| Forfatter |
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. AC kontra DC glød så et der den forskel at DC skaber et homogent stille-stående magnet-felt omkring katoden så kun ca halvdelen af den emitterer elektroner (teoretisk).
Ved AC fås et pulserende magnet-felt som udnytter hele katoden. MEN man skal tage alt med et gran salt som man siger. Iøvrigt tillægger jeg ikke ac skylden for brummet.
Gløde-tråds brum kan kun høres i forstærkere med ca 1000 gange større følsomhed end effekt -forstærkere. Jeg tror det har andre årsager.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
Mht. AC kontra DC glød så et der den forskel at DC skaber et homogent stille-stående magnet-felt omkring katoden så kun ca halvdelen af den emitterer elektroner (teoretisk).
Ved AC fås et pulserende magnet-felt som udnytter hele katoden. MEN man skal tage alt med et gran salt som man siger. Iøvrigt tillægger jeg ikke ac skylden for brummet.
Gløde-tråds brum kan kun høres i forstærkere med ca 1000 gange større følsomhed end effekt -forstærkere. Jeg tror det har andre årsager.
mvh
|
|
|
Tak for din gode forklaring 
Men hvis det næppe kan høres, så forstår jeg ikke hvorfor AC glød ikke bare konsekvent anvendes. Forstår så heller ikke andre eksperters udtalelser om at det giver brum, og forstår heller ikke brummet i mine egne SET`er 
|
| Til top |
|
| |
vester Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
mvh
|
|
|
Det er interessant at magnetfeltet omkring glødetråden skulle påvirke katodens emision. Til daglig regner man temperaturen som ansvarlig for emitionens størrelse, som er proportional med kvadratet på temperaturen. Nu er det jo ikke sådan at der bliver sendt en elektron afsted direkte fra katode til anode. Der ligger en sky af elektroner over katoden og denne sky bliver fyldt op i forhold til forbruget af elektroner. Glødetråden skal altså sørge for tilstrækkeligt meget varme til at elektronskyen kan holdes ved lige. Der er ikke her en forklaring på om ac eller dc er bedst, men min mening er, at når gløden har gjort sin pligt (opvarmet katoden) så skal den forholde sig i ro, og det gør den bedst med ren dc.
Jeg afviser ikke hvad du skriver og ser gerne links
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læg mærke til at jeg nævnte følsomheden. Ved RIAA og lign. er DC nødvendig og ellers ikke. AC er at foretrække for at fordele sliddet på katoden.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
vester Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
|
mvh
|
|
|
Jeg reflekterede på det markerede.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
vester skrev:
tube mania skrev:
|
|
|
|
Jeg reflekterede på det markerede.
|
|
|
Det gør jeg også ! Snakker vi om direkt opvarmet rør, eller va'
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej , men problematikken er den samme ang. magnetfelter. AC bør bruges når det muligt. Ellers bliver sliddet ikke fordelt på katoden. I udgangs forstærkere med indirekte opvarmede rør vil AC aldrig være et problem. Guitar forstærkere og andre apparater har en hum-adjust. Et trådviklet potentimeter med midten lagt til stel og de to yderpunkter på AC forsyning. Det virker fint.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt som en tråd kan udvikle sig fra en billig kineserslæde til diskussion om AC/DC og hvad ved jeg! Men interssant at få nogle teknikske forklaringer og indsigt
Anyway, catten lytter til en dejlig slæde. Der spilles skøn musik. Den er bare value for money. Og i et anfald af "sindsyge" er jeg kommet til at købe et sæt 6V6 rør igen. hehehehe.
Men denne gang er det et sæt RCA matched quad. Til et meget fin pris. uhh, jeg glæder mig. RCA blev jo netop fremhævet tidligere i denne tråd.
Hmmm, det forbandede købsgen man er født med!    __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
|
Sjovt som en tråd kan udvikle sig fra en billig kineserslæde til diskussion om AC/DC og hvad ved jeg! Men interssant at få nogle teknikske forklaringer og indsigt
Anyway, catten lytter til en dejlig slæde. Der spilles skøn musik. Den er bare value for money. Og i et anfald af "sindsyge" er jeg kommet til at købe et sæt 6V6 rør igen. hehehehe.
Men denne gang er det et sæt RCA matched quad. Til et meget fin pris. uhh, jeg glæder mig. RCA blev jo netop fremhævet tidligere i denne tråd.
Hmmm, det forbandede købsgen man er født med!   
|
|
|
Ja, der er lige nogen der skal sige kinesercr*p een gang til. Den lille kineserslæde er simpelthen en perle. Jeg spiller på den med en Accuphase CD til 35.000, hvilket kan virke helt ude af sammenhæng. Men det er det altså ikke (Accuphase og rør er en kombination made in heaven). Jow jow, mine 300B SET kan også nogle ting, men den lille Yaqin kan nu noget helt specielt.
Lad os da høre hvad RCA rørene siger, når du får dem. Hvad bruger du nu ?
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Scatcat skrev:
Hmmm, det forbandede købsgen man er født med!   
|
|
|
Ja, der er lige nogen der skal sige kinesercr*p een gang til. Den lille kineserslæde er simpelthen en perle. Jeg spiller på den med en Accuphase CD til 35.000, hvilket kan virke helt ude af sammenhæng. Men det er det altså ikke (Accuphase og rør er en kombination made in heaven). Jow jow, mine 300B SET kan også nogle ting, men den lille Yaqin kan nu noget helt specielt.
Lad os da høre hvad RCA rørene siger, når du får dem. Hvad bruger du nu ?
|
|
|
Pt. er powerrørene Sylvania VT107A. Også matchet ("næsten" 100%) Og de spiller fortrindeligt. Synes dog der er en lidt fatsvag bund i den, sammenlignet med de originale kineserrør. Men det er småting. De har bedre adskildelse i musikken og noget højere til himmelen. Og så kostede de sq kun 165,- for sættet med det hele RCA rørene jeg får hjem er total matchet. Om ikke NOS så tæt på. Er fra slut 50´erne. Her er prisen så en lidt anden. Ca. 450,- og det er før at TS får deres klamme hænder på dem Pre rør er 2 stk ECC81 Mullard 1977 (New logo) og 2 stk. ECC82 GE5814A Triple Mica. fra ca. 1986 tror jeg. __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg savner sq stadig min Image 66i. Den står stadig og glor mht. rep. Om den nogensinde bliver færdig, tjahhhh. Jeg håber. Men nye powerrør skal den ha. Der er brændt 2 stk. af allerede  __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller på den med de medleverede rør. De nyeste generationer af kinesernes smårør, syntes jeg altså spiller rigtigt godt. Har prøvet med to forskellige typer GE 5814a, og jeg syntes den spiller ringe med dem, selv om de er gode i min forforstærker. Har også disse 12AT7`er, som skulle være blandt de bedste af slagsen http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=287 De lyder da godt, men syntes at kineserne er en streg mere naturlige.
Har i iøvrigt prøvet at spille på AUX indgangen, der skulle være mere "direkte" ? Prøv det en gang, og lad den spille lidt til. Syntes umiddelbart det er bedre.
OT: Yaqin`s RIAA har efterhånden fået kultstatus. Folk skrotter åbenbart deres Audio Research, Conrad Johnson, Project osv http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9901&p ostdays=0&postorder=asc&start=0 Tjek alle 3 sider 
Åh, jeg har også et meget aktivt købegen 
Er lidt fristet til at prøve disse, som har fået noget god omtale, og Peter Pyndts pris er jo ikke skræmmende for en matchet kvartet http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=424
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
| Jeg spiller på den med de medleverede rør. De nyeste generationer af kinesernes smårør, syntes jeg altså spiller rigtigt godt. Har prøvet med to forskellige typer GE 5814a, og jeg syntes den spiller ringe med dem, selv om de er gode i min forforstærker. Har også disse 12AT7`er, som skulle være blandt de bedste af slagsen http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=287 De lyder da godt, men syntes at kineserne er en streg mere naturlige.
Det er skam da også et godt rør. Dem her jeg også nogle stykker af. Men de er gemt væk pt. Må dog give dig ret en hel del af vejen at de medfølgende rør ikke er så ringe igen. Men Sylvania og Mullard giver lige prikken over i´et.
Har i iøvrigt prøvet at spille på AUX indgangen, der skulle være mere "direkte" ? Prøv det en gang, og lad den spille lidt til. Syntes umiddelbart det er bedre.
Du mener at fodre AUX (0,6V) indgangen med RIAA´en?
OT: Yaqin`s RIAA har efterhånden fået kultstatus. Folk skrotter åbenbart deres Audio Research, Conrad Johnson, Project osv http://www.vinylengine.com/phpBB2/viewtopic.php?t=9901&p ostdays=0&postorder=asc&start=0 Tjek alle 3 sider 
Hahaha. "I put my Audio Research PH3 up for sale" Hård kost for vanetænkerne 
Er lidt fristet til at prøve disse, som har fået noget god omtale, og Peter Pyndts pris er jo ikke skræmmende for en matchet kvartet http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=424
Tung-Sol er så ikke lige min kop te. Har prøvet dem med min Image. Synes de var ret flade i lyden Der var mine Sovtek KT66 langt bedre end Tung-sol. Men måske med Yaqin vil de spille. "I don´t know" |
|
|
__________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
Tweaker skrev:
| Jeg spiller på den med de medleverede rør. De nyeste generationer af kinesernes smårør, syntes jeg altså spiller rigtigt godt. Har prøvet med to forskellige typer GE 5814a, og jeg syntes den spiller ringe med dem, selv om de er gode i min forforstærker. Har også disse 12AT7`er, som skulle være blandt de bedste af slagsen http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=287 De lyder da godt, men syntes at kineserne er en streg mere naturlige.
Det er skam da også et godt rør. Dem her jeg også nogle stykker af. Men de er gemt væk pt. Må dog give dig ret en hel del af vejen at de medfølgende rør ikke er så ringe igen. Men Sylvania og Mullard giver lige prikken over i´et.
Kunne være jeg så skulle prøve Sylvania og Mullard. Gode 12AT7 rør er jo billige i øjeblikket 
Du mener at fodre AUX (0,6V) indgangen med RIAA´en?
Ikke nødvendigvis RIAA, men også CD. Virker fint her 
Hahaha. "I put my Audio Research PH3 up for sale" Hård kost for vanetænkerne 
Jeps, kineserhaderne går glip af meget guf til billige penge 
Tung-Sol er så ikke lige min kop te. Har prøvet dem med min Image. Synes de var ret flade i lyden Der var mine Sovtek KT66 langt bedre end Tung-sol. Men måske med Yaqin vil de spille. "I don´t know"
Hmm okay, så venter jeg på din (forhåbentlig) tilbagemelding på RCA`erne |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat, noget nyt om RCA erne ?
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2008 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Scatcat, noget nyt om RCA erne ?  |
|
|
De blev afsendt for 3 dage siden. Så der går lidt tid endnu. og skal også lige have et par fridage. Så om en 14 dages tid vil jeg regne med om de er gode eller det har været katten i sækken.. __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uuuuhh, svage sjæle bliver fristet  . Vil du afsløre hvor du købte RCA`erne ?
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juni 2008 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
Uuuuhh, svage sjæle bliver fristet . Vil du afsløre hvor du købte RCA`erne ? |
|
|
Tjaa, ikke nogen hemmelighed. Fandt dem tilfældigt på Ebay(USA). Og fik dem oven i købet til rimelige penge(en gang imellem kan man være heldig) __________________ Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |