heltny skrev:
|
Den er ikke nem at forklare........... For mig 
Men jeg prøver her:
"
Hvis du følger den grønne streg, er det spænding/strømmens vej og den er igennem 2 dioder, men de sidder i serie, så strømmen vil være den samme.
Det samme vil selvfølgelig ske i den anden streng, men da de 2 strenge i sidste ende sidder i serie, vil strømmen være den samme som med en ensretterbro.
|
|
|
Hey... - De grønne streger på din tegning nummer to er forkerte...
Retur-strømmen ( STEL ) vil gå igennem den "spejlvendte" diode i den samme bro som din plus-strøm går igennem, da de to viklinger ikke kan se hindanden...!!!
Mhp. Dual Supply med Dual ensretterbro'er kontra Dual Supply med Single ensretterbro, er det lidt et spørgsmål om held / politik / smag hvad der giver det bedste resultat. Som i ser på ovenstående tegninger vil der være et diodestræk i stelvejen ved dual bro' forsyningen, hvor single bro' forsyningen har trafo'en direkt som stel. I kan risikere at diodernes støj er VÆRRE end Trafo'ens støj, så i hvert enkelt tilfælde vil jeg anbefale at man tester GRUNDIGT!! hvad man selv mener giver det bdste resultat. Generelt vil jeg sige, at til effekt-krævende brug som forstærkere mm., er den bedste løsning Schotky dioder - selvfølgelig parallel-koblet med en lillebitte kondensator til at ta' swithc-støjen fra dioden - og husk nu, at dioderne skal være MINDST den dobbelte spænding af din enkelte supply, IE +/- 60 volt, skal dioden kunne klare MINDST 120 volt, da det er den maksimale spænding der vil ligge over den i spærre-retningen ved den modsatte ladefse på lytten...!!
Mvh. Lars / Sound2Vision A/S, Viborg - Tech Support for LC Audio
|