Forfatter |
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Tweaker skrev:
Bent L skrev:
Hej
Hvordan juster man biasen på sådan en Yaqin fætter.
|
|
|
Det kunne jeg også godt lide at vide, men kan ikke finde noget om det
|
|
|
Hej.
I en forstærker der benytter sig af små pentoder meget lig EL84 bruger man højst sandsynlig autobias i form af en katodemodstand. Røret skal trække 0,108A og forspændingen skal være 19V hvis konstruktørene har holdt sig til databøgerne.
Katode-modstand; 19V/0,108=175ohm. Nærmeste værdi er 180ohm. Hvis nogen har en multi-tester kunne de jo prøve at ohme fra pin 8 til stel. Tæl tv fra styretappen.
Nu skal man jo ikke bare stikke måle pindene i for der kan være farlig spænding, men hvis forstærkere er slukket i driftvarm tilstand bruger den som regel alt rest-strøm. Ellers kan man jo starte med at måle DC på ben 3.
Og foresten, tillykke med jeres kinesere. De ser jo fine ud og var det ikke fordi jeg lynhurtig selv kan strikke sådan noget sammen så ville jeg nok også købe en.
mvh

|
|
|
Mange tak skal du have 
Btw, inden jeg får stukket labberne ind i den, og måske får en over nallerne, kan du måske se noget ud fra diagrammet ? Sorry med kvaliteten, men det har de gjort bevidst, for at undgå kopister:

|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er 2 katode-modstande, men parallelkoblet så de virker som en fælles. En helt almindelig løsning . Der er altså ikke noget at justere på, men hvis i vil kende strømmen i rørene måler i spændingen som angivet i forhold til stel samt finder modstands værdien. Der kan være tale 2 forskellige værdier for at ramme den nøjagtige ønskede værdi. Derfor mål den. Derefter bruges ohm's lov; U/R=I F.eks 19V/100ohm=0,19A=190mA som rørene deles om.
Nå ja jeg kan godt se at nu er jeg pludselig begyndt at tale om 100ohm istedet for næsten 200 iforrige indlæg, men det altså fordi den er fælles for 2 rør. deved bliver den halveret. Man kan ikke se sammen-kobling af modstande og katode-elektrolyt er jordet til venstre, men det er en fejl i diagrammet. Måske for at snyde fjenden . Metoden iøvrigt kan betragtes som vel afprøvet da jeg har fundet den i gamle radioer helt tilbage til 1936 (og de spiller stadig).
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at vide, at man bare kan skifte udgangsrør 
Btw, er det her, der skulle have været jordet ?

|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lahnet skrev:
Jeg har nu haft MC-10L i en god måneds tid efterhånden. Kan klart anbefaldes Dejlig levende gengivelse og lyttetræthed er der ikke noget tilbage af. Spiller på Heybrook Quatet hvilket er en fin kombi, dog er højtalerne lige små nok til mine 40kvm, så de sættes nok snart til salg til fordel for nogle gulv måske Snell.
Ups, det var vist en del off-tropic, jeg ville bare vise min Kinaslæde.
|
|
|
Den blev da vist ikke kommenteret. Hvis den spiller bare halvt så godt som den ser ud så behøves der vist ikke mere. Den kan/skal der stilles bias på.
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Angillus Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har lige fundet den til 1100 kr fra ny i kina, saa skal den bare transporteres :P
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ufatteligt, hvordan gør de ? 
Tillykke med den 
|
Til top |
|
|
Angillus Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
medarbejdere i slavelignende forhold.
omgang med sundhedsskadelige stoffer uden beskyttelse.
flydende affald fra produktion smidt i narmeste soe eller flod.
andet giftigt affald graves ned et tilfaeldigt sted.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaeh, og de laver faktisk blackplate rør, hvor carboniseringsprocessen udvikler dioxin  . Bliver faktisk helt dårlig, lige nu, over at man støtter sådan noget
|
Til top |
|
|
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angillus skrev:
jeg har lige fundet den til 1100 kr fra ny i kina, saa skal den bare transporteres :P
|
|
|
Link please 
|
Til top |
|
|
Angillus Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Angillus Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
men der kommer mere info, da jeg har en veninde i shenzhen paa sagen.
|
Til top |
|
|
Lahnet Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 186
|
Sendt: 31 Marts 2008 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det Kina link ser lidt...... svært at læse i hvert fald.
Her
og
Her
og
Her
Hvis man betaler med Pay-Pal har man kreditkortbeskyttelse. Jeg valgte den billigste forsendelse, som er skib. Det tog 7 uger og den strøg lige igennem tolden. Bare pokkers besværligt at få lov til at betale told bagefter __________________ Venligst,
Henrik Lahnet
|
Til top |
|
|
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft sådan en MC 10 der, i 2 dage, så smed jeg den ud, nænnet ikke engang og sælge den, for den er ikke en femmer værd. Samle kvaliteten er til grin, trafo´erne ligner noget fra en radiobil. Også bliver de samlet under umenneskeligt forhold  Sådanne firmaer burde lukkes. __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Lahnet Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 186
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Jeg har haft sådan en MC 10 der, i 2 dage, så smed jeg den ud, nænnet ikke engang og sælge den, for den er ikke en femmer værd. Samle kvaliteten er til grin, trafo´erne ligner noget fra en radiobil. Også bliver de samlet under umenneskeligt forhold Sådanne firmaer burde lukkes. |
|
|
Det er da fair nok du har den holdning. Jeg har ikke særlig meget forstand på samlekvalitet, men jeg kan da se at finisen er bedre end noget jeg før har set til under 10000kr. Lydkvaliteten har jeg heller ikke noget at udsætte på.
Så skylder du måske også lige at nævne at i din profil er Audioconsult opført som din hjemmeside.
Jeg forstår så glimrene at den danske Hi-Fi branche er fortvivlet over at der nu kan købes Kina Hi-Fi til priser, som man som forbruger kun kunne drømme om for bare et par år siden.
Men så vågn dog op.
Stil evt. sådan en Yaqin fætter op i butikkerne og lad kunderne sammenligne selv. Hvis det er sandt hvad du skriver ville det vel betyde mersalg. __________________ Venligst,
Henrik Lahnet
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Jeg har haft sådan en MC 10 der, i 2 dage, så smed jeg den ud, nænnet ikke engang og sælge den, for den er ikke en femmer værd. Samle kvaliteten er til grin, trafo´erne ligner noget fra en radiobil. Også bliver de samlet under umenneskeligt forhold Sådanne firmaer burde lukkes. |
|
|
Bare jeg havde fået fat i den. Jeg ville så gerne måle om de overholder specs. Det kunne da være spændende at se hvor gode de er , men jeg må jo vente indtil der kommer en som skal repareres. Det kan jo være at de bare bliver smidt ud til den pris når de går i stykker, men så smid lige en til mig.
Har forresten haft en triode forstærker fra Hong Kong på pine-bænken. Den var OK
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lahnet skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
Det er da fair nok du har den holdning. Jeg har ikke særlig meget forstand på samlekvalitet, men jeg kan da se at finisen er bedre end noget jeg før har set til under 10000kr. Lydkvaliteten har jeg heller ikke noget at udsætte på.
Så skylder du måske også lige at nævne at i din profil er Audioconsult opført som din hjemmeside. Jeg forstår så glimrene at den danske Hi-Fi branche er fortvivlet over at der nu kan købes Kina Hi-Fi til priser, som man som forbruger kun kunne drømme om for bare et par år siden.
Men så vågn dog op.
Stil evt. sådan en Yaqin fætter op i butikkerne og lad kunderne sammenligne selv. Hvis det er sandt hvad du skriver ville det vel betyde mersalg. |
|
|
Det skam ikke min hjemmeside, blot lidt reklame for en butik, som yder god service, selv med kina amps
Der en grund til de er så billige, den skal vi vel ikke nærmere ind på vel? Men arbejdsvilkårerne er sindsygt.
De 50+ watt den er sat til, er ikke realt, den yder mindre, og den lyder som en billig rørforstærker, som er kvalt i dårlige komponenter. Jeg kunne nemt finde en gammel brugt rør amp, som formidler musikken langt mere korrekt. De spiller helt uden rum og sammespil med instrumenter, den er på ingen måder neutral, bassen er svag og svampet, toppen er arrig, mellemtonen er flad og helt uden krop. Blot min mening. Har dog hørt kina grej som lyder godt, men det meget få. Deres trafoer er helt til grin, og kan slet ik bakke de watt op som de specificeret til.
Fred være med du synes om den, det din smag.
Dette var blot mit skøn om den. Gudskelov blev jeg kun 3000kr fattigere, og en oplevelse rigere.

__________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 02 April 2008 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
diagrammet ? Sorry med kvaliteten, men det har de gjort bevidst, for at undgå kopister: |
|
|
Hvem gider kopiere det kina-skrald !
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Tweaker skrev:
diagrammet ? Sorry med kvaliteten, men det har de gjort bevidst, for at undgå kopister: |
|
|
Hvem gider kopiere det kina-skrald !
|
|
|
Nok ik nogen, samtlige kina slæder jeg har hørt som har spillet godt, er amps, som der er rettet på, da de er spækket med monteringsfejl hehe. Men det tror da fandens, når der sidder en 12 årige dreng uuddannet, og skal lodde efter efter skema han ikke fatter en bjælde af 
Anyway, lidt godt om kina skal der da lige frem, mærket melody, som er australsk ejet, får deres forstærkere fremstillet i kina. De lyder ret realt. Men det koster også 10 gange så meget som den omtalte.
Prøv og og få fat i 2 ens billige kinaslæder, og pil låget af dem, så vil du se, at de sikkert ikke er ens bygget, og der sikker sidder modstande hist og oist hvor de ikke høre til hehe __________________ Kenneth
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 02 April 2008 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
aceh skrev:
Angillus skrev:
|
|
|
Link please 
|
|
|
Spar pengene! Det er et stykke møg uden lige, en brændfælde faktisk, flere komponenter sidder forkert alt er dårlig monteret og kvaliteten af komponenter og rør er nærmest farlig, samt den ikke er CE godkendt, så brænder dit hus pga. den så er det bare ærgeligt.
Sådan her ser de ud inden i:

Jeg købte min som bygge sæt, med komponenter loddet på print osv. i forvejen og ledningermonteret og trukket i forvejen. Jeg måtte selv skifte flere komponenter og lodde det hele efter, ledningsføringen i den lader meget tilbage at ønske. Kina rør er også meget ringe og holder ikke længe alle mine rør var skiftet efter et halvt år til russiske.(dyrt)
Terminaler bag på er en historie for sig, de er flotte supra kopi terminaler, problemet er bare når man spænder dem knækker plastic kappen af, meget irriterende.
Men en fin amp hvis man skifter alle komponenter og rør er det jo nok __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|