| Forfatter |
|
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ripper på iTunes. Det fungerer fint
Tidligere har jeg haft en Cambridge DAC3 imellem min SB og Holfi Integra8. Nu har jeg en Benchmark DAC 1. Min erfaring er at "You get what you pay for". Cambridge giver først og fremmest bassen et lyft, men også mere liv til musikken. Med Benchmark kommer der for alvor huld igennem. De dårlige indspildninger bliver trættende at høre på. Men de gode indspildninger, til gengæld, kan du bare se sveden springe og ansigtet vride sig på ham eller hende der står og krænger sjælen ud
ja ja! Jeg kan kun anbefale det. Desuden Radio fra hele verden og andre sjove/nyttige streams. Jeg er ved at tage flycertifikat og lytter nogle gange på kontroltårne rundt om i verden. Det kan man også på SB :-)
Mvh
Kristian
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. at rippe dine CD'er til FLAC - hent EAC, hvilket er et fremragende program til dette. Hvilket OS bruger du på din computer? Ang. det med Squeezebox osv. kan jeg forsøge kort at forklare. Når du har rippet din musik til digital lydformat som f.eks. FLAC ned på din harddisk kan du vha. Squeezebox (SB) afspille den digitale musik til dit anlæg (trådløst eller via netværkskabel). Men for at dette kan lade sig gøre, at skal du have installeret SqueezeCenter (SC) på din computer (software). I denne tråd tales der om at anvende NAS (læs ved at trykke her eller her). Fordelen ved NAS er, at den ikke bruger ret meget strøm i forhold til en almindelig computer. På NAS kan du have en eller flere harddiske installeret og du har en masse muligheder udover det med musik kan bruges til at gemme filer (eks. backup) såsom billeder, dokumenter, musik osv. NAS'en har indbygget CPU og RAM og kan derfor kører selvstændigt. På sådan en NAS har du mulighed for at installere f.eks. Squeezecenter - dermed kan du slippe for at have din computer tændt, hver gang du ønsker at lytte til din rippet musik. Håber ovenstående giver lidt forståelse ellers så skriv til mig og jeg skal forsøge at forklare mig endnu bedre  Mvh Krill
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krill (og andre): Tak for input indtil videre - jeg vil nok starte med at gå i hifiklubben og høre, hvad de siger og så tage det op herinde igen for at afstemme deres udsagn med jeres erfaringer. Jeg regnede også med, at det ville kunne betale sig at investere i en DAC. Forhåbentlig skulle salget af mit nuværende anlæg (se signatur) indbringe tilstrækkelige midler til, at jeg kan anskaffe mig en hæderlig DAC samt NAS m.v.
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var så lidt Yoshimura  Jeg er bekymret for, at det kan være noget langsomt når man vil søge i sin musik, fordi SC (SqueezeCenter) eftersigende kulle være en flaskehals på nogle af de NAS jeg har undersøgt. Jeg overvejer derfor evt. om man skulle bygge en lille server, som ligeledes ikke skal bruge ret meget strøm. Derudover overvejer jeg ligeledes muligheden med en f.eks. en Asus Eee Box ( http://www.pcworld.dk/art/10181?page=1) eller noget lignende. Skal du af med hele dit anlæg? Det vil da være en skam - det er et super lækkert setup du har! Mvh Krill
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv oplevet at søgningen mellem Nas (netgear) og SB er ulidelig langsom, og derfor satte jeg på et tidspunkt flere ram i min NAS og koblede den på med kabel i stedet for trådløst. Dette fungere fint hvis jeg bare "kører" i "music folder" menuen, men hvis jeg feks skal "søge" efter noget bestemt så tager det stadig en krig desværre, så det gør jeg sjældent på denne måde, da jeg ikke har tålmodigheden til at søge på den måde.
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men du er godt tilfreds med den måde det kører på med kabel i "music folder"? Eftersigende skulle du ikke vinde noget ved at installere flere RAM i din Netgear NAS.
Ja, det er det jeg frygter, at det simpelthen bliver et irritationsmoment, at det ikke kører optimalt.
Mvh
Krill
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krill:
Hvor meget harddisk-plads skal man egentlig beregne til 1.500 cd'er? Der skal jo også være plads til nogle hundrede nye, som kommer til henad vejen.
Jeg regner med, at jeg i hvert fald skal af med højttalerne, da der ikke bliver plads til så store bavianer. FOrstærkeren vil jeg gerne beholde, da jeg er ret godt tilfreds med den, men jeg overvejer dog at investere i de meget omtalte aktive højttalere AVI 9.1 (evt. med sub), og så er der jo ikke brug for en forstærker længere.
Men så skulle der også gerne være råd til eksempelvis Logitech Transporter, NAS (evt. sådan en "robodims" med plads til fire hot-plug-harddiske) og et AVI-system. Og så skal der vil noget Slim Devices-software til derudover.
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, forresten ...
Hvis jeg vælger ovennævnte løsning (AVI, Logitech Transporter og NAS), har jeg så stadig mulighed for at køre lyd fra PS3 og dvd ud over anlægget?
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
Hov, forresten ...
Hvis jeg vælger ovennævnte løsning (AVI, Logitech Transporter og NAS), har jeg så stadig mulighed for at køre lyd fra PS3 og dvd ud over anlægget?
|
|
|
Hej,
Du kan godt køre lyden fra PS3 og DVD via Transporter. Du skal bare bruge Transporter som DAC... det vil sige digital ud fra PS3/DVD og ind i Transporter.
Med hensyn til NAS mm. Jeg bruger selv en ældre bærbare PC med ekstern USB harddisk, med windows 2003 server. Så jeg kan remote den hvis jeg evt skal lave ændringer. Den bærbare PC bruger 15 watt når den bare køre, og når så den USB disk køre, så bruger de 26 watt. Det syntes jeg ikke er meget, og så kan jeg bruge alle de fordel der er ved at have en "normal" PC.
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
krill skrev:
Men du er godt tilfreds med den måde det kører på med kabel i "music folder"? Eftersigende skulle du ikke vinde noget ved at installere flere RAM i din Netgear NAS.
Ja, det er det jeg frygter, at det simpelthen bliver et irritationsmoment, at det ikke kører optimalt.
Mvh
Krill
|
|
|
Ærlig talt så kunne jeg heller ikke konstatere om det blev mærkant hurtigere efter jeg havde indtalleret flere ram i den,så det skal nok passe. Men jo, hvis man bare bruger denne menu så synes jeg at det kører fint. Men jeg tror også at det har lidt at gøre med, hvor meget man har proppet i sin NAS med hensyn til hurtigheden. Selv har jeg omkring 800 Gb musik stoppet i den, og jeg tror at den ville reagere hurtigere, hvis indholdet var knap så stort... men som sagt, via denne menu så kører det fint jeg skal bare ikke angive feks. "søg Nena" eller hvad ved jeg, for så tager det en krig. Men hvis man "scroller" ned imellem menuen og af den vej "søger" så kører det helt fint, omend jeg feks har 663 mapper af forskellig størrelse....ingen problem dér
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad fylder en cd, når den rippes som FLAC? Så'n cirkus?
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
Hvad fylder en cd, når den rippes som FLAC? Så'n cirkus?
|
|
|
Det er meget afhængig af længden på cd'en, men 2:1 komprimering er meget normalt. Så ca 350megabyte per cd. Hvis vi siger wort case er det 500 per cd, blir det 525-750Gb for din cd samling. Så 2Stk 1terabyte i raid1, så vil jeg mene du er godt kørende, og har plads til en del extra cd'er samt diverse småting.
Edit: Kan varmt anbefale www.dbpoweramp.com til at rippe med. Syntes selv det er lidt mere brugervenligt end EAC, og ned accuraterip (som eac også bruger) giver det samme sikkherhed for at rip'sne er korrekte.
Edit2: Fandt sku en enkelt cd der var oppe på 640mb! Men normen er ca 300-350, med enkelte afstikkere nedad og opad. __________________ Mvh. Bjørn.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
| Hvad fylder en cd, når den rippes som FLAC? Så'n cirkus?
|
|
|
Mange af mine CD'ere fylder mellem 300 og 350 Mb, men en hurtig gennemgang af lageret afslører at det svinger mellem 190 og 450 Mb pr. CD (alle rippet i indstilling "8").
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad vil det sige, at der er "indstilling 8"? Den bedste kvalitet = størst filer?
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
| Hvad vil det sige, at der er "indstilling 8"? Den bedste kvalitet = størst filer?
|
|
|
Det er den højeste indstilling i dBpoweramp for at "pakke filerne". Lidt ligesom en Zip-fil med et worddolument indeni. Filen kan pakkes til at fylde mere eller mindre, men indholdet af den pakkede fil er stadig det samme når filen skal bruges. Ved "Indstilling 8" fylder filen mindst.
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har graden af "pakning" nogen indflydelse på lyden? Sagt på en anden måde: Kan det, hvis man har masser af plads, bedst betale sig at pakke filerne så lidt som muligt, eller er det ligegyldigt? Og hvis det er ligegyldigt (i forhold til lydkvaliteten ved afspilning), hvad er så hensigten med, at man kan vælge graden af pakning? Mvh Spørge-Jørgen
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Oktober 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
Har graden af "pakning" nogen indflydelse på lyden? Sagt på en anden måde: Kan det, hvis man har masser af plads, bedst betale sig at pakke filerne så lidt som muligt, eller er det ligegyldigt? Og hvis det er ligegyldigt (i forhold til lydkvaliteten ved afspilning), hvad er så hensigten med, at man kan vælge graden af pakning? Mvh Spørge-Jørgen 
|
|
|
Graden af "pakningen" har INGEN indflydelse på lyden, så bare pak løs. Igen kan du sammenligne med et Zippet dokument i Windows. Dokumentet ser ikke anderledes ud, når du åbner det fra Zip-filen om det er "mere" eller "mindre" pakket. Een af årsagerne til de forskellige "pakke-grader" kunne være at lidt ældre udstyr ikke kan klare pakke-værdier over 5 eller 6, men det er intet problem med nyere grej som Sonos, Squeezebox / DUET og f.eks. Cowons bærbare FLAC afspillere. FLAC er et "ukomprimeret" men "pakket" format, i modsætning til f.eks. MP3 hvor der altid mangler informationer i større eller mindre grad, sammenlignet med "original-filen" (CD musikstykke og lignende) !
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere der spørger til hurtighed, søgehastighed osv. på NAS der kører Squeezecenter. SC opbygger en database, hvori al info om musikbiblioteket er lagret, så når man bladrer rundt i sin musiksamling så er det denne database man søger i. Jo flere album, jo flere sange osv. - jo større er databasen, og jo "tungere" er den at håndtere for SC og for den CPU+RAM der skal håndtere den. Om sangene er hårdt eller mindre hårdt komprimeret er derimod underordnet.
Som sagt - jeg har ikke oplevet at min Readynas Duo kører nævneværdigt hurtigere af at blive opgraderet fra 256 MB til 1 GB RAM, så de penge kunne jeg nok have sparet. Om man forbinder NAS'en trådløst eller med kabel til netværket er også ligegyldigt, for hastigheden af søgeprocessen er udelukkende et spørgsmål om hvor mange kræfter NAS'en har. Jeg har tidligere kørt med en Linkstation NAS, og den var betydeligt svagere end Duo'en på dette punkt. Duo'en kører fint SC 7.2, og svarer også acceptabelt hurtigt når man sætter SC op via webinterfacet.
Når det handler om at streame (altså når du har fundet din musik og er igang med at afspille), så er der masser af power i alle NAS'er. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
krill Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siger mange tak musifix for dit input.
Og til Yoshimura - beklager jeg ikke lige fik svaret dig på dit spørgsmål, men kan se, at nogle har svaret dig. Det er svært at sige nøjagtig, idet det varierer fra CD til CD, som Kalle_dk ligeledes skriver. Men hvis du regner med, at hver CD ca. fylder 450 MB (rippet) så svarer de 1.500 til 675 GB.
Mvh
Krill
|
| Til top |
|
| |
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura: Du kan sagtens køre både PS3 og Squeezebox ind i AVI ADM9.1... højtaleren har to optiske og een analog
indgang.
Overvejer selv en SB og NAS combi. I mit tilfælde skal det køre uafhængigt af PC. Jeg kan se at jeg skal bruge mindst
500GB plads. Jeg er ikke særligt tålmodig, så lange svartider/ventetider er ikke populært her, ligesom støj ikke er velset...
der skal jo være ro til at lytte musikken.
Hvilken NAS vil i anbefale?
|
| Til top |
|
| |