| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
50 Ohm, så er vi ovre i noget der skal i rumpeten på en rørbasker, kan jeg regne ud. Hvor finder man 50 Ohm's enheder henne, nu om stunder ....med mindre det er noget ældre brugt ? 
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
BasHunter skrev:
|
Er man dum eller hvad....Jeg har aldrig sagt der kommer DC ud af mit anlæg, men det er det den bruger. Min forstærker er ikke bygget som push-pull i udgangstrin. -men de fleste anvender AC teknologi men der findes så sandeligt andre teknologier end dit....AC....fat det dog....
|
|
|
DANIELS......... En dag du gider, så læs denne tråd.......... Den er hylende morsom 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41269&K W=fiend&PN=0&TPN=1
Og da der blev spurgt til at se det han havde..................... Hmm, væk var han og kontoen lukket 
|
|
|
Man kan da ikke bare hænge en anden ud pga manglende kendskab....Min forstærker har 1 transistor, skal lyden yderligere forstærkes bliver der sat en til serielt. Et sådant sprogbrug lægger HIFI4ALL.DK ikke spalteplads til - indlæg rettet og brugerskonto udelukket fra HIFI4LL.DK.- Administrator__________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonny skrev:
heltny skrev:
|
DANIELS:
Når en enhed prøver at sende strøm retur til forstærkeren, skal den bremses af forstærkerens udgangsimpedans (dæmpningsfaktor)
Den er som regelt 0.05 til 0.5 ohm (ca)......... Jo lavere ohmtal på udgangen, jo større modstand møder enheden når den prøver at sende strøm retur...... jo lavere ohmtal, jo større dæmpningsfaktor.
Idet du seriekobler 2 enheder, vil hver enhed se den anden enhed som en form for en seriemodstand og derfor vil dæmpningsfaktoren være "ødelagt" og der er mindre kontrol over enheden.
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt, dæmpningsfaktoren er forholdet imellem enhedens impedans og forstærkerens udgangsimpedans, dvs. jo højere impedans enheden har i forhold til forstærkerens udgangsimpedans, jo højere dæmpningsfaktor.
mvh |
|
|
Der er også det samme som jo lavere impedans på forstærkerens udgang
|
| Til top |
|
| |
Jonny Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Jonny skrev:
heltny skrev:
|
DANIELS:
Når en enhed prøver at sende strøm retur til forstærkeren, skal den bremses af forstærkerens udgangsimpedans (dæmpningsfaktor)
Den er som regelt 0.05 til 0.5 ohm (ca)......... Jo lavere ohmtal på udgangen, jo større modstand møder enheden når den prøver at sende strøm retur...... jo lavere ohmtal, jo større dæmpningsfaktor.
Idet du seriekobler 2 enheder, vil hver enhed se den anden enhed som en form for en seriemodstand og derfor vil dæmpningsfaktoren være "ødelagt" og der er mindre kontrol over enheden.
|
|
|
Det er ikke helt rigtigt, dæmpningsfaktoren er forholdet imellem enhedens impedans og forstærkerens udgangsimpedans, dvs. jo højere impedans enheden har i forhold til forstærkerens udgangsimpedans, jo højere dæmpningsfaktor.
mvh
|
|
|
Der er også det samme som jo lavere impedans på forstærkerens udgang |
|
|
Ja netop, det betyder også at hvis du seriekobler 2 enheder bliver dæmpningsfaktoren højere (forskellen imellem enhedens impedans og forstærkerens impedans) og du har dermed bedre kontrol over enheden og ikke mindre kontrol.
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
50 Ohm, så er vi ovre i noget der skal i rumpeten på en rørbasker, kan jeg regne ud. Hvor finder man 50 Ohm's enheder henne, nu om stunder ....med mindre det er noget ældre brugt ?  |
|
|
Næh, nej.. Enhederne er skam spritnye og amp'en smider 1000W i 4 Ohm, så det går 
Bliver en hjørnesub på 2.5m i højden med 6 stk. 10" 23W Scanspeak enheder i 50 Ohm   __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
KrammeAcoustics skrev:
50 Ohm, så er vi ovre i noget der skal i rumpeten på en rørbasker, kan jeg regne ud. Hvor finder man 50 Ohm's enheder henne, nu om stunder ....med mindre det er noget ældre brugt ?  |
|
|
Næh, nej.. Enhederne er skam spritnye og amp'en smider 1000W i 4 Ohm, så det går 
Bliver en hjørnesub på 2.5m i højden med 6 stk. 10" 23W Scanspeak enheder i 50 Ohm  
|
|
|
Er ikke helt med, men vil du serie koble 6 basser ?
Dine 1000w vil jo blive reduceret til under 100w ?
Hvorfor, er der en fidus jeg ikke kender til ?
Er du sikker på at din forstærker ikke bliver ustabil ?
|
| Til top |
|
| |
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ
Så lander du på cirka 8.3 ohm når de parallel kobles de 6 basser, nice kan godt se dine fordele ved det hvorfor findes der ikke flere enheder med høj ohm
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
JJAZ skrev:
Næh, nej.. Enhederne er skam spritnye og amp'en smider 1000W i 4 Ohm, så det går  Bliver en hjørnesub på 2.5m i højden med 6 stk. 10" 23W Scanspeak enheder i 50 Ohm   |
|
|
Er ikke helt med, men vil du serie koble 6 basser ?
Dine 1000w vil jo blive reduceret til under 100w ?
Hvorfor, er der en fidus jeg ikke kender til ?
Er du sikker på at din forstærker ikke bliver ustabil ? |
|
|
Næh, nej.. Jeg vil skam parallelkoble dem, bare rolig. Den høje impedans gør jo netop at jeg ikke behøver bekymre mig om hvorvidt det er bedst at serie eller parallelkoble dem, svaret er ligesom givet på forhånd 
Følsomheden er godtnok temmelig lav, men som en søjle helt inde i hjørnet giver rummet dejlig meget hjælp. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coolzone skrev:
| JJAZ
Så lander du på cirka 8.3 ohm når de parallel kobles de 6 basser, nice kan godt se dine fordele ved det hvorfor findes der ikke flere enheder med høj ohm. |
|
|
Ja, det er ikke værst.. Egentlig ville jeg helst ned på 4 Ohm for at få et mere effektivt system, men nu er enhederne 50 Ohm så sådan er det.
Havde oprindelig planlagt at bruge 8 stk. pr. side, men mit begrænsede kabinetvolumen gør at jeg faktisk får større lavfrekvens systemfølsomhed ud af 6 stk istedet for. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonny skrev:
heltny skrev:
Jonny skrev:
heltny skrev:
|
DANIELS:
|
|
|
mvh
|
|
|
Der er også det samme som jo lavere impedans på forstærkerens udgang |
|
|
Ja netop, det betyder også at hvis du seriekobler 2 enheder bliver dæmpningsfaktoren højere (forskellen imellem enhedens impedans og forstærkerens impedans) og du har dermed bedre kontrol over enheden og ikke mindre kontrol.
|
|
|
Det er både rigtigt og forkert.
Rigtigt at jo højere impedans på enheden i forhold til udgangsimpedansen på forstærkeren, giver større dæmpningsfaktor.
Forkert at 2 enheder i serie - trods højere impedans - giver bedre dæmpningsfaktor og bedre kontrol.
Det er en kendt ting at nogle RØRfolk, sætter en modstand i serie med basenheden for at få lidt ekstra fylde (lidt mindre kontrol) og det er stort set det samme der sker ved at sætte en enhed i serie med en anden enhed.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke helt I forstod hvad jeg ville opnå med at måle på de to enheder i to forskellige rum...
- Det er kun ment til målingen, og ikke til det færdige resultat.
Hvis de sidder i serie og i hvert sit rum, så kan jeg måle frekvensgang på den ene enhed først, og bagefter på den anden (uden at flytte rundt på noget). Ved at sammenligne de to resultater, kan jeg så se om deres frekvensgang er ens, eller om de afviger meget fra hinanden.
Den måling vil påvise om den enes spole vil påvirke den anden enheds frekvensafrulning.
Hvis de to målte frekvensgange er næsten ens, vil det jo påvise at der i praksis ikke er udsving ved at sætte dem i serie - i hvert fald ikke målemæssigt.
Og skulle der være spolevirkning på målingen, så kan jeg se hvor det sker, og forhindre påvirkning gennem delefrekvens.
Giver det bedre mening?
@JJAZ
Jeg bruger T/S til at give et fingerpraj om volumen etc. inden jeg går igang.
Ja, frekvensmålingerne skal bruges til delefilteret, men jeg måler da også impedans (som er en del af T/S), inden jeg laver delefilter.
Der er jo to faktorer, og det gælder om at isolere faktorerne, så man kan få noget ud man kan regne/måle på.
Ja, man kan godt savne højimpedans-enheder til DIY.
Men det er jo netop derfor jeg vil høre hvad andre gør - også i branchen.
Får alle branchemedlemmer lavet specielle højimpedans-enheder, eller er der et andet trick?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
| Hvis de sidder i serie og i hvert sit rum, så kan jeg måle frekvensgang på den ene enhed først, og bagefter på den anden (uden at flytte rundt på noget). Ved at sammenligne de to resultater, kan jeg så se om deres frekvensgang er ens, eller om de afviger meget fra hinanden. |
|
|
Det er her jeg mener det bliver farligt. Du måler frekvensgangen på den ene enhed imens den anden enhed befinder sig i et andet rum og kigger ind i en anden udefinerbar strålingsimpedans. Altså kan du ikke regne med det du måler på enheden, idet påvirkningen fra den anden enhed er anderledes end hvis de sad i samme kabinet og kiggede ind i ca. den samme strålingsimpedans.
daniels skrev:
Den måling vil påvise om den enes spole vil påvirke den anden enheds frekvensafrulning. Giver det bedre mening? |
|
|
Jeg forstår godt hvad du vil, men jeg tror ikke din tænkte opstilling vil vise det rigtige. Der kommer nye ukendte faktorer ind og så bliver det svært at konkludere noget fast ud fra målingerne.
Det skal så siges at jeg ikke har prøvet at lave netop sådan en måling separat på enhederne, så jeg ved ikke hvor stor betydning den ukendte strålingsimpedans får.
daniels skrev:
Men det er jo netop derfor jeg vil høre hvad andre gør - også i branchen. Får alle branchemedlemmer lavet specielle højimpedans-enheder, eller er der et andet trick?
|
|
|
De færreste får reelt lavet special enheder. Mit bud er at man normalt blot tager to 8 ohms enheder og sætter dem i parallel, slut færdig.
At jeg har fået fat i en bunke 50 Ohms enheder til mit DIY projekt (nej, det bliver aldrig til et salgbart produkt) er et rent tilfælde. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... Nårh, men det er da værd at prøve om ikke andet.
Men når man ser mange kommercielle højttalere, så består de jo netop ikke blot at to 8 Ohms enheder.
Mange består f.eks. af to basser, en mellemtone og en diskant - og med ét sæt terminaler.
Alle disse enheder kan jo ikke bare kobles parallelt. Der må benyttes en metode til at adskille dem - også en metode, der kan skabe high-end lyd.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
tår f.eks. af to basser, en mellemtone og en diskant - og med ét sæt terminaler. Alle disse enheder kan jo ikke bare kobles parallelt. Der må benyttes en metode til at adskille dem - også en metode, der kan skabe high-end lyd. |
|
|
??? Jo, de er parallelt koblet.. Du glemmer at delefiltret sørger for det ikke ender som en ren 2 Ohms belastning. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
At jeg har fået fat i en bunke 50 Ohms enheder til mit DIY projekt (nej, det bliver aldrig til et salgbart produkt) er et rent tilfælde.
|
|
|
Den kvindelige trådviklerske som sidder ved svingspolemaskinen, har det med at falde i søvn, så derfor har produktionsbåndet den seneste tid spyttet en dynge 50 Ohm's enheder ud. ( et tilfælde ? )
JJAZ skrev:
|
??? Jo, de er parallelt koblet.. Du glemmer at delefiltret sørger for det ikke ender som en ren 2 Ohms belastning.
|
|
|
Jeg kan næsten regne ud at du undgår at enhederne går eks. over 50 hz og derved ser forstærkeren aldrig en lav modstand ? ( kræver vist et meget stejlt elektronisk filter )
Men de 23W enheder der findes er da 4 Ohm's og ikke 8 Ohm's
http://www.tymphany.com/categories/scanspeak/subwoofers
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@JJAZ
Ja delefilteret ændrer selvfølgelig på det... Hmm... Det må jeg så måle efter efterfølgende hvad det ender på...
Men sætter man tre sektioner på hver 4 Ohm sammen i parallel, så bliver det vel ret belastende for forstærkeren, med mindre man gør noget specifikt for at ændre det i delefilteret?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
En serie spole har stigende impedans ved stigende frekvens - og en serie kondensator har stigende impedans ved faldende frekvens - paralelkomponenten modvirker denne tendens og som kan bevirke for lav impedans, men det er der jo modstande til 
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Den kvindelige trådviklerske som sidder ved svingspolemaskinen, har det med at falde i søvn, så derfor har produktionsbåndet den seneste tid spyttet en dynge 50 Ohm's enheder ud. ( et tilfælde ? ) |
|
|
Ja, næsten sådan.. Næh, det var nu et restparti lavet til en anden kunde som gik konkurs inden de modtog enhederne.
KrammeAcoustics skrev:
JJAZ skrev:
| ??? Jo, de er parallelt koblet.. Du glemmer at delefiltret sørger for det ikke ender som en ren 2 Ohms belastning. |
|
|
Jeg kan næsten regne ud at du undgår at enhederne går eks. over 50 hz og derved ser forstærkeren aldrig en lav modstand ? ( kræver vist et meget stejlt elektronisk filter ) |
|
|
Du blandet noget sammen her, det handler ikke om mine 23W. Min kommentar om delefiltret var til Daniels der snakker om et almindeligt 3-vejs system hvor alt (bas, mellemtone og diskant) jo tilsyneladende er parallelkoblet. Han kunne ikke forstå hvorfor den samlede impedans ikke blev alt for lav, hvortil jeg så svarede at det er på grund af delefiltret. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@JJAZ Ja delefilteret ændrer selvfølgelig på det... Hmm... Det må jeg så måle efter efterfølgende hvad det ender på... Men sætter man tre sektioner på hver 4 Ohm sammen i parallel, så bliver det vel ret belastende for forstærkeren, med mindre man gør noget specifikt for at ændre det i delefilteret?
|
|
|
Hver sektion er jo kun 4 Ohm i dens pass-bånd. Udenfor stiger impedansen, det er faktisk derfor det virker som et delefilter.
Som eksempel kunne det være sådan her for et 3-vejs system med delefrekvenserne 300Hz og 5kHz: Bas-sektion har 4 Ohms impedans op til ca. 300Hz hvorefter den stiger. Mellemtone-sektion har høj impedans op til ca. 300Hz hvorefter den falder til 4 Ohm for så igen at stige når den når 3kHz. Diskant-sektion har høj impedans op til ca. 3kHz hvorefter den falder til 4 Ohm.
Når du summerer de enkelte sektioner får du så noget der ligner en 4 Ohms belastning i hele frekvensområdet. Det er noget forsimplet, men viser princippet i hvorfor den samlede belastning ikke bliver alt for lav-ohmet.
__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
??? Jo, de er parallelt koblet.. Du glemmer at delefiltret sørger for det ikke ender som en ren 2 Ohms belastning.
|
|
|
Og du har ret ....det der misforstod jeg i farten ...sorry. 
JJAZ skrev:
|
Du blandet noget sammen her, det handler ikke om mine 23W. Min kommentar om delefiltret var til Daniels der snakker om et almindeligt 3-vejs system hvor alt (bas, mellemtone og diskant) jo tilsyneladende er parallelkoblet. Han kunne ikke forstå hvorfor den samlede impedans ikke blev alt for lav, hvortil jeg så svarede at det er på grund af delefiltret.
|
|
|
Jeg refererede til nedenstående, som du har gang i ( men nu hvor jeg har fået bekræftet at det er 50 Ohm's enheder, er det hele på plads og jeg har forstået ). 
JJAZ skrev:
KrammeAcoustics skrev:
|
|
Bliver en hjørnesub på 2.5m i højden med 6 stk. 10" 23W Scanspeak enheder i 50 Ohm  
|
|
|
|
| Til top |
|
| |