| Forfatter |
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
Det vil egentlig bare sige du får god bas ud af den anden enhed.... ....ingen diskant der. -hvis man serielkobler to basser.... |
|
|
Kunne du ikke vente med at skrive til du ved noget om det ? Eller i det mindste har prøvet ?
Der er vel ingen i hele verden (ud over dig måske) der prøver at få diskant ud af en basenhed) 
Du forvirrer jo folk mere end godt er................. Kender dig jo fra din hjemmebyggede forstærker som du mente spillede DC ud.
Og vi andre var nogle fjolser fordi vi havde forstærkere hvor der kom AC ud af ht-terminalerne.
DANIELS:
Når en enhed prøver at sende strøm retur til forstærkeren, skal den bremses af forstærkerens udgangsimpedans (dæmpningsfaktor)
Den er som regelt 0.05 til 0.5 ohm (ca)......... Jo lavere ohmtal på udgangen, jo større modstand møder enheden når den prøver at sende strøm retur...... jo lavere ohmtal, jo større dæmpningsfaktor.
Idet du seriekobler 2 enheder, vil hver enhed se den anden enhed som en form for en seriemodstand og derfor vil dæmpningsfaktoren være "ødelagt" og der er mindre kontrol over enheden.
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig sagt der kommer DC ud af mit anlæg, men det er det den bruger. Min forstærker er ikke bygget som push-pull i udgangstrin. -men de fleste anvender AC teknologi men der findes så sandeligt andre teknologier end dit....AC __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
|
Er man dum eller hvad....Jeg har aldrig sagt der kommer DC ud af mit anlæg, men det er det den bruger. Min forstærker er ikke bygget som push-pull i udgangstrin. -men de fleste anvender AC teknologi men der findes så sandeligt andre teknologier end dit....AC....fat det dog....
|
|
|
DANIELS......... En dag du gider, så læs denne tråd.......... Den er hylende morsom 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41269&K W=fiend&PN=0&TPN=1
Og da der blev spurgt til at se det han havde..................... Hmm, væk var han og kontoen lukket 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig bekendt findes der intet signal i den digitale bitstream for den positive halvperiode, dermed er den opfundet ud i den blå luft....
__________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 02:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
|
Lige præcis, hvis vi tænker os en vandkande....man vander blomster med en støvsuger ved siden af.....det er der fandemig ingen logik i....og jeg har faktisk en forstærker som kun anvender pnp transistorer som spiller glimrende uden den anden halv-periode.
AC er til analfixerede drengerøve.... ....DC er vejen frem.
Mig bekendt findes der intet signal i den digitale bitstream for den positive halvperiode, dermed er den opfundet ud i den blå luft....
|
|
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-density_modulation
Og skal vi så ikke koncentrere os om DANIELS oprindelige tråd ?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 02:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels, du starter nogle morsomme diskussioner! Serieforbinding af enheder ændrer principielt kun egenskaberne for hver enkelt enhed i området omkring egenresonansen, typisk i bassen, hvis enheden arbejder dernede. Det gør parallelforbindelse ikke...
Serieforbinding hæmmer dæmpningsfaktoren, dvs. forstærkerens evne til at styre enhedens opførsel ved egenresonansen. I resten af toneområdet vil den enkelte enhed basalt set opføre sig som den plejer - uanset koblingsmåden, serie el. parallel..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 03:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvis dit anlæg anvender AC-teknologi burde der være strøm på minus lige så meget som på plus....Hvorfor har du så ikke 2 delefiltre i højttaleren når det nu er AC....det er vel AC, ikk...
En positiv halvperiode kræver der går strøm i den modsatte retning.... __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 05:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
BasHunter skrev:
|
Jamen hvis dit anlæg anvender AC-teknologi burde der være strøm på minus lige så meget som på plus....Hvorfor har du så ikke 2 delefiltre i højttaleren når det nu er AC....det er vel AC, ikk...
En positiv halvperiode kræver der går strøm i den modsatte retning....
|
|
|
Prøv at hør her............ Lad nu vær med at udstille dig selv sådan der............. Bare for din egen skyld. 
For du stød ved at røre ved den ledning der går til 0 i en stikkontakt ?
Mig bekendt er det AC der kommer ud af en stikkontakt.
AC = VEKSELstrøm......... Den VEKSLER / Skifter.
Du har misforstået ALT mht strøm, spænding og i det hele taget anlæg........... AC er altså ikke lig med at der kommer spænding/strøm ud på begge grene. 
Der skal vel heller ikke 2 lamper i en stikkontakt for at lyse, vel - MR DC 
Jeg skal slet ikke bestemme, men jeg er ganske overbevist om at DANIELS for en del mere ud af denne tråd, hvis du ikke blander dig 
Jeg forstår simpelthen ikke at du vil være dig selv det bekendt, du tror da ikke selv på det du skriver vel ? Du laver bare sjov, ikk ??........................ Men jeg kan så spørge, som andre har gjort: Må jeg se nogle billeder af dit setup ? Specielt din forstærker der ikke kommer AC ud af   
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser for mig at svingspolerne i de to enheder koblet seriel, nødvendigvis må have nøjagtig samme modstandsværdi, for at kunne arbejde 100 % synkron. Hvis svingspolen i den ene enhed afviger fra den anden enhed, forestiller jeg mig at den med størst værdi får en tendens til at virke som seriel spole ( 6 db/okt. filter ). Hvis de to enheder afviger fra hinanden, kan det formodentlig også ske at de kommer ud af kontrol ( ud af fase ). Kommer den ene enhed i forhold til den anden så til at virke som en generator, som hindrer begge enheder i at virke korrekt (?) Eller er sandheden at den svingspole med med størst modstandsværdi kommer til at udgøre en større motor, så den er den anden enhed overlegen ....den er sgu svær den her daniels. 
....kan heller ikke lade være med at tænke på at magneterne også skal have 100 % samme egenskaber på de to enheder ( ligesom svingspolerne ) for at de opfører sig ens.
ergo må det kræve to superoptimerede og identiske enheder for at kunne arbejde rigtigt sammen i seriel kreds.
hvis det var en afstemning det her, ville jeg sætte mit kryds i "parallel" som foretrukket.
det er helt klart et spændende spørgsmål du har kastet op i luften.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige for en god ordens skyld; Det er selvfølgelig to ENS enheder, jeg vil seriekoble.
@mollecon
OK, så det vi snakker om er at f.eks. basenheder helst ikke skal serieforbindes, da det roder med deres evner i dybden?
Mit primære område jeg ville serieforbinde, var i mellemtone-området, men har da også en del basenheder i 4 Ohm, og en sammenkobling af dem, kunne være rart uden at gå under 4 Ohm.
Den påvirkning der kan være af forstærkeren ved seriekobling, er den rent belastningsmæssigt, eller lydmæssig (hvis nu forstærkeren forventes at være en "stærk" forstærker).
@KrammeAcoustics
He he. Ja, jeg kan godt lide diskussioner om de lidt tungere emner
Parallel er klart også min favorit, men roder man sig ud i fler-vejs-systemer (man behøver ikke gå længere end konstruktioner med mere end to enheder), så kommer der jo problemer med selv 8 Ohms enheder.
Og 16 Ohm (eller derover) er ikke lige almindeligt.
Men mon ikke man kan måle eller beregne denne spoleeffekt?
Kunne selvfølgelig prøve at måle T/S parametrene på to enheder i serie, og bagefter udmåle dem. Men der er vel problemer med at simulere den ekstra serieenhed?
Tænkte på at måle enhederne impedans, og erstatte den ene enhed med en spole med samme værdi, og så udmåle enheden. Så burde man vel kunne se påvirkninger?
Men kan der ikke være forskel på en almindelig spole og enhedens spolevirkning, selvom de begge som udgangspunkt har samme mH?
(Sikken masse spørgsmål... Bare kom med guldkornene!)
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
Kunne selvfølgelig prøve at måle T/S parametrene på to enheder i serie, og bagefter udmåle dem. Men der er vel problemer med at simulere den ekstra serieenhed?
Tænkte på at måle enhederne impedans, og erstatte den ene enhed med en spole med samme værdi, og så udmåle enheden. Så burde man vel kunne se påvirkninger?
Men kan der ikke være forskel på en almindelig spole og enhedens spolevirkning, selvom de begge som udgangspunkt har samme mH?
(Sikken masse spørgsmål... Bare kom med guldkornene!) |
|
|
Ja der kommer sikkert overraskende data frem ved at måle T/S på to enheder i serie, her er der formodentligt ikke tale om kun fordoblinger og halveringer.
Hvis du erstatter den ene højttalerenhed med en spole, kan det ikke sammenlignes selv om induktansen måles som samme værdi på begge komponenter i stilstand, det være sig en højttalerspole eller en delefilterspole. Der vil være forskelle, afhængig af hvor stor strøm der sendes i spolen, husk også på at netop højttalerens spole uundgåeligt vil virke som generator, som vil ændre impedansforløbet.
OBS: Husk lige på at når du måler induktans på en højttalers svingspole skal du gøre det imens den er afmonteret ( må ikke sidde i magnetgabet ), da spolen ellers vil anse jernet omkring gabet som en kerne der hjælper med til at hæve mH. Dette gælder hvis formålet vel at mærke er at sammenligne en løs ( luft ) delefilterspole med en højttalersvingspole !
En dybere teoretisk udredning vil jeg lade de kloge om, som findes her i forumet. 
Og så er der råd mht. din forespørgsel, se bare herunder. 

|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for guldkornene!
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en lydmåling på KUN den ene enhed, mens de sidder i serie, hvilket godt kan blive lidt besværligt. Overvejer lidt at bruge et par lange ledninger, så de sidder i serie, men spiller i hvert sit fysiske lokale. Så kan jeg måle på dem hver for sig, og se hvordan de opfører sig.
Skal selvfølgelig også passe på at kablerne ikke også påvirker målingerne...
Der er en del faktorer man skal have i tankerne hele tiden mellem teori og praksis.
Jeg får vel reelt brug for T/S parametre mens de sidder i serie, for at kunne tilpasse filteret?
Bliver noget sværere at udføre i praksis, da jeg også bruger modvægt på membranerne ved nogle af målingerne. Og så skal der modvægt på begge membraner, der igen kan få dem til at opfører sig anderledes igen... Ikke nemt.
Men tilbage til den vigtigste faktor for mig: Lydkvalitet problemer!
Der vil komme lidt anden belastning på forstærkeren, hvilket kan påvirke lydkvaliteten negativt, men i hvor høj grad?
Vil helst ikke gå alt for meget på kompromis med lydkvaliteten, men parallelkobling kan bare ikke lade sig gøre grundet den lave impedans.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
DANIELS:
Når en enhed prøver at sende strøm retur til forstærkeren, skal den bremses af forstærkerens udgangsimpedans (dæmpningsfaktor)
Den er som regelt 0.05 til 0.5 ohm (ca)......... Jo lavere ohmtal på udgangen, jo større modstand møder enheden når den prøver at sende strøm retur...... jo lavere ohmtal, jo større dæmpningsfaktor.
Idet du seriekobler 2 enheder, vil hver enhed se den anden enhed som en form for en seriemodstand og derfor vil dæmpningsfaktoren være "ødelagt" og der er mindre kontrol over enheden.
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt, dæmpningsfaktoren er forholdet imellem enhedens impedans og forstærkerens udgangsimpedans, dvs. jo højere impedans enheden har i forhold til forstærkerens udgangsimpedans, jo højere dæmpningsfaktor.
mvh
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
| ergo må det kræve to superoptimerede og identiske enheder for at kunne arbejde rigtigt sammen i seriel kreds. |
|
|
Her er vi sådan set ikke uenige.. Men, heldigvis er to enheder fra samme produktions batch meget meget meget ens (alt den snak om særligt matchede enheder er heldigvis mest reklame-gejl fra visse box-producenter).
Jeg har flere gange prøvet at tage en bunke enheder (8-10 stk.) (enten fra samme batch eller som jeg selv har stået og samlet) og målt dem igennem. De måler MEGET ens. Husker f.eks. 10 stk. små fine neo-diskanter som lå indenfor 0.25dB af hinanden, og det var nogle jeg selv havde samlet i hånden. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en lydmåling på KUN den ene enhed, mens de sidder i serie, hvilket godt kan blive lidt besværligt. Overvejer lidt at bruge et par lange ledninger, så de sidder i serie, men spiller i hvert sit fysiske lokale. Så kan jeg måle på dem hver for sig, og se hvordan de opfører sig. Skal selvfølgelig også passe på at kablerne ikke også påvirker målingerne...  |
|
|
Hmm.. Jeg er lidt i tvivl om hvad det er du ønsker at se på målingerne af kun én enhed. Det interessante er vel netop hvordan de virker sammen og ikke hver for sig, eller..? Er det fordi du vil se om deres respons er nogenlunde ens? Kablerne vil iøvrigt ikke påvirke målingerne, heller ikke selvom de er 10 meter lange, i så fald har du ihvertfald brugt sytråd som ledning 
daniels skrev:
| Jeg får vel reelt brug for T/S parametre mens de sidder i serie, for at kunne tilpasse filteret? |
|
|
T/S-par. for at tilpasse filteret??? Jeg bruger frekvensresponsen i det aktuelle kabinet sammen med en impedans måling.
daniels skrev:
Men tilbage til den vigtigste faktor for mig: Lydkvalitet problemer!
Der vil komme lidt anden belastning på forstærkeren, hvilket kan påvirke lydkvaliteten negativt, men i hvor høj grad? |
|
|
Forstærkeren har ikke problemer med den belastning to serie-koblede enheder udgør. Som jeg ser det er det udelukkende de to enheders påvirkning af hinanden som kan skabe et problem. Det sagt så har jeg selv brugt seriekoblede basser flere gange uden problemer. Pt. har jeg to stk. 12" Peerless XLS i serie uden problemer med lydkvaliteten. De har hver især en DC-modstand på 1.7 Ohm, så koblet parallelt er de en ret tarvelig belastning for forstærkeren 
Sålænge enhederne opfører sig ens og ser cirka den samme belastning (altså den rent akustiske belastning fra luften/rummet/kabinettet), mener jeg ikke du vil løbe ind i problemer. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Her er vi sådan set ikke uenige.. Men, heldigvis er to enheder fra samme produktions batch meget meget meget ens (alt den snak om særligt matchede enheder er heldigvis mest reklame-gejl fra visse box-producenter).
Jeg har flere gange prøvet at tage en bunke enheder (8-10 stk.) (enten fra samme batch eller som jeg selv har stået og samlet) og målt dem igennem. De måler MEGET ens. Husker f.eks. 10 stk. små fine neo-diskanter som lå indenfor 0.25dB af hinanden, og det var nogle jeg selv havde samlet i hånden.
|
|
|
Som komplementære par i eks. et stereosystem skal det tunge målegrej frem hvis der skal påvises målbart forskel, hvis vi forestiller os en mulig afvigelse på to højttalerenheder siddende i hvert sit kabinet, hvor den ene eks. måler 5,7 Ohm og den anden 5,5 Ohm. Men det daniels er inde på her i tråden, er hvorledes to identiske enheder reagerer serielt, der tror jeg at det er vigtigt at der kæles så meget som overhovedet muligt for at finde optimalt ens data. Der er det ikke optimalt med en forskel på 0,2 Ohm.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på her, at jeg for ca. 14 dage siden sad og prøvede mit nye LCR-meter af på en stor håndfuld Audyn-Caps bipolare kondensatorer med en påtrykt værdi lydende 6,8 uF. Men sandheden er at de svingede fra 6,3 - 7,2 uF, hvilket i mine øjne er et stort spring når de er fra samme "kuld" ( ihvertfald indkøbt samlet ).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en lydmåling på KUN den ene enhed, mens de sidder i serie, hvilket godt kan blive lidt besværligt. Overvejer lidt at bruge et par lange ledninger, så de sidder i serie, men spiller i hvert sit fysiske lokale. Så kan jeg måle på dem hver for sig, og se hvordan de opfører sig. Skal selvfølgelig også passe på at kablerne ikke også påvirker målingerne...  |
|
|
JJAZ skrev:
|
Hmm.. Jeg er lidt i tvivl om hvad det er du ønsker at se på målingerne af kun én enhed. Det interessante er vel netop hvordan de virker sammen og ikke hver for sig, eller..? Er det fordi du vil se om deres respons er nogenlunde ens? Kablerne vil iøvrigt ikke påvirke målingerne, heller ikke selvom de er 10 meter lange, i så fald har du ihvertfald brugt sytråd som ledning 
Sålænge enhederne opfører sig ens og ser cirka den samme belastning (altså den rent akustiske belastning fra luften/rummet/kabinettet), mener jeg ikke du vil løbe ind i problemer.
|
|
|
Ja det interessante må da være at lade de to enheder sidde sammen, så de omkringværende luftforhold også er en faktor ( ved måling ), det er vel ikke en kombi-seriel soveværelse/køkkenhøjttaler, som er indbygget i væggen, ham daniels er ved at lave (?) ...heheh 
Her kan jeg ikke lade være med at sige at jeg forestiller mig at åben baffel princippet, må være det mest optimale mht. seriel kobling, da det er muligt at et kabinet vil kunne komme til at drille de to enheders optræden sammen.
Elementært Dr. Watson, prøv evt. at lade den ene enhed spille nede i dybfryseren og den anden i en overophedet ovn. Efter at de har været der i nogle timer .....så skal du se forskel. ( det skal lige siges at jeg ikke har afprøvet det ).
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
| Her kan jeg ikke lade være med at sige at jeg forestiller mig at åben baffel princippet, må være det mest optimale mht. seriel kobling, da det er muligt at et kabinet vil kunne komme til at drille de to enheders optræden sammen. |
|
|
Det problem kan klares ved at sætte en skillevæg i kabinettet mellem de to enheder, så ser de ikke hinanden fra bagsiden. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Det problem kan klares ved at sætte en skillevæg i kabinettet mellem de to enheder, så ser de ikke hinanden fra bagsiden.
|
|
|
Enig ...jamen så er vi jo ovre i to rums konceptet. 
Det ender jo med at komme til at minde om ægteskaber som de er flest ....mand og kone lever sammen hver for sig, i hvert sit soveværelse. 
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
JJAZ skrev:
|
Det problem kan klares ved at sætte en skillevæg i kabinettet mellem de to enheder, så ser de ikke hinanden fra bagsiden.
|
|
|
Enig ...jamen så er vi jo ovre i to rums konceptet. 
|
|
|
Yep, sådan ville jeg personligt gøre det ved seriekoblinger.
Godt mit næste projekt involverer 50 Ohms basenheder, så er jeg helt ude over seriekoblingsproblematikken   __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |