Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtalere til rock/heavy og surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 April 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:
sd2100 skrev:

Iøvrigt er det lidt dårlig stil, at kritisere folk, der bruger deres fritid, på bla. at hjælpe/rådgive andre. Det får man ikke mange good will point for! Vær glad for de svar du/I får.

PS.
Så mangler vi bare de sædvanlige råd om at købe gammelt ragelse (brugt), så folk, der har gjort fejlkøb, kan komme af med deres gamle l**t.

Siden hvornår er brugt blevet til gammel l**t? Folk der har mindre budgetter for meget mere for pengene ved at købe brugt. Hvis jeg havde 7000kr. til surround sound ville jeg helt klart købe brugt. Du får meget mere for pengene, og du kan sælge det vide uden stører tab.
Jeg syntes at det er en dårlig ide at komme med den slags indlæg, i en tråd til en nybegynder der ville få mere ud af at købe brugt.

Undskyld for OT men syntes bare det er en bedre ide at købe brugt.

Morten.

Brugt er IKKE altid et godt køb! Udviklingen går så hurtigt (kvalitet op - pris ned), at du måske kan få samme kvalitet i da for eks. 7tkr. som for et par år siden måske kostede 12tkr. Så derfor vær meget forsigtig med brugt - især elektronik - højttalere måske i mindre grad.

Derudover, er der hele aspektet omkring garanti - og især glæden ved at købe nyt.

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:

Prøv at kigge på lidt Klipsch. De er fabelagtigt gode til rockmusik og surround og så har de en rigtig høj følsomhed, hvilket betyder, at de kan spille ganske højt også med mindre forstærkere.

Ham her i Tyskland plejer at have ok priser: www.hifi-alt.de

Alternativt så tjek priser på www.preissuchmaschine.de

Kender dog ikke lige nogle forhandlere i Sønderjylland, men prøv evt. at søge på Klipsch forhandlere på google.dk, hvis du vil lytte til dem. Ellers kan du måske finde en tysk forhandler i nærheden af Flensburg, hvor du kan få en lytter.

Tjek evt. Klipsch F3 hvis det skal være gulvhøjttalere eller B3 hvis det skal være standerhøjttalere, de er til at betale. Med F3 kan du godt udsætte købet af en sub noget tid, da de er udstyret med 2 stk 8 tommers basenheder, så de leverer en ganske god dybde.

Det lyder også som et godt forslag. Prøv, hvis du har mulighed for det, at tage i Tapeconnection og lytte til Monitor Audio. Eksempelvis:

http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=28& amp;product_number=1028511

http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=28& amp;product_number=1028522

De ligger indenfor dit prisområde og kan nemt udbygges til ss. Der er vistnok en del herinde, der har gode erfaringer med Monitor Audio. Prøv at søge i forum.

Digi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

well nu slides højttalere jo ikke på samme måde som elektriske enheder, ej heller forældes, som du også selv er lidt inde på, jeg har eks netop solgt mit 5,1 system, max 2 år gammelt, nypris 14300, for under 10000, så der sparede køberen da en del, og det så ud som nyt, var bare spillet lidt til, men fair nok at man vil ha nyt, dog kan man jo med fuld garanti købe demo modeller med besparelse hos eks. HFK

rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 April 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Ifølge hifi-alt.de linket ser det ikke ud til at Klipsch højtalerne har fået de bedste anmeldelser (61 af 100 i en test) men prisen på F3 (600 euro for 2 stk, går jeg ud fra) ser ellers ok ud.
Til top Vis rane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rane

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 09 April 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

Brugt er IKKE altid et godt køb! Udviklingen går så hurtigt (kvalitet op - pris ned), at du måske kan få samme kvalitet i da for eks. 7tkr. som for et par år siden måske kostede 12tkr. Så derfor vær meget forsigtig med brugt - især elektronik - højttalere måske i mindre grad.

Derudover, er der hele aspektet omkring garanti - og især glæden ved at købe nyt.

Det er jo lidt noget vås. Udviklingen i forstærker/kilde kontekst er på ingen måde så hurtig som du beskriver. Selvfølgelig dukker der nye spændende produkter op nu og da, men den tendens du beskriver er helt hen i vejret.

Desuden spiller mange andre faktorer ind i valg af forstærkning, såsom personlig smag.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
sd2100 skrev:

Det er jo lidt noget vås. Udviklingen i forstærker/kilde kontekst er på ingen måde så hurtig som du beskriver. Selvfølgelig dukker der nye spændende produkter op nu og da, men den tendens du beskriver er helt hen i vejret.

Desuden spiller mange andre faktorer ind i valg af forstærkning, såsom personlig smag.

Det sidste er jeg enig i.

Det første du skriver er DIN opfattelse. Og da jeg er uenig med dig, vil jeg i kommentarens ånd, betegne din mening som værende noget vås.

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:
sd2100 skrev:

Iøvrigt er det lidt dårlig stil, at kritisere folk, der bruger deres fritid, på bla. at hjælpe/rådgive andre. Det får man ikke mange good will point for! Vær glad for de svar du/I får.

PS.
Så mangler vi bare de sædvanlige råd om at købe gammelt ragelse (brugt), så folk, der har gjort fejlkøb, kan komme af med deres gamle l**t.

Siden hvornår er brugt blevet til gammel l**t? Folk der har mindre budgetter for meget mere for pengene ved at købe brugt. Hvis jeg havde 7000kr. til surround sound ville jeg helt klart købe brugt. Du får meget mere for pengene, og du kan sælge det vide uden stører tab.
Jeg syntes at det er en dårlig ide at komme med den slags indlæg, i en tråd til en nybegynder der ville få mere ud af at købe brugt.

Morten.

Undskyld.
Beklager brugen af udtrykket l**t. Jeg er uenig med dig, men jeg bør selvfølgelig ikke bruge sådanne udtryk.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:
Morten014 skrev:
sd2100 skrev:

PS.

Morten.

Undskyld.
Beklager brugen af udtrykket l**t. Jeg er uenig med dig, men jeg bør selvfølgelig ikke bruge sådanne udtryk.

Det er altid godt at feje for egen dør inden man stikker til andre ja.

Den teknologiske udvikling er ikke en subjektiv betragtning. Det er et faktum at den ikke går så stærkt som du beskriver. Var det tilfældet, ville mange af os side med komplet outdatede stumper derhjemme.

Selvfølgelig skal man opveje andre ting som køberglæden ved at få nyt, manglende garanti, varens stand mv. såfremt man overvejer at købe brugt, men rent teknologisk ville jeg absolut ikke have nogen skrupler ved at investere i fx 5 år gammel forstærker - afhængigt af model selvfølgelig.

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

Ja, det er desværre nemmere at se splinten i andres øjne..... Og den faldt jeg selv i. Håber at have rettet op på det og vil forsøge at blive på et anstændigt niveau.

floe skrev:

Den teknologiske udvikling er ikke en subjektiv betragtning. Det er et faktum at den ikke går så stærkt som du beskriver. Var det tilfældet, ville mange af os side med komplet outdatede stumper derhjemme.

Selvfølgelig skal man opveje andre ting som køberglæden ved at få nyt, manglende garanti, varens stand mv. såfremt man overvejer at købe brugt, men rent teknologisk ville jeg absolut ikke have nogen skrupler ved at investere i fx 5 år gammel forstærker - afhængigt af model selvfølgelig.

Jeg vil nok mene, at udviklingen går temmelig stærkt på visse områder. Her tænker jeg på ss.-receivere og dvd/bd-afspillere. Disse ting ville jeg i alt fald holde mig fra, at købe brugt. Jeg kan godt se, at udviklingen ikke er så voldsom, når det drejer sig om pladespillere og forstærkere. Der sker ellers en hel del mht. digitale forstærkere. Og i disse tider med mere og mere fokus på co2 og strømforbrug, kan forbruge måske også være en parameter, man skal tage med i betragtning.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

sd2100 skrev:

floe skrev:

Ja, det er desværre nemmere at se splinten i andres øjne..... Og den faldt jeg selv i. Håber at have rettet op på det og vil forsøge at blive på et anstændigt niveau.

floe skrev:

Jeg vil nok mene, at udviklingen går temmelig stærkt på visse områder. Her tænker jeg på ss.-receivere og dvd/bd-afspillere. Disse ting ville jeg i alt fald holde mig fra, at købe brugt. Jeg kan godt se, at udviklingen ikke er så voldsom, når det drejer sig om pladespillere og forstærkere. Der sker ellers en hel del mht. digitale forstærkere. Og i disse tider med mere og mere fokus på co2 og strømforbrug, kan forbruge måske også være en parameter, man skal tage med i betragtning.

Jeg vil tildels give dig ret. Jeg ville heller aldrig drømme om at købe en BD-afspiller eller anden cutting edge teknologi brugt, af den årsag du selv beskriver. Såfremt jeg skulle ud og ofre +20k på en surround reciever ville jeg også være betænkelig ved at købe en reciever af ældre dato, men når nu budgettet hedder 7k, så vil jeg nu engang mene at et brugtkøb sagtens kunne være et favorabelt valg. Specielt når man tager i betragtning hvor meget brugt hifi falder i pris, alene indenfor det første år.

Når alt kommer til alt er vi nok relativt enige

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 April 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

rane skrev:
Ifølge hifi-alt.de linket ser det ikke ud til at Klipsch højtalerne har fået de bedste anmeldelser (61 af 100 i en test) men prisen på F3 (600 euro for 2 stk, går jeg ud fra) ser ellers ok ud.

Klipsch laver efter min mening nogle meget spændende højttalere. Klipsch har været den største positive lytteoplevelse for mig indenfor de sidste mange år. Hvis du ser på testresultater er der her et par eksempler:

Stereoplay (tysk magasin): Dali Concept 8 - lydkarakter: 41 - totalkarakter: 55

Klipsch Synergie F2 - lydkarakter: 42 - totalkarakter:56

Dali Ikon 7 - lydkarakter: 50 - totalkarakter: 67

Klipsch RF5 - lydkarakter: 51 - totalkarakter: 66

Audio (tysk magasin): Klipsch RF7 - karakter 90 (ligger nr. 1 i kategorien Spitzenklasse over bl.a. Audio Physic Tempo, Canton Karat 790DC, Focal Chorus 836V og B&W 703!)

Klipsch RB81 (koster ca. 4.000,- i tyskland) - karakter 76 = Spitzenklasse i bladet!

B&W 705 (koster ca. 10.000,- i hifiklubben) - karakter 75 = Oberklasse i bladet!

Dali Helicon 300 (koster ca. 20.000,- i hifiklubben!!) fik karakteren 79 og ligger derfor kun lidt over Klipsch RB81 til ca. 4.000,-!!

Blot for at give et par testeksempler. Men du skal lytte til dem og afgøre med dig selv om deres lyd passer dig. Jeg er ihvertfald blevet afhængig af Klipsch-lyden!

Du kan få F3 til 500 euro, se her:

http://www.discount24.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/disco unt24/de/-/EUR/D24_DisplayProductInformation-Start;sid=BwhiE HL4JAxiEDUEi8VoIqV07OdAy0nBYpI=?ProductSKU=949900-0&nopo p=&cm_mmc=ShopBots-_-Preissuchmaschine-_-Multimedia%20%2 f%20Hifi_Sound-_-Lautsprecher_Boxen

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Sendt: 09 April 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

jeg vil lige sige at Denon'en kun kan trækkke højttalere med en impedance fra 6ohm og opefter og desværre ligger de fleste Argon på 4ohm.

PS: Har selv Denon AVR-1908 og Argon's 5.1 sæt.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Digi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Sendt: 09 April 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

ser fede ud de Klipsch

rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Så med 2 stk Klipsch F3 frontspeakere og en Onkyo 606 eller Denon 1908 er man rigtig godt kørende til alm. musik?

Er det bedst at udvide med Klipsch center- og baghøjtalere senerehen eller kan man bruge andre mærker uden der er den store forskel?

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

rane skrev:
Så med 2 stk Klipsch F3 frontspeakere og en Onkyo 606 eller Denon 1908 er man rigtig godt kørende til alm. musik?

Er det bedst at udvide med Klipsch center- og baghøjtalere senerehen eller kan man bruge andre mærker uden der er den store forskel?

Efter min mening lyder Klipsch godt til stort set alt musik (jeg har ikke hørt noget der ikke faldt i min smag på Klipsch), og lyder især godt til rock/heavy med tunge rytmer og meget elguitar. Men det vil jo altid være en smagssag, hvad man synes lyder godt. Den høje følsomhed på Klipsch's højttalere gør, at de fleste forstærkere kan få høje lydtryk ud af dem. Og det mener jeg også at en Onkyo 605/606 og Denon 1908 kan. Jeg har hørt et Klipsch 7.3 surround setup (RF83, RC63, RS62, RS52 og RW12D) koblet til en Marantz SR 7002 receiver og det spillede højere og mere rent end jeg nogensinde har oplevet lyden i en biograf!

Det der for mig er mest imponerede ved Klipsch er deres evne til at give alt musik en "live-stemning". De spiller så "levende" at det lyder som om man står til en koncert.

Jeg mener, at det vil være bedst at holde sig til Klipsch front og center som minimum. Baghøjttalere "lytter" man ikke lige så intenst til som man gør til front og center i et surround setup, så man kan sikkert godt opnå et godt resultat med baghøjttalere af et andet mærke.

En ting skal man være opmærksom på med Klipsch. De har en meget lang "indspilningstid", dvs. de skal spille i rigtig mange timer, før de "åbner op" og begynder at lyde som de skal. Så husk at spørge, hvis du skal lytte til Klipsch i en butik, hvor lang tid demo-højttalerne har spillet.

Lige et par fotos af F3 Synergy:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=76881

Se evt. www.klipsch.com

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Kan Klipsch købes et sted i DK, eller skal man ty til de tyske netshops med dertilhørende risici?

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

rane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Takker. Ser umiddelbart dyrt ud ift. Tyskland.

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

rane skrev:
Takker. Ser umiddelbart dyrt ud ift. Tyskland.

Og derfor kan det sikkert godt svare sig at løbe "risikoen" ved at købe i Tyskland (bare find en dansk forhandler eller een lige på den anden side af grænsen nu du bor i sønderjylland, så du kan få en lytter først).

www.preissuchmaschine.de kan du jo få en ide om prisniveauet, så har du noget at sammenligne med hvis du kigger på dem i butik i DK eller Tyskland (bare husk at ligge lidt til i fragt, hvis du sammenligner priser fra ovenstående hjemmeside).

Det er efter min mening uhyre sjældent at der er fejl på nye højttalere, så der tror jeg ikke der er det store problem ved at få dem sendt fra udlandet (det er værre med AV-receivere etc. som ofte kræver firmware-opdateringer osv.).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes