| Forfatter |
|
Modifix Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
fireman skrev:
bjørn skrev:
fireman skrev:
|
Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.
Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?
|
|
|
Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde
|
|
|
Hvis du f.eks. tager et McIntosh anlæg, så er det jo ikke lige frem neutralt og gennemsigtigt, men jeg synes da bestemt ikke at musikken er død når man høre på det, tvært imod synes jeg den er meget livlig.
|
|
|
Lidt sjovt, i to har tidligere nærmest siddet lårene af hinanden ved mindst et musikarrangement ude i byen. Nu argumenterer i igen ligesom fremmede.. Jeg morer mig herligt!
Mvh. Jens/Modifix - ellers en interessant tråd, med mulighed for mange misforståelser..
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-End er desværre et meget udvandet begreb, i min verden er det systemer med en totalpris på +250k og de kan vist tælles på en enkelt hånd herinde. Ikke at pris er en afgørende faktor, men der sker altså noget i et setup når hver komponent ligger på den forkerte side af 50k .
Musik eller High-End ? Tja, vi andre der nok aldrig kommer derop søger jo hele tiden at forbedre vores Mid/High-Fi grej så der lige slippes lidt flere detaljer igennem, men vejen til Hi-Fi Nirvarna er lang og meget meget kostbar . Så vi nøjes med at spille noget musik __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
fireman skrev:
bjørn skrev:
fireman skrev:
|
Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.
Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?
|
|
|
Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde
|
|
|
Hvis du f.eks. tager et McIntosh anlæg, så er det jo ikke lige frem neutralt og gennemsigtigt, men jeg synes da bestemt ikke at musikken er død når man høre på det, tvært imod synes jeg den er meget livlig.
|
|
|
Lidt sjovt, i to har tidligere nærmest siddet lårene af hinanden ved mindst et musikarrangement ude i byen. Nu argumenterer i igen ligesom fremmede.. Jeg morer mig herligt!
Mvh. Jens/Modifix - ellers en interessant tråd, med mulighed for mange misforståelser..
|
|
|
Det vidste jeg ikke, men godt du morer dig!  __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
|
musik er som med kællinger. Nogen kan lide dem varme andre kolde :)
|
|
|
Ja lige mine Ord.
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
High-End er desværre et meget udvandet begreb, i min verden er det systemer med en totalpris på +250k og de kan vist tælles på en enkelt hånd herinde. Ikke at pris er en afgørende faktor, men der sker altså noget i et setup når hver komponent ligger på den forkerte side af 50k .
|
|
|
Ja det bliver kedeligt, klinisk og uden nerve :)
Har hørt flere af de anlæg. Man bliver overrasket og imponeret de første 5 minutter, derefter lægger man mærker til de ting der mangler :) ikke detaljering osv osv, men formidling :)
Dog er der dog et par konstruktioner (fx horn med rør) som i mine ører formår at formidle :) men problemet er at det lyder så godt at man bliver nødt til at sætte sig og lytte. Den der med at lade det kører i baggrunden går ikke ;) Så er ideen ligesom gået af det for mig. Begge ting skal kunne lade sig gøre.
En kælling skal både se godt ud og være sød. Det kan ikke nytte hun kun e ren af delene :) Det holder jo heller ikke :)
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Acer skrev:
|
High-End er desværre et meget udvandet begreb, i min verden er det systemer med en totalpris på +250k og de kan vist tælles på en enkelt hånd herinde. Ikke at pris er en afgørende faktor, men der sker altså noget i et setup når hver komponent ligger på den forkerte side af 50k .
|
|
|
Ja det bliver kedeligt, klinisk og uden nerve :)
Har hørt flere af de anlæg. Man bliver overrasket og imponeret de første 5 minutter, derefter lægger man mærker til de ting der mangler :) ikke detaljering osv osv, men formidling :)
Dog er der dog et par konstruktioner (fx horn med rør) som i mine ører formår at formidle :) men problemet er at det lyder så godt at man bliver nødt til at sætte sig og lytte. Den der med at lade det kører i baggrunden går ikke ;) Så er ideen ligesom gået af det for mig. Begge ting skal kunne lade sig gøre.
En kælling skal både se godt ud og være sød. Det kan ikke nytte hun kun e ren af delene :) Det holder jo heller ikke :)
|
|
|
Kvinde eller dame om jeg må be 
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
MSG1979 skrev:
Acer skrev:
|
High-End er desværre et meget udvandet begreb, i min verden er det systemer med en totalpris på +250k og de kan vist tælles på en enkelt hånd herinde. Ikke at pris er en afgørende faktor, men der sker altså noget i et setup når hver komponent ligger på den forkerte side af 50k .
|
|
|
Ja det bliver kedeligt, klinisk og uden nerve :)
Har hørt flere af de anlæg. Man bliver overrasket og imponeret de første 5 minutter, derefter lægger man mærker til de ting der mangler :) ikke detaljering osv osv, men formidling :)
Dog er der dog et par konstruktioner (fx horn med rør) som i mine ører formår at formidle :) men problemet er at det lyder så godt at man bliver nødt til at sætte sig og lytte. Den der med at lade det kører i baggrunden går ikke ;) Så er ideen ligesom gået af det for mig. Begge ting skal kunne lade sig gøre.
En kælling skal både se godt ud og være sød. Det kan ikke nytte hun kun e ren af delene :) Det holder jo heller ikke :)
|
|
|
Kvinde eller dame om jeg må be 
|
|
|
Jeg er enig, kælling er måske nok ikke lige det pæneste ord.
Nu handler indlæget her jo også om hifi og musik, og ikke om kvinder. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
fireman skrev:
|
Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.
Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?
|
|
|
Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde
|
|
|
Men hvad er det musikken skal være neutral i forhold til?
Og hvordan afgør jeg om den cello, eller den el-guitar, jeg lytter til, lyder neutralt?
Og ja, musikalitet er en egenskab som mennesker, herunder musikere, hi-fi entusiater og andet godtfolk besidder i variende grad
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg kender en som synes at mit anlæg lyder lige så musikalsk som jeg selv gør 
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
|
Jo, jeg kender en som synes at mit anlæg lyder lige så musikalsk som jeg selv gør 
|
|
|
Så er i måske 90% ens, men ikke helt ens!  __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger


Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen har en bred smag, andre en smal. Nogen synes det samme er fedt. Andre fatter det ikke. Nogen er til budda og andre til allah. Jeg er til HIGH-END, musikalsk vel og mærke, altså med rør
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 03 April 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buyer no 1 skrev:
Det var en meget neutral konklusion    |
|
|
Var den så musikalsk neutral eller bare neutral?
Når, spøg til side... __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Nogen har en bred smag, andre en smal. Nogen synes det samme er fedt. Andre fatter det ikke. Nogen er til budda og andre til allah. Jeg er til HIGH-END, musikalsk vel og mærke, altså med rør |
|
|
Du har fuldstændig ret!
Mange mener jo også at rør er meget musikalsk. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Denne diskussion popper altid op nogle gange i løbet af et hifi år. Heldigvis er vi forskellige som andre også har antydet. Nogle hører musik for hifiens skyld, andre har hifi for musikkens skyld. Man har vel selv en sti man forfølger. Jeg har en stor kærlighed for musik og det interesserer mig ikke at sidde og høre testplader eller vælge kunstnere som forskelige hifi-guruer bruger selv. Smag og behag er forskellig men min personlige holdning er at en del ordinær, lidt kedelig musik er blevet ufattelig eksponeret alene fordi det er blevet taget ind som test-musik. Selvfølgelig har vi her igen faren for at nogle siger: Hvad er god musik? Fordi det ikke lyder godt i mine ører kan det jo godt lyde godt i andres. Ja, bare folk er lidt kritiske selv og ikke bare klapper i takt uden selv at forholde sig til det. Det synes jeg man skylder sig selv som lytter. Hvad er god lyd? Den jeg kan lide . Hvordan skal et hifi-anlæg lyde? Det skal lyde som mine ører fortæller mig. Er det musikalsk? Det ved jeg ikke. Det har endnu ikke underholdt på egen hånd. Lyder det så koldt? Hvis man behandler det dårligt . Spøg til side. Jeg synes bare vi skal passe på med alle de floskler. Jeg har prøvet lidt af hvert med mange setups. Jeg har ikke opskriften på hvordan et anlæg skal lyde. Men når jeg smækker Led Zeppelin på pladespilleren bliver meget andet relativt ligegyldigt.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow skrev:
|
Hej!
Denne diskussion popper altid op nogle gange i løbet af et hifi år. Heldigvis er vi forskellige som andre også har antydet. Nogle hører musik for hifiens skyld, andre har hifi for musikkens skyld. Man har vel selv en sti man forfølger. Jeg har en stor kærlighed for musik og det interesserer mig ikke at sidde og høre testplader eller vælge kunstnere som forskelige hifi-guruer bruger selv. Smag og behag er forskellig men min personlige holdning er at en del ordinær, lidt kedelig musik er blevet ufattelig eksponeret alene fordi det er blevet taget ind som test-musik. Selvfølgelig har vi her igen faren for at nogle siger: Hvad er god musik? Fordi det ikke lyder godt i mine ører kan det jo godt lyde godt i andres. Ja, bare folk er lidt kritiske selv og ikke bare klapper i takt uden selv at forholde sig til det. Det synes jeg man skylder sig selv som lytter. Hvad er god lyd? Den jeg kan lide . Hvordan skal et hifi-anlæg lyde? Det skal lyde som mine ører fortæller mig. Er det musikalsk? Det ved jeg ikke. Det har endnu ikke underholdt på egen hånd. Lyder det så koldt? Hvis man behandler det dårligt . Spøg til side. Jeg synes bare vi skal passe på med alle de floskler. Jeg har prøvet lidt af hvert med mange setups. Jeg har ikke opskriften på hvordan et anlæg skal lyde. Men når jeg smækker Led Zeppelin på pladespilleren bliver meget andet relativt ligegyldigt.
|
|
|
Måske dukker denne "diskusion" op nogle gange i løbet af et hifiår. Men måske er det en god idé at det emne en gang imellem bliver drøftet, så det - det hele handler om - lige bliver opfrisket. __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
hifar Forum Bruger


Bruger siden: 04 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
føst fordi det sjovt, hifi er jo en hobby.Og man skal jo huske at der er jo lige så mange måder at opfatte musiken på som der er sæt af øre. __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
| Sendt: 04 April 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifar skrev:
føst fordi det sjovt, hifi er jo en hobby.Og man skal jo huske at der er jo lige så mange måder at opfatte musiken på som der er sæt af øre. |
|
|
Helt korrekt! __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 05 April 2008 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buyer no 1 skrev:
bjørn skrev:
fireman skrev:
|
Hvorfor skal det hele være super highend og topavanceret? Hvorfor skal det være så neutralt som overhovedet muligt? Fremmer det musikken, eller er musikken et forbipaseret emne? Handler det hele egentlig ikke bare om musik? Det synes jeg jo det gør, men bliver det hele mere musikalsk når det hele er neutralt og gennemsigtigt? Det synes jeg ikke altid det gør. Mange siger jo at hifi handler om at komme så tæt som overhovedet muligt på den oprigtige lyd, og det er jeg da også delvist enig i. Men jeg synes da stadigvæk at det er nydelsen af musikken der kommer i foreste række. Det hjælper jo ikke noget hvis det hele er så gennemsigtigt, neutralt og oprigtig, hvis man nyder musikken meget mere på det anlæg der står ved siden af og spiller urealistisk dynamisk og letflydende, men med en enorm musikalitet.
Så kommer det store spørgsmål: Hvad er vigtigst, enorm gennemsigtighed og neutralitet, eller bare en enorm musikalitet?
|
|
|
Uden gennemsigtighed og neutralitet dør musikken, musikalitet er noget musikere besidder så den må du ud i nattelivet for at finde
|
|
|
Men hvad er det musikken skal være neutral i forhold til?
Og hvordan afgør jeg om den cello, eller den el-guitar, jeg lytter til, lyder neutralt?
Og ja, musikalitet er en egenskab som mennesker, herunder musikere, hi-fi entusiater og andet godtfolk besidder i variende grad
|
|
|
Hvis du lytter til cello'er i virkeligheden med jævne mellemrum (på ugebasis eks.) i forskelllige omgivelse og sammenhænge så er du forhåbenlig ikke i tvivl når du hører en vellignende og neutral gengivelse af instrumentet
|
| Til top |
|
| |