Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Squeezebox og NAS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

greyscale skrev:
Synology supporterer nu Squeezecenter så man kan undvære SSODS 

Jeg har tidligere utrykt min glæde ved at høre dette, men inden jeg skrotter SSODS skal jeg lige sikre mig at jeg kan bevare den funktion at SqueezeCenter starter op atutomatisk når man tænder for sin DS. For ellers er jeg jo nødt til at gå via PC'en igen. Nogen der ved det?
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Jeg var osse begejstret. Jeg har slettet SSODS, og installeret SC.pakken.
SqueezeCenter starter op, når DS tændes.
Men jeg ved ikke hvor man smider f.x. magnatune el. slimscrobler plugin.
Jeg er (måske) på vej tilbage til SSODS.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Overvejer selv en SB og NAS combi. I mit tilfælde skal det køre uafhængigt af PC. Jeg kan se at jeg skal bruge mindst
500GB plads. Jeg er ikke særligt tålmodig, så lange svartider/ventetider er ikke populært her, ligesom støj ikke er velset...
der skal jo være ro til at lytte musikken.

Hvilken NAS vil i anbefale?

Jeg valgte Synology DS207+ fordi den havde en fin ydelse til prisen og var i stand til at rumme 2 diske. Jeg har 2 x 500GB samsung diske i RAID 1 (spejlede diske) fordi jeg også bruger den til backup af mit arbejde, men med hensyn til musiksamlingen er det nu også rart at den er noget beskyttet mod at en af harddiskene skulle stå af.

Jeg fornemmer ikke at ventetiden opleves som større end ved min CD-afspiller, men der kan godt være en lille smule irriterende reaktionstid på betjeningen - især når jeg scroller ved album- eller kunstnersøgning og for volumenkontrol.  

Squeezecenter starter automatisk op når jeg tænder NAS'en, så det er kun ved administration af musiksamlingen jeg behøver at bruge min PC.

Jeg synes den støjer forholdsvis meget, men det er ikke noget problem for mig når jeg hører musik, for jeg har min SB Duet sluttet til det trådøse net og NAS'en står i et andet lokale.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Frede1977 skrev:
Overvejer selv en SB og NAS combi. I mit tilfælde skal det køre uafhængigt af PC.
Jeg kan se at jeg skal bruge mindst 500GB plads. Jeg er ikke særligt tålmodig, så lange svartider/ventetider er ikke
populært her, ligesom støj ikke er velset... der skal jo være ro til at lytte musikken. Hvilken NAS vil i anbefale?

Jeg valgte Synology DS207+ fordi den havde en fin ydelse til prisen og var i stand til at rumme 2 diske. Jeg har 2 x
500GB samsung diske i RAID 1 (spejlede diske) fordi jeg også bruger den til backup af mit arbejde, men med hensyn til
musiksamlingen er det nu også rart at den er noget beskyttet mod at en af harddiskene skulle stå af.

Jeg fornemmer ikke at ventetiden opleves som større end ved min CD-afspiller, men der kan godt være en lille
smule irriterende reaktionstid på betjeningen - især når jeg scroller ved album- eller kunstnersøgning og for
volumenkontrol.  

Squeezecenter starter automatisk op når jeg tænder NAS'en, så det er kun ved administration af musiksamlingen jeg
behøver at bruge min PC.

Jeg synes den støjer forholdsvis meget, men det er ikke noget problem for mig når jeg hører musik, for jeg har min SB
Duet sluttet til det trådøse net og NAS'en står i et andet lokale.

For Synology's vedkommende er der tilsyneladende netop præsenteret en ny model, med mere "moment" (men ikke så
meget andet).
http://www.synology.com/enu/products/DS209+/spec.php

http://cgi.ebay.de/Synology-Disk-Station-DS209-Neuware-OVP-N euheit_W0QQitemZ190260090674QQcmdZViewItem?
hash=item190260090674&_trkparms=72:1228|39:1|66:2|65:12|240: 1318&_trksid=p3286.c0.m14

Hvilke konkurrenter er der til ovenstående?
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg kan kun (igen) varmt anbefale ReadyNas Duo, som jeg selv anvender i en konfiguration med 2 x 500GB. Virker glimrende til SC 7.2, og webbrugerinterfacet er relativt lettilgængeligt.

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Har lige været en tur i hifi-klubben for at tale med dem om Logitech Transporter, Squeezebox, NAS og så videre - jeg fik sågar fat i "ham, der havde forstand på den slags", men jeg føler ikke, jeg fik en specielt god vejledning.

For det første så han nærmest forundret ud, da jeg sagde, at jeg ville rippe mine cd'er i FLAC (jeg håber da så sandelig ikke, at hifi-klubben har musikken på deres NAS liggene i mp3-format!).

Dernæst kunne han ikke forstå, hvorfor jeg var så interesseret i Transporteren, for det var jo "bare en nørdedims med nogle gode konvertere". Øh, ja, men er de konvertere ikke også årsagen til, at lyden skulle være en hel del bedre end så meget andet?

Som om det var et mantra, han havde fået banket ind i hovedet et eller andet sted, blev han ved med at sige, at jeg da bare kunne købe Sonos, for det var jo meget nemmere for "hr. og fru Danmark". Jeg ved ikke, om det bare er mig, men jeg føler virkelig, at det er at tale ned til en kunde (mig!), der kommer med en seriøs forespørgsel om et halvdyrt produkt, som jeg ikke ved specielt meget om.

Så derfor: Er der nogen, der har nogen meninger om, hvorvidt et Sonos-system er af samme klasse som et Logitech Transporter/NAS-system?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Yoshimura skrev:
Har lige været en tur i hifi-klubben for at tale med dem om Logitech Transporter, Squeezebox, NAS og så videre -

Har også oplevet at hfk har en lidt mangelfuld viden om Squeezebox-produkterne. De lyder til at have mere styr på Sonos. Det kan selvfølgelig være tale om tilfeldigheder.

Citér:

Så derfor: Er der nogen, der har nogen meninger om, hvorvidt et Sonos-system er af samme klasse som et Logitech Transporter/NAS-system?

Det med "samme klasse" bliver du altså nødt til at uddybbe lidt. I hvilke henseende? Hvad angår funktionalitet, brugervenlighed, hvordan den virker med NAS etc, så gør de samme overvejelser sig gældende for TP som for de andre SB-produkter. Dem kan man finde meget info om bla. i dette forum. Her er flere tråde hvor der diskuteres Sonos kontra SB. Jeg har kun hørt Sonos i hfk opstilling, men jeg mener bestemt at hvis det er lydkvalitet ud af boksen du taler om, så er TP klart bedst. Den har også mange flere "audiofile" funktioner; støtte for højopløste formater, mulighed for ekstern klokke, XLR tilslutninger, mulighed for optisk/coax/bnc, mulighed for tilslutning af ekstern DSP. 

B.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Med "samme klasse" tænker jeg udelukkende på lydkvaliteten.

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Har selv en SB3, overvejer en DAC..

Vil volume kontrollen på SB3 statid virke ved tilslutning af en DAC. Pt. kørrer jeg direkte fra SB3 til min Doxa effekt - uden problemmer. Vil undgå en forforstærker.

Vil måske købe denne DAC

http://www.audiophilechina.com/cp-show.asp?C_id=58&S_id2 =37&s_id=41

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan stadig skrue ned selvom du anvender en ekstern DAC. Jeg har dog set flere anbefalinger på, at du kører med fuldt output og justerer "analogt" istedet. En volumenkontrol som kører på DSP niveau vil uvægerligt påvirke dynamikken (og så kan man jo fundere om et ekstra led (passiv volumenkontrol) er en bedre løsning.....).

SB3, MF X-DAC, MF X-PSUv3, SC7.2 på UBUNTU.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Efter at have checket Slimdevices Audiophile forum, må konklusionen være: Bare brug den digitale volumenkontrol. Med 24 bit, må det anses som værende af minimal hørbar virkning:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=52971 

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

hebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som kan fortælle mig om Squeezecenter software kan installeres på min Synology NAS DS107+ ??

Og hvorledes gøres dette ?

Til top Vis hebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hebs

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Ja det kan du godt. Citeret fra side 1 med link til opdatering af Synology så den kan køre Squeezecenter:

krill skrev:

Link

http://www.synology.com/enu/support/releaseNote/SqueezeCente r.php

Package kan findes på deres website.

Mvh

Krill

Der finder du også en installationsvejledning.

hebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Tak for - det vil jeg forsøge, når jeg kommer hjem idag.

1. Opdatere firmware på min NAS

2. Installere SqueezeCenter via min NAS

3. Done ?? (og så selvfølgelig sætte Logitech Remote up)

Men hvad så med det der SSODS som står på side 1 - det er ikke noget jeg skal tage mig af ??

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Nej, den softwarepatch jeg linker til overflødiggør SSODS. Så det besvær slipper du for.

hebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Så skal jeg lige høre dig - nu har jeg også en Tvix 6500 inde i stuen, så jeg ser film på (som også ligger på min NAS) - dette kan jeg da stadig gøre, uden at skulle lave om på noget, når SqueezeCenter installeres ?

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

hebs skrev:

Tak for - det vil jeg forsøge, når jeg kommer hjem idag.

1. Opdatere firmware på min NAS

2. Installere SqueezeCenter via min NAS

3. Done ?? (og så selvfølgelig sætte Logitech Remote up)

Men hvad så med det der SSODS som står på side 1 - det er ikke noget jeg skal tage mig af ??

SqueezeCenter er inkluderet i de nyere firmware releases. Der er flere og flere NAS producenter som inkluderer SC; senest Synology

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

hebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Vil det sige, at når Synology på deres site skriver nedenstående - så skal SC ikke installeres alligevel ?

To Install SqueezeCenter Package:

1. Upgrade your Synology Product to firmware versions: DSM 2.0-0722 or above.
  2. Download the file "SqueezeCenterPackage.zip".
  3. Unzip it to have "SqueezeCenter-7.2-11.spk".
  4. Go to [System > Package Management] page of Synology Disk Station Manager 2.0 management user interface, and click Install button.
  5. Follow the Package Installation Wizard to install the package.

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu mene at SONOS med gode kabler og en god DAC sparker røv. Og så at filerne ligger i FLAC format selvfølgelig.

Men SONOS + DAC og lir koster nok det samme som en transporter.

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har styr på hvilke NAS der bruger mest/mindst strøm....? Altså, er der stor forskel i "driftsprisen"?

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes