| Forfatter |
|
Ivan Sten Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 31 Marts 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen det lyder da helt utroligt....godt
Måske det i højere grad handler om kablets elektriske egenskaber, her i Naims tilfælde, end lyde-evnen...
Må tilstå...at den altså spiller musik på en aldeles smittende måde...med eller uden brum!
Tak for tippet
|
| Til top |
|
| |
Ivan Sten Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 07:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
har nu prøvet med nye kabler på 4,5 mtrs længde, men den snerrer stadig. Desuden blev lyden noget "dæmpet". Tror dog stadig på det med modstanden fra forstærker til højttaler. Har læst om medleverede stik til højttaler kabler, som Naim anbefaler at bruge. Da jeg har købt brugt, var der ingen stik. Nogen der ved hvad det er for stik...
|
| Til top |
|
| |
pugga Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt en Nait 5i og der er ingen brum eller noget. Har benyttet både Naims højtalerkabel og DMN Reson. Det har ikke medført støj. Inden jeg købte min Naim havde jeg en Exposure 2010 der pludselig begyndte at støje helt vildt, som du beskriver. Det gjorde den kun hjemme hos mig og jeg fandt ud af at mit nye køleskab var skyld i det. Jeg valgte at skifte forstærker i stedet for køleskab (det er jo også en god undskyldning) Hvis du har køleskab eller en transformer på samme sikringsgruppe kan det godt være årsagen til støjen.
|
| Til top |
|
| |
Ivan Sten Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, vil prøve mig lidt frem.
Er det naca5 kablet du bruger og hvor mange meter ? Bruger du også Naims egne stik ?
Hvad er DMN Reson ?
Har erfaret, at QED Qenex 1 signalkabel lyder langt bedre end Tara Labs Spectrum 1a med rotel cd og nait 5i
Er det i øvrigt den nye eller forrige 5i du har ?
Tak for tippet
|
| Til top |
|
| |
pugga Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en gamle 5i jeg har og det er naca5 jeg har prøvet. Mener det er ca. 2,5 m i hver side og jeg har ikke benyttet Naims egne stik, da naca5 var termineret da jeg købte dem. Personlig syntes jeg at DNM reson højtalerkabel lyder bedre i mit sæt up. DNM er opbygningsmæssigt meget modsat naca5. Min erfaing siger at 5i ikke er særlig følsom overfor kabelvalg.
|
| Til top |
|
| |
konaflet Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
vedrørende problemerne med naim nait 5 der snerrer.det glæder mig at du har oplevet en forbedring efter skift til naims egne højttalerkabel ,men jeg kan forstå at det stadig ikke er helt godt nok.prøv engang at skifte til et andet kabel imellem forstærker og cdafspiller.min erfaring er at der er mange kabler som simpelthen bare ikke dur,især dyre kabler,og jeg har fundet frem til et det er dem med individuelt isolerede ledere.prøv at bruge et ganske almindeligt standartkabel som følger med enhver cdafspiller eller deslignende og tilslut kun et apparat til forstærkeren.hvis du vil prøve et bedre kabel skulle du prøve naims eget signalkabel eller feks et dnm kabel som jo netop kun har en leder.når du lytter til dit anlæg så spørg dig selv om du har lyst til at lægge en ny cd i afspilleren,hvis ja så kører det ,hvis ikke så er der noget galt,så enkelt er det.
|
| Til top |
|
| |
Ivan Sten Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
rigtig god "rettesnor", det med lysten til at høre den ene plade efter den anden...eller ej.
jeg har nu flyttet anlægget til den anden ende af stuen, væk fra tv, dekoder og en masse ledninger. har nu kun naiten og cd afspiller, og en anden stikkontakt og tænk, nu snerrer højttalerne stort set ikke mere, når volumen står på kl 12 
jeg har også erfaret, at et signalkabel til 200 kan lyde langt bedre en et til 700, men det afhænger vel også af match af kilde og forstærker...
Er der nogen der har erfaring med at bruge en din/rca kabel til en nait 5, er lyden anderledes... det er jo de færreste signalkilder der er udstyret med din stik
|
| Til top |
|
| |
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
I gamle dage skulle Naims forstærkere have Naims egne kabler, (har selv haft et par stykker) da der ikke var en særlig beskyttelse i udgangstrinnet, som andre procucenter altid brugte. Hvis man brugte andre kabler med mindre ohmsk modstand, brændte man udgangstransistorerne af, fordi de gik i selvsving. Den tid er ovre nu. Du kan køre med de kabler du vil, da man nu hos Naim bruger et andet princip, det har jeg hørt fra elektronikfolk i branchen.
Snerren kommer ofte fra indstrålling (signalkabler opad strømkabler) og dårlige strømforsyninger.
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
konaflet skrev:
| angående naim forstærker der snerrer,så er mit bud at du bruger de forkerte højttalerkabler. naim forstærkere er specielle idet der skal bruges naim kabler og ikke noget andet ,forstærkerne skal belastes med en vis modstand på udgangen for at fungere korrekt og med min 3,5meters længde kabel.det er det samme med exposure forstærkere,der på deres gamle hjemmeside skrev at enhver garanti bortfaldt hvis man ikke brugte exposure kabel min 3,5m og max 10m.prøv dette og glem alt det andet om eksta jordforbindelse og lignenede du risikere at komme ud i nye problemer. |
|
|
Hvis møjkassen er ustabil, det er der jo noget der tyder på, så stik den en ca. 0,5ohm modstand direkte på udgangsterminalerne, det bør ikke være nødvendigt men det kan være løsningen i en snæver vending
|
| Til top |
|
| |
NightRhyme Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 240
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Hvis møjkassen er ustabil, det er der jo noget der tyder på, så stik den en ca. 0,5ohm modstand direkte på udgangsterminalerne, det bør ikke være nødvendigt men det kan være løsningen i en snæver vending |
|
|
hehe super formulering 
Jeg følger spændt med i udviklingen af denne tråd.
|
| Til top |
|
| |
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 17 April 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nait 5i ejere og interessenter.
Højttalerkabel. Nait 5 i er som en af de første Nait forstærkere ikke afhængig af at der bruges Naim eget højjttalerkabel for stabilitet, så frit valg der. Personligt ville jeg bruge Naca5 kablet fra Naim, da det lyder godt, og er billigere end meget af det rebagded kablegøjl der ellers er på markedet..
DIN til RCA, Chord Chrysalis signalkabel fås i DIN til RCA, prisrimelig kabel, som Naim tidligere selv brugte til Deres eget SNAIC kabel. Prøv det... Jeg ville foretrække så vidt muligt at bruge DIN indgangene førend RCA indgangen, bedre stel..ja altså stelveje
Nå det så er sagt tror jeg ikke at forstærkeren brummer pga. af ht kabler, så det er nok en blindgyde at fejlsøge der. Min personlig erfaring med forstærkeren er at den IKKE brummer gennem højjtalerne. Enten er forstærkeren defekt, hvilket jeg måske ikke tror da I siger at de spiller rigtig godt. Fejlen skal nærmere søges i indstråling fra TV, kabler der er trukket dårligt, dårlige stelveje i andre komponeneter eller andre elektriske støjgeneratorer i Jeres hjem.
Jeg håber I får løst fejlen, Naim er udover gode lydprodukter kendt for en service der er second to none, så mon ikke der findes en vej.
PS: F3 lyd er dansk importør.
www.kosow.dk
|
| Til top |
|
| |