Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Alle TVkanaler fra HDselector til 16x9.? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 April 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Syns bare det noget fnidder fra Youdontsee's side, for jeg har også købt en SamsungHD box, og sælgeren i butikken havde meget travlt med at snakke om mange andre ting end lige 4:3/16:9 problemerne.

Mener, hvor mange boxe skal der sprøjtes på markedet for at gi det folket ønsker. Det er jo teknisk set ''nemt'' at levere det VI vil ha. De skal bare lade være med at gøre grin med os og så vent da for faen 2-3 måneder med at sende Samsungen på markedet, så den fungere (næsten) 100% fra starten af.

Og helt ærligt, ja man kan bare køre det over scarten, så der ingen probs, men så kunne jeg lige så godt køre videre med Sagem60.

Det kan ikke komme som en overraskelse for dem at rigtig rigtig mange danskere har skrottet 4:3 crt'n for (lang lang) lang tid siden.

Men ros skal de da også ha, HD kanalerne fungerer rigtigt godt, med et kanon billede på, der trods alt overgår Sagem60.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 April 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter ikke hvorfor nogen syntes det er ok at eje en 16:9 skærm og sidde
og se 4:3 billeder, så jeg vil tro at det er fordi deres tv ikke kan skalere 4:3 til
16:9 på en måde så man ikke ser at det er sket.

Har man derimod en skærm som får et ur til at ligne et æg, kan de jo bare sige
det, for så er det forståligt.

Den med at det ikke er rigtigt hvis en filmen oprindeligt er lavet 4:3 er efter min
og tilsyneladende mange andres mening noget bavl. Jeg hader sorte bjælker.

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jep, hvorfor ha 42'' eller mer, når det man glor på er... Noget mindre.. :).. For faen, vi sendte folk på månen i 1969.. Gi os dog noget full-screen i ægte 16:9.. Tak.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

og se 4:3 billeder, så jeg vil tro at det er fordi deres tv ikke kan skalere 4:3 til
16:9 på en måde så man ikke ser at det er sket

Har du overvejet at det måske bare er dig, og andre ikke indviede, der ikke kan se det?

Peter Pan skrev:

Har man derimod en skærm som får et ur til at ligne et æg, kan de jo bare sige det, for så er det forståligt.

I min verden så er det som du syntes er godt, slet ikke i nærheden af at være iorden. Du tror måske uret er rundt, men det er det ikke! Du skulle prøve at sætte en fodboldkamp på så kan du sidde og undre dig over hvorfor bolden flyver hurtigere ude i siden af skærmen i forhold hvor hurtigt den flyver i midten af skærmen

Peter Pan skrev:

Den med at det ikke er rigtigt hvis en filmen oprindeligt er lavet 4:3 er efter min

Nu er det de færreste film der er lavet til 4:3. Lad nu være med at sige det er noget bavl bare fordi du ikke kan se forskellen!  Og hvis du hader sorte bjælker så vil jeg opfordre tv kanalerne til at fylde dem ud med ligegyldigt billedmateriale, for det er alligevel det dit fjernsyn gør.

Hvis du virkeligt ville gøre noget for at få mere 16:9 skulle du tage at lade være med at se de tv kanaler som stadig sender i 4:3

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!

Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 April 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj      

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Ved ikke helt hvordan jeg skal tolke de animerede gifs... men right back at you !

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Sådan som mit TV gør det på SD. Mitten af billedet er uberørt, kun top og sider skaleres.
Så bemærker man det ikke.

Det er muligt DU ikke gør, og at MAN gør, men NOGLE bemærker det så absolut... Og det er en indgriben i kildematerialet som jeg per definition er modstander af (men det overrasker dig næppe...)

Visse scalere kan gøre dét du efterspørger.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hvorfor er det ok at et ur ligner et æg ude i siderne, hvis det ikke er i orden midt i billedet?

Peter Pan skrev:

Så er det fordi man sætter billedkvalitet højere end indholdet. Det er respektløst overfor film-producenten at pille ved formaterne.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Peter Pan skrev:

Sådan som mit TV gør det på SD. Mitten af billedet er uberørt, kun top og sider skaleres.
Så bemærker man det ikke.

Det er muligt DU ikke gør, og at MAN gør, men NOGLE bemærker det så absolut... Og det er en indgriben i kildematerialet som jeg per definition er modstander af (men det overrasker dig næppe...)

Visse scalere kan gøre dét du efterspørger.

Også når det er et 16:9 signal med et 4:3 billede indeni dvs med de sorte bjælker liggende med inde i signalet?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:

Også når det er et 16:9 signal med et 4:3 billede indeni dvs med de sorte bjælker liggende med inde i signalet?

Ved nærmere eftertanke, så afhænger det lidt af tv'ets håndtering af signalerne. Du kan med scalerne zoome vandret og ikke lodret, så du kan strække 4:3 signalet lineært til 16:9. Alt efter tv'et, så kan du nogle gange behandle dette som et 4:3 input signal, og lave non-linear stretch på det efterfølgende. Jeg  tror ikke at du kan lave non-linear stretch på 4:3 delen af signalet i scaleren, efter du har zoomet, men jeg er ikke sikker.

En Lumagen Radiance har en meget omfattende programmerbar non-linear stretch, så dén tror jeg godt kan klare opgaven, eller rettere det kommer den til når det er programmeret færdig. Jeg tror dog ikke lige det er dén løsning Peter leder efter. Efter at have læst alle indlæg i tråden, så tror jeg at jeg misforstod behovet lidt:

I de fleste digitale tunere og afspillere kan du vælge om 4:3 skal strækkes til 16:9 (lineært), eller vises med sorte bjælker i siderne. Det er afgjort problematisk at Selectoren ikke giver mulighed for dét.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 April 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

I de fleste digitale tunere og afspillere kan du vælge om 4:3 skal strækkes til 16:9 (lineært), eller vises med sorte bjælker i siderne. Det er afgjort problematisk at Selectoren ikke giver mulighed for dét.

Det er desværre for få tror jeg.. Personligt benytter jeg Selectoren.. Sagem 60'eren. Og jeg ville være lykkelig hvis den ville vise 16:9 normalt og når det var nødvendigt viste 4:3 med sorte lodrette bjælker.

Og det gør den nyere HD selector heller ikke som jeg har forstået.. øv bøv..
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:

Det er desværre for få tror jeg.. Personligt benytter jeg Selectoren.. Sagem 60'eren. Og jeg ville være lykkelig hvis den ville vise 16:9 normalt og når det var nødvendigt viste 4:3 med sorte lodrette bjælker.

Og det gør den nyere HD selector heller ikke som jeg har forstået.. øv bøv..

Såvidt jeg har forstået det er det _netop_ det den gør, den kan derimod ikke strække det til 16:9.

EDIT: Og skal man forsvare TDC _lidt_, så er det teknisk set korrekt at lave sorte bjælker i siderne når man skalerer et 4:3 signal til 16:9, uanset hvad den almindelige forbruger så måtte synes. Men jeg er alt andet lige dog fortaler for at give folk valgmuligheden, også selv om jeg principielt mener de sorte bjælker er den rigtige løsning i sidste ende alligevel.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 April 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Sjoenne skrev:
Det er desværre for få tror jeg.. Personligt benytter jeg Selectoren.. Sagem 60'eren. Og jeg ville være lykkelig hvis den ville vise 16:9 normalt og når det var nødvendigt viste 4:3 med sorte lodrette bjælker. Og det gør den nyere HD selector heller ikke som jeg har forstået.. øv bøv..

Såvidt jeg har forstået det er det _netop_ det den gør, den kan derimod ikke strække det til 16:9.

EDIT: Og skal man forsvare TDC _lidt_, så er det teknisk set korrekt at lave sorte bjælker i siderne når man skalerer et 4:3 signal til 16:9, uanset hvad den almindelige forbruger så måtte synes. Men jeg er alt andet lige dog fortaler for at give folk valgmuligheden, også selv om jeg principielt mener de sorte bjælker er den rigtige løsning i sidste ende alligevel.

Så er det jo sådan en boks jeg skal have.. super.. det er nemlig den korrekte måde at vise det på IMO

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 April 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Det er respektløst overfor film-producenten at pille ved formaterne.

På dette punkt er jeg totalt lige glad, for som sagt, jeg hader sorte bjælker.

YouSee-kunder får gamle tv-formater

http://politiken.dk/tjek/digitalt/billede/article493179.ece

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 12 April 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

På dette punkt er jeg totalt lige glad, for som sagt, jeg hader sorte bjælker.

Så bekræfter du jo også dét jeg siger om at du er mere interesseret i at få flotte billeder, end i at se filmen.

Peter Pan skrev:
YouSee-kunder får gamle tv-formater

Nej, de får RIGTIGE tv-formater.

EDIT: Jeg vil også gerne slippe for bjælker. Derfor har jeg et 2.35:1 setup, fordi størstedelen af de film jeg ser er i 2.35:1. Så kan jeg se dem med sorte bjælker. Men modstanden mod sorte bjælker bør aldrig veje højere end filmens indhold. I sidste ende har vi dog købt TV'et for at se film på det, ikke for at have et stykke elektronik der laver nogle flotte billeder (eller hvad?) Hvis indholdet er ligegyldigt, og det bare skal se så flot og realistisk ud som muligt, så kan du jo lige så godt hakke et hul i væggen dér hvor dit tv står i stedet for. Så får du det ikke meget mere realistisk. Lidt kedeligt indhold måske, men du får da ikke mere "kigge-ud-af-vinduet" oplevelse end dét...

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 April 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Peter: Problemet er jo ikke at YouSee leverer "gamle tv-formater" - det er jo faktisk kun at tv-selskaberne ikke sender 16:9 udelukkende..

Jeg synes det er synd og skam at strække klippe klistre i det originale format kildematerialet er lavet i.
Så kan man som DR gør, fylde ud med sortebjælker i siderne som de gør feks i TV-avisen, når de modtager materiale fra andre producenter der skal vises.

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 12 April 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

16:9 på en måde så man ikke ser at det er sket.

Du får jo i praksis også sorte bjælker i biografen, når du ser en film som er skudt i et "smallere" format end 2.35:1. Skulle denne også strækkes, så du får lange ansigter i biografen?

Er materialet i 4:3 _skal_ det sendes i 4:3, så det korrekte format bevares. Hvis du selv vil strække, zoome, beskære eller på en anden måde ændre billedet så det vises forkert, men passer til din skærm, så må du jo træffe de nødvendige foranstaltninger. At det så er hamrende uhensigtsmæssigt, at nogle kanaler sender et letterbox 4:3 billede ud er en helt anden side, der som sådan ikke har noget med din YouSee boks at gøre.

At du hader sorte bjælker forstår jeg da sådan set godt, men handler det et eller andet sted ikke om at forstå den teknologiske udvikling og samtidig respektere det producerede materiale, som ikke nødvendigvis har samme formater som nutidends standarder. Personligt mener jeg, at det er en hån imod filmproducenterne, når man ikke gengiver deres materiale korrekt - det er uanset om du beskærer en 2.35:1 film med 40% af billedet(så det passer til en 4:3 skærm), eller om man strækker formatet så det passer til en anden skærm. Uanset fremgangsmåde og kvalitet af scalere mv. vil resultatet blive ukorrekt i forhold til det oprindelige materiale.

Der er masser af ældre kildemateriale og gamle film i 4:3 - dette skal ikke ødelægges på den måde signalet sendes ud. Som Otto også skriver så vil dette være at sætte "kvaliteten" over indholdet, hvilket i min verden er forkert.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Peter: Problemet er jo ikke at YouSee leverer "gamle tv-formater" - det er jo faktisk kun at tv-selskaberne ikke sender 16:9 udelukkende..

Jeg synes det er synd og skam at strække klippe klistre i det originale format kildematerialet er lavet i.
Så kan man som DR gør, fylde ud med sortebjælker i siderne som de gør feks i TV-avisen, når de modtager materiale fra andre producenter der skal vises.

Jep enig .. men det var derfor mine forældre skiftede til 16:9 da de var træt af at når de så dr med et 4:3 billede så var der sorte bjælker hele vejen rundt om billedet

Men det er en god måde at få folk til at skifte til 16:9

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Sjoenne og andre 4:3 fans.

Jeg startede denne tråd fordi jeg ville finde udad om der fandtes et apparat man kan sende selector HD's billede signaler igennem før mit TV så jeg får alle kanaler i 16:9 billeder, uanset hvad for et format TV stationerne sender i.

Jeg har også fået den hjælp jeg havde brug for, nemlig at det bliver for dyrt, og at jeg lige så godt kan vente til YouSee kommer med en opdatering af Samsungs HDselector, så boksen klare at sende alle digitale signal i 16:9, lige så godt som mit TV klare at konvertere alle analog  TV SD signaler til 16:9.

Hvad i så mener om hvordan det skal være, kan jeg ikke bruge til noget, men i er da velkommen til fortsat at bekræfte hinanden i jeres synspunkt.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>
Sjoenne og andre 4:3 fans.

Jeg startede denne tråd fordi jeg ville finde udad om der fandtes et apparat man kan sende selector HD's billede signaler igennem før mit TV så jeg får alle kanaler i 16:9 billeder, uanset hvad for et format TV stationerne sender i.

Jeg har også fået den hjælp jeg havde brug for, nemlig at det bliver for dyrt, og at jeg lige så godt kan vente til YouSee kommer med en opdatering af Samsungs HDselector, så boksen klare at sende alle digitale signal i 16:9, lige så godt som mit TV klare at konvertere alle analog TV SD signaler til 16:9.

Hvad i så mener om hvordan det skal være, kan jeg ikke bruge til noget, men i er da velkommen til fortsat at bekræfte hinanden i jeres synspunkt.

Jamen så

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum