Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Velodyne spl-r1200 vs svs-pb12nsd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
interfacelift skrev:
Umiddelbart tror jeg velodyne er bedst til film..

LIGE omvendt!! en SVS er ok til film da den formår en bulder bass der kan mærkes... derimod en velo med dens lukkede kabinet og fasthed er eminent til stereo.. du er velkommen til at hører det en dag:-) den kan integreres så det basker!!

MVH
Don

Fordi SVS kan spille dybere end Velo'en så er det jo ikke ensbetydende med at det er bulderbas.
Hvis du seriøst mener at den spiller bulderbas, så har du ikke hørt en der var sat rigtig op. Det samme gælder integrationen til højttalerne, der er ingen problemer med at integrere en PB12-NSD, selv ikke til "hurtige" højttalere.

Undrer mig forøvrigt lidt over argumentet omkring det lukkede kabinet, at det skulle gøre Velo'en bedre til stereo. Dine højttalere er jo ikke lukkede, betyder det så at de er dårlige til stereo?

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

don dario skrev:
LIGE omvendt!! en SVS er ok til film da den formår en bulder bass der kan mærkes... derimod en velo med dens lukkede kabinet og fasthed er eminent til stereo.. du er velkommen til at hører det en dag:-) den kan integreres så det basker!!

MVH
Don

Fordi SVS kan spille dybere end Velo'en så er det jo ikke ensbetydende med at det er bulderbas.
Hvis du seriøst mener at den spiller bulderbas, så har du ikke hørt en der var sat rigtig op. Det samme gælder integrationen til højttalerne, der er ingen problemer med at integrere en PB12-NSD, selv ikke til "hurtige" højttalere.

Undrer mig forøvrigt lidt over argumentet omkring det lukkede kabinet, at det skulle gøre Velo'en bedre til stereo. Dine højttalere er jo ikke lukkede, betyder det så at de er dårlige til stereo?

Min SB-12 vil jeg da heller ikke mene giver bulderbas, men har selvfølgelig heller ikke prøvet en Velodyne, - endnu, men det kommer skal bare lige have solgt den "gamle" først. Så kan man jo altid skifte tilbage hvis man ikke synes at Velodyne er så godt som alle siger. Ved hvertfald at SVS er et mærke hvor man får meget for pengene, og det vil folk der har hørt sub'ene også give mig ret i :)

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

don dario skrev:
interfacelift skrev:
LIGE omvendt!! en SVS er ok til film da den formår en bulder bass der kan mærkes... derimod en velo med dens lukkede kabinet og fasthed er eminent til stereo.. du er velkommen til at hører det en dag:-) den kan integreres så det basker!! MVH Don

Fordi SVS kan spille dybere end Velo'en så er det jo ikke ensbetydende med at det er bulderbas.Hvis du seriøst mener at den spiller bulderbas, så har du ikke hørt en der var sat rigtig op. Det samme gælder integrationen til højttalerne, der er ingen problemer med at integrere en PB12-NSD, selv ikke til "hurtige" højttalere.

Vil du så mene at at en Sub der er portet har bedre præcision?? Jeg er klart meget mere til lukkede kabinetter, hva enten der er en Sub eller højt.. der er bare ikk så mange der laver lukkede højt og hvis endelig koster de gerne en krig derfor jeg ikk har sådan et par stående.. men har da haft nogle små stander der var lukkede, men var så dum at sælge dem!
Har en ven i KBH der selv har bygget sine bas højt. hvor der så oven på kassen er en lille stander.. bas kabinettet så vidt jeg husker har en vol. på ca 100 L og der sidder et stk 10" driver bas og en 8" servo bas i et helt lukket kabinet, og lad mig sige det sådan DET SPILLER!! mage til kontroleret bas, stram og fast!

Jeg har haft en del subs ska der lige nævnes men har aldrig hørt noget der kan nærme sig Velodyne til stereo vel at mærke!! Jeg har aldrig haft en sub der kunne integreres på samme måde som en Velodyne.. til film og vilde effekter findtes der andre subs med mere bulderbas

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Hvor nøjaktig og præcis en subwoofer eller højtaler opfattes som hænger ikke kun, men meget sammen med dens frekvensgang. Og det er da i praksis om den absolutte frekvensgang, den som du har i rummet i din lytteposition, derfor kan rumkorrektion gøre en stor forskel for hvordan du opfatter lyden fra en sub.

Bulderbas betyder for mig forvrængning hvor lyden blir tykkere og mere ulden, og der har de store portede subbene the upper hand med en betydelig margin da de kan levere langt flere uforvrængte db end en lukket sub.

Ulempene ved porting bliver mere ubetydlige jo dybere subben tunes da de hørbare effekterne af det flyttes udenfor den delen av spekteret som kan høres, og langt udenfor den delen som er representeret i musik.

Jeg har selv nøje afprøvet lille og lukket i mod stor og portet, og den største forskellen jeg kunne finde var i mengden af dyb bas som kunne leveres når man så film. Til musik var det lidt hip som hap om det var min SB12 eller min PB12-Plus tunet til 12hz der spillede.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Det bedste må da være at sammenlige de 2 subs i den stue de skal bruges

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 April 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
MichaelWB skrev:

don dario skrev:
interfacelift skrev:
LIGE omvendt!! en SVS er ok til film da den formår en bulder bass der kan mærkes... derimod en velo med dens lukkede kabinet og fasthed er eminent til stereo.. du er velkommen til at hører det en dag:-) den kan integreres så det basker!! MVH Don

Fordi SVS kan spille dybere end Velo'en så er det jo ikke ensbetydende med at det er bulderbas.Hvis du seriøst mener at den spiller bulderbas, så har du ikke hørt en der var sat rigtig op. Det samme gælder integrationen til højttalerne, der er ingen problemer med at integrere en PB12-NSD, selv ikke til "hurtige" højttalere.

Vil du så mene at at en Sub der er portet har bedre præcision??

Næe det har jeg aldrig sagt, jeg synes bare man skal lade være med at generalisere. En sub er ikke nødvendigvis "præcis" bare fordi den er lukket og omvendt er en sub ikke nødvendigvis "upræcis" eller kun istand til at spille bulderbas, bare fordi den er portet.

Alle subwoofere er jo resultatet af en række kompromiser. SVS vælger generelt at gå efter høj ydelse til relativ lav pris, hvor Velodyne typisk går efter højt ydelse i en lille indpakning. Det betyder at man med en Velo betaler mere for mindre, tilgengæld er det betydeligt nemmere at få plads til dem i stuen, og for nogen er det jo en vigtig faktor.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Sendt: 07 April 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

ja jeg må vel bare høre begge subs. det er bare træls med svs'en. for hvis jeg ikke kan li den, så skal´den sendes tilbage, og det bliver rigtig dyrt..

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Sendt: 07 April 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

zuki skrev:

ja jeg må vel bare høre begge subs. det er bare træls med svs'en. for hvis jeg ikke kan li den, så skal´den sendes tilbage, og det bliver rigtig dyrt..

Nu skal jeg selvfølgelig ikke sige for meget på andre vejne. Men folk herinde fra, inkl mig har da ikke noget imod at vise ens udstyr frem :)

Jeg har godt nok lige solgt min SB12 til en gut fra Århus, men hvis du er intra', så prøv at spørg herinde om der er nogen som vil give en demo :)

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Om det er film der står på programmet så kan du ikke slå den rene fysiken, og PB12 vil komme ud på top. Er det derimod musik du skal bruge subben til er det helt klart en fordel at få lyttet til begge subs hjemme hos dig selv før køb. MEN du skal ikke regne med nogen nat&dag forskel de to i mellem om du køber en Behringer til PB12'en.

Det fordi jeg selv har prøvet lille lukket nøje op i mod stor portet, og det er frekvensgangen der i mine ører er den viktigste faktoren for hvad du hører. Det er først etter at jeg købte SB12 #2 at det begynte og lyde bedre end PB12-Plusen til musik.

Et tredje alterantiv er to SB12-Plus for ca samme pris som en SPL1200-R. De vil fremdeles ikke kunne matche en PB12-NSD i det dybeste, men du vil ha fordelen af en jevnere frekvensgang over et større område, og det vil så langt på vej overflødiggøre rumkorrektion at du fint vil kunne klare det behovet som eventuelt er der vha de 2 PEQ'ene. Det er også en løsning som du kan få høre hjemme hos mig.

Jeg har også solgt min PB12-Plus op til det nordlige jylland, og måske vil han der købte den kunne give dig en demo af den. 

Alt i alt så er alle tre løsninger, PB12-NSD, SPL1200-R eller 2xSB12-Plus alle gode nok for langt de aller fleste, men til film er og bliver stor&portet mere voldsom. Og når det er sagt....om du er i prisklassen omkring 11-13000 hvorfor ikke købe det mest voldsomme og samtidig vistnok også bedste der er at finde også til musik i form af en PC eller PB-Ultra?

Den kan til og med omkonfigureres til at spille som lukket og uden HP filter som en ægte lukked sub helst skal med kun trykket i kabinetet til at forhindre den fra at gå i bund. Dermed har du begge dele, lukket og portet sub.....men lille bliver den ikke  

Og angående lydtryk, selv i lukket modus kan en PB13 levere højere lydtryk end feks en DD18. Sorry om jeg bare gør det vanskeligere for dig

Og forresten, om du vil have Velodyne, er det endnu ikke muligt at købe SPL1500-R, og hvad koster den?

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej ! Ved godt at tråden nu er lidt gammel, men jeg skriver nu alligevel fordi jeg har nu har haft lejlighed til at teste lige netop de 2 subs mod hinanden som der nævnes i emnet. Da jeg ikke er til subs og musik så er der kun testet mod film - det er så måske unfair overfor Velo'en som især hitter til musik.

SPL 1200 er en bette én sammenlignet med SVS'en - vi kan hurtig blive enige om at SVS'en er for stor, men selvom Velo'en var lille så var jeg meget imponeret over det den kunne. Det store rumskib i starten af Starwars 2 kom rumlende igennem luften for så at eksplodere til sidst - godt med sofa vibrationer - nice sådan skal det være. SVS'en gjorde det her nok en tand bedre men ikke nogen vild forskel her.

Saving Private Ryan - favorit landgangen - side om side med Tom - var også heftigt - godt med bulder og brag (ikke forveksle med bulderbas). Meget lig min svs. Men i den smadrede ruin by begyndte der at være forskel at spore. Der kommer en stribe kampvogne ind i byen og her hægter SVS'en altså Velo'en af - så dybt og magtfuld kan den altså ikke være med på.

Find Nemo - og berømte Darla og akvariet scene - her gjorde Velo'en det også flot - men SVS'en var også her bedre - nogen vil måske kalde det for voldsomt

Sidste film jeg testede var min monster bas farvorit: War of the Worlds. Her er der mange scener i starten med masser af sub bas - især i den lange scene hvor tripod'en kommer op af jorden / asfalten - her er der virkelig gang i tingene - SVS'en var klart bedre her. Lige inden den kommer op af jorden løfter den ødelgate asfalt sig op for så at falde helt sammen - monster vibrationer i hele hytten (incl. helt ude på vejen + genere genboen) - men kun af SVS'en. Velo'en sagde næsten ikke noget - troede at det var en fejl (der var da bas og vibrationer - men meget svagt - måske Velo'en ruller bas meget kraftigt af under de 20 hz?). Checkede lige nogle ting + gav volumen et par nøk og prøvede igen - men nej. Det var det der gjorde udslaget til at jeg ikke skulle udskifte min SVS (konen kunne ikke li' størrelsen - derfor var jeg på jagt efter en mindre afløser).

Så om SVS'en spiller rent eller ej i forhold til Velo'en skal være mig usagt - ligeså om jeg er tonedøv eller ej , men følelsesløs er jeg sgu ikke blevet endnu og til film går jeg altså mere op i effekterne end noget andet. Lander der en granat tæt på Tom så lander den også tæt på mig - jeg skal være med i filmen - når jeg er med nede i ubåden og dybvandsbomberne drøner af lige udenfor ubåden så skal jeg være bange ligesom dem på filmen - skør - muligvis, men sådan er jeg !

Om SVS'en spiller en kontrabas flot og perfekt - I don't care - det er ikke det den skal bruges til. Velo'en er ikke dårlig - den er faktisk genial i forhold til dens størrelse - men duer bare ikke i et hjem hos en bas-o-man

Hilsen

Thomas

Til top Vis Thomasdk1405's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomasdk1405

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Virkelig en flot test Thomas! : )

Dine observationer passer meget godt med de som jeg gjorde da jeg prøvede SB12-Plus op mod PB12-Plus. Fra omkring 35hz og nedover så begynte forskellen at vise sig. Ved Darla scenen hang fremdeles SB12 med, men netop som du fant i WOTW så bliver man i andre scener sittende og undre sig over hvor effekterne blev af.

Og der ligger lidt af problemet, eller om man ser det fra en anden vinkel, trøsten. For om man ikke har hørt en kraftigere sub ved man ikke hvad man mangler og kan leve lykkelig uvidende om det.

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

ja rigtig fin test.. så er der EN mere der siger svs er bedst til film så hvis man kun skal bruge sub til film, skal man da nok helt klart overveje svs'en frem for andre først..

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Maj 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Zuki, det er bare ren logik

Precis som kassevogner ikke er de hurtigste omkring Nordschleife er heller ikke små, lukkede subber de der kan levere de højeste trykkene i de dybeste frekvensene. Men som både jeg og Thomas er inde på, om du ikke har hørt en kraftigere sub vil du ikke vide hvad du du går glip af, og dermed så er du fornøjd.

Min lille lukkede SB12, og garantert også SPL1200 er også betydelig bedre end andre små subs jeg har ejd tidligere, som feks Audio Pro Ace Bass 2 og Infinity Kappa Sub. Ingen af de to kunne håndtere Darla scenen, og fik nervøse sammenbrud om jeg præssede de for hårdt. Kappaen lavde så grimme lyder at jeg fik panik og stupte over bordet for at slukke receiveren

Lidt afhengigt af hvilken musik man lytter til så kan en stor portet også være bedre til musik helt enkelt fordi om musikken indeholder virkelig dyb bas så kan den store gengive det signalet. Et eksempel som jeg har hørt er stortrommen i Norah Jones' "Turn Me On" som stikker ned til 20hz, der var min PB12-Plus langt mere overbevisende end SB12. Det samme i diverse elektronisk musik hvor man nogle ganger legger ind nogle dybbaseffekter der ikke kan høres, men kun føles, et nummer med Kraftwerk som jeg ikke kan huske navnet på er et eksempel på det.

Spørgsmålet bliver derfor; vil du høre og føle alt der er af signaler i film og musik, eller vil du la subwooferen blive begrænsningen for oplevelsen?

For mit vedkommende, efter at jeg solgte min PB12-Plus så er det ikke lige sjov at se film længere, og straks min økonomi er tilbage på plussiden skal jeg ha mig en Ultra. Sådan som det er nu føles det lidt som den gang jeg kørte motorcross og gik tilbage fra en YZ 250 til en 125. Selv om 125'ern nogle år tidligere da jeg kun havde kørt knallert havde vært imponerende på grænsen til skræmmende så føltes den da plutselig som at køre knallert igen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes