Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fest højtalere ?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Ja anderledes end PA. Men også en del anderledes end "ægte" hjemmehøjttalere

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Jo men hvor går grænsen? Den er solgt som en hjemmehøjttalere ergo er det en hjemmehøjttalere. At det så er en af de mest PA agtige af slagsen er så en anden sag.

Personligt syntes jeg den spiller meget bedre end CLS-215.

Jeg er jo så heldig at have hørt de nævnte modeller og lukker ikke bare varm luft ud hver gang der er en debat der handler om andet end jazz, blues, og high end.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

heltny skrev:
Cerwin Vega HP-215, en hjemmehøjttaler

Ja det er faktisk en hjemme højttalere.

Hvis du har lyttet til den så lyder den langt anderledes end ægte PA. Også klare den heller ikke helt det samme. Måske dig jeg skal gør sådan af:

Det må du da godt, men 2 stk. seriekoblede 15" der laver bas OG mellemtone + et fælt stort diskanthorn og et delefilter med 3 sølle komponenter i, har ikke meget med hjemmehøjttalere at gøre.

Det er også sjældent at der er indbygget bærehåndtag og forstærkede hjørner + gitre foran enhederne i en hjemmehøjttaler.

Den er skam hørt og jeg vil tro en C/V DC 8 lyder bedre.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

MathiasFB skrev:

Jo men hvor går grænsen? Den er solgt som en hjemmehøjttalere ergo er det en hjemmehøjttalere. At det så er en af de mest PA agtige af slagsen er så en anden sag.

Personligt syntes jeg den spiller meget bedre end CLS-215.

Jeg er jo så heldig at have hørt de nævnte modeller og lukker ikke bare varm luft ud hver gang der er en debat der handler om andet end jazz, blues, og high end.

Hvem lukker bare varm luft ud da ?

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Det er åbenbart mig der lukker varm luft ud. Jeg har tilfældigvis oplevet en del af CW's modeller, og bliver hurtigt træt af dem. Jeg synes at Cerwin Vega DC-12 er rigtig fin og Cerwin Vega AL-1000 gør det også godt. Men de resterende CW'er der bliver anbefalet i denne tråd, har intet at gøre med hjemmehøjttalere/til stuebrug. DC-12 og AL-1000 kan derimod bruges til begge dele.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
Det er åbenbart mig der lukker varm luft ud. Jeg har tilfældigvis oplevet en del af CW's modeller, og bliver hurtigt træt af dem. Jeg synes at Cerwin Vega DC-12 er rigtig fin og Cerwin Vega AL-1000 gør det også godt. Men de resterende CW'er der bliver anbefalet i denne tråd, har intet at gøre med hjemmehøjttalere/til stuebrug. DC-12 og AL-1000 kan derimod bruges til begge dele.

Du har helt ret og men DC-serien (på nær 1515) er meget tung for forstærkeren impedansmæssigt.

AL-serien gjorde det egentligt meget godt.......... lidt til begge sider ("hifi"/P.A.)

Ellers skal man ha fat i den ældre D-8E eller D-9E

De bedst lydende er helt sikkert AL 750 og DC-12

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det er da rart at få ret  Men som du siger, de ældre DC'ere og AL'ere er værd at gå efter

Ved en "knotest" på mange af de nye modeller(selv de største) bliver man jo næsten bange for at slå igennem træet på kabinettet. Ikke noget jeg ville have stående i min stue.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Det er da rart at få ret  Men som du siger, de ældre DC'ere og AL'ere er værd at gå efter

Ved en "knotest" på mange af de nye modeller(selv de største) bliver man jo næsten bange for at slå igennem træet på kabinettet. Ikke noget jeg ville have stående i min stue.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

anderskj skrev:
okey så lad mig lige som om jeg har forstået det rigtigt

2 stk HP-215
2 stk NAD 216
1 stkNAD 116
1 stk mixer

Er jeg så klar til at holde fest eller ?  mangler der stadig mere

Ja er par Øre propper

Det er bare lige for at advare jer det jeg vil skrive her, pas på jeres øre,  mit det venste er mere eller mindre ødelagt pga højt musik, lad være med at stikke hovedet hen til dem når de går på fuld power,  der kan vel komme over 125db lydtryk ud så tæt på.

Jeg har selv været dum nok til at spille med 8 stk 15" basser + 1 stk 18" bas i et rum på 18m2
og tro mig dit helbred har ikke godt af det,  det jeg spillede med kunne få taget på mit hus til at klabre, og det kunne spille vanvittigt højt.

Så god fest, men pas lidt på jeres hørelse.

Pas på jeres ører.

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hvad med sådan et sæt her.

Til at spille HØJT

Dynacord

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Findes der en enkelt eller to CV'ere, som er rigtig hifi ?

Jeg har endnu ikke lyttet til nogen CV som er det. Måske det er lettere at lave en liste over de CV højttalere, som er hifi, end det er at lave en liste over alle dem der ikke er ?  

OBS: inden der er nogle som bliver gasblå/rød  i hovedet, så bemærk at det er et spørgsmål.

Overbevis mig .....hvilke/hvilken CV er hifi ?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Cerwin Vega

For hunden da...

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Dig  tag det nu ikke personligt men debatten bliver altid kørt ud i sådan nogle åndsvage ting med om hvad der er en hjemmehøjttalere og hvad der ikke er. Hvorfor CV laver l**t i dag og til sidst (som det plejer at være) Så skal hifiklubben lige have en sviner fordi de sælger CV.

Igen tag det ikke personligt. Det er generelt ment.

Debatter om fest højttalere og andet i den kategori ender bare på samme måde hver gang. Også selv om jeg har blandet mig helt uden om.

Det er noget andet på fx. HiFigalleri.dk der er ikke alle de der ekstreme hifinørder også går debatten bare langt bedre... Når folk skal bruge en fest højttalere så ved folk godt at det ikke er Tandberg, SA, Dynaudio, Audiovector eller Dali der er brug for.

Dyne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Tilslutter mig klart dem der siger CV med 15" bas (har en kammerat der har et sæt stående har ikke bruger?), og så enten en NAD eller Crown (spiller mindst lige så godt som en NAD - har dog blæserkøling imod sig, men er billig i tyskland), og så en forforstærker.

Har en gammel NAD forforstærker der kan blive din for et par hundrede kr? - dog fra før fjernbetjening blev std.

Og så lige til den der diskussion omkring lydkvaliteten i CV og NAD/Crown - det er jo ikke noget man på nogen måde (som almindelig menneske) ikke kan holde ud at høre på. Hvis man lige justerer bassen lidt ned kontra fest-niveau, så er det jo en klar forbedring lydmæssigt i forhold til alle mulige mindre konfi-anlæg!

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

heltny skrev:

Dig  tag det nu ikke personligt men debatten bliver altid kørt ud i sådan nogle åndsvage ting med om hvad der er en hjemmehøjttalere og hvad der ikke er. Hvorfor CV laver l**t i dag og til sidst (som det plejer at være) Så skal hifiklubben lige have en sviner fordi de sælger CV.

Debatter om fest højttalere og andet i den kategori ender bare på samme måde hver gang. Også selv om jeg har blandet mig helt uden om.

Det er noget andet på fx. HiFigalleri.dk der er ikke alle de der ekstreme hifinørder også går debatten bare langt bedre... Når folk skal bruge en fest højttalere så ved folk godt at det ikke er Tandberg, SA, Dynaudio, Audiovector eller Dali der er brug for.

Jamen, jeg gider slet ikke ta det personligt og når alt kommer til alt, er det jo ikke mig der står med problemet.

Jeg prøver at gi mit syn på det........ Som jeg ser det.

Lad os tage et eks:

Cerwin Vega DC-15.............. Dem er der nok en HEL DEL der har spillet rigtig rigtig højt på... Der er sikkert ligeså mange der har oplevet at deres forstærker slog fra efter nogen tid.
En DC-15 dykker til omkring 2½ ohm omkring 80-100 hz og nede ved ca 30 hz, da den i det dybe område har de 2 svingspoler i parrallel......... At hægte en BROKOBLET Nad 216 på dem, vil få den NAD 216 til at se højttaleren som en 1,25 ohm HT i det område................. Det vil den altså ikke være med til i flere timer.

Udover det, så sidder delefilteret lige over terminalpladen og ved lang tids høj effekt, kan selve basspolen blive så varm at limen løsner sig og spolen falder lige ned på terminalen og kortslutter forstærkeren.
Og det ER jo til længere aftener, fester osv og derfor ville jeg slet ikke anbefale den kombination.

Det med at forstærkeren ikke vil være med til det + at spolen løsner sig, er ting der ER prøvet.... En Acurus A250 slog sikringerne, 2 brokoblede Nad 2700 slog fra KONSTANT, efter en lille times høj musik.

HP-215............ Hjemme HT eller ej........... Vi må lade folk høre dem selv, for jeg synes den er direkte elendig........ Der sidder 2 stk. 15" C/V basser I SERIE i et LUKKET kammer..... Dybbassen er der ikke rigtig, det er et fælt horn til top, så til ret meget andet end at råbe, synes jeg ikke den egner sig til............. Fint til de nævnte aftener, men......... Tjae, fin til nogle, til hjemme"hifi"..... Det kan kun den enkelte afgøre.

Der er MANGE alternativer til Cerwin Vega............ Det var der ikke førhen i den forstand.

Skal højttalerne "bare" spille højtt til fester, kan det altså gøres noget billigere end C/V...... og med HP-215, er det efter min mening ikke svært at få det til at lyde bedre.

Nu er lyden kun MIT syn på det............ Mht belastninger osv, ja det er den sande virkelighed

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

heltny skrev:

Jamen, jeg gider slet ikke ta det personligt og når alt kommer til alt, er det jo ikke mig der står med problemet.

Jeg prøver at gi mit syn på det........ Som jeg ser det.

Lad os tage et eks:

Cerwin Vega DC-15.............. Dem er der nok en HEL DEL der har spillet rigtig rigtig højt på... Der er sikkert ligeså mange der har oplevet at deres forstærker slog fra efter nogen tid.
En DC-15 dykker til omkring 2½ ohm omkring 80-100 hz og nede ved ca 30 hz, da den i det dybe område har de 2 svingspoler i parrallel......... At hægte en BROKOBLET Nad 216 på dem, vil få den NAD 216 til at se højttaleren som en 1,25 ohm HT i det område................. Det vil den altså ikke være med til i flere timer.

Udover det, så sidder delefilteret lige over terminalpladen og ved lang tids høj effekt, kan selve basspolen blive så varm at limen løsner sig og spolen falder lige ned på terminalen og kortslutter forstærkeren.
Og det ER jo til længere aftener, fester osv og derfor ville jeg slet ikke anbefale den kombination.

Det med at forstærkeren ikke vil være med til det + at spolen løsner sig, er ting der ER prøvet.... En Acurus A250 slog sikringerne, 2 brokoblede Nad 2700 slog fra KONSTANT, efter en lille times høj musik.

HP-215............ Hjemme HT eller ej........... Vi må lade folk høre dem selv, for jeg synes den er direkte elendig........ Der sidder 2 stk. 15" C/V basser I SERIE i et LUKKET kammer..... Dybbassen er der ikke rigtig, det er et fælt horn til top, så til ret meget andet end at råbe, synes jeg ikke den egner sig til............. Fint til de nævnte aftener, men......... Tjae, fin til nogle, til hjemme"hifi"..... Det kan kun den enkelte afgøre.

Der er MANGE alternativer til Cerwin Vega............ Det var der ikke førhen i den forstand.

Skal højttalerne "bare" spille højtt til fester, kan det altså gøres noget billigere end C/V...... og med HP-215, er det efter min mening ikke svært at få det til at lyde bedre.

Nu er lyden kun MIT syn på det............ Mht belastninger osv, ja det er den sande virkelighed

Skal ikke være for fej til at indrømme at mit kendskab til netop 216 er meget lille.

Men ved du hvad? Jeg er faktisk enig med dig í store træk. Der er dog nogle småting men det er bagateller der ikke egner sig til debat.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Tjo overstående mærker kan da sagtens bruges til festhøjtalere hvis man ønsker det.

Ja det er noget andet på hifigalleri, men derover gælder det "kun" om at vise hvor store ens højtalere er, og hvor "RENT" det spiller når man stikker hovedet ned til diskanten ved volumen MAKS

Men ok det hedder jo også galleri.

Og så køber man de største CW man kan opdrive og smækker dem på den mindste NAD forstærker man kan opdrive i klubben.
Bid mærke i at det ikke er et angreb på dig eller nogen men blot en sarkastisk joke

Nu har jeg personligt hørt en SA standerHT spille en mindre gymnastiksal op, suppleret med et par vintage HT og det var GOD og høj lyd. De skal siges at de blev brugt til en fest hvor der blev spillet højt en hel aften.

Jeg synes det er utroligt at CW er det eneste der bliver foreslået. Overstående kombi var langt ud tilfredsstillende og dette spiller tilmed RIGTIG god lyd i hverdagen.

En Dali 850 for at tage et eksempel kunne også være et rigtigt godt eksempel på en god fest HT.
Man kunne evt bruge resten af pengene (5 tusinde eller noget ) på en god og stærk forstærker. Ja man får ikke faretruende røde ophæng, men en løsning med 4*8 tommer basser som sagtens kan spille masser af bas.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

Tjo overstående mærker kan da sagtens bruges til festhøjtalere hvis man ønsker det.

Ja det er noget andet på hifigalleri, men derover gælder det "kun" om at vise hvor store ens højtalere er, og hvor "RENT" det spiller når man stikker hovedet ned til diskanten ved volumen MAKS

Og så køber man de største CW man kan opdrive og smækker dem på den mindste NAD forstærker man kan opdrive i klubben.

Det er så min mening om Hifigalleri.
Dem findes der mange af ja. Dem er der heller ikke ret mange der tager seriøst.

Nu har jeg personligt hørt en SA standerHT spille en mindre gymnastiksal op, suppleret med et par vintage HT og det var GOD og høj lyd. De skal siges at de blev brugt til en fest hvor der blev spillet højt en hel aften.
Det er ikke HØJT. Når vi "drengerøve" snakker om at spille HØJT så er det når bassen pumper fulstændigt sindsygt afsted og man nærmest får et Fantasy trip alene bare af musikens volume.

Jeg synes det er utroligt at CW er det eneste der bliver foreslået. Overstående kombi var langt ud tilfredsstillende og dette spiller tilmed RIGTIG god lyd i hverdagen.

En Dali 850 for at tage et eksempel kunne også være et rigtigt godt eksempel på en god fest HT.
Man kunne evt bruge resten af pengene (5 tusinde eller noget ) på en god og stærk forstærker. Ja man får ikke faretruende røde ophæng, men en løsning med 4*8 tommer basser som sagtens kan spille masser af bas.
Det er altså bare ikke det samme som 4 x 15" basser kan levere.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Roky skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

Det er så min mening om Hifigalleri.
Dem findes der mange af ja. Dem er der heller ikke ret mange der tager seriøst.

Det er ikke HØJT. Når vi "drengerøve" snakker om at spille HØJT så er det når bassen pumper fulstændigt sindsygt afsted og man nærmest får et Fantasy trip alene bare af musikens volume.

Nej men det er heller ikke sikkert at starter af tråden vil have noget der nærmest garanterer et tab på hørelsen.

Det kan godt være det er fedt at have noget der kan spille HØJT men det er skutte fedt at have nedsat hørelse pga. en enkelt fest. OG jeg tager det ikke ud af den røde skrift. Det er ikke unormalt at folk med tendens til tinitus kan få varige mén af en enkelt fest med MEGET høj volumen som bla. du opfordrer til.- Igen ikke et angreb på dig personligt.

Det er altså bare ikke det samme som 4 x 15" basser kan levere

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

prøv nu at få fingrene ud af de høje hifirøve.

Indlægget handler om en 17-årig gut der sammen med nogle jævnaldrende venner skal have høj lyd til deres 18 års fødselsdage.
De skal helt sikkert ikke sidde og over mozart og Diana krall i et æggebakkepolstret lytterum med fin whiskey og fine fornemmelser. De fleste har har vel oplevet at fylde 18. Såvidt jeg husker er en stor del af det at drikke sig rigtig stiv og så larme en hel del. (rigtig meget)

Som jeg opfatter det så er der kun 2 ting der er vigtige her:

1. Det skal være i stand til at spille højt
  2. skidtet skal holde så lang tid at der er musik til alle 18 års fødselsdage i slænget
var budgettet ikke 6000-8000. MAX
Hjælp dog manden og lad religionen bliverhjemme i skuffen
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum