Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 04:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Forskel imellem BenQ 1080p Projektorere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 12 April 2008 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Citér:

Den vogn kan jeg også hoppe med på (er der plads endnu? )

MEN... Der skal alligevel en god portion sort niveau med. Det hjælper ikke meget hvis mange af detaljerne ligger under det sort niveau projektoren kan klare.

Kan huske jeg testede "Blood Diamond" på en HC5000. Leo mødes med en gut i en mørk "alley" et sted i filmen, og der manglede godt nok detaljer. Men nu var det også LCD... Såh...

Men mere "pop" og lys er vejen frem. En JVC med masser af lys ville ikke være dårligt. Ikke kun 500-700 kalibrerede lumens. Nej et godt stykke over 1000 ville være cool imo.

Glæder mig til at se C3X 1080 i næste uge!

Rahbæk78, det lyder lidt som der er en ny projektor på vej til kælderen, er det sandt? Er du blevet træt af JVC'en hehe?

Er du kommet over nogle nye projektorer som virker interresant med sort niveau og shadowdetail? Denne SIM2 C3X 1080 har jeg ikke hørt/læst så meget om endnu.

En helt anden ting, har du fået testet X-Men 3 igen fra PS3'eren med DTS HD MA på systemet? og hvordan lyder det nu

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Nej, det er bestemt ikke Joe Kane der har lavet den standard film laves efter! Han laver de såkaldte JKP-kurser, der underviser i hvordan man kalibrerer, så man gengiver PAL, NTSC og HD-standarderne korrekt.

Joe Kane har ikke egenhændigt lavet standarderne, nej, men han HAR faktisk haft en vigtig finger med i spillet mht. fastlægningen af HD standarden.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Sendt: 14 April 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Citér:

Den vogn kan jeg også hoppe med på (er der plads endnu? )

MEN... Der skal alligevel en god portion sort niveau med. Det hjælper ikke meget hvis mange af detaljerne ligger under det sort niveau projektoren kan klare.

Kan huske jeg testede "Blood Diamond" på en HC5000. Leo mødes med en gut i en mørk "alley" et sted i filmen, og der manglede godt nok detaljer. Men nu var det også LCD... Såh...

Men mere "pop" og lys er vejen frem. En JVC med masser af lys ville ikke være dårligt. Ikke kun 500-700 kalibrerede lumens. Nej et godt stykke over 1000 ville være cool imo.

Glæder mig til at se C3X 1080 i næste uge!

Rahbæk78, det lyder lidt som der er en ny projektor på vej til kælderen, er det sandt? Er du blevet træt af JVC'en hehe?

Er du kommet over nogle nye projektorer som virker interresant med sort niveau og shadowdetail? Denne SIM2 C3X 1080 har jeg ikke hørt/læst så meget om endnu.

En helt anden ting, har du fået testet X-Men 3 igen fra PS3'eren med DTS HD MA på systemet? og hvordan lyder det nu

Hey D!

Updaten kommer først imorgen, så der vil jeg teste forskellen mellem DTS Core og MA.

Hvis du ikke vil have "ringere" sortniveau end HD1, så er der ikke så meget andet at komme efter. Men farve-ægthed og skarphed er set bedre andre steder. Det er jo altid et kompromis, så man skal finde ud af hvilke kvaliteter man værdsætter.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1814&zoneid=1

Glæder mig til at opleve SIM2 projektoren. Så nu må vi se...

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 05:43 | IP-adresse registreret  

Rahbek du er crazy, en 200.000,- kroner projektor?!

Fair nok du kan gøre det og jeg glæder mig til en smagsprøven her når jeg dukker op hjemme igen

Skriv endenlig hvad updaten til PS3'eren gør ved lyden.

Siden jeg har set nogle film på din projektor er jeg vændet lidt til for "god" kvalitet af hvad min pengepung siger ja til  

Skal lige have set nogle projektorer i auktion og så vælger jeg. Hælder lidt imod en Epson TW2000 nu men hvis den viser sig at være for dyr kunne en Pana PT-AE2000U også være interresant, BenQ W5000 ser lidt faldmet ud i sort niveau iforhold til de andre. Her taler jeg ud for de test jeg har set billeder af dem op imod hinanden.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 15 April 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Skal lige have set nogle projektorer i auktion og så vælger jeg. Hælder lidt imod en Epson TW2000 nu men hvis den viser sig at være for dyr kunne en Pana PT-AE2000U også være interresant, BenQ W5000 ser lidt faldmet ud i sort niveau iforhold til de andre. Her taler jeg ud for de test jeg har set billeder af dem op imod hinanden.

Jeg synes ikke det er helt fair at sige at sort er mindre sort på W5000 end på TW2000. Hvis du skal sammenligne direkte, så skal auto-iris'en være slået til på W5000, og lysstyrken skruet ned så den matcher TW2000's lysstyrke (der ikke er specielt lysstærk når den er kalibreret). Så er sort altså ikke helt skidt på W5000'eren.

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Hold nu OP med at vurdere projektorer ud fra screenshots!

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg synes ikke det er helt fair at sige at sort er mindre sort på W5000 end på TW2000. Hvis du skal sammenligne direkte, så skal auto-iris'en være slået til på W5000, og lysstyrken skruet ned så den matcher TW2000's lysstyrke (der ikke er specielt lysstærk når den er kalibreret). Så er sort altså ikke helt skidt på W5000'eren.

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Hold nu OP med at vurdere projektorer ud fra screenshots!

Som du beskriver det står det også i testen på projectorreviews.com og vist også andre steder jeg har læst. Du behøver ikke presse på med screenshot, jeg er udemærket klar over det ikke er real og sagtens kan være omvendt men jeg er bare ikke fan af støj og falmet sort niveau som efter alle testene er den største forskel beskrevet, men nu ser vi når jeg engang kan se dem irl, dette er heller ikke det nemmeste da man for det meste skal over en bro som koster kassen og afsætte en hel dag. Nogle nævner også at TW2000 laver en støj fra auto irisen? noget du er stødt på? lyder som du har kalibreret en af dem uden at være for inponeret. 

Hvad er konvergens på en projektor, har ikke lige hørt det udtryk før? Ved det måske hvad det er undre andre betegnelser.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Konvergens der noget der omtales meget ved 3 chips pj.

I disse maskiner er der jo tre paneler (RGB) der helst skal ramme 100% samme sted på lærredet når billedet ryger ud af projektoren. På flere modeller kan man korigere digitalt for at "alligne" de 3 panel-billeder lige ovenpå hinanden.

Men det er umuligt at få det 100% perfekt. Hvad dette angår har 1 chips en fordel.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

I disse maskiner er der jo tre paneler (RGB) der helst skal ramme 100% samme sted på lærredet når billedet ryger ud af projektoren. På flere modeller kan man korigere digitalt for at "alligne" de 3 panel-billeder lige ovenpå hinanden.

Men det er umuligt at få det 100% perfekt. Hvad dette angår har 1 chips en fordel.

Yepper men en 1 chipper kan skam også lide af "konvagens" hvis optikken ikke er lavet godt. Hvorfor dette aner jeg ikke men vel noget med lysets forskellige bøljelængder har betydning for brydningen i linserne.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

er der nogle der kan bekræfte at ansi kontrast og shadow detail er et kompromi imellem hvor mange regnbuer man vil have/undvære
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Rahbek78 skrev:

Yepper men en 1 chipper kan skam også lide af "konvagens" hvis optikken ikke er lavet godt. Hvorfor dette aner jeg ikke men vel noget med lysets forskellige bøljelængder har betydning for brydningen i linserne.

Hilsen Jonas Bojer

Yep... Det hedder: "chromatic aberration". Og det er nemlig linsen/optikkens skyld. Så optikken er også vigtig. På billigere modeller er det et sted der bliver sparet.

In digital photography chromatic aberration refers to a defect in some optical lens systems that adds false color to images. These colors usually take the form of a light purple halo around the observed object. Also called purple fringing.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
er der nogle der kan bekræfte at ansi kontrast og shadow detail er et kompromi imellem hvor mange regnbuer man vil have/undvære

Hmm.... Det har jeg nu ikke hørt om....

Mener du eksempelvis at, hvis du har god shadow detail, så er der også større chancer for at der er regnbue-effekt??

Det tror jeg da ikke...

Men jeg ved det faktisk ikke... Det er da ikke at håbe at det hænger sådan sammen...

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

p.las skrev:

Hmm.... Det har jeg nu ikke hørt om....

Mener du eksempelvis at, hvis du har god shadow detail, så er der også større chancer for at der er regnbue-effekt??

Det tror jeg da ikke...

Men jeg ved det faktisk ikke... Det er da ikke at håbe at det hænger sådan sammen...

Mine erfaringer sider det ikke hænger sådanne sammen. Da jeg så en demo med Joe Kane og Samsung SP-A800 projektoren var der mange shadowdetails måske aller flest på noget projektor overhovdet som jeg husker det og jeg var ikke generet af rainbows her. Dog sad jeg så tæt på billedet at jeg så Dithering håber det er blevet bedre med den endelige model ellers må jeg blot lade være med at sidde 1,5 m fra et 3m bredt billede ;O)

Håber snart jeg kan se den Samsung i dk (OTTO) den larmer jo kun 24Db det mindte for en DLP som jeg lige husker det.

Hilsen Jonas Bojer
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 April 2008 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Mht. shadow detail vs. regnbuer, P.Las, så når jeg tænker mig om, så har jeg måske nok givet dig lidt misvisende informationer i telefonen, så vi starter lige forfra:

Langsommere farvehjul = flere regnbuer, men samtidig mulighed for flere gråtoner. Dette større antal gråtoner kan man så udnytte på mange forskellige måder. Én af mulighederne er at kunne levere bedre shadow detail, men det _behøver_ ikke være det. Shadow detail er afhængig af mange forskellige ting, ikke kun antallet af gråtoner. Med andre ord, så er disse egenskaber generelt en del af en større sammenhæng, og man kan reelt ikke stille det så kort op at hvis der er færre regnbuer, er der dårligere shadow detail, eller omvendt.

Ansi kontrast og regnbuer har definitivt ikke noget med hinanden at gøre. Ansi kontrasten er først og fremmest betinget af chippen i kombination med opbygningen af optikken. Når man måler Ansi kontrast, så måler du på et "skakbræt". Hvis optikken er dårligt opbygget, vil de hvide felter kaste så meget lys rundt i optikken, at det lyser op på de sorte felter, og så har du dårligere ansi kontrast. Af samme årsag er ansi kontrast ekstremt afhængigt af rummet, hvis du har lyse vægge vil lyset fra de hvide felter kastes rundt i rummet, og ramme de sorte felter.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 April 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Noget i den retning. Der er ikke tale om konvergensfejl, men om såkaldt chromatic abberation. Det betyder kort sagt at enhver form for glas til hver en tid vil fungere som en form for prisme, når du sender lys igennem, og lyset vil således blive spredt en smule når det ryger igennem optikken. Denne spredning vil være forskellig for forskellige bølgelængder, og derfor kan man opleve at nogle farver er mere i fokus end andre - og det kan give en effekt der minder om konvergensfejl. Det skal retfærdigvis siges at dette fænomen eksisterer for såvel 1-chip som 3-chip.

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Kanon info der drenge.

Så mangler jeg bare hovedet kan arbejde det ud til mening

Stadigvæk ingen som har haft fingerne i en W20000 og har lidt de vil dele med os andre?

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2008 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Kan se projectorcentral.com har lavet en test af W20000 nu, lidt læsestuff der.

http://www.projectorcentral.com/benq_w20000_review.htm

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 April 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:

Kan se projectorcentral.com har lavet en test af W20000 nu, lidt læsestuff der.

http://www.projectorcentral.com/benq_w20000_review.htm

Ja... nu har jeg også lige læst både w20000'erens og w5000'eren overfladisk igennem, og jeg synes jeg læser de samme ord: At billedet er skarpere end gennemsnittet (ja endda noget af det skarpeste de har set), og at sort-niveauet er rigitg godt. Dog lyder det til at w20000'eren er en tand bedre end w5000'eren. Men jeg tror nu, at der kan hentes en god projektor, selv hvis man vælger den halvt så dyre w5000'er (som iøvrigt er den der tiltaler mig og min pengepung mest ;-)

Dog lader det til, at det kan betale sig at få kalibreret w5000'eren, da den ikke er for god fra fabrikken af (det de hele tiden kalder for "Out of the box").

Jeg tror jeg køber mig en w5000'er, men det blir ikke lige her og nu. Synes nu bare den lyder som "most value for my money". Men den skal selvfølgelig først ses, inden der handles ;-)

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 25 April 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
Ja... nu har jeg også lige læst både w20000'erens og w5000'eren overfladisk igennem, og jeg synes jeg læser de samme ord: At billedet er skarpere end gennemsnittet (ja endda noget af det skarpeste de har set),

Hvor god jeg end synes BenQ'en er til pengene, så undrer det mig at de fremhæver skarpheden, det er netop ét af de områder hvor jeg mener der er en forskel til de bedre projektorer. Sammenlignet med andre i samme prisklasse kan det da godt være den er i den gode ende, men ligefrem at kalde det en af de skarpeste projektorer overhovedet, det forstår jeg ikke helt... Men det vil så heller ikke være første gang jeg er uenig i Projectorcentral...

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2008 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Dief skrev:
Jeg tror jeg køber mig en w5000'er, men det blir ikke lige her og nu. Synes nu bare den lyder som "most value for my money". Men den skal selvfølgelig først ses, inden der handles ;-)

BenQ W5000 er ok til pengene - og så er det sagt. Whau effekten udebliver - prisen til trods.

Det store spørgsmål er stadig, om man ikke får meget mere projektor for pengene i en god 720P projektor fremfor i denne.

/Lars

Læs evt. anmeldelsen her

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 April 2008 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Dief skrev:
Ja... nu har jeg også lige læst både w20000'erens og w5000'eren overfladisk igennem, og jeg synes jeg læser de samme ord: At billedet er skarpere end gennemsnittet (ja endda noget af det skarpeste de har set),

Hvor god jeg end synes BenQ'en er til pengene, så undrer det mig at de fremhæver skarpheden, det er netop ét af de områder hvor jeg mener der er en forskel til de bedre projektorer. Sammenlignet med andre i samme prisklasse kan det da godt være den er i den gode ende, men ligefrem at kalde det en af de skarpeste projektorer overhovedet, det forstår jeg ikke helt... Men det vil så heller ikke være første gang jeg er uenig i Projectorcentral...

Jeg tager lige citater ud fra Projectorcentralens side:

Her først W20000'eren: 

Extremely sharp picture. The BenQ W20000 has the sort of razor-sharp clarity that can make other 1080p projectors look soft in comparison. Every single detail in every single frame jumps out at the viewer in full resolution. This is especially wonderful when watching nature programming such as Discovery HD Theater, where there is always an abundance of fine detail. This extreme sharpness can, however, make the W20000 seem a bit "artificial" when compared to some other projectors, mostly when viewing film content.

Og her W5000'eren:

Extremely sharp image. The W5000 is more razor sharp than any 1080p product we've seen yet. This is particularly apparent in close-up facial images, where every imperfection in the skin is resolved in extraordinary detail. The projector's sharpness may be attributed in part to exceptionally high optical precision in the lens.

Three-dimensional image. The high native contrast and exceptional sharpness combine to produce a visual depth, or apparent three-dimensionality, that is well above average as compared to other 1080p models on the market today.

Otto-> Synes også der var mange der skrev i en tråd, at billedet stod skarpt til din demo-aften i Esbjerg (tror nok det var Esbjerg eller Vejle??). Men jeg vil også helst selv overbevises om projektorens billede, så derfor skal jeg have set den inden jeg overhovedet køber én. For der er jo delte meninger om hvad vi skuer med vort øje .

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes