| Forfatter |
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:
|

De smilies er mest med for den hyggelige stemning man bør ha i hifi-diskusjoner, som lett kan bli temperaturmessig stigende.
Nei jeg er helt seriøs her. Har hørt det meste av MC pickups da jeg tok en grundig gjennomgang for 10-15 år siden (ja jeg har vært med lenge) - og min seriøse mening er at MC-pickupene kom inn i markedet utelukkende fordi Shure, som satt på de viktigste patentene for gode MM'ere, ikke selv klarte å utnytte disse i gode kommersielle konstruksjoner.
Tar du din gamle Shure M75 og setter på en SAS-nål fra JICO - den koster $97.00, ikke $29.00, så kan jeg love en positiv overraskelse.
Problemet er rett og slett at de gamle Shure jo ikke er levert med moderne low mass-slipninger - disse er et must for å få frem lyd i toppklasse. Det er mange som har hørt Shure + moderne diamant nå, og mange sier de ikke vil gå tilbake til moving coil.
De siste generasjoner Shure er ikke gode nok - det er de gamle fra 70-årene som har potensialet til topp-lyd.

|
|
|
He, he du får en smiley for den der __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:
|

De smilies er mest med for den hyggelige stemning man bør ha i hifi-diskusjoner, som lett kan bli temperaturmessig stigende.
Nei jeg er helt seriøs her. Har hørt det meste av MC pickups da jeg tok en grundig gjennomgang for 10-15 år siden (ja jeg har vært med lenge) - og min seriøse mening er at MC-pickupene kom inn i markedet utelukkende fordi Shure, som satt på de viktigste patentene for gode MM'ere, ikke selv klarte å utnytte disse i gode kommersielle konstruksjoner.
Tar du din gamle Shure M75 og setter på en SAS-nål fra JICO - den koster $97.00, ikke $29.00, så kan jeg love en positiv overraskelse.
Problemet er rett og slett at de gamle Shure jo ikke er levert med moderne low mass-slipninger - disse er et must for å få frem lyd i toppklasse. Det er mange som har hørt Shure + moderne diamant nå, og mange sier de ikke vil gå tilbake til moving coil.
De siste generasjoner Shure er ikke gode nok - det er de gamle fra 70-årene som har potensialet til topp-lyd (men da altså etter re-tip eller SAS).
Prinsippmessig er vel også en god MM det riktige. Her har spolesatsen (huset) funksjon som en step-up transformator med mange vindinger (høy induktans) - og man har det hele i et system, istedenfor MC + separat transformator.

|
|
|
Hej Kjell,
Helt enig omkring smilies ... specielt om vi diskuterer smag og ikke facts. Men jeg er dog enig med dig et stykke af vejen.
Der er sket meget med MC-pickupper inden for de sidste 15 år - ja pickupper i det hele taget. Så hvis du ikke har hørt dem siden da, har du en oplevelse til gode.
Jeg kunne ikke finde nogen SAS nål på den side du henviste til. I det hele taget er den noget forvirret opbygget og svær at finde rundt i. Men til ca. 100$ er det jo et rent røverkøb. Kun en brøkdel af det mine MC-pickupper koster! 
Low mass i stedet for de tykke nålearme og indfattede nåle, som Shure (og andre) brugte i 70'er og 80'er vil afgjort være et skridt i den rigtige retning. Samtidig skal der også anvendes andre materialer til selve nålefanen. Ophænget kunne med fordel gøres bedre (læs stivere, så det passer bedre til dagens gode arme).
Med hensyn til om MM princippet er det bedste, der er jeg ikke enig. Men det kan jo nemt gå hen og blive CD kontra LP eller rør kontra transistorer Hvis princippet er så godt, hvorfor findes det så ikke i den anden ende ved højttaleren? Altså en fast højinduktiv spole og en tung magnet der bevæger sig?
Du er inde på noget omkring selvinduktion og her har du fat i noget væsentligt. Nemlig den resulterende udgangsimpedans. Min Transfirguration Orpheus "driver" kabler og MC-indgang med en impedans på kun 4 ohm. Ser du på typiske MM eller MI typer, så er udgangsimpedansen ofte flere 100 ohm. Dette gør, at kapaciteter får betydning for højfrekvensegenskaberne. Desuden rykker det din HF resonans ned i det hørbare område. Det kan høres! Jeg har endnu til gode at høre en MM der kan holde kæft (sådan lidt groft sagt). De har en egenlyd, som jeg slet ikke finder i de bedre MC-typer.
Omkring MC-trafoer kan du have ret. Jeg har prøvet mange - også dyre typer. De virker, men jeg foretrækker de aktive MC-indgange jeg har hørt. Med de kredse der findes i dag - selv i den lavere prisklasse - er 0,3-0,5 mV ud slet ingen problemer.
MM pickupper har den såkaldte "drag distortion". Hvad den rent teknisk indbærer ved jeg ikke. Men tilbage i 80'er blev der skrevet en del om emnet i de amerikanske blade. Så vidt jeg forstår det er det noget med at det "træk" som rillen har i nålen får magnet/spole til at bevæge sig frem og tilbage i magnetfeltet. Dette skaber forvrængning i MM typer, men ikke i MC typer.
Med hensyn til den bevægelige masse, så er det jo ikke kun selve nålen og nålefanen. En magnet vejer væsentlig mere end små bevægelige spoler. Dette har så også igen betydning for HF resonansen.
I sidste ende er det hele det kun teknik. Det kommer an på hvad man synes der giver den største fornøjelse af den musik der ligger i rillerne på de sorte skiver! 
(Undskyld at jeg trækker tråden off-topic )
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Der er sket meget med MC-pickupper inden for de sidste 15 år - ja pickupper i det hele taget. Så hvis du ikke har hørt dem siden da, har du en oplevelse til gode.
Jeg kunne ikke finde nogen SAS nål på den side du henviste til. I det hele taget er den noget forvirret opbygget og svær at finde rundt i. Men til ca. 100$ er det jo et rent røverkøb. Kun en brøkdel af det mine MC-pickupper koster! 
Low mass i stedet for de tykke nålearme og indfattede nåle, som Shure (og andre) brugte i 70'er og 80'er vil afgjort være et skridt i den rigtige retning. Samtidig skal der også anvendes andre materialer til selve nålefanen. Ophænget kunne med fordel gøres bedre (læs stivere, så det passer bedre til dagens gode arme).
|
|
|
Du har sikkert rett i at det har skjedd mye, men jeg er likevel i tvil. Personlig kommer jeg ikke til å gjøre mer - jeg er i mål og 100 % fornøyd med mitt eget system - en tung Dual 701 DD-spiller (tallerkenvekt 4,5 kg) med Shure og Expert re-tip. Det blir mer bass, mer dynamikk og mer trykk i lyden enn noen dyr engelsk platespiller med dyr MC på.
SAS-nålen er der. Du ser et lite sort SAS-merke på nesten annenhver nål nedover på siden. Også info her: http://www.export-japan.com/marketing/stylus/sas.php
Nålearmen (cantilever) er teleskop-formet som på Shure V 15 IV (altså tynn ytterst, tykkere lengre inn). Den ytre delen (nærmest diamanten) er av bor, som også van den Hul foretrekker foran aluminium (alu = standard Shure). Den indre delen er av aluminium. Dette er nok en forklaring på at SAS-nålen spiller på en måte som forener egenskapene til den mere robuste nålearmen til Shure V 15 II (bassdynamikk !) med egenskapene til den tynne stive low mass-konstruksjonen i Shure V 15 V og andre moderne high end-modeller. Man får en lydtype med elementer fra begge leirer.
De riktig gamle Shure, men kun topp-modellene, hadde kanskje like høy kvalitet på nålearmen som moderne MC'ere. Den dårlige kvalitet reservestifter, tykke nålearmer kom på 80-tallet (og tidligere på en del eldre billig-versjoner). Jeg viser nærbilder av dette på min Shure-guide på avforum. Diamantene var også gode nude diamonds på de beste modellene rundt 1970, men der er moderne slipninger naturligvis av en annen høyere klasse enn de gamle elliptiske.
Så har man en god toppmodell Shure anno 1970, så ble problemet etter 1980 at de nye reservestifter fra Shure til egne eldre modeller var av langt dårligere kvalitet enn de originale 1970. Dette har man unngått å fortelle i hifipressen i alle år for å hjelpe marketing av nyere typer pickuper.
Du har naturligvis rett i dine tekniske betraktninger - men den lave impedans fra MC'ere er uinteressant - bruker man en trafo kommer det en mye høyere impedans ut (gjerne 100x eller mer). I begge tilfeller er impedansen uproblematisk ved korte gode kabler.
Min egen foretrukne Shure (men er kun til lett arm !) er Duals versjon av V15 II, som heter DM103-ME. Den har god tynn, men stiv nålearm, og spiller forrykende etter retip med fine line diamant hos Expert, UK. Pris retip ca. kr. 800,-. Jeg har 5 stk. retip nåler på lager til eget bruk. Så skulle det holde til man er 100 år og kun hører 3-4 kHz.
De Dynavector og Denon (DL160) det refereres til her er ikke i nærheten av den spillekvalitet mitt system gir, etter min subjektive oppfatning.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et par JICO S.A.S. M75 nåle:
N75ED/2.
N75EJ/2.
Jeg er ikke sikker på kompatibiliteten de forskellige varianter imellem men det kan du måske kaste lidt lys over Kjell?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|

De to SAS N75-typer er egentlig samme nål, tror JICO lager dem med flere betegnelser pga de mange forvirrende Shure-varianter på særlig M75-pickupen. Så har man en M75, likegyldig hvilken, kan man sette på en N75 SAS-nål, igjen likegyldig hvilken.
Alle N75-nåler passer på alle M75 pickup-hus, og alle M75-hus har den samme interne konstruksjon.
Det samme gjelder N91/M91, N95/M95, osv.
Taler man om selve spolesatsen inni huset, så er M75, M91, DM101/103 og V15 II identiske, men den fysiske ytre utforming gjør at bare et begrenset antall nåler, helst med den samme betegnelse, kan anvendes.
Når det gjelder de originale (NOS) Shure-nåler, så ble disse produsert i mange varianter, med varierende compliance og billigere varianter med metalinnfattet diamant, dyrere med en god nude diamond tip.
Info om originale Shure-systemer (vintage Shure): http://avforum.no/forum/vintage-audio/68246-shure-mm-pickupe r.html http://avforum.no/forum/vintage-audio/68562-shure-compliance .html

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg været inde og bestille denne fantastiske SAS nål til min gamle Shure pickup. Men tror i det virker .... Nej!
Jeg har forsøgt med 2 forskellige VISA kort og mit Master kort. Alle har været anvendt flere gange før til køb på nettet over hele verden. Men her bliver de blankt afvist! (Not a valid card).
Har nu sendt en mail til JICO, for at høre om der er en forklaring. Jeg nægter at bruge Pay Pal! __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Nu har jeg været inde og bestille denne fantastiske SAS nål til min gamle Shure pickup. Men tror i det virker .... Nej!
Jeg har forsøgt med 2 forskellige VISA kort og mit Master kort. Alle har været anvendt flere gange før til køb på nettet over hele verden. Men her bliver de blankt afvist! (Not a valid card).
Har nu sendt en mail til JICO, for at høre om der er en forklaring. Jeg nægter at bruge Pay Pal! |
|
|
Hej "janils"... Er der en speciel grund til, at du nægter at bruge PayPal? "Ideologiske" grunde måske? Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er da godt klar over det koster nogle procent som Sælger at bruge paypal - men som køber er det uden omkostninger og både enkelt og nemt plus at du ikke oplyser dine creditcard info til et fremmed sted
jeg ville ikke afvise brug af paypal
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jeg er da godt klar over det koster nogle procent som Sælger at bruge paypal - men som køber er det uden omkostninger og både enkelt og nemt plus at du ikke oplyser dine creditcard info til et fremmed sted
|
|
|
OK, det kan være jeg skal prøve igen. Sidst jeg forsøgte kostede det mig en masse bøvl og korrespondance med både bank og Pay Pal. Jeg overførte et mindre beløb, men de anerkendte det ikke, på trods af bekræftelse fra min bank. Derfor min aversion mod Pay Pal.
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
Hej
Jeg har bugt paypal i en del år, det er alt for dyrt og de er slemme til at lave l**t i den når man skal have store beløb overført fra deres konto til ens egen.
Så det stinker for meget af en penge maskien.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig haft problemer med PayPal. Synes det er nemt og bekvemt. Bruger det ofte i forbindelse med køb på eBay. Ja - nogle forlanger 4-5% oveni men langt fra alle.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 29 April 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg har aldrig haft problemer med PayPal. Synes det er nemt og bekvemt. Bruger det ofte i forbindelse med køb på eBay. Ja - nogle forlanger 4-5% oveni men langt fra alle.
|
|
|
Min erfaring er, at PayPal er helt usædvanlig nemt at bruge. Og en sælger kan med det samme se, at der er betalt, og det kan ofte medføre meget korte leveringstider. Det er da nok muligt at eBay/PayPal er en 'pengemaskine' men det virker fremragende. Og er sat i system, så det er nemt at bruge. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |