Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg .. måske.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

ms-1 skrev:
Jeg tror også med det svar, at det tager langt tid.. og som #Daniels siger... så er det sikkert ikke noget de gider at arbejde ret meget, men #Krammeacoustics, prøv da endelig at skrive til dem.. jeg skrev til dem igår kl 12, og fik åbenbart svar i løbet af eftermiddagen!

Herligt, det vil jeg gøre ....og lad os se om der også er handling bag det de siger.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@ms-1
Tror ikke du skal håbe på alt for meget fra DLT.
Jeg tvivler stærkt på de vil svare dig, og gør de, så bliver det ikke brugbart... Desværre.

Men ellers bor jeg i Brøsnhøj, København, og skulle du komme i nærheden, så skriver du bare en pb, eller indlæg i denne tråd, så kigger vi på det. Det tager ingen tid (5-10 minutter) at udmåle hver enhed.

Husk dog at vi nok skal måle begge enheder. Normalt plejer selv nogle af de billige jeg har haft fat i, at være nogenlunde identiske i data, men man kan være uheldig og have fået to fra hver sin produktionserie, og så kan data afvige igen... Det er ikke nemt...

@banz
Jeg kan desværre ikke lige se relevansen i denne sammenhæng, for det handler jo om at holde omkostningerne nede i dette projekt, ikke at købe nye enheder ind.
Det 18" vil sikkert kunne flytte luft, men jeg tvivler på hvor dybt den vil nå, og specielt tvivler jeg på dens evne til at gengive særlig hifi-rigtig lyd. Men de fleste enheder kan man godt hive fornuftige resultater ud af, det er bare meget sværere, jo dårligere enhederne er.
Man kan også få en knallert til at køre 200 km/t, det er bare meget nemmere at få en Ferrari til det - Og sikkert også bedre i længden...

Forstår dig udemærket godt, men denne enhed skulle være ret god. I forhold til andre 18" pa enheder er den i hvert fald ret fed til en sub, synes jeg. http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=3

Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 April 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg skal have laboratorie timer i vores el-lab, der regner jeg med at prøve at tage den ene af mine enheder med, for at måle lidt på den... for at se hvilke tal man får.. .faseforskydning, Q-værdi og lign. MEN er lige en ting jeg er lidt i tvivl om... der står jo at sådan en enhed kan tage op til 100 watt... har godt nok noget impedans.. men hvilken spænding bliver sådan en enhed påtrykt?

- skal også lige nævnes, at DLT ikke har målt deres enhed endnu.. så har ikke fået videre svar derfra..!?

Så et andet spørgsmål..
Kan/må man lave en stål-skelet til en højtaler? evt. med afstivning.. hvor at man skruer (+limer) træ-siderne på bagefter..
eller giver en stålkonstruktion en LOR** lyd?

Med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1

ms-1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg at i har så meget erfaring med forskellige enheder.

Hvordan har folk det med Monacor Vs DAT ? er der noget generelt at sige om de to forhandlere.. er det ene dyrere end det andet.. er kvaliteten ca. ens.. havde kigget lidt på forskellige enheder hos dem.. de opgiver nemlig flere data om deres enheder, end DAT umiddelbart gør.

Hvis nogen har et svar på det forige spørgsmål, kunne jeg godt tænke mig et :)

på forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Morten

Til top Vis ms-1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ms-1

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 April 2008 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

@ms-1
Der er ikke noget i vejen for at bruge et stålskelet til en højttaler.
Man skal bare være sikker på at stålet ikke kan gå i selvsving ved nogen frekvenser, da stål i selvsving er virkelig dårligt for lyden. Prøv at tage en tynd stålplade og bank på den, så lyder det som lyn og torden. Tager du en tynd spånplade og slår på den, har den slet ikke samme egenlyd. (Lidt groft beskrevet).
Men ståls densitet er langt højere end både spån, MDF og HDF, så laves det tykt nok, er det helt ok.

Mindes faktisk en højttalere i det gamle Hifi & Elektronik magasin, der var lavet helt af metal. Dog med epoxylag mellem metalpladerne. Men det var helt lyddødt og resonansfrit.

Monacor er et selvstændigt mærke, der også har webshop, hvor DAT (Dansk Audio Teknik) er en forhandler af forskellige mærker.

Monacor er da ok, men de mærker DAT forhandler er brugt i mange af verdens bedste højttalere. Specielt Scan-Speak har et meget godt ry, som noget af det bedste man kan få.
Ellers er der jo også Frequence.dk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes