Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC -> Forstærker - Bedste løsning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Ja den er det dobbelte af dit budget og mere til Meen tror du ikke du kan strække budgettet "lidt"

Squeezebox

Sad og læste tråden og tænkte det var da utroligt at der ikke var flere der nævnte squeezeboxen - men så kom den

Squeezebox er helt sikkert også mit bedste bud på en løsning.. Har selv kørt med den noget tid nu, og oplever ENORM forbedring i forhold til det Creative Xmod USB lydkort jeg brugte før.. og ja - det er igen 'lidt' over budget, men så er det til gengæld gjort ordentligt fra starten.. trådløs eller lan overførsel, fornuftige burr/brown konvertere indbygget og ellers er der coax+optisk digital ud til ekstern dac...

//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Roky skrev:
Ja den er det dobbelte af dit budget og mere til Meen tror du ikke du kan strække budgettet "lidt"

Squeezebox

Sad og læste tråden og tænkte det var da utroligt at der ikke var flere der nævnte squeezeboxen - men så kom den

Squeezebox er helt sikkert også mit bedste bud på en løsning.. Har selv kørt med den noget tid nu, og oplever ENORM forbedring i forhold til det Creative Xmod USB lydkort jeg brugte før.. og ja - det er igen 'lidt' over budget, men så er det til gengæld gjort ordentligt fra starten.. trådløs eller lan overførsel, fornuftige burr/brown konvertere indbygget og ellers er der coax+optisk digital ud til ekstern dac...

//Allan

Logitech's squeezebox er desværre for dyr til mit budget. Jeg vil gerne holde mig til de 1000,- som maksimum. Selvom den ser lækker ud

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

anderspj skrev:
Det med skepsis over for trådløse ting kan jeg ikke hjælpe dig med. Det må da være bedre at have en mange megabit direkte digital overførsel (jeg
har aldrig oplevet at min router "hakkede" i overførsler...) end et analogt kabel.

Så jeg kan desværre ikke lige sætte mig ind i den skepsis. Tænk på alt muligt andet trådløst i din hverdag - her har du oven i købet dit helt private
net til formålet. Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig hvad der skulle kunne gå galt ved det . Det skulle da lige hvis der var mange brugere
logget på samtidig der alle sammen streamer videoer fra nettet

Det lyder rigtig fornuftigt med en trådløs overførelse. Eneste problem er, at hvis jeg engang flytter hjemmefra(hvilket jeg selvfølgelig gør), så får jeg formodentligt ikke en trådløs router i mit kommende hjem, og så kan Apple's løsning vel ikke virke

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
http://www.xs-sound.dk/data/products/phase26usb/index.html

Hvad med den her?
Mange tilslutningsmuligheder og ekstern strømforsyning!

Den ser også rigtig fin ud. Men med kabler oven i hatten, bliver det simpelthen mere end jeg har sat af til dette

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Der er jo flere måder at gøre det på, men det kommer jo også lidt an på hvad du har til rådighed af udstyr...

1. Du kan bruge DAC'en i din surround receiver, med et digital kabel direkte fra din computer.
Denne måde er ideel, hvis du vil køre surround osv. Meen den indbyggede DAC er sjældent ret god i surround receiveren. Plus en lang digital linieføring heller ikke er særlig godt for resultatet, hvadenten der er tale om coax eller optisk. (max. 10m træk)

2. Du kan bruge et USB lydkort, hvor du kan trække det op til 5m. væk fra computeren og derfra køre S/PDIF til surround receiveren.
Denne løsning hjælper ikke på DAC delen i receiveren, men den løser en del af linieførings problemet, da USB bussen ikke er timecritical og derudover checksum kontrolleret for fejl. Og så har du kun en minimal linieføring som S/PDIF.

3. Du kan bruge en USB DAC (sammenligneligt med USB lydkort, men hvis den overholder USB Audio device standarden, så er den driver-fri på langt de fleste computer systemer, herunder windows, linux og mac. Men dog kun 16bit 44,1khz. stereo (Hvilket er rigeligt, hvis den er præcis nok))
Fordelen ved denne løsning er at du har en digital linieføring som er fri for jitter og de fleste fejl. Plus du kommer udenom DAC delen i din receiver (hvis du køre bypass mode). Og du har derfor i praksis kun en kort analog linieføring at tage hensyn til.

Jeg har personligt aldrig hørt den ovenstående Silverstone, men det er helt sikkert noget i den retning der er mest optimal i mine øjne. Og dog, for Silverstone benytter godtnok strøm kilden i USB bussen som leveres af den støjende switchmode i computeren, så på det område er den ikke bedre end et internt lydkort. Men synes ikke rigtig jeg har set andre end dem jeg selv har lavet, med egen strømforsyning? (Ofte er det FireWire lydkort du ser med egen strømforsyning, men med disse løsninger er du igen timecritical og følsom overfor jitter!)

Som jeg ser det umiddelbart er så Silverstone løsningen den bedste, hvis man ikke er fanatiker ;-)

EDIT: Du kan iøvrigt også bruge ASIO4ALL m.fl. drivere til USB Audio device kompatible enheder...

Tak for dit fine svar  USB virker også ganske fornuftigt, og Silverstone løsningen er tilmed pæn at se på.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

når han har fastsat et beløb som han maks kan/vil bruge på det hvorfor så komme med forslag der er 3 gange så dyre? Han er en studerende på 16 år så det er nok ikke bare sådan lige at hive 2 kilo mere op. Du må ikke tage det her personligt Mathias, jeg synes bare det er lidt surt folk kommer med en masse muligheder der er over budgettet istedet for forslag der holder sig indenfor det.

såvidt jeg kan læse mig til så opretter den "lille fætter" fra aple vist sit eget trådløse netværk, jeg synes den ser lidt interessant ud.

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

db89 skrev:

når han har fastsat et beløb som han maks kan/vil bruge på det hvorfor så komme med forslag der er 3 gange så dyre? Han er en studerende på 16 år så det er nok ikke bare sådan lige at hive 2 kilo mere op. Du må ikke tage det her personligt Mathias, jeg synes bare det er lidt surt folk kommer med en masse muligheder der er over budgettet istedet for forslag der holder sig indenfor det.

såvidt jeg kan læse mig til så opretter den "lille fætter" fra aple vist sit eget trådløse netværk, jeg synes den ser lidt interessant ud.

Jeg tager det skam ikke personligt, det er pænt af dig at skrive det - så tak for det 

Jeg er skam i stand til at bruge 2k yderligere, men det er et spørgsmål om at prioritere, og der virker det lidt vildt at tømme bankkonto'en på dette  

Ja den ser spændende ud. Ville være rart at slippe for kablerne, da jeg er lidt af en "ordensmand".

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Så må det vel være dejligt at slippe helt for kabler en SB3

Ej vi har snakket om det nogle gange hehe og du kender jo næsten min mening til det

Men hvad med den mulighed at du kan bestille en hjem og benytte dig af den 14 dages returret?

Alland: Jeps måtte komme med det dog er jeg ENDNU ikke ejer af en selv, da jeg kun umiddelbart vil bruge den til radio hvis det er

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Returret ved fjernsalg

Jeg ved den er fra 2006 men reglerne gælder mig bekendt stadigvæk. Evt så spørg om butikken er villig til at yde fortrydelsesret SELVOM det er lovpligtigt- Det er surt at have de penge ude at flyve hvis butikken ikke vil overholde reglerne.

Husk at varen skal pakkes op med STØRSTE forsigtighed så emballagen er hel + varen selvfølgelig ikke må beskadiges.

Men det er ikke et problem ved jeg

Det eneste du skal betale for er fragt og så self SB3 eren når du finder ud af hvor fed den er

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

En SB3?

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

SqueezeBox3
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 25 Marts 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Haha okay  Jeg synes også godt om den, men den er desværre for dyr.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 Marts 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

Alland: Jeps måtte komme med det dog er jeg ENDNU ikke ejer af en selv, da jeg kun umiddelbart vil bruge den til radio hvis det er

Det er faktisk også netradio funktionen jeg bruger mest lige nu.. både til p3 da dækningen i min lejlighed lader noget tilbage at ønske, men så sandelig også til deciderede netradioer, fx. Energy 98 FM (sidstnævnte har kørt hele aftenen )..

Og så ikke mere snak om SB i den her tråd

//Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
micma18 skrev:

Plus en lang digital linieføring heller ikke er særlig godt for resultatet, hvadenten der er tale om coax eller optisk. (max. 10m træk)

Vores store digital-pult på arbejdet kan køre mere end 64 kanalers lyd igennem et coax-kabel på i hvert fald 300m, så jeg ved ikke helt hvad du har det der i, for det er i hvert fald muligt med det rette udstyr..

Så er der jo heller ikke ligefrem tale om S/PDIF...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Der er jo flere måder at gøre det på, men det kommer jo også lidt an på hvad du har til rådighed af udstyr...

1. Du kan bruge DAC'en i din surround receiver, med et digital kabel direkte fra din computer.
Denne måde er ideel, hvis du vil køre surround osv. Meen den indbyggede DAC er sjældent ret god i surround receiveren. Plus en lang digital linieføring heller ikke er særlig godt for resultatet, hvadenten der er tale om coax eller optisk. (max. 10m træk)

Undgår jeg en masse unødig støj ved denne løsning?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:
micma18 skrev:

Undgår jeg en masse unødig støj ved denne løsning?

Hmmm... det er ved jeg sku ikke rigtig? Det kommer helt an på hvad støjkilden er?

Personligt har jeg aldrig haft de store problemer med støj indstråling på analog kabler. Men hvis du har problemer med indstråling, så vil det da nok hjælpe på støjen, men der kan være andre sidegevinster ved det, hvis der er forstyrrelser på eks. en Coax linie.
Men den optiske løsning er jo imun overfor enhver indstråling, men det betyder bestemt ikke at dette er den ideelle linieføring, for optiske kabler har bestemt også deres indflydelse på jitter osv. Plus du indføre 2 ekstra signal konverteringer!

Denne løsning er den billigste og i visse henseender bedre end at bruge lydkortets analoge udgang, sammen med lakrids kabler. Men jeg ville helst undgå denne, hvis jeg kunne, og så bruge USB DAC løsningen istedet!

For med den er du fri for indstrålet støj på det digitale led, forstået på den måde at signalet er checksum kontrolleret, og desuden jitter frit da det er data pakker der er bufferet i DAC enden. Og DAC delen kan næsten kun være bedre end surround receiverens... ;-)
(Men som sagt, for at undgå DAC'en i receiveren helt, så skal du køre bypass mode, eller hvad de nu kalder det på den pågældene model, ellers bliver der lavet signal behandling digitalt inde i receiveren aligevel, og så er det hele tabt aligevel)

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Støjkilden er helt sikkert min bærbare PC.

Skal jeg indstille noget for, at få den over på bypass, hvis jeg køber en USB DAC?

Jeg så i dag på et usb lydkort til 295,- Det så faktisk fint ud til prisen, og kan vel kun give et godt skub i lyden

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Støjkilden er helt sikkert min bærbare PC.
Det er garanteret støj der opstår i analog delen i audio codec'et så, og så vil det andet med stor sikkerhed afhjælpe det...

Skal jeg indstille noget for, at få den over på bypass, hvis jeg køber en USB DAC?
Normaltvis har recieveren et mode der enten direkte hedder bypass, eller bare Stereo. Mange gange kan du direkte høre et relæ slå fra, når du sætter den til det. Men det kommer jo lidt an på hvordan receiveren er lavet? ;-)

Jeg så i dag på et usb lydkort til 295,- Det så faktisk fint ud til prisen, og kan vel kun give et godt skub i lyden
Ja, men så misforstår du nok... For ideen er at flytte alt det kritiske signal behandling væk fra de billige stumper i lydkortet og receiveren. Men det hjælper jo ligevidt, hvis ikke USB DACen er bedre, end alternativet ;-)

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at finde rundt i, for mig

Hvad ville du anbefale mig, hvis det stod til dig?

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 01 April 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Ved at bruge Apple's trådløse løsning, kan jeg vel ikke afspiller musik fra andre programmer end iTunes?

Ved brug af MAYA EX5 CE kan jeg så trække et 5m langt USB kabel som et digitalt signalkabel, så jeg ikke skal bruge penge på at købe et dyrt signalkabel?

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes