Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 01:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Stereo eller Surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Proxi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:
stødte lige på disse: http://www.guloggratis.dk/radio-tv/hojttalere/hojttalere/ann once/2490529
Et par dali 450, ved ikke om de er noget værd til prisen?
Læste at de skulle være gode da det er fra dali's røde serie?
concept 6, er det rød eller blå serie?
Det ser okay ud, og prisen er også fin. Mener prisen plejer at ligge på ca 1500-2500kr alt efter stand, alder og farve :) Det er også en god højtaler, med stram bas.
Rød og blå serie er der ikke noget der hedder mere, det var på de gamle højtalere :)

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Okay, de lyder tiltalende, da jeg er bange for at en B&W DM-640 vil være for stor til et værelse på 15-25kvm, og tror derfor at en dali 450 vil være bedre.
Hvis den skal sammenlignes med dali's nuværende modeller, er det så concept 6 eller 8 eller en hel anden?
Til top Vis inotic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af inotic

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Var i hifiklubben og fik endnu engang foreslået en surround reciever en sub og et par mindre højtalere, så tror det er hvad jeg må ende ud med når det kommer til stykket. Vil formentlig komme til at have plads problemer hvis jeg køber store gulv højtalere eftersom de gerne skal stå 30-50cm fra væggen.

Så derfor spørger jeg nu jer om der er bedre alternativer til følgende hvis vi skal ende på højest 10k. (og der skal jo gerne være lidt tilbage til kabler osse :) )

reciever: NAD T744
højtalere: Dali Concept 2
sub: Dali Concept sub 12

Fik at vide at recieveren ville fungere bedre som stereo end andre alternativer, da NAD fokuserede på stereo og at surround delen i denne sådanset bare var en ekstra finessé så den var egentligt til at overse.
højtalere er jeg lidt i tvivl om, ved ikke om der er bedre højtalere i den størrelse i nogenlunde samme prisklasse, B&W måske?

Subwooferen er der vel ikke så meget at sige til, sælgeren mente man skulle op i 12" for at sikre den ikke ville komme til at "bulre" og istedet komme med egentlig lyd.

håber ikke tråden er død ud, men nu må vi se om der dukker nogle svar op.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

reciever: NAD T744
højtalere: Dali Concept 2
sub: Dali Concept sub 12

Hvordan lød det så?
Har nok nævnt det tidligere, men er personligt imod at bruge at sub + "satellitter" - Men det er jo dine ører der afgør det!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Skal du slippe 5900,- for sub+højttalere?!!

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et par Concept 2 (som jeg sælger med anlæg)...
Synes egentlig ikke Concept er så god igen - Har du overvejet om du kan nøjes med f.eks. B&W DM685?

Må indrømme jeg er glad for B&W's 600-serie -> Spiller lige nu på DM630, og skal muligvis have mig nogle DM683 efter opgradering af hi-fi

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Køb dog surround. det er meget sjovere. Du hører jo techno og trance, ikke klassisk og diana krall.

Køb brugte hnt hvis du vi have mere for dine penge og køb eventuelt en panasonic xr-55 som steffeng også foreslår. jeg har selv xr-59 og kan kun sige at du får rigtig meget for pengene, samtidig med at den gør det godt i stereo.

denne lange trå om xr-55 kan måske give lidt inspiration

Held og lykke
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

Fik at vide at recieveren ville fungere bedre som stereo end andre alternativer, da NAD fokuserede på stereo og at surround delen i denne sådanset bare var en ekstra finessé så den var egentligt til at overse.

Subwooferen er der vel ikke så meget at sige til, sælgeren mente man skulle op i 12" for at sikre den ikke ville komme til at "bulre" og istedet komme med egentlig lyd.

Den sælger skal du vist ikke lytte for meget til.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

Jeg vil hovedsageligt komme til at bruge anlægget til musik, men samtidigt skal det være tilsluttet en ps3 (dvs. optisk indgang?) for at få ordentlig lyd ud af spillene,

Jeg ville på ingen måde bruge den optiske udgang på PS3 til lyd. Brug HDMI da den har en bedre lyd kvalitet en optisk (desvære har den ikke coax som er bedre en HDMI). Det er også HDMI som overføre de nye HD lydformater.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

Hvordan lød det så?
Har nok nævnt det tidligere, men er personligt imod at bruge at sub + "satellitter" - Men det er jo dine ører der afgør det!

ja det har jeg hørt fra flere, men i sidste ende tror jeg det er det bedste valg, da det ikke vil komme til at fylde så meget og samtidigt vil jeg have mulighed for at udbygge med center + baghøjtalere senere hvis jeg skulle finde pladsen til det.

Anda8000 skrev:

Jeg har selv et par Concept 2 (som jeg sælger med anlæg)...
Synes egentlig ikke Concept er så god igen - Har du overvejet om du kan nøjes med f.eks. B&W DM685?

Må indrømme jeg er glad for B&W's 600-serie -> Spiller lige nu på DM630, og skal muligvis have mig nogle DM683 efter opgradering af hi-fi

Har hørt nogle B&W 6xx, kan ikke huske det præcise nr. men det var en kompakt højtaler, til en pris på 2-2½k fra ny for et par år siden, så formentlig en forgænger til DM685, og de lød nogenlunde, men manglede de dybe toner, så uanset hvad tror jeg at jeg vil ende ud med at skulle have fat i en subwoofer for at få det sidste med, og det vil ligeledes hjælpe godt på det til film.

sunmusic skrev:
Køb dog surround. det er meget sjovere. Du hører jo techno og trance, ikke klassisk og diana krall.

Køb brugte hnt hvis du vi have mere for dine penge og køb eventuelt en panasonic xr-55 som steffeng også foreslår. jeg har selv xr-59 og kan kun sige at du får rigtig meget for pengene, samtidig med at den gør det godt i stereo.

denne lange trå om xr-55 kan måske give lidt inspiration

Held og lykke

ender nok også med noget surround lignende, men pladsen er der ikke til baghøjtalere, så derfor regnede jeg med at starte ud med noget 2.1 setup, og derfor skal recieveren også gerne være god til stereo - bla. noget lignende det du foreslår der.

Stanley skrev:

Den sælger skal du vist ikke lytte for meget til.

Jeg kan jo kun sige hvad jeg får at vide, ved ikke voldsomt meget om det - bla. derfor jeg spørger jer til råds herinde og håber da på at jeg ender ud med noget fornuftigt i sidste ende.
Tyder lidt på at jeg må ende med at handle over nettet og prøve mig frem ved brug af den 14 dages returret, og måske være heldig at finde noget jeg vil være tilfreds med i det prisleje jeg har sat mig.

Pierre skrev:

Jeg ville på ingen måde bruge den optiske udgang på PS3 til lyd. Brug HDMI da den har en bedre lyd kvalitet en optisk (desvære har den ikke coax som er bedre en HDMI). Det er også HDMI som overføre de nye HD lydformater.

Hvis jeg bruger HDMI udgangen til at få lyd ud af ps3'en, så skal jeg have lyden til at køre gennem fjernsynet, eller hvordan har du ellers tænkt dig jeg skal få billede på - Har planer om at få skiftet det gamle tv ud med at flad, så der skulle jeg gerne bruge hdmi til at tilslutte den til tv'et.

Nå men tak for svarene, har i eventuelt andre forslag til højtalere her inkl. subwoofer hvor jeg får noget mere for pengene end hvad jeg har fået foreslået i hifiklubben?
Samme gælder naturligvis for reciever, jeg vil tage et kig på den panasonic, men andre forslag er naturligvis ogås velkomne.
Jeg må håbe jeg ikke ender med at sende for mange ting retur, højtalerne vil jeg da hvertfald gerne være sikker på at jeg rammer rigtigt med første gang, da de formentlig vil være besværlige at sende frem og tilbage, men reciever burde ikke være et større problem.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

panasonic'en for uden tvivl gode ord med på vejen derfra, men jo længere jeg kommer hen i tråden jo mere i tvivl kommer jeg, som folk begynder at sammenligne den med andre, så roses den pludselig ikke så meget mere som den gjorde til at starte med?
Er godt nok i tvivl, og ville egentligt gerne have mulighed for at tilslutte fjernsyn og ps3 med hdmi, hvis dette er muligt indenfor min prisklasse?

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Onkyo TX-SR605
Den ser da ud til at få gode anmeldelser, og kan erhverves for 3500 fra tyskland.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

hvad siger folk til denne sammensætning?
Onkyo TX-SR605
Velodyne CHT-8R
Focal Chorus 806V

Vil det fungere sammen, eller er der tilsvarende / bedre produkter på markedet til at erstatte nogle af dem i nogenlunde samme prisleje.

Er lidt bange for at den "lille" subwoofer vil komme til at "bulre", men ved ikke om det er tilfældet?
Det var egentligt ikke noget jeg tænkte på før jeg blev bildt ud af det ville ske hvis man købte mindre end 12" af en sælger i hifiklubben.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

ville dette være et bedre højtaler valg, den har trods alt vundet EISA Award 2007/2008, B&W DM685
eller DLS R 50

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:

Hvis jeg bruger HDMI udgangen til at få lyd ud af ps3'en, så skal jeg have lyden til at køre gennem fjernsynet, eller hvordan har du ellers tænkt dig jeg skal få billede på - Har planer om at få skiftet det gamle tv ud med at flad, så der skulle jeg gerne bruge hdmi til at tilslutte den til tv'et.

Surround recievere har oftest hdmi ind og udgang, så du sender lyd og billed til receiveren, der så igen sende billedt videre til skærm/projektor. Receiverne har selvfølgelig også s-video og komponent ud så du kan sende billedet videre til apparater uden hdmi indgang.
Receivere i den lidt dyrere ende har ofte en god scaler der kan scalere billedet op til hd-kvalitet. Scaleren i PS3 skulle dog også være ret god, hvis det er din primære videokilde behøves du ikke smide ekstra efter en receiver med god scaler.

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

den onkyo skulle vidst kunne scalere billedet op, og så længe det ikke er over 720p skulle der ikke være nogen problemer.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

inotic skrev:

Jeg vil hovedsageligt komme til at bruge anlægget til musik, men samtidigt skal det være tilsluttet en ps3 (dvs. optisk indgang?) for at få ordentlig lyd ud af spillene,

Pierre: jeg er sikker på at en af os har misforstået noget. jeg troede at coax og optisk begge var digitale signaler, dvs, 1-taller og nuller? Er de ikke akkurat ens?
Hdmi kan flytte mere information, for der er flere ledere. Derfor kan hdmi 1.1 spille dvd-audio, hdmi 1.2 bruges til sacd og hdmi kan benyttes til tabsfri overførsel af de lydspor der ligger på bl.a blu-ray. (som jeg har forstået det er der vist ikke reelt nogle afspillere med hdmi 1.3, der understøtter overførsel af tabsfri 7.1 lyd?)

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

inotic skrev:
den onkyo skulle vidst kunne scalere billedet op, og så længe det ikke er over 720p skulle der ikke være nogen problemer.

Det skal du nok ikke bekymre dig dig om. PS3 gør det nok bedre!

inotic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

okay.
Men vil der ikke være mulighed for at tilslutte ps3 og fjernsyn til receiveren også kører det hele der igennem, altså både billed og lyd fra ps3, således at der vil komme billede på fjernsynet derigennem, og samtidigt tilslutte fjernsynet således at man får ordentlig lyd på det også.
Vil det kræve at man sætter fjernsyn og ps3 i hdmi ind, også endnu et kabel fra hdmi ud til fjernsynet, eller hvordan?

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

jep, men jeg har ikke selv erfaringer med det, så du må lige vente på at nogle andre bekræfter at det er muligt også at sende lyden videre til fjernsynet hvis du ikke altid vil have lyden til at spille gennem receiveren? fik jeg nævnt at PS3 scaler op til 1080p!?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes