Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 09:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: I gang med FLAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Er det ikke som om at denne her tråd VIRKELIG er blevet hi-jacked?

I direkte ignorere jo 2ben's spørgsmål, selvom det er ham der har oprettet tråden?

Jeg ville gerne hjælpe dig 2ben, men jeg kender desværre intet til FLAC, andet end at det lyder langt bedre end mp3

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Sendt: 09 April 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:

I direkte ignorere jo 2ben's spørgsmål, selvom det er ham der har oprettet tråden?

Jeg ville gerne hjælpe dig 2ben, men jeg kender desværre intet til FLAC, andet end at det lyder langt bedre end mp3

2ben ? eller Sir_Golf_Alot ??

Kunne du være rar og angive hvad der ikke er relevant for FLAC brugere i trådens tidligere indlæg ? For mig at se, er dit indlæg her vist til langt mere gene, end "hi-jackernes" ...

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

den-studerende skrev:

Så vidt jeg kan se er det en anden som har oprettet tråden, og synes du ikke at han har fået svar på sit spørgsmål?

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:
MathiasFB skrev:
Hvad er et tag?
Ikke at forveksle med et hustag  så er det de ekstra informationer fx. FLAC lydfilen indeholder, såsom kunster, albumnavn, år, genre osv.

Nej det ved jeg skam godt

Ok tak. Det havde jeg også på fornemmelsen.

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Undskyld drenge, jeg havde sgu læst det som om det var 2ben der havde oprettet tråden 

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger "ripstation" når jeg ripper til FLAC, og det spiller max!
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Kan man rippe SACD og DVD-Audio til FLAC (det må værre mulig med DVD-Audio, da det format bruger PCM) ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Kan man rippe SACD og DVD-Audio til FLAC (det må værre mulig med DVD-Audio, da det format bruger PCM) ?

DVD-audio YES!

http://www.castudio.org/dvdaudioextractor/

SACD praktisk taget umuligt!

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

De fleste kommercielle DVD-A distribueres i MLP (Meridian Lossless packing) og ikke PCM. Krypteringen i MLP er vist endnu ikke knækket.

SACD kan ikke læses i et ordineært DVD drev.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

MathisFB hvis du bruger apples lossless format kan du afspille i iTunes, det gør jeg.
Du kan rippe i iTunes, synes dog bedre om dBpowerAmp, så det bruger jeg som ripper.
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 26 Maj 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

2ben.dk skrev:
Hvordan ændre man album coveret i dBpoweramp CD rip ???? Ser ud at den automatisk henter det, men oftest vil jeg gerne selv indsætte et billede. Tit er kvaliteten dårlig på album billedet.

Det eneste poweramp gør at oprette folder.jpg som er den billedfil der indeholder cover-arten. Hvis du vil udskifte denne så slet filen og kopier din egen folder.jpg ind i mappen. Så vidt jeg ved arbejder de på at forbedre mulighederne for at kunne gøre dette inde fra selve programmet.

Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:

Hej

har i aften leget lidt med EAC og MediaMonkey. Sidstnævnte ripper hurtigere, meget hurtigere end EAC. Er det et signal om, at Media Monkey ikke er leverer deb samme kvalitet?

JH

Nu kender jeg ikke MediaMonkey, men EAC og dbPowerAMP har forskellige kvalitets sikringer indbygget, kan være nogle af dem er slået til.

F.eks kan de sammenligne det rip du har lavet med en database af rips og hvis andrea har fået samme resultat bliver rippet godkendt som værende ok (dette er en meget sikker validering hvis der er 3+ andre der har samme resultat).

Ellers kan det tænkes at den ripper nummeret 2+ gange og sammenligner om de er ens, og hvis de er det bliver nummeret godkendt.

Eller en tredie mulighed er at der er sat en maksimum hastighed på hvor hurtig cd'en læses for at minimere fejlmuligheden.

Medmindre dine cd'ere er ridsede eller dit cd drev i computeren virkelig er rigtig rigtig dårligt så burde media monkey levere samme kvalitet, men der er ikke nogen kvalitets kontrol hvis det nu skulle gå galt!

En kommentar til hvor meget FLAC fylder: Der har siden den første version af FLAC blev udgivet sket en del forbedringer i hvor god algoritmen er til at komprimere lydsignalet, og ud over det kan man vælge hvor kraftigt man vil komprimere. De fleste computere i dag er så hurtige at alt andet end maksimum komprimering vil være spild af plads. Nu er det jo heldigvis sådan at FLAC er lossless, dvs. hvis I har rippet til FLAC med en lav kompression og gerne vil spare lidt plads så fortvivl ikke, man ka "bare" konvertere FLAC til FLAC og så vælge max kompression, kommer til at tage lidt tid, men det er heldigvis hurtigere og nemmere end at skulle rippe sine cd'er om. Og vil man på et tidspunkt flytte over til et system der af underlige årsager ikke understøtter FLAC kan man heldigvis konverter til et andet lossless format uden tab.

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:

De fleste computere i dag er så hurtige at alt andet end maksimum komprimering vil være spild af plads.

Maksimum komprimering stiller store krav til afspillerens CPU, når denne skal pakke data ud igen. Jeg vil derfor anbefale (i dBpoweramp) at køre med 5 (dvs. medium) i komprimering ...

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:
Maksimum komprimering stiller store krav til afspillerens CPU, når denne skal pakke data ud igen. Jeg vil derfor anbefale (i dBpoweramp) at køre med 5 (dvs. medium) i komprimering ...

Ikke korrekt.

FLAC er et assymetrisk codec: Hurtig til afspilning, langsom til indkodning. Højeste komprimering tager en evighed at indkode men afspilles stort set lige så hurtigt som medium. Pladsbesparelsen er imidlertid så lille, at det ofte ikke giver nogen mening af benytte andet end medium/standard komprimering.

Her er nogle data, der underbygger min påstand: http://uclc.info/LossLess.pdf

FLAC -8 (max kompression):
11,5x encode speed
108,0x decode speed
60,93% of original size

FLAC -5 (standard kompression):
55,7x encode speed
108,4 decode speed
61,39% of original size

Som det ses: Fem gange langsommere encode, samme decode speed.
Meget lille forskel i kompression.

Der findes andre lossless audio codecs som er assymetriske den anden vej, f.eks. Monkey's Audio. Dette codec er hurtigt til indkodning men langsom til afspilning (og bliver langsommere jo højere kompression der blev valgt).

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Der er meget lille forskel paa hvad det kraever at decode FLAC se f.eks foelgende test http://synthetic-soul.co.uk/comparison/josef/ forskellen mellem 5 og 8 er meget lille. Saa man skal virkelig have en CPU der er paa graensen til ikke at kunne decode FLAC foer det goer en forskel. Kan ikke forestille mig det goer en forskel selv paa en lille stand alone NAS og en SB.

ps. undskyld ae, oe, aa IE laver trick

edit> ka se sshd var hurtigere end mig.

edit2> kan se at de forskelle paa komprimering i testene er lidt anderledes end dem jeg har erfaret paa mit eget system. Men jeg fortsaetter nok med 8 da dbpoweramp kan encode det faaregaaende track mens det naeste ripper.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:
har i aften leget lidt med EAC og MediaMonkey. Sidstnævnte ripper hurtigere, meget hurtigere end EAC. Er det et signal om, at Media Monkey ikke er leverer deb samme kvalitet?

Det korte svar: Ja.

Det lange svar:
Audio CD'ere var i sin tid ikke designet til at skulle læses af en computer.  Data er lagt på skiverne så de kan aflæses realtime af en cd-afspiller, som kompenserer for læsefejl i ny og næ.

For at rippe en CD skal der benyttes en rippemetode, som populært kaldes secure ripping. Denne metode læser anderledes, læser igen ved fejl og benytter begge lag af fejlkorrektionskode, som er til stede på skiven.

Der findes ikke ret mange rippeprogrammer, som kan dette. De tre jeg kender er:
- Exact Audio Copy
- dbPowerAmp
- Plextools (kræver Plextor drev)

I alle tilfælde skal man konfigurere programmet til at benytte secure ripping. Exact Audio Copy har en wizard, er gør dette nemt. De andre programmer har jeg ikke prøvet i en evighed.

Du kan få Exact Audio Copy til at køre lige så hurtigt som MediaMonkey ved at sætte drevet til at rippe i Burst Mode.  Men kvalitet er normalt vigtigere end hastighed, så det vil jeg ikke anbefale.

Og dog: Hvis du har en slemt ridset CD, så undgå at lade maskinen stå i mange timer og rippe. Det ødelægger drevet.

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Peiter skrev:

Ikke korrekt.

FLAC er et assymetrisk codec: Hurtig til afspilning, langsom til indkodning. Højeste komprimering tager en evighed at indkode men afspilles stort set lige så hurtigt som medium. Pladsbesparelsen er imidlertid så lille, at det ofte ikke giver nogen mening af benytte andet end medium/standard komprimering.

Her er nogle data, der underbygger min påstand: http://uclc.info/LossLess.pdf

FLAC -8 (max kompression):
11,5x encode speed
108,0x decode speed
60,93% of original size

FLAC -5 (standard kompression):
55,7x encode speed
108,4 decode speed
61,39% of original size

Som det ses: Fem gange langsommere encode, samme decode speed.
Meget lille forskel i kompression.

Der findes andre lossless audio codecs som er assymetriske den anden vej, f.eks. Monkey's Audio. Dette codec er hurtigt til indkodning men langsom til afspilning (og bliver langsommere jo højere kompression der blev valgt).

Du får sku et 12 tal for denne fine veldokumenterede tilbagemelding  Tak for nyttig viden om FLAC. Endnu en god grund til at benytte dette codec ...

PS! Har turbokigget lidt i http://uclc.info/LossLess.pdf. Kan ikke se om det har betydning om hvilken hardware der decoder (?)

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
Sir_Golf_Alot skrev:

Det korte svar: Ja.

Det lange svar:
Audio CD'ere var i sin tid ikke designet til at skulle læses af en computer.  Data er lagt på skiverne så de kan aflæses realtime af en cd-afspiller, som kompenserer for læsefejl i ny og næ.

For at rippe en CD skal der benyttes en rippemetode, som populært kaldes secure ripping. Denne metode læser anderledes, læser igen ved fejl og benytter begge lag af fejlkorrektionskode, som er til stede på skiven.

Der findes ikke ret mange rippeprogrammer, som kan dette. De tre jeg kender er:
- Exact Audio Copy
- dbPowerAmp
- Plextools (kræver Plextor drev)

I alle tilfælde skal man konfigurere programmet til at benytte secure ripping. Exact Audio Copy har en wizard, er gør dette nemt. De andre programmer har jeg ikke prøvet i en evighed.

Du kan få Exact Audio Copy til at køre lige så hurtigt som MediaMonkey ved at sætte drevet til at rippe i Burst Mode.  Men kvalitet er normalt vigtigere end hastighed, så det vil jeg ikke anbefale.

Og dog: Hvis du har en slemt ridset CD, så undgå at lade maskinen stå i mange timer og rippe. Det ødelægger drevet.

Nu er det jo heldigvis saadan at Burst er ganske fortrineligt til at rippe cder uden fejl, og selv de langsommere rippe metoder laver fejl en gang imellem paa en PC. Det vigtige er at validere sit rip, f.eks. med acurip databasen som baade EAC og dbpoweramp kan benytte. Ud af ca. 150 cder rippet paa burst var det noedvendigt at rippe ET track to gange (sker automatisk i dbpoweramp) i mit tilfaelde, men selv hvis det havde vaeret 10 vil jeg stadig anbefale burst da det er meget hurtigere og praecis lige saa sikkert hvis man validere sine rips. Af denne aarsag vil jeg vaelge dbpoweramp eller EAC og ikke fordi Media Monkey bruger burst!

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Du får sku et 12 tal for denne fine veldokumenterede tilbagemelding  Tak for nyttig viden om FLAC. Endnu en god grund til at benytte dette codec ...

PS! Har turbokigget lidt i http://uclc.info/LossLess.pdf. Kan ikke se om det har betydning om hvilken hardware der decoder (?)

Gaar ud fra du mener om forskellen paa 5 og 8 varierer med hardware? Der vil nok vaere en lille variation, men ikke noget af betydning.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

Uden at have dokumentationen i orden vil jeg mene at hardware er uden den store betydning.

Hvis en computer tilbage i 2006 kan afspille med 108x normal hastighed, så kan selv det ringeste hardware idag klare 2x (hvilket er mere end rigeligt).

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes