| Forfatter |
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 15 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
ulrikmm skrev:
|
Hej Stanley - Det er muligt vi taler forbi hinanden. Det jeg har kaldt ripple, er den rest af støj efter AC-DC konverteringen i ensretterbroen. Så vidt jeg forstår på dig, mener du med ripple noget der opstår når forstærkeren bruger mere strøm, end trafoen kan levere. Når en forstærker har for lav elektrolytkapacitet, kan man faktisk høre 50 Hz brum gennem forstærkeren.
|
|
|
Jeg tror nu egentlig at vi er næsten enige. Ladelytterne har den funktion at de skal holde en ren og stabil DC-forsyning. Det vil sige at de skal fjerne ripple som du skriver ( det er dog normalt 100Hz ) og desuden forsøge at bidrage med ekstra energi ved høj belastning. Når jeg har fokuseret mest på den anden funktion skyldes det at du talte om frekvenslinearitet.
ulrikmm skrev:
|
Det er selvfølgelig rigtigt, at forsyningsspændingen ved ekstrem belastning kan falde. Det kan man se målinger på i hifibladene. Men der er jo tale om statiske målinger på en sinustone i maksimal udstyring. Dynamiske musiksignaler er derimod det, vi alle går og lytter på (håber jeg).
|
|
|
Hvis netdelen er underdimensioneret ses det også ved dynamiske musiksignaler. Jeg tror de fleste har set en ældre radio med skalalys der blinker i takt til musikken hvis man spiller højt. Dette skyldes netop at DC-spændingen på ladelytterne falder når der bruges meget energi, d.v.s. ved lave frekvenser og høj styrke. På en kvalitetsforstærker med en effektiv netdel er det problem dog meget mindre. Her kan man tale om at netdelen adskiller forstærkerne fra lysnettet ved at levere en stabil DC-forsyning og eliminere de variationer der måtte komme fra begge sider.
ulrikmm skrev:
|
Og der er det selvfølgelig afgørende, hvilke flaskehalse, forsyningsstrømmen til forstærkertrinnene skal igennem. Disse overføringsflaskehalse må inkludere elektrolytterne, trafoen, AC tilledningen.
|
|
|
Netkablet er ikke en flaskehals. Det netkabel der følger med en hifi-forstærker leder stømmen ligeså godt som det alm. installationskabel der er brugt på den anden side af stikkontakten. De forskelle der evt kunne være i ledeevnen for to forskellige netkabler er så mikroskopiske i forhold til de variationer der altid er på lysnettet, så de er helt uden betydning. En kvalitetsnetdel vil eliminere langt større variationer.
|
|
|
Uha det er jo den sædvanlige religionskrig der er igang igen. Og den med det der er efter stikkontakten igen, igen. Prøv at se om der ikke er noget i den her artikkel der faktisk virker som om det er funderet i realiteter. Det er faktisk en der har målt og tænkt og været skeptiker (og vel stadig er det) men mange af tankerne byger netop på hvorfor der kan være en effekt i den sidste meter. Læs løs eller lad være hvis det egentligt bare er diskution for diskutionens skyld. http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm
Jeg er selv skepsisk, men mener nu der er foreskelle. Om det er placebo i mit tilfælde er jeg nook ikke den rigtige til at svare på. Jeg har dog ikke brændt en formue af på det, men valgt noget der giver teknisk mening og som har virket for mig.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
God artikel Granholm. Vi manglede også nogle facts, i stedet for alt det råben og skrigen: "Der er forskel" og "Der er ikke forskel".
Lidt flere facts her, om problemerne ved blindtest. Der er 12 sider, men de er ganske interessante http://www.stereophile.com/features/141/
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Granholm skrev:
| [QUOTE=Stanley][QUOTE=ulrikmm] Uha det er jo den sædvanlige religionskrig der er igang igen. Og den
med det der er efter stikkontakten igen, igen. Prøv at se om der ikke
er noget i den her artikkel der faktisk virker som om det er funderet i
realiteter. Det er faktisk en der har målt og tænkt og været skeptiker
(og vel stadig er det) men mange af tankerne byger netop på hvorfor der
kan være en effekt i den sidste meter. Læs løs eller lad være hvis det
egentligt bare er diskution for diskutionens skyld. http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm
Jeg er selv skepsisk, men mener nu der er foreskelle. Om det er
placebo i mit tilfælde er jeg nook ikke den rigtige til at svare på.
Jeg har dog ikke brændt en formue af på det, men valgt noget der giver
teknisk mening og som har virket for mig.
Mvh |
|
|
Interessant men fuldstændig absurte argumenter. Det er en ordentlig smøre uden meget indhold og den ændrer ikke på at hans lommefilisofi og gætte-teori virker latterlig og fuldstændig uden betydning i praksis. Mange af hans påstande og håbløse argumenter taler mere for hans mangel på forståelse end forskel på net-kabler.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
plafitracer skrev:
|
Jeg vil meget gerne stille op med 3-4 forskellige fabrikater af netkabler - også gerne i Jylland - Der skal bare være et egnet lokale med et high-end anlæg - gider ikke at spilde min tid på low-fi...
|
|
|
Jeg tror at der er mange forskellige meninger om hvad der er low-fi / hi-fi / high-end. Kan du evt. definere hvor du sætter grænserne, bare med cirkapriser.
|
|
|
Det er sandelig ikke prisen alene, der fortæller om et anlæg skal placeres i den ene eller den anden kategori!
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Det er sandelig ikke prisen alene, der fortæller om et anlæg skal placeres i den ene eller den anden kategori!
|
|
|
Nej, det er så ok, men så må vi jo have en anden definition af de tre kategorier. Har du ( eller Plafitracer ) et bedre bud på hvordan vi kan se om et anlæg er "high-end nok" til formålet.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
plafitracer skrev:
|
Jeg vil meget gerne stille op med 3-4 forskellige fabrikater af netkabler - også gerne i Jylland - Der skal bare være et egnet lokale med et high-end anlæg - gider ikke at spilde min tid på low-fi...
|
|
|
Jeg tror at der er mange forskellige meninger om hvad der er low-fi / hi-fi / high-end. Kan du evt. definere hvor du sætter grænserne, bare med cirkapriser.
|
|
|
Anlægget kan da være fløjtende ligegyldigt I HIGH FIDELITY, fik de et minianlæg til at spille som et HIGH-END anlæg........ Blot ved at skifte netkablerne.   
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Stanley skrev:
plafitracer skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Anlægget kan da være fløjtende ligegyldigt I HIGH FIDELITY, fik de et minianlæg til at spille som et HIGH-END anlæg........ Blot ved at skifte netkablerne.   
|
|
|
Det mener du bare ikke seriøst???
Det viser bare hvorfor jeg aldrig kunne finde på at købe det bras... (Både bladet og kablet)
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
heltny skrev:
Stanley skrev:
plafitracer skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det mener du bare ikke seriøst???
Det viser bare hvorfor jeg aldrig kunne finde på at købe det bras... (Både bladet og kablet)
|
|
|
Jo, det mener jeg skam............ og skal nok scanne artiklen til dig, når jeg finder den - ok 
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den vil jeg meget gerne læse... Omend ikke andet, så for at komme til at grine når jeg er i dårligt humør...
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 17 Marts 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
| [QUOTE=Granholm][QUOTE=Stanley][QUOTE=ulrikmm]
Uha det er jo den sædvanlige religionskrig der er igang igen. Og den med det der er efter stikkontakten igen, igen. Prøv at se om der ikke er noget i den her artikkel der faktisk virker som om det er funderet i realiteter. Det er faktisk en der har målt og tænkt og været skeptiker (og vel stadig er det) men mange af tankerne byger netop på hvorfor der kan være en effekt i den sidste meter. Læs løs eller lad være hvis det egentligt bare er diskution for diskutionens skyld. http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm
Jeg er selv skepsisk, men mener nu der er foreskelle. Om det er placebo i mit tilfælde er jeg nook ikke den rigtige til at svare på. Jeg har dog ikke brændt en formue af på det, men valgt noget der giver teknisk mening og som har virket for mig.
Mvh
/QUOTE]
Interessant men fuldstændig absurte argumenter. Det er en ordentlig smøre uden meget indhold og den ændrer ikke på at hans lommefilisofi og gætte-teori virker latterlig og fuldstændig uden betydning i praksis. Mange af hans påstande og håbløse argumenter taler mere for hans mangel på forståelse end forskel på net-kabler.
|
|
|
Hmm anfægter du måden en liniær forsyning trækker strøm på og hans målinger af modstand i forskellige standard kabler? Det er de to punkter jeg mener der er det væsentligste i hans skriverier for at forstå at de sidste meter KAN (ikke nødvendigvis vil) betyde noget. I øvrigt er kabler i væggen oftest 1,5m2 og fra målerskab til hoved/mastesikring er de vel oppe på 6-10-16m2(jeg er ikke elektrikker så der er måske nogen fagfolk der kan bekræfte hvad der er standard her). Almindelige apperatledinger er vel 0,75m2. Men et vigtigste er nok samlinger og kontaktflader hvis hans målinger er retningsgivende. Hvilket også er årsagen til at jeg har valgt at undlade en netbrønd på forstærkeren og istedet ført kablet direkte ind til primær siden på transformatoren.
Resten af artiklen har jeg ikke selv indsigt nok til at vurdere så den må stå for hans egen regning.
Mvh
|
| Til top |
|
| |