| Forfatter |
|
Elias Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at købe en Technics 1210 pladespiller.
Der er efterhånden nogle forskellige modeller, 1210 - 1210mkII, - 1210mk5 - 1210mk5g og jeg ved ikke hvad.
Spørgsmålet er så, er der nogen der ved om der er forskel på deres kredsløb, enheder osv. Er der en af dem der lyder bedre end den anden?
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kender ikke helt forskellen udover at der på de nye (mk5, mk5g) er der lidt flere lamper og lidt ændret design samt pitch reset. altså noget lidt ubrugeligt lir.
jeg ville helt klart gå efter mk2'eren og det er da også den der er mest brugt verden, plus at den er lidt billigere end de nye __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
Digi Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror også bare det er model numre, den gamle model er ihvertfald top nice, så gå efter den billigste, tror ikke lyden er forskellig, det afhæng nok mere af pick up'en
og til dj brug er en otofon nightclub nok bedst  __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 07 April 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
M5G har bedre tonearmskabler (internt og eksternt).
Mk5 sælges uden støvlåg og med en tynd slipmåtte. Det skulle være noget besværligt selv at installere et støvlåg (hængsler skal også monteres).
1200 er sølv 1210 er sort.
Så M5G lyder nok en anelse bedre end MkII grundet de bedre kabler men den er også noget dyrere. Har man planer om at modificere sin 1200/1210 med en Rega arm variant er der ingen grund til at købe andet end en MkII.
Thomann.
KABUSA.
Origin Live.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Digi Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil dog mene at man ikke køber en 1210'er for at få extrem hifi lyd, så er der nok andre pladespillere man bør ha i kikkerten, 1210'ern er mest til Dj brug (og den dur)
og Dj's spiller så omvendt ikke voldsomt krævende hifi musik 
Well just my opp __________________ ;o) Digi
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digi skrev:
|
Vil dog mene at man ikke køber en 1210'er for at få extrem hifi lyd, så er der nok andre pladespillere man bør ha i kikkerten, 1210'ern er mest til Dj brug (og den dur)
og Dj's spiller så omvendt ikke voldsomt krævende hifi musik 
Well just my opp
|
|
|
Hørt maken til tullprat, det som på nettet i Amerika kalles ACOTD. SL1210 er i sin tid utviklet som en hifispiller, en meget god sådan. Spilleren konkurrerer lett med spillere opp til 12-15000 kroner.
Well, in the opinion of thousands....
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop erhvervet mig 1210 mkII'eren og skulle selv installere pickuppen og indstille tonearmen og jeg ved ikke hvad, og jeg må sige jeg er
noget bange for at gøre noget forkert, er der nogen der har nogle tricks de vil dele?
Da jeg satte den til lød det helt forfærdentligt. Ingen bas, ingen luft, kun diskant og støj til den store guldmedalje.
Derfor tænkte jeg, nu hvor min forstærker Atoll IN100 ikke har en phono indgang, skal jeg så erhverve mig en Riaa? Solgte egentligt den jeg havde
da jeg troede 1210'eren kørte uden
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du trenger en protractor for å stille inn arm-pickupgeometrien korrekt. Du kan laste ned gode protractorer fra dette stedet: http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.s html Bla deg ned til Technics og skriv ut denne (pass på korrekt skala)
Det høres ut som om du trenger et riaa-trinn, SL1210 har ikke noe innebygd trinn.
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Derfor tænkte jeg, nu hvor min forstærker Atoll IN100 ikke har en phono indgang, skal jeg så erhverve mig en Riaa? Solgte egentligt den jeg havde
da jeg troede 1210'eren kørte uden  |
|
|
det gør den ikke  __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb nu for guds skyld en ordentlig Riaa. Det fortjener den.
Selvfølgelig lidt afhængig af dit pickup valg også.
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Atoll IN100 kunne påmonteres et riaa element fra Atoll som tapeconnection anbefalede for så fik man meget af den gode lyd fra forstærkeren
og den fungerer også rigtig godt synes jeg; men for dælan jeg tror pickuppen er død, den skratter derud af, det lyder som om folk råber selvom de
bare snakker, der kommer den der diskante lyd som når en mikrofon er ved at give op.
Jeg tror enten det er fordi Pickuppen er død eller fordi der er noget indstilling der ikke er sket korrekt. Jeg har været inde på protractor linket men
det er lige uoverskueligt nok. Nogen der har andre forslag?
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor lang tid har den spillet? min lød forfærdeligt de første 15-20 min, men derefter lød den bare super
__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ret kort tid; men det lyder virkelig mærkeligt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen bas og megen diskant kunne altså godt lyde som manglende RIAA korrektion. Er du sikker på at alt er tilsluttet og indstillet korrekt?
Det er da muligt at PU'en er DOA. Den er vel ny? - Hvilken model er det?
Har du gennemlæst Technics manualen grundigt så du har opsat pladespilleren korrekt? Korrekt nåletryk osv.?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
I manualen står der at man skal aflæse nåletrykket fra pickuppens vejledning, og på den står der at trykket skal ligge mellem 3-5 gr; men kan ikke
helt gennemskue hvordan jeg indstiller det tryk, da vægtenheden på selve tonearmen går fra 0-3,5.
Det er desværre en ortofon OM Pro S, dvs. en virkelig dårlig en.
RIAA'en skulle være indstillet korrekt.
Jeg satte en electroplade på og den spillede den faktisk fint, men så satte jeg The good the bad and the queen på og det lød forfærdentligt.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld hvis jeg spørger dumt men du er selvfølgelig med på dét med at udbalancere armen først? (til 0 g) - som det også står beskrevet?
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg, armen blev instillet så den bare stod stille uden at ramme pladen. Så skruede jeg vægten om på 0,5 satte antiskrid (kalder man det vit
på dansk) på 0,5 - højden på tonearmen på tre så tonearm og plade løber parralelt når den spiller.
Lyder det helt vanvittigt?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Lyder det helt vanvittigt?"
Ja - hvis du vitterligt mener 0,5 som du skriver?
Din Ortofon skal have 4,0 ikke?
0,5 er ikke meget bevendt (hvis det er dét du kører med).
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen selve vægten kan ikke skrues længere end 3,5 og det kan den ikke engang komme om på når man først har udbalanceret pickuppen, så er
det max 2.
Er måleenheden måske en anden en gram når man drejer på vægtloddet, jeg har nemlig lige sat den på 1,5 og antiskating 1,5 og pludselig kan den
afspille en plade, man kan sagtens høre at pickuppen ikke er god men nu gengiver den faktisk toner uden af skratte og forvrænge
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Det forklarer den dårlige lyd, hvis du har kørt med et nåletryk på 0,5 g  Har du ikek haft problemer med, at pick-uppen har sporet dårligt med så lavt et nåletryk? Jeg kan kender godt til problemet med, at der ikke kan indstilles nåletryk, der er højt nok, og jeg løste det på et tidspunkt ved at finde en lille dims, jeg kunne kile ind et sted i/ved huset, for derved at kunne indstille et højrere nåletryk - Jeg tror dog ikke det er den rigtige måde at gøre det på  , men muligheden for et højere nåletryk fik jeg nu. M.V.H. Søren
|
| Til top |
|
| |