Forfatter |
|
ehb_elh Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
ehb_elh skrev:
hmm tænkter bare hvis man bruger 6 mm mdf... og så laver 2 - 3 riller der hvor det er kritisk... og så ellers godt med lim og så skruer til at kolde det hele på plads...? jeg tror faktisk at det er det jeg skal.....:D |
|
|
Hvis du bruger 6mm MDF behøver du med sikkerhed ikke at skære riller, det kan bøjes meget.
Jeg vil faktisk tro at selv en 12mm MDF kan bøjes nok uden riller.
|
|
|
fedt:) så ved jeg godt hvad jeg skal de næste par dage:P det fede er at det lige passer med 4 plader af 45 cm når jeg bruger 0,6 cm plader:) og så kan jeg nøjes med 2 hele plader...
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. nu hvor du vil lave sider i 6 mm mdf... var det ikke en ide at lave det på en måde at du laver et sand kammer i siderne ..
ved at lave i 6mm og sætte en liste på hele vejen rundt og sætte en 6 mm mere på og fyld sand i mellem ... det virker super godt .. bruger det godt nok ikke selv ..
men det er kun pga af jeg har lavet dipol højtaler.
. har haft en sub der var lavet med dobbelt kammer der var fyidt 25 liter sand i... det var så dødt at en tom øl dåse kunne stå over på ved fuld load uden at flytte sig en mm...
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa .. nu hvor du vil lave sider i 6 mm mdf... var det ikke en ide at lave det på en måde at du laver et sand kammer i siderne ..
ved at lave i 6mm og sætte en liste på hele vejen rundt og sætte en 6 mm mere på og fyld sand i mellem ... det virker super godt .. bruger det godt nok ikke selv ..
men det er kun pga af jeg har lavet dipol højtaler.
. har haft en sub der var lavet med dobbelt kammer der var fyidt 25 liter sand i... det var så dødt at en tom øl dåse kunne stå over på ved fuld load uden at flytte sig en mm...
|
|
|
Jeg regner med at der skal ligge omkring 10 L sand i bunden af kabinettet... altså der skal være 3 rum i alt... 1 til sand, 1 til bas, og 1 til mellemtone og diskant... har regnet ud at der er ca. 41 L at gøre godt med i alt...så ca. 10 L til mellemtone og så 20 til bas og så 10 til sand...
Jesper...
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er selvfølge også dit valg .. men ville bare dele det jeg har prøvet med dig .. når man skal i gang kan man jo lige så godt gøre det ordenligt
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
det er selvfølge også dit valg .. men ville bare dele det jeg har prøvet med dig .. når man skal i gang kan man jo lige så godt gøre det ordenligt
|
|
|
jeg takker skam også for alle de gode forslag der er kommet:)
jesper
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mandagen står på indkøb af 2 stk. 6mm mdf-plader, som skal bøjes rundt om min ramme:) højtaleren bliver 120 cm høj, og får i alt 4 tværgående plader som skal afstive kabinettet....
Jesper
|
Til top |
|
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor mange lag ? du skal vel op på 3, så siderne udgør 18 mm, så de kan bestå en knotest.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
Mandagen står på indkøb af 2 stk. 6mm mdf-plader, som skal bøjes rundt om min ramme:) højtaleren bliver 120 cm høj, og får i alt 4 tværgående plader som skal afstive kabinettet... |
|
|
Det lyder fornuftigt.. 2 x 6mm bøjede plader som er limet sammen er MEGET stive og døde.
Hvis du alligevel får lyst til at lege med en sand løsning er her en nem måde: 3 x 6mm limet sammen. Den midterste skærer du ud så den ligner en ramme der passer udenpå et timeglas (8-tals formet). Når de alle tre er limet sammen fylder du sand i den midterste ramme ved at bore et hul i bunden af rammen.
Jeg er spændt på at høre om resultatet uanset hvilken side-opbygning du vælger. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
hvor mange lag ? du skal vel op på 3, så siderne udgør 18 mm, så de kan bestå en knotest.  |
|
|
Altså jeg starter med 2 lag :) og så ser jeg om det er tilstrækkeligt... jeg har godt med Blygummi som jeg kan gøre det mere dødt med:) så har jeg noget akustisk skum til mellemtonen og bas:) og så ellers bare godt med vat til den dybe bas:P
Mvh Jesper
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
højtaleren bliver 120 cm høj, og får i alt 4 tværgående plader som skal afstive kabinettet....
|
|
|
Fandt lige lidt mere mdf i 2,2 cm til stivere... så nu er der 5 afstivere i hvert kabinet:)
Jesper
|
Til top |
|
|
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehb_elh skrev:
Mandagen står på indkøb af 2 stk. 6mm mdf-plader, som skal bøjes rundt om min ramme:) højtaleren bliver 120 cm høj, og får i alt 4 tværgående plader som skal afstive kabinettet....
|
|
|
Hvordan har du rent praktisk tænkt dig at bøje og lime 6 mm mdf???? Jeg havde mit bøvl med 3-4 mm i 35 c's bredde.
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
bech skrev:
Hvordan har du rent praktisk tænkt dig at bøje og lime 6 mm mdf???? Jeg havde mit bøvl med 3-4 mm i 35 c's bredde. |
|
|
Masser af lim og nogle skruetvinger.. Evt. kan han supplere med skruer ind i afstivningerne, men det er ikke nødvendigt. __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
bech Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 221
|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
bech skrev:
Hvordan har du rent praktisk tænkt dig at bøje og lime 6 mm mdf???? Jeg havde mit bøvl med 3-4 mm i 35 c's bredde. |
|
|
Masser af lim og nogle skruetvinger.. Evt. kan han supplere med skruer ind i afstivningerne, men det er ikke nødvendigt.
|
|
|
Har du selv prøvet at arbejde med at bøje 6mm mdf i 45 cm's bredde?? Udover det er rigtigt svært at bøje og fastholde en 6 mm plade i 45 cm's bredde, kan skruetvingerne ikke bare lige spændes på en buet form - der skal et eller andet til at fordele presset jævnt OG bruges mange skruetvinger. Jeg tror ikke på det kan laves ordentligt i 6mm mdf.
Se her med 4mm mdf: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =bech
Jeg bøvlede MEGET før jeg fandt ud at at anvende et "skelet" under limeprocessen og anvendte 6 baegageremme til at fastholde MDF'en mens limen tørrede.
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 16 Marts 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
bech skrev:
JJAZ skrev:
bech skrev:
|
|
Masser af lim og nogle skruetvinger.. Evt. kan han supplere med skruer ind i afstivningerne, men det er ikke nødvendigt.
|
|
|
Har du selv prøvet at arbejde med at bøje 6mm mdf i 45 cm's bredde?? Udover det er rigtigt svært at bøje og fastholde en 6 mm plade i 45 cm's bredde, kan skruetvingerne ikke bare lige spændes på en buet form - der skal et eller andet til at fordele presset jævnt OG bruges mange skruetvinger. Jeg tror ikke på det kan laves ordentligt i 6mm mdf.
Se her med 4mm mdf: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&KW =bech
Jeg bøvlede MEGET før jeg fandt ud at at anvende et "skelet" under limeprocessen og anvendte 6 baegageremme til at fastholde MDF'en mens limen tørrede.
|
|
|
kan godt være jeg laver riller for at gøre bøjningen nemmere...
Jesper
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
indtil videre har jeg ingen problemer med formningen af 6 mm MDF, kan selvfølgelig også være fordi jeg ikke har kunne få fat i nogen plader lidt øv... nu bliver det den lokale snedker der levere...
Jesper
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byggeriet er stoppet endtil d. første hvor der kommer penge på kontoen igen:)
Jesper
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
så sker der noget på projektet igen... side pladerne er skåret ud og det egentlige skelet er ved at formes:)
Jesper
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 01 April 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Her ses lidt bitumen i kabinettet  så med lidt lydisolering   Så med færdig isolering  ....  så et lille stemningsbillede af fronten   så et lille billede af det læder som skal sidde på bafflen  Mvh Jesper
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 02 April 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha..... Det der skal nok blive pænt. Det minder jo meget om mit eget projekt, så jeg kan jo kun sige du har go smag 
Hvis du har interesse, kan du se mit projekt længere nede.
Mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
ehb_elh Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Uha..... Det der skal nok blive pænt. Det minder jo meget om mit eget projekt, så jeg kan jo kun sige du har go smag 
Hvis du har interesse, kan du se mit projekt længere nede.
Mvh Dief |
|
|
Hej Dief har læst dit projekt:) og ja mit minder meget om dit... hehe tænkte på hvorfor du ikke brugte det der Amboynafinér... Jesper
|
Til top |
|
|