Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 02:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Det bedste lydkort!!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 03 April 2008 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Pølsemanden skrev:

Jeg mener ikke at man skal udelukke nogle kort bare fordi de er lavet til primært spil og ikke koster en bondegård, sæt nu at en af de producenter havde fundet de vise sten.

Jeg har lige lånt et audiotrack-kort af en bekendt, det er et Maya 44. Jeg vil prøve at høre hvordan det lyder, sammenlignet med mit eget kort for derefter at give min mening om det.

Mvh

Thomas

Lyder godt med det Maya ( venter spændt på din mening ), det er også en nem løsning, da man ved USB nemt kan skifte imellem flere pc'ere, men spørgsmålet er om de små USB tingelader har ligeså god lyd, som de interne PCI kort, det gad jeg nok at vide.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke lydkort isig selv er ret hifi, jeg tror derimdo på et setup hvor man kører digital ud til en dac.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Jeg synes ikke lydkort isig selv er ret hifi, jeg tror derimdo på et setup hvor man kører digital ud til en dac.

Men det musik du lytter til, kunne sagtens være lavet i et studie, hvor de brugte lydkort af samme klasse som nogle af dem på listen.

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Tominta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Pølsemanden skrev:
Tominta skrev:

Vil absolut anbefale:

Asus Xonar D2 (7.1 - PCI)

Har tilføjet det. Kan du ikke skrive lidt mere om det?

Mvh

Thomas

ASUS Xonar D2 – PCI – 7.1 Surround

Fuld support for Windows Vista

Budget venligt lydkort til analog surround i god kvalitet.

DAC:

4-bit D-A Converter of Digital Sources: Burr-Brown PCM1796 *4 (123dB SNR, Max. 192kHz/24bit)
24-bit A-D Converter for Analog Inputs: Cirrus-Logic CS5381* 1 (120dB SNR, Max. 192kHz/24bit)

Tilslutninger:

4 stk. 3,50 mm minijack (out)

2 stk. 3,50 mm minijack (in)

Digital SPDIF - coaxial (out og in)

Links:

Anmeldelse: http://www.trustedreviews.com/multimedia/review/2007/08/02/A sus-Xonar-D2-Sound-Card/p1

Prelude vs. Xonar: http://techreport.com/articles.x/13874

Massere af information omkring Xonar på: http://www.avsforum.com

Officielle side: http://dk.asus.com/products.aspx?l1=25&l2=144&l3=0&a mp;a mp;a mp;l4=0&model=1769&modelmenu= 1

Til top Vis Tominta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tominta

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 April 2008 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Jeg vil mene at man skal op i en meget dyr dac før man måske vinder noget, da de dac'er som sidder i pro lydkort er de samme som dem der sidder i externe dac'er. I analogdelen kan man måske vinde lidt i de billigere dac i forhold til de billige pro lydkort, da det stadig er LM5532 der tit bliver brugt. Den er ved at være en gammel svend, men den er aldeles robust, og så er den god til at trække forskelige impedanser, men jeg har dog også set en del externe dac hvor den stadig sidder i. Selv om analogdelen skulle være bedre på papiret i en extern dac så det ikke altid sådan i virkeligheden, da hele konstruktionen betyder meget mere end et par op-amps. Da man ved de dyre pro-kort også kan vælge forsk. break-out boxe, men typisk billigere end en Hifi-dac i samme klasse.

En anden ting er også at man bliver stadig nød til at købe et ordetligt lydkort for at få det digitale spor ud til en extern dac. Hvis man bare bruger det onboard tosse-link får man overført en masse Jitter, hvorefter man alligevel får dårlig lyd, og så er det hele jo spildt alligevel. De pro lydkort har næsten altid mulighed for at koble en "Master-clock" på + at der er gjort meget ud af selve timing-kredsløbet internt i kortet, og selvom man ikke kobler en Word-clock eller lignende på er der meget lav Jitter. Grunden til at man gør meget ud af det på et pro-kort er at man typisk har mange forsk. digitale boxe hvor lyden skal igennem og alle disse boxe skulle helst passe sammen rent timings-mæsig, da det ellers i sidste ende ville ende med 80% Jitter og 20% lyd. Derfor kobler man alt udstyret til en fælles clock, som derefter sørger for at alt passer sammen og man får minmeret Jitter.

Hvad er det du mener du ville få ud af det, og har du prøvet at lave nogle sammenligninger?

Mvh

Thomas

Til top Vis Pølsemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pølsemanden

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået lyttet lidt til det der AudiotraK Maya, og jeg synes det er OK, hverken mere eller mindre. Det er noget mudret i bassen og lidt fladt i toppen, lidt ligesom der er lagt et tæppe hen over højttaleren. Det spiller meget som min gamle pioneer DVD 717, som var min første DVD afspiller. Jeg vil mene at alle de andre USB-lydkort på listen er bedre, også Lexicon lydkortet, som er mere åbent og har mere styr over lydbilledet (efter hvad jeg kan huske). Jeg har dog ikke kunne lave en A/B sammeligning af Audiotrack/Lexicon, da jeg ikke ejer et Lexicon-kort. Jeg vil mene at hvis man vil have et lydkort der skal spille op med de lidt bedre mellemklasse CD-afspillere, skal man nok bruge lidt flere penge på det. Jeg mener at der hvor der sker noget er fra ca. 3000 og op efter, dem der ligger under svarer til de helt billige CD-afspillere.

Jeg har sat det på listen over USB-kort

Mvh

Thomas

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Du har stadig ikke flyttet RME Fireface til surround.

Er det fordi de ikke understøtter dekodning af diverse formater på selve kortet?

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 April 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Hej kappen

Prøv lige at forklare din tanke ?, jeg forestiller mig at et lydkort som eks. besider samme opamp's som en seperat dac, vil være lige gode. Men måske tror jeg forkert.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

Du har stadig ikke flyttet RME Fireface til surround.

Er det fordi de ikke understøtter dekodning af diverse formater på selve kortet?

Jeg er lidt i tvivl om det skal stå under surround kort, og om der også er andre af kortene der skal stå som surround kort. Grunden til at jeg er i tvivl er at jeg ikke ved om de andre kort også understøtter afspilning i surround, og hvad for noget suround det kan afspille. Jeg har ikke en klap forstand på alle de der formater DTS, Dolby digital osv, så jeg ved ikke om afkodningen sker på kortet eller om det er rent software der afkoder alle de der formater., og om det er muligt at få alle kortene med 6 udgange at afspille 5.1 surround. Er der ikke nogen af jer som der har rodet med det, og måske kan skrive lidt om det?

Bruger du selv kortet til surround, og hvilke formater/kodninger kan du afspille?

Jeg tror jeg skal igang med at søge lidt oplysning, da jeg godt kunne tænke mig at lave mig en hjemmebio når jeg får mit nye hus, og så er det jo lidt fladt med et stereo setup.

Mvh

Thomas

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg bruger det selv til surround. Og al dekodning sker i softwaren, som sender ukodet digitalt multichannel signal til kortet, som udelukkende forestår DA konverteringen.

Derfor kan jeg afspille ALT, da der findes codecs til alle formater.

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 08 April 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Jeg køre med et ekstern Firevire 410 fra M-audio ( med en stor og stabil strømfosyning), det kan fås brugt for et par tusinde, og det trækker min OVC rørblok ganske fint. Høretelefonudgangen er jeg tilgændgæld ikke så imponeret over.

Det har 6 kanaler ud så man kan sikkert godt bruge det til 5.1 (køre kun stereo)

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:

Det har 6 kanaler ud så man kan sikkert godt bruge det til 5.1 (køre kun stereo)

Som tidligere nævnt, er det netop langt fra en selvfølge.

Pølsemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

Ja, jeg bruger det selv til surround. Og al dekodning sker i softwaren, som sender ukodet digitalt multichannel signal til kortet, som udelukkende forestår DA konverteringen.

Derfor kan jeg afspille ALT, da der findes codecs til alle formater.

Jeg skriver en ny overskrift til alle kortene, så den hedder "lydkort med mulighed for surround", og så skriver jeg lige din note på, hvor du beskriver hvordan man gør. Tror du ikke det er den beste fremgangsmåde, eller vil du mene at den skal rykkes over til surroundkortene?

Har du nogen guider hvordan man får det hele mapped og lagt de forskelige codec ind og hvor man finder dem?

Mvh

Thomas

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Du kunne vel godt påføre om kortet supporter hardware dekodning af de forskellige formater eller ej, men det er vel i praksis næppe nogen showstopper, da man som nævnt kan downloade codecs til alverdens formater.

Det om kortet supporterer multichannel playback er efter min mening langt mere væsentligt.

Hvis du leder i HTPC forummet etfer FFDSHOW burde der være en tråd/guide fra en bruger der hedder "Patriarken" - den kommer man langt med mht. opsætning af codecs m.m.

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har lagt øren til nogle af TC Electronics kort? Overvejer stærkt at investere i et Konnekt 8, det skal tilføjes at det primært er med henblik på hjemme-studie brug, mens jeg stadig gerne vil have muligheden for at koble det til mit HiFi anlæg.

Hilsen Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 13 August 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Pølsemanden skrev:

En anden ting er også at man bliver stadig nød til at købe et ordetligt lydkort for at få det digitale spor ud til en extern dac. Hvis man bare bruger det onboard tosse-link får man overført en masse Jitter, hvorefter man alligevel får dårlig lyd, og så er det hele jo spildt alligevel. De pro lydkort har næsten altid mulighed for at koble en "Master-clock" på + at der er gjort meget ud af selve timing-kredsløbet internt i kortet, og selvom man ikke kobler en Word-clock eller lignende på er der meget lav Jitter. Grunden til at man gør meget ud af det på et pro-kort er at man typisk har mange forsk. digitale boxe hvor lyden skal igennem og alle disse boxe skulle helst passe sammen rent timings-mæsig, da det ellers i sidste ende ville ende med 80% Jitter og 20% lyd. Derfor kobler man alt udstyret til en fælles clock, som derefter sørger for at alt passer sammen og man får minmeret Jitter.

Det er altså noget sludder. Det minder lidt om sandheden, men så alligevel ikke.

Jitter er unøjagtigheder i timing, som KUN har indflydelse på lydkvalitet i overgangen fra analog til digital og den anden vej. Og KUN der. Derfor gælder det om, at have den bedst mulige clock der hvor konverterne sidder - i HiFi-sammenhænge, vil dette være D/A-konverteren. Og den bedst mulige clock fås i praksis altid ved at bruge den interne clock i den æske som konverterne sidder i. Lige gyldig hvor fantastisk en ekstern clock du har, vil den praksisk så godt som altid skidt, når først den kommer ind i din konverter-box, hvor den bliver genopbygget/erstattet af en ny, der er i sync.

Derfor kan det altid bedst betale sig, at bruge clocken i konverterne, og lade resten af setuppet synce til dette (løbeværk/data-kilde f.eks. når nu vi snakker HiFi-brug). Jitter mellem digitale enheder er lige meget. Det gør ikke noget. Det er blot dataoverførsel.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes