Emne: Er netkabler ren indbildning ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
Exxtreme skrev:
Et andet bud kunne være jeg ikke er så modtagelig overfor placebo-effekten...  |
|
|
Placebo. har ikke noget at gøre i en blindtest, der ved du jo ikke om det er trikkerens kabel til en ti'er eller det er et valhalla til 20K. 
|
|
|
Korrekt... Men jeg kunne ikke høre forskel på de kabler jeg har testet, og især når vi snakker netkabler er placebo effekten meget fremtrædende...
Jeg har læst om flere der har spurgt til netkabler på forskellige fora, og x siger så at hans netkabel til mange penge er rigtig godt, det tror spørgeren så på og bestiller det... Og allerede inden han har koblet det til kan han faktisk høre hvor godt det spiller... Især fordi det har flotte stik osv...
Det holder bare ikke at der er forskel... I får måske også bedre billede på jeres tv ved at skifte netkabel derpå??? 
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Nogen gange når man starter et indlæg kan man kun gisne om hvilken debat det måtte medføre. Denne tråd sparker røv og jeg nyder at læse jeres vurderinger og oplevelser. Et netkabel og dets egenskaber kan virkelig tænde enhver hifisjæl KEEP IT GOING!!
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle netkablet ikke have indflydelse på et kvalitets skærm billede?
|
| Til top |
|
| |
HMHansgaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige bidrage med mine erfaringer omkring netkabler.
Jeg hører til dem, der er 100% overbevist om, at et dyrt highend netkabel ikke kan gøre noget som helst for lyden af et anlæg, ihvertfald når vi taler om at lede strøm mere eller mindre effektivt. Det er afgjort noget sludder og ufatteligt at nogen tror på at et kabel til 1000 kr. eller 2000 kr. eller 10000 kr. skulle lede strøm bedre end et powerkabel til en kaffemaskine eller en PC. Hvorfor skulle det dog det?
MEN, for der er et stort men. Og det handler om afskærmning af netkabler fra signal og højttalerkabler. Her er der meget at hente i form af ro og mindre af støj i musikken og lydbilledet.
Skærmede netkabler som fx. Supra LoRad har en fantastisk god skærm og til de ca. 500 kr. de koster, vil jeg faktisk vurdere, at de er pengene værd.
Prøv at ligge signalkabler og højttalerkabler sammen med uskærmede netkabler og skru op for forstærkeren. Der vil være en MARKANT summen og brummen fra især diskanterne i højttalerne. Det skyldes hovedsageligt indstråling fra netkablerne og selvom støjen ikke er voldsom, så koster den altså på dynamikken og letheden i musikken.
Så ingen hokuspokus med sølv og cyrogenbehandlinger af særligt rent guld og kobber, men en god skærm er afgørende og værd at bruge lidt kroner på...
/Hans...:-)
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
HMHansgaard skrev:
|
Jeg vil lige bidrage med mine erfaringer omkring netkabler.
Jeg hører til dem, der er 100% overbevist om, at et dyrt highend netkabel ikke kan gøre noget som helst for lyden af et anlæg, ihvertfald når vi taler om at lede strøm mere eller mindre effektivt. Det er afgjort noget sludder og ufatteligt at nogen tror på at et kabel til 1000 kr. eller 2000 kr. eller 10000 kr. skulle lede strøm bedre end et powerkabel til en kaffemaskine eller en PC. Hvorfor skulle det dog det?
MEN, for der er et stort men. Og det handler om afskærmning af netkabler fra signal og højttalerkabler. Her er der meget at hente i form af ro og mindre af støj i musikken og lydbilledet.
Skærmede netkabler som fx. Supra LoRad har en fantastisk god skærm og til de ca. 500 kr. de koster, vil jeg faktisk vurdere, at de er pengene værd.
Prøv at ligge signalkabler og højttalerkabler sammen med uskærmede netkabler og skru op for forstærkeren. Der vil være en MARKANT summen og brummen fra især diskanterne i højttalerne. Det skyldes hovedsageligt indstråling fra netkablerne og selvom støjen ikke er voldsom, så koster den altså på dynamikken og letheden i musikken.
Så ingen hokuspokus med sølv og cyrogenbehandlinger af særligt rent guld og kobber, men en god skærm er afgørende og værd at bruge lidt kroner på...
/Hans...:-)
|
|
|
Fint indlæg og ingen tvivl om at du er inde på noget at det rigtige. Nogen mener ( og meninger er der nok af ) at dyre netkabler også kan dræbe dynamikken i musikken. Specielt Supra kablet du nævner har haft dette omdømme fra nogen. Hvad siger dine ører? __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
|
|
|
Hvorfor SKULLE det? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
Netkablet er på klasse AB forstærkere en del af signalvejen, forstået på den måde at de forstærkende trin trækker strøm fra lysnettet afh. af det musiksignal der forstærkes. Dvs. hvis overføringen af strøm via netkablet ikke er perfekt lineær mht. amplitude og frekvens, vil signalforstærkningen tilsvarende miste i perfekt linearitet.
|
|
|
Hvad laver ladelytterne så i en forstærker ?
Når du skriver lineær mht. frekvens, hvilket frekvensområde tænker du så på ?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
|
|
|
Hvorfor SKULLE det have indflydelse...?
EDIT: Så ikke AV Precision havde spurgt om det samme...
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ladelytterne udglatter ripple efter ensretterbroen. Energien til forstærkerkredsløbene kommer grundlæggende via trafoen og lysnettet. Det relevante frekvensområde for overførsel er vel primært det hørbare område.
Jeg skal ikke gøre mig til expert på skærmbilleder. Jeg spurgte blot, fordi jeg har en god bekendt, jeg regner for meget pålidelig, der mener at elektronisk frembragte billeder også påvirkes af kvaliteten af elektronikken, og derved også af netkablet. Derfor vil jeg da foreslå at man, hvis man har et godt panel, kan prøve teorien af med forskellige netkablerpå samme måde som til audioudstyr. Jeg har selv kun et 20 tommer Dantax CRT , og skal ikke udtale mig selv om dette .
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Otto: har I ikke i butikken prøvet forskellige netkabler af på forskellige skærme? Jeg synes i hvertfald tanken ligger lige for. Pusler sådan nogle videofolk ikke ligeså meget med tweaks som hifinødderne gør?
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
Ladelytterne udglatter ripple efter ensretterbroen. Energien til forstærkerkredsløbene kommer grundlæggende via trafoen og lysnettet. Det relevante frekvensområde for overførsel er vel primært det hørbare område.
|
|
|
Ladelytterne udglatter ripple. Ja, så langt er vi enige. Det gør de jo netop ved at bidrage med oplagret energi til forstærkerne. Den brugte energi erstattes så løbende med energi fra lysnettet. I en forstærker med en veldimensioneret netdel vil DC-spændingen være stabil og kun være presset ved ekstreme belastninger. D.v.s. meget høj lydstyrke og lave frekvenser. Ved høje frekvenser bruges der meget lidt energi ( se bare svingspolen på en diskantenhed sammenlignet med en basenhed ). Da der ofte tales om detaljer og lign. når man beskriver de forskelle man mener at kunne høre, går jeg ikke ud fra at man lytter ved max volumen. Der vil altså være rigeligt energi på ladelytterne medmindre der er tale om ekstrem (over)belastning eller en dårlig netdel. Mener du forøvrigt at det netkabel der følger med en Hififorstærker er mindre frekvenslineært end det alm. installationskabel der er brugt fra stikkontakten til elmåleren ?
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stanley - Det er muligt vi taler forbi hinanden. Det jeg har kaldt ripple, er den rest af støj efter AC-DC konverteringen i ensretterbroen. Så vidt jeg forstår på dig, mener du med ripple noget der opstår når forstærkeren bruger mere strøm, end trafoen kan levere. Når en forstærker har for lav elektrolytkapacitet, kan man faktisk høre 50 Hz brum gennem forstærkeren. Det er selvfølgelig rigtigt, at forsyningsspændingen ved ekstrem belastning kan falde. Det kan man se målinger på i hifibladene. Men der er jo tale om statiske målinger på en sinustone i maksimal udstyring. Dynamiske musiksignaler er derimod det, vi alle går og lytter på (håber jeg). Og der er det selvfølgelig afgørende, hvilke flaskehalse, forsyningsstrømmen til forstærkertrinnene skal igennem. Disse overføringsflaskehalse må inkludere elektrolytterne, trafoen, AC tilledningen.
Mht. frekvenslinearitet af netkabler vs. den faste installation: Der er jeg dig svar skyldig. min forstærker har ikke et hanstik på bagsiden, så den kan plugges direkte i væggen .
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
@Otto: har I ikke i butikken prøvet forskellige netkabler af på forskellige skærme? Jeg synes i hvertfald tanken ligger lige for. Pusler sådan nogle videofolk ikke ligeså meget med tweaks som hifinødderne gør?
|
|
|
Jo, videofolk pusler meget med tweaks. Det er rent faktisk specifikt dét jeg lever af... Problemet er bare at jeg gerne vil afholde mig fra de sædvanlige subjektive sammenligninger, hvor jeg ganske ofte ser (og hører) forskelle hvor de bevisligt ikke er - hvilket ikke beviser andet end at jeg er lige så modtagelig overfor placebo som alle mulige andre. Jeg er fortaler for at lyd og billede er to forskellige ting, og dén måde man gør tingene på inden for lyd, er ikke nødvendigvis dén der er bedst inden for billede, og omvendt. Eksempelvis er jeg meget håndfast fortaler for, at hvis der er en forskel i billedet, som er reel og ikke bare indbildt, så kan jeg finde et test-billede der kan fremhæve netop denne forskel, og gøre den endnu mere tydelig end den er ved real-life billeder. Så hvis du kan pege på en synlig forskel, og beskrive den for mig, så kan jeg finde frem til et test-billede der kontrollerer netop dét specifikke emne, og kontrollere om det er reelt eller indbildt. Test-billederne er, på hver sin individuelle måde, væsentligt mere krævende end real-life billeder, det er højst et spørgsmål om at vælge det rigtige test-billede. Oveni dette, så er billedkvalitet helt generelt en langt mere objektiv størrelse end lydkvalitet. Egenskaberne ved billedgengivelse er langt mere kortlagte og standardiserede, og der er en langt mere indiskutabel målsætning for hvad "bedst" er (der er så bare mange der mangler at se lyset...)
Som sagt, vi videofolk pusler også meget med tweaks. Problemet er bare, at hvis man tager en lille smule objektive briller på, og ikke stiller sig tilfreds med at lave en hurtig A/B test, og konkludere at "jeg synes det er lidt skarpere nu, så det er nok rigtigt", så ER der bare ikke nogen forskel at hente gennem de tweaks mange foreslår. Hvad er det der får dig til at forudsætte at når jeg siger der ikke er nogen billedmæssig forskel på strømkablerne, så er det fordi jeg ikke har testet det? Jeg HAR testet forskellige HDMI-kabler og forskellige strømkabler. Jeg har bare aldrig oplevet en indiskutabel forskel, hverken med real-life billeder eller med test-billeder. Derfor tillader jeg mig at påstå at forskellen ikke er der, indtil nogen kan påvise den. Enten ved at demonstrere forskellen _indiskutabelt_ (dvs. ikke A vs B og "kan du ikke også se hvor meget bedre det er", men udpege specifikt hvori forskellen ligger. Alternativt, ved at levere en plausibel forklaring på hvorfor der rent teknisk kan være en forskel. Jeg har ikke oplevet nogen af delene endnu. Og så er jeg ikke engang begyndt at diskutere hvad der er bedst, det kan vi altid komme til - jeg vil bare gerne starte med at konstatere at der overhovedet er en forskel, før jeg gider bekymre mig om hvad der så i givet fald er bedst.
Det betyder som sagt ikke at vi ikke kan fascineres af tweaks. Det betyder bare at "vores" tweaks er noget bedre underbyggede, og som jeg vil formulere det, vi hænger ikke fast i at forsøge at se en eventuel lillebitte teoretisk forskel på strømkabler, hvis dén forskel virkelig er så subtil at jeg ikke kan se den. Vi (well, jeg - jeg kan jo egentlig kun tale for mig selv) bruger energien dér hvor det reelt gør en forskel. Eksempelvis at kalibrere udstyret korrekt, at have den rigtige lyssætning i rummet, investere i separate scalere, male væggene i den rigtige farve... Der er _masser_ af ting man kan tweake på på billedsiden, uden at man behøver forfalde til placebo-lignende oplevelser for at finde forskellene.
Nu vil jeg jo helst ikke hænge folk ud, så hvis nogen genkender situationen er det ikke for at pege fingre, men: Jeg var for nogle måneder siden hos en kunde, der var lettere fornærmet over min noget pragmatiske holdning til HDMI-kabler, når han nu havde et 3000,-s HDMI-kabel mellem DVD og TV. Kunden insisterede på at netop dette kabel var dét der gav den bedste detaljegrad i de lyse områder af billedet, såsom skyer. Han havde testet flere forskellige, og udvalgt dette som netop dét der fungerede bedst i det hvide. Problemet var så bare at jeg efter 2 minutter kunne konstatere at DVD-afspilleren klippede de øverste 20% af lys-forløbet helt væk! Selv HVIS der havde været en forskel (det er der ikke), så ville han ikke have haft en jordisk chance for at se det, eftersom de lyseste områder af billedet var klippet væk på ALLE kablerne... Måske havde det været en idé at ringe til mig, INDEN der blev lagt 3000,- for et HDMI-kabel...
Det er et typisk eksempel på at vi jagter forbedringerne dér hvor vi oppe i hovedet kan forstå hvorfor der kan være en forskel. Strøm skal igennem et kabel. Jo bedre kabel, jo mere præcist må strømmen nå frem, ikke? Jow, det kan da godt ske, men bare fordi dét er nemmere at forstå, end at sort i et digitalt TV-system er 16 og ikke 0, gør det ikke mere vigtigt. Hifi-entusiaster, såvel som video-entusiaster, begår over en bred kam dén fejl at man bruger al energien på dét man forstår, og ikke dét der er vigtigst - hvilket jo er en særdeles forståelig reaktion. Men jeg vil levere dén meget kontante påstand, at HVIS der skulle vise sig at være en lillebitte påvislig forskel i ydelsen alt efter det benyttede strømkabel, så findes der ikke ét setup i landet, hvor denne forskel står næst i køen af potentielle opgraderinger. Der vil kunne hentes _væsentligt_ større forbedringer på andre områder, i et hvilket som helst system jeg har set i landet (inklusive mit eget).
Når alt dette er sagt, så skal det dog nævnes at jeg som flere andre i tråden er stor tilhænger af skærmede strømkabler. Ikke fordi det nødvendigvis gør en forskel for strømmen ind i apparatet, men fordi det kan være en fordel for forskellige andre følsomme signaler, at slippe for indstrålingen fra strømkablerne. Derfor er jeg enig med den tidligere poster om at Supra's strømkabler som sådan er ganske fin value. Jeg vil også gerne betale lidt ekstra for stabile, solidt konstruerede kabler, eller kabler der af diverse årsager er nemme at arbejde med. Og hvis vi kigger på den analoge verden, så er der så _afgjort_ forskel på billedkvaliteten af forskellige kabler, også direkte påvislig forskel der kan påvises med førnævnte test-billeder. Jeg er ikke generel modstander af at bruge kvalitets-kabler - man skal bare ikke gøre det med hovedet under armen. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyre netkabler er fup.
Jeg har skrevet lidt mere om sagen i en anden tråd om "en videnskabelig forklaring" og vil gentage følgende her:
Nordost må være et fup-firma med denne 2 m nedledning til 4500 kr:
http://www.nordost.com/index.php?id=338
Produktet anvender sølv, oxygenfrit kobber og "precision twisted FEP Mono-Filament" i isolationen. Nordost lover "The result is fabulous sound and stunning picture quality". Men fra din nærmeste transformerstation har du typisk 300 m almindeligt oxygenfyldt kobber eller aluminiumskabel med 230 V spænding. Derfra mindre kabler i din husinstallation af oxygenfyldt kobber og til slut omkring 40 m kobbertråd i forstærkerens interne nettransformer med oxygenfyldt kobber og helt almindelige isolationsmaterialer. Intet af dette har set oxygenfrit kobber, sølv eller "precision twisted FEP Mono-Filament". Hvad betyder så 2 m netledning i den sammenhæng? Så denne 2 m netledning gør ingen forskel i forhold til den almindelige billige netledning med kobberledere. Der er i øvrigt også mange andre kontaktovergange undervejs ved sikringer og afbrydere, som aldrig har set guld.
Til din lokale transformerstation leveres der strøm ved højspæning over langt større afstande - så reelt er du ikke færdig med de 300 m til din lokale transformer.
Køb en almindelig billig netledning og koncentrere indsatsen ved andre ting, som betyder noget (som Otto er inde på).
Det rigtige må være at forlange et effektivt bevis for en forbedring fra de rådgivere, producenter og leverandører, som vil sælge dig noget, som er dyrere. Og hvis du selv vil vurdere ved lyttetests og lignende, så lad dig ikke forblænde af noget og lav om muligt blindtests.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
|
|
|
|
Et argument der slog mig, nu må du endelig ikke tage det ilde op: Hvorfor er det, at hvis man ikke har den fornødne indsigt til reelt at kunne sige noget om hvorvidt der kan være forskel, så forudsætter man per automatik at der ER forskel? Ingen kan fortælle mig hvorfor der skulle være forskel i ydelsen på HDMI og strømkabler. Ingen kan demonstrere en forskel for mig. Jeg kan ikke selv se nogen forskel, når jeg prøver, slet ikke hvis jeg skal teste det på dén måde jeg mener er den mest troværdige. Det kan jeg ikke rigtigt tolke ret meget anderledes, end hvis der endelig skulle være en forskel et sted som jeg har overset, så er den så ubetydligt lille at det kan være fuldstændigt lige meget. Hvorfor skulle jeg så bruge en hulens masse tid og penge på at blive ved med at undersøge om jeg nu eventuelt skulle have taget fejl?
Som jeg har sagt før: Man kan ikke bevise at der ikke er forskel. Man kan bevise at der ER forskel. Og så kan man påstå at der IKKE er forskel, hvorefter dem der mener der ER forskel, så kan modbevise det (eller bare _påvise_ det, et "bevis" er der egentlig ikke nogen der forlanger).
Bemærk iøvrigt at jeg ikke efterlyser forklaringer på hvorfor dyre kabler er bedre. Jeg efterlyser udelukkende bevis på at der overhovedet er en forskel. Så kan vi diskutere hvad der er bedst bagefter - men dét kan i sig selv også blive ganske interessant, da jeg er af den grundlæggende holdning at bedst = korrekt, og korrekt er ikke = dyrt - slet ikke når det drejer sig om kabler.
EDIT: I fald det ikke lige fremgår tydeligt, så taler jeg her udelukkende om video, ved brug af digitale displays med digitale signalkabler. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 10 Marts 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto`s argument for at bruge skærmede netkabler giver mening. En anden ting man kunne tage med i betragtning er, at når vi typisk kobler vores apparater til samme strømskinne, og samtidig har signalkabler imellem dem, så opstår der en stelsløjfe. Nu ved vi jo, at apparaterens genererede støjrester helst skal sendes fra stel til jord. Dette er unægteligt noget mere vanskeligt, når støjen ligger i et relativt lukket kredsløb. Hvis vi så tager med, at vores plasma tv, computer osv, udsender en masse garbage, som sagtens kan ryge med ind i kredsløbet, ja så forværrer vi jo bare problemet. Man kunne så argumentere for, at støjen så vil blive fjernet af de indbyggede netstøjsfiltre, der vel efterhånden er blevet standard. Dog tror jeg, at den ophobede støj i stellen, godt kan risikere at gøre stellen så ineffektiv, at det kan påvirke lyden. Og måske billede  . Men et skærmet netkabel vil først være rigtigt effektivt, med en separat jordledning.
|
| Til top |
|
| |
kites4ever Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 11 Marts 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har nu leget lidt med div. kabler og er kommet frem til at min hjemmelavet løsning med støjfilter og jordlederen kontra min vens 6700 .- løsning med stikdåse og netledninger til hvert apperat ikke har nogen forskel.
Min ven kunne helt klart høre forskel i starten indtil vi gik over i blind testen 
Men det ville jeg nok også bilde mig selv ind, hvis jeg havde fyret så mange kroner efter det. Min konklusion må være at et lille støjfilter og jordet kabler til 178 ´.- i mine øjne er lige så fint som en løsning til 6700 .- 
Så jo man kan hente noget ved kabler, men lad nu ikke en smart sælger binde jer noget P.... dyrt på ærmet. Prøv i det mindste nogle forskellige løsninger og vær tro mod det i kan høre og ikke hvad sælgerne helt sikkert kan få jer til at høre.
Just my 50 cent 
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 Marts 2008 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
tarup 13 skrev:
Exxtreme skrev:
Et andet bud kunne være jeg ikke er så modtagelig overfor placebo-effekten...  |
|
|
Placebo. har ikke noget at gøre i en blindtest, der ved du jo ikke om det er trikkerens kabel til en ti'er eller det er et valhalla til 20K. 
|
|
|
Korrekt... Men jeg kunne ikke høre forskel på de kabler jeg har testet, og især når vi snakker netkabler er placebo effekten meget fremtrædende...
Jeg har læst om flere der har spurgt til netkabler på forskellige fora, og x siger så at hans netkabel til mange penge er rigtig godt, det tror spørgeren så på og bestiller det... Og allerede inden han har koblet det til kan han faktisk høre hvor godt det spiller... Især fordi det har flotte stik osv...
Det holder bare ikke at der er forskel... I får måske også bedre billede på jeres tv ved at skifte netkabel derpå???  |
|
|
Helt ærligt, hvis det er i det anlæg du selv har du har prøvet netkabler tror jeg gerne du ikke kunne høre nogen forskel. De gange jeg har hørt dine højtalere på det NAD udstyr i klubben må jeg næsten smågrine over hvad folk tror er ægte lyd. Magen til forvrænget, komprimeret perspektiv og livløs lyd skal man desværre ikke lede særlig længe efter. Det kræver altså lidt mere end en gammel Skoda at teste forskellen på almindeligt brænfdstof og Formel-1 brændstof. Ja det kræver netop en Formel-1 bil. Med billedet vil jeg gerne henlede opmærksomheden på at de gange jeg tydeligt har kunnet høre forskel på net-kabler er i anlæg som var utrolig godt "balanceret". Ikke altid hundedyre, men utrolig velbalancerede. Hvorfor er det vigtigt jo, fordi utrolig mange mennesker ser på:Hvad har jeg betalt, hvad har jeg fået, ok det må være godt - basta. Og hvis man så ikke kan høre forskel på kabler er der ikke forskel på kabler og alle der siger dette er tåber der hopper på halvreligiøse salgsfif. Nej, men det kræver at man selv gør en indsats og det er helt ærligt for tåbeligt at man tror det er 100% sikkert at man i alle anlæg/setup vil kunne høre forskellen. Det jeg ikke forstår er at så mange med teknisk baggrund ikke har mere fantasi end til at sætte et halvdårligt kabel i sit eget anlæg og så efter ikke at kunne høre forandring udtaler, "der er ingen forskel for mig, hos mig og derfor kan der heller ikke være det hos andre!" Jeg kunne godt tænke mig at høre alle i denne debat, hvormange har været inde og høre en Nordost netkabel demonstration? Hvormange har ikke kunnet høre en tydelig forskel fra de enkelte kabler? Jeg forstår godt mange ikke oplever forskellen på kabler når man ikke tør tage de rigtig gode, men det som i virkeligheden er svindelvaren her, nemlig standardledninger i forklædning. Prøv dog den ægte vare.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 Marts 2008 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gymnasten skrev:
Dyre netkabler er fup.
Jeg har skrevet lidt mere om sagen i en anden tråd om "en videnskabelig forklaring" og vil gentage følgende her:
Nordost må være et fup-firma med denne 2 m nedledning til 4500 kr:
http://www.nordost.com/index.php?id=338
Produktet anvender sølv, oxygenfrit kobber og "precision twisted FEP Mono-Filament" i isolationen. Nordost lover "The result is fabulous sound and stunning picture quality". Men fra din nærmeste transformerstation har du typisk 300 m almindeligt oxygenfyldt kobber eller aluminiumskabel med 230 V spænding. Derfra mindre kabler i din husinstallation af oxygenfyldt kobber og til slut omkring 40 m kobbertråd i forstærkerens interne nettransformer med oxygenfyldt kobber og helt almindelige isolationsmaterialer. Intet af dette har set oxygenfrit kobber, sølv eller "precision twisted FEP Mono-Filament". Hvad betyder så 2 m netledning i den sammenhæng? Så denne 2 m netledning gør ingen forskel i forhold til den almindelige billige netledning med kobberledere. Der er i øvrigt også mange andre kontaktovergange undervejs ved sikringer og afbrydere, som aldrig har set guld.
Til din lokale transformerstation leveres der strøm ved højspæning over langt større afstande - så reelt er du ikke færdig med de 300 m til din lokale transformer.
Køb en almindelig billig netledning og koncentrere indsatsen ved andre ting, som betyder noget (som Otto er inde på).
Det rigtige må være at forlange et effektivt bevis for en forbedring fra de rådgivere, producenter og leverandører, som vil sælge dig noget, som er dyrere. Og hvis du selv vil vurdere ved lyttetests og lignende, så lad dig ikke forblænde af noget og lav om muligt blindtests. |
|
|
Næste gang du vover dig ud i den virkelige verden, jeg ved godt det er en skræmmende oplevelse, så tag lige lakridsen ud af ørerne og prøv at lytte. Med din indstilling, som jo er en holdning er jeg dog nervøs for at du ikke kan komme fra en tankeproces til en lytteproces. Din fejl er at fordi du ikke kan tænke dig og resonere dig til et resultat, ja så kan der i den virkelige verden ikke være et resultat af bedre ledninger. Prøv at gå ind til en af dine forhadte Nordost-forhandlere og be om en demonstration af forskellen på netkabler.
|
| Til top |
|
| |
kites4ever Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 11 Marts 2008 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille sidebemærkning....
Mener ikke at hans anlæg er billigt....
Det er noget Accuphase grej med Vienna Mahler højtaller (Oh Yeah de højtallere er jeg forelsket i)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|