Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brokoblet ensretter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Den er ikke nem at forklare........... For mig

Men jeg prøver her:

Free Image Hosting at allyoucanupload.com"

Hvis du følger den grønne streg, er det spænding/strømmens vej og den er igennem 2 dioder, men de sidder i serie, så strømmen vil være den samme. 

Det samme vil selvfølgelig ske i den anden streng, men da de 2 strenge i sidste ende sidder i serie, vil strømmen være den samme som med en ensretterbro.

Hey... - De grønne  streger på din tegning nummer to er forkerte...

Retur-strømmen ( STEL ) vil gå igennem den "spejlvendte" diode i den samme bro som din plus-strøm går igennem, da de to viklinger ikke kan se hindanden...!!!

Mhp. Dual Supply med Dual ensretterbro'er kontra Dual Supply med Single ensretterbro, er det lidt et spørgsmål om held / politik / smag hvad der giver det bedste resultat. Som i ser på ovenstående tegninger vil der være et diodestræk i stelvejen ved dual bro' forsyningen, hvor single bro' forsyningen har trafo'en direkt som stel. I kan risikere at diodernes støj er VÆRRE end Trafo'ens støj, så i hvert enkelt tilfælde vil jeg anbefale at man tester GRUNDIGT!! hvad man selv mener giver det bdste resultat. Generelt vil jeg sige, at til effekt-krævende brug som forstærkere mm., er den bedste løsning Schotky dioder - selvfølgelig parallel-koblet med en lillebitte kondensator til at ta' swithc-støjen fra dioden - og husk nu, at dioderne skal være MINDST den dobbelte spænding af din enkelte supply, IE +/- 60 volt, skal dioden kunne klare MINDST 120 volt, da det er den maksimale spænding der vil ligge over den i spærre-retningen ved den modsatte ladefse på lytten...!!

Mvh. Lars / Sound2Vision A/S, Viborg  -  Tech Support for LC Audio

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Yes i know............ Det var for at vise vejen ud........ ------------>>>>I.

Og for at vise at der ikke sidder to dioder i parrallel.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
heltny skrev:

Den er ikke nem at forklare........... For mig

Men jeg prøver her:

Free Image Hosting at allyoucanupload.com"

Hvis du følger den grønne streg, er det spænding/strømmens vej og den er igennem 2 dioder, men de sidder i serie, så strømmen vil være den samme. 

Det samme vil selvfølgelig ske i den anden streng, men da de 2 strenge i sidste ende sidder i serie, vil strømmen være den samme som med en ensretterbro.

Hey... - De grønne  streger på din tegning nummer to er forkerte...

Retur-strømmen ( STEL ) vil gå igennem den "spejlvendte" diode i den samme bro som din plus-strøm går igennem, da de to viklinger ikke kan se hindanden...!!!

Mhp. Dual Supply med Dual ensretterbro'er kontra Dual Supply med Single ensretterbro, er det lidt et spørgsmål om held / politik / smag hvad der giver det bedste resultat. Som i ser på ovenstående tegninger vil der være et diodestræk i stelvejen ved dual bro' forsyningen, hvor single bro' forsyningen har trafo'en direkt som stel. I kan risikere at diodernes støj er VÆRRE end Trafo'ens støj, så i hvert enkelt tilfælde vil jeg anbefale at man tester GRUNDIGT!! hvad man selv mener giver det bdste resultat. Generelt vil jeg sige, at til effekt-krævende brug som forstærkere mm., er den bedste løsning Schotky dioder - selvfølgelig parallel-koblet med en lillebitte kondensator til at ta' swithc-støjen fra dioden - og husk nu, at dioderne skal være MINDST den dobbelte spænding af din enkelte supply, IE +/- 60 volt, skal dioden kunne klare MINDST 120 volt, da det er den maksimale spænding der vil ligge over den i spærre-retningen ved den modsatte ladefse på lytten...!!

Mvh. Lars / Sound2Vision A/S, Viborg  -  Tech Support for LC Audio

Altid godt med mere input, men i sidste ende så handler det meget om hvad man selv er til, nogen mener at hurtige schotky didoer er det bedste mens andre foretrækker heavy duty brokoblede ensrettere hvilket kræver placering uden for printet.

Tror jeg vil se lidt nærmere på schotky diode muligheden, planen er som, tidligere nævnt at hele forsyningen skal være på et print, så der er separate dioder den eneste løsning.

En skam den største brokoblede ensretter til print montage som jeg kan finde kun er på 8 A da det ville gøre det hele meget nemmere og mere simpelt, men der kan vel fåes komplette brokoblede ensrettere til print montage der er på mere end 8A?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Det var den her ensretter jeg havde overvejet eller andre fra samme serie, de kan alle klare 8 A :

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/FWB-88/110/8A_800 _VOLT_FULL_WAVE_BRIDGE_.html

Men det er også de 2 her der ville kunne monteres på et print :

15 A 600 V

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/FWB-156W/110/15_A MP,_600_VOLT_BRIDGE_RECTIFIER_.html

og

35 A 600 V

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/FWB-356W/110/35A_ 600V_BRIDGE_RECTIFIER,_WIRE_LEADS_.html

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 Marts 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Det var den her ensretter jeg havde overvejet eller andre fra samme serie, de kan alle klare 8 A :

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/FWB-88/110/8A_800 _VOLT_FULL_WAVE_BRIDGE_.html

15 A 600 V

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/FWB-156W/110/15_A MP,_600_VOLT_BRIDGE_RECTIFIER_.html

og

35 A 600 V

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/item/FWB-356W/110/35A_ 600V_BRIDGE_RECTIFIER,_WIRE_LEADS_.html

Jeg ville vælge den sidste......... Benene skal man nok kunne rette ind så det både sidder pænt og sikkert.................. og så nogle små kondensatorer parrallelt med hver diodestrækning.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Bassøe skrev:

15 A 600 V

og

35 A 600 V

Jeg ville vælge den sidste......... Benene skal man nok kunne rette ind så det både sidder pænt og sikkert.................. og så nogle små kondensatorer parrallelt med hver diodestrækning.

Ja, den sidste havde jeg også overvejet eller noget lignende, prisforskellen fra 15 A til 35 A er ubetydelig, så kan man lige så godt vælge den kraftigste.

Forventer jeg snart skal igang med pirnt layout, det vil blive lavet i S print og så vil jeg selv lave mine print, hvis jeg får lov(Har adgang til at lave print på teknisk skole så må se om jeg ikke kan få lov til at lave et par stykker til eget brug).

Men mange tak for hjælpen til alle.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes