høres på et anlæg til en 10-15 k. |
|
|
DU synes der er forskel... Jeg har lavet flere tests der viser det modsatte, både på mit eget anlæg og hos andre...
|
|
|
Jeg vil gætte på, at der skal et lidt mere afslørende anlæg til at vise forskellen. Jeg har ikke hørt dit, men det kunne være et bud.
vh. T __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet bud kunne være jeg ikke er så modtagelig overfor placebo-effekten...
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
Et andet bud kunne være jeg ikke er så modtagelig overfor placebo-effekten...  |
|
|
Placebo. har ikke noget at gøre i en blindtest, der ved du jo ikke om det er trikkerens kabel til en ti'er eller det er et valhalla til 20K.  __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener det går ind under kategorien bull-tihs... Hvis ens strømforsyning ikke formår at fjerne ripplen, er det vist ikke kablet det er galt med og så længe de forskellige transistorer får 0,6-0,7V base-emitter skal de såmænd nok åbne og trække strøm. Så kan signalet løbe gennem kredsløbet, og det er vel det det skal....
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
jdg1 skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Men du kan heller ikke sammenligne netkablers og signalkablers indvirkning på lyden der kommer ud af højttalerne, for netkablerne har intet med overførslen af lyden at gøre... De forsyner apparaterne med spænding, færdig slut.
Og jo, der er forskel på signal- og højttalerkabler, men de indvirker også direkte på lyden, da de bruges i signalvejen...
|
|
|
Men nu var det jo dig, der fremhævede manglende videnskabelige undersøgelser (hvis dette er tilfældet) som en konstatering af, at netkabler ikke har nogen indvirkning på lyden 
Hvis man følger den tankegang, må det samme vel gøre sig gældene for højttaler- og signalkabler? Dvs. at manglende videnskabeligt bevis* for, at højttaler- og signalkabler ikke har indvirkning på lyden er ensbetydende med, at der de facto ikke er nogen forskel.
Og er der overhovedet foretaget videnskabelige tests* af hvorvidt net-, højttaler, eller signalkabler har indvirkning på lyden? Og i bekræftende fald, for så vidt angår netkabler, har nogle af dem så påvist, at der ikke er forskel?
*Og dette bør vel være uafhængige tests, som objektivt, grundigt og sagligt undersøger eventuelle virkninger (eller mangel herpå) - altså ud med producent-salgsgas-tests og "blindtests" i teenage-værelset.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
|
Jeg vil gætte på, at der skal et lidt mere afslørende anlæg til at vise forskellen. Jeg har ikke hørt dit, men det kunne være et bud.
|
|
|
Ja, men det er ikke noget godt bud medmindre du mener et dårligere anlæg når du skriver et mere afslørende anlæg, og det gør du jo nok ikke. 
Vi kan vel godt blive enige om at netdelen/strømforsyningen i en forstærker har en funktion, nemlig at omdanne spændingen fra stikkontakten til nogle rene DC-spændinger?
Spændingen fra stikkontakten kan variere temmelig meget og den er fyldt med en masse støj. Jo mere effektiv netdelen er, jo bedre elimineres disse "problemer". Den forskel der evt. måtte opstå i to forskellige netkabler vil være mikroskopisk og absolut intet i forhold til ovennævnte "problemer", så hvis det giver bare den mindste forskel på de DC-spændinger der kommer ud af netdelen, må der være tale om en meget dårlig netdel. På et godt anlæg vil der altså ikke være noget at afsløre.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netkablet er på klasse AB forstærkere en del af signalvejen, forstået på den måde at de forstærkende trin trækker strøm fra lysnettet afh. af det musiksignal der forstærkes. Dvs. hvis overføringen af strøm via netkablet ikke er perfekt lineær mht. amplitude og frekvens, vil signalforstærkningen tilsvarende miste i perfekt linearitet. I teorien skulle en klasse A forstærker trække samme strøm hele tiden, men da netkabelforskelle også er tydelige på klasse A forstærkere, godtgør min ovenstående forklaring næppe for hele problematikken .
Til dem, der blankt afviser netkabler som opreklameret gejl i 20.000 kr klassen: En opfordring til at prøve helt billige kabler af. Kaffemaskinens, PCens osv. Evt. kan I låne et kabel med helt forfærdelig lyd fra undertegnede (en ny variant af det skærmede røde "hospitalskabel"), som var svært at skaffe og trods høje forventinger skuffede fælt. Det kabel slipper så grovkornet en lyd igennem forstærkeren, at jeg vil tro at alle kan høre det.
De kabler, jeg selv har haft gavn af på det seneste (har nemlig ikke fundet et perfekt netkabel endnu) er forskellige udgåede NKT kabler. De har ikke kostet noget, men er fundet i rodekasser o. lign. rundt omkring. Det, der spiller lige nu på min effektforstærker er et kabel lavet af ledningen fra en Nilfisk GS , dvs. et uskærmet 2 x 0.75 kvmm kabel, fra dengang der var masser af "gode sager" i isoleringen. Stikkene er et IEC stik fra den lokale elektriker på apparatenden, og et 15-kroners hvidt plast hanstik med forniklede ben fra Spar købmanden. Det spiller ikke perfekt, men er et skridt i den rigtige retning.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
Exxtreme skrev:
jdg1 skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Men nu var det jo dig, der fremhævede manglende videnskabelige undersøgelser (hvis dette er tilfældet) som en konstatering af, at netkabler ikke har nogen indvirkning på lyden 
Jeg skrev ikke at der ikke kunne høres forskel på netkabler FORDI der ikke fandtes videnskabelige tests... Jeg skrev at det var en gang hokus pokus, OG at der ikke fandtes videnskabelige tests...
Hvis man følger den tankegang, må det samme vel gøre sig gældene for højttaler- og signalkabler? Dvs. at manglende videnskabeligt bevis* for, at højttaler- og signalkabler ikke har indvirkning på lyden er ensbetydende med, at der de facto ikke er nogen forskel.
Nej, og nu læser du ikke hvad jeg skriver... Du kan IKKE sammenligne netkabler med signal- og højttalerkabler, da netkabler ikke har nogen indflydelse på signalvejen... Det har både signal- og højttalerkabler. Derfor er det også indlysende at det ikke kan sammenlignes. Jeg skriver jo netop også at der ER forskel på signalkabler og højttalerkabler, jeg har selv hørt mange forskellige kabler med flere forskellige lydmæssige karakteristikker.
Og er der overhovedet foretaget videnskabelige tests* af hvorvidt net-, højttaler, eller signalkabler har indvirkning på lyden? Og i bekræftende fald, for så vidt angår netkabler, har nogle af dem så påvist, at der ikke er forskel?
Som sagt ved jeg ikke om der er foretaget det man vil kunne kalde videnskabelige tests af helt uvildige instanser, men alle producenterne er dog helt enige... Deres kabler er bedst, og det er tit nogle vilde søforklaringer de kommer af med...
*Og dette bør vel være uafhængige tests, som objektivt, grundigt og sagligt undersøger eventuelle virkninger (eller mangel herpå) - altså ud med producent-salgsgas-tests og "blindtests" i teenage-værelset.
Helt enig, men ved igen ikke om der er lavet sådanne tests... Hverken af net-, signal- eller højttalerkabler... |
|
|
|
| Til top |
|
| |