Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 01:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste Kompakte Højtæler Til Pris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Overordnede konstruktion? Det må da nærmere være den overordnede STØRRELSE på højttaleren der er "problemet" og ikke konstruktionen som sådan

Efter min mening sælger/konstruerer SA deres højttalere lidt ud fra samme koncept som Bose. Deres højttalere er konstrueret, så de spiller med et let fremhævet mellemtone område, hvorfor de for en "nybegynder/hifi-uvidende" lyder som værende meget "rent spillende" højttalere. Lyder en højttaler meget klar i mellemtone-området, så vil de fleste "hifi-nybegyndere" mene, at de spiller utroligt klart og flot. Det er et ganske almindeligt salgstrick. Når man så kan kombinere denne spillestil med et flot design, ja så har man en vinder på salgsstatistikkerne. Læser man diverse tests af SA i hifimagasinerne, så vil man også kunne læse, at de er meget "bas-fattige" (også de større gulvmodeller!) og det er helt klart et resultat af, at de er konstrueret med designet højere prioriteret end lyden. Jeg har selv hørt diverse gulv- og standermodeller og jeg er enig i hifimagasinernes opfattelse af SA-lyden.

Kvaliteten kan man dog ikke sætte noget på, det er godt konstruerede kabinetter og enhederne er også af høj kvalitet. De er bare konstrueret efter en lydfilosofi (...eller skal man kalde det marketing-filosofi...??) som ligner den Bose anvender. Og den slags sælger.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 April 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

"Og det gælder jo for alle små højtalerer, og ikke bare SA".

Hvorfor skal SA så nedgøres i denne tråd, da det et et 'fælles' "problem/skavanke" ved alle små højttalere?

Det var ikke mit mål at nedgøre SA specielt, selvom jeg ikke vil afvise at de måske er ekstra slemme med deres såkaldte "hurtige bas".

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 April 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Alle højttalere/produkter er selvfølgelig henvendt til en bestemt målgruppe. Producenterne producerer jo ikke bare produkter - bare for at gøre det. Folk der køber små højttalere gør det oftest fordi at pladsen er lille, og de leder efter en lille højttaler med en stor lyd. Det er netop dette "hul" SA forsøger at udfylde i form af deres markedsføring af kompakthøjttalere

Det er klart at man efterfølgende kan pege fingre af de manglende egenskaber der kan forekomme ved små højttalere. Men man får hvad man betaler for, og kan ikke forvente meget mere, pris og STØRRELSEN taget i betragtning. Det vil jo stadig på sin vis være et kompromis.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 April 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Lad nu bare være med at skrive hvis du ikke har læst hvad jeg skriver først.  Han siger at SA spiller ægte bas og jeg forklarer at det slet ikke lader sig gøre til den pris og størrelse. Læs mit ovenstående svar.

Okay, det var nu bare et forsøg på at få dig til at give et eksempel. Der findes mig bekendt ikke nogen nedskreven definition på begrebet "ægte bas".  Derfor kunne det være interressant at høre hvilken højttaler der efter din mening spiller ægte bas. Det må du da stadig gerne skrive, også selvom det både hvad størrelse og pris angår, langt overstiger noget der er relevant for Mathias og ZoTrex.  

Uanset hvad man mener om forskellige højttalere, er det efter min mening ikke særligt brugbart med indlæg der handler om at man synes at andres grej spiller dårligt. En stor del af dem bygger alligevel kun på fordomme. Jeg kan da nævne et par stykker som ofte går igen :

"Cervin Wega er ikke Hifi"
"System Audio kan ikke spille bas"
"Dynaudio spiller uden dynamik"

Tilsvarende skrives der også negativt om de fleste andre kendte mærker. De har dog alle solgt rigtig mange højttalere, så der må jo være nogen der foretrækker lige netop den lyd de står for. Alle de kendte producenter laver gode højttalere, de har bare meget forskellig lyd. Hvilken lyd man så foretrækker, er udelukkende et spørgsmål om smag og behag. Derfor deltager jeg normalt heller aldrig i debatter af typen " hvad skal jeg købe?". Der findes kun et rigtigt svar : Gå selv ud og lyt. Hvis man alligevel deltager, synes jeg at man skal nøjes med at komme med positive forslag og droppe de negative meldinger.

At det lige blev dit indlæg jeg reagerede på er tilfældigt, det er ment som en generel betragtning. Du må altså endelig ikke opfatte det som en personlig kritik. Så lover jeg at jeg ikke bliver fornærmet over at du har skrevet dårligt om mine højttalere ( har du forøvrigt hørt dem? ). Jeg kan forsikre dig om at jeg hørte mange andre højttalere inden jeg valgte dem, og jeg har aldrig fortrudt mit valg. Jeg savner nu heller ikke bas selvom du mener at den er "uægte".

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 22 April 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Mastervol skrev:

Lad nu bare være med at skrive hvis du ikke har læst hvad jeg skriver først.  Han siger at SA spiller ægte bas og jeg forklarer at det slet ikke lader sig gøre til den pris og størrelse. Læs mit ovenstående svar.

Okay, det var nu bare et forsøg på at få dig til at give et eksempel. Der findes mig bekendt ikke nogen nedskreven definition på begrebet "ægte bas".  Derfor kunne det være interressant at høre hvilken højttaler der efter din mening spiller ægte bas. Det må du da stadig gerne skrive, også selvom det både hvad størrelse og pris angår, langt overstiger noget der er relevant for Mathias og ZoTrex.  

Uanset hvad man mener om forskellige højttalere, er det efter min mening ikke særligt brugbart med indlæg der handler om at man synes at andres grej spiller dårligt. En stor del af dem bygger alligevel kun på fordomme. Jeg kan da nævne et par stykker som ofte går igen :

Tilsvarende skrives der også negativt om de fleste andre kendte mærker. De har dog alle solgt rigtig mange højttalere, så der må jo være nogen der foretrækker lige netop den lyd de står for. Alle de kendte producenter laver gode højttalere, de har bare meget forskellig lyd. Hvilken lyd man så foretrækker, er udelukkende et spørgsmål om smag og behag. Derfor deltager jeg normalt heller aldrig i debatter af typen " hvad skal jeg købe?". Der findes kun et rigtigt svar : Gå selv ud og lyt. Hvis man alligevel deltager, synes jeg at man skal nøjes med at komme med positive forslag og droppe de negative meldinger.

At det lige blev dit indlæg jeg reagerede på er tilfældigt, det er ment som en generel betragtning. Du må altså endelig ikke opfatte det som en personlig kritik. Så lover jeg at jeg ikke bliver fornærmet over at du har skrevet dårligt om mine højttalere ( har du forøvrigt hørt dem? ). Jeg kan forsikre dig om at jeg hørte mange andre højttalere inden jeg valgte dem, og jeg har aldrig fortrudt mit valg. Jeg savner nu heller ikke bas selvom du mener at den er "uægte".

Det synes jeg, var en fin besvarelse

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

"Og det gælder jo for alle små højtalerer, og ikke bare SA".

Hvorfor skal SA så nedgøres i denne tråd, da det et et 'fælles' "problem/skavanke" ved alle små højttalere?

Måske fordi System Audio kom frem med de smalle kabinetter/små enheder på et tidspunkt hvor den almindelige holdning var at basenheder skulle være så store som muligt. Derfor var folk naturligt nok skeptiske og mange behøvede ikke engang at høre dem for at konstatere at "de kan da ikke spille bas med de små enheder". Det ry har så hængt ved, selvom mange andre producenter er gået væk fra de store enheder.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 22 April 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også, at der er tale om et forfærdeligt ry, som små enheder bringer med sig

Har selv hørt dine Explorer, og de mangler bestemt ikke bas!

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Mastervol skrev:

Først vil jeg lige sige at jeg ikke kommenterede for at nedgøre nogens grej, men mere fordi jeg anser det som urealistisk at en højttaler til den pris og størrelse kan spille noget der minder om naturtro bas.

Jeg har hørt det i et par gode DIY konstruktioner, i et par gamle Tannoy og i Zingali Client Name. Fælles er at de alle sammen har mindst 12 tommers enheder og store kabinetter.

Men du har da ret, der findes mange forskellige højttaler og vi hører heller ikke ens. Som sagt var det ikke min mening at blive konkret omkring hvilke mærker der duer eller ikke duer. Man skal naturligvis være nuanceret omkring hvad højttalerne er i stand til og det var derfor jeg reagerede. Jeg skal ikke spille hellig med mine små DLS R55, de har naturligvis deres klare begrænsninger.

Okay, jeg tager det ikke personligt så.  Jeg gætter på du har System Audio? Og ja, jeg har lyttet til dem, men ved naturligvis ikke hvilke du har. Kan du lide dem er der jo intet galt i det, men man må være nuanceret og indrømme at de bare ikke kan flytte den mængde luft der skal til for at kunne gengive en stortromme, eller orgel for den sags skyld, ordentligt.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:

Læser man diverse tests af SA i hifimagasinerne, så vil man også kunne læse, at de er meget "bas-fattige" (også de større gulvmodeller!) og det er helt klart et resultat af, at de er konstrueret med designet højere prioriteret end lyden. Jeg har selv hørt diverse gulv- og standermodeller og jeg er enig i hifimagasinernes opfattelse af SA-lyden.

Så er der vist noget du mangler at læse.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1031&zoneid=3

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=174&zoneid=3

Desigmæssigt mener jeg nu ikke at de adskiller sig væsentligt fra mange andre højttalere idag. De er dog lidt større end de Audiovector jeg havde før.

De tekniske specifikationer indikerer vel heller ikke ligefrem manglende bas.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Okay, jeg tager det ikke personligt så.  Jeg gætter på du har System Audio? Og ja, jeg har lyttet til dem, men ved naturligvis ikke hvilke du har. Kan du lide dem er der jo intet galt i det, men man må være nuanceret og indrømme at de bare ikke kan flytte den mængde luft der skal til for at kunne gengive en stortromme, eller orgel for den sags skyld, ordentligt.

l
                                                                                                             l
                                                                                                             l
                                                                                                             v

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Jeg synes også, at der er tale om et forfærdeligt ry, som små enheder bringer med sig

Har selv hørt dine Explorer, og de mangler bestemt ikke bas!

Mine DLS mangler heller ikke bas, men det gør den ikke mere naturtro på grund af det.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Mastervol skrev:

l
                                                                                                              l
                                                                                                              l
                                                                                                             v

Hehe ja... Jeg er blevet immun overfor det der står i folks signaturer, med alle de farverige variationer der findes.

Ærligt talt kan jeg ikke huske om Explorer er blandt dem jeg har hørt, de ligner jo lidt hinanden...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Jeg har hørt det i et par gode DIY konstruktioner, i et par gamle Tannoy og i Zingali Client Name. Fælles er at de alle sammen har mindst 12 tommers enheder og store kabinetter.

Men du har da ret, der findes mange forskellige højttaler og vi hører heller ikke ens. Som sagt var det ikke min mening at blive konkret omkring hvilke mærker der duer eller ikke duer. Man skal naturligvis være nuanceret omkring hvad højttalerne er i stand til og det var derfor jeg reagerede. Jeg skal ikke spille hellig med mine små DLS R55, de har naturligvis deres klare begrænsninger.

En væsentlig begrænsning vil jo så også ligge i det rum højttalerne skal spille i. Man bygger jo ( desværre ) sjældent huse udfra akustiske principper. De højttalere du nævner kræver sikkert god plads, ikke bare fysisk men også akustisk. Store enheder kan også blive generende at høre på hvis rummet ikke giver dem plads nok. Jeg var på Hifi messe forrige år og hørte en del forskellige højttalere. I mange af demorummene var bassen meget dårlig og hvis der var nogen der kommenterede det var svaret altid at det skyldes lokalerne, hvilket sikkert var rigtigt. Det problem var der dog ikke hos System Audio der spillede på SA Ranger. Dit ønske om perfektionisme/ægte bas kan nok være meget svært at opnå i mange stuer.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Mastervol skrev:

En væsentlig begrænsning vil jo så også ligge i det rum højttalerne skal spille i. Man bygger jo ( desværre ) sjældent huse udfra akustiske principper. De højttalere du nævner kræver sikkert god plads, ikke bare fysisk men også akustisk. Store enheder kan også blive generende at høre på hvis rummet ikke giver dem plads nok. Jeg var på Hifi messe forrige år og hørte en del forskellige højttalere. I mange af demorummene var bassen meget dårlig og hvis der var nogen der kommenterede det var svaret altid at det skyldes lokalerne, hvilket sikkert var rigtigt. Det problem var der dog ikke hos System Audio der spillede på SA Ranger. Dit ønske om perfektionisme/ægte bas kan nok være meget svært at opnå i mange stuer.

Naturligvis, naturtro bas kræver sit rum og dårlige akustiske omgivelser straffer ofte i højere grad de kompromisløse konstruktioner. Pas på med at fortolke for meget, for jeg stræber ikke efter perfektion, jeg mener bare at man ikke opnår det med et lille kabinet og små enheder lige meget hvor godt rummet er. Det vil altid være et kompromis når man taler bas.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Er der overhovde en Kompakte Højtaler der kan bruge.

Se havd i mener om disse Kompakte Højtaler

"Vienna Acoustics Haydn Grand splller farvet"

Kan slet ikke set at der finde en "Bedste Kompakte Højtæler Til Pris".
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Sendt: 22 April 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Hvad med Snell KII eller Audio note AN-K (begge brugt)? De kan placeres tæt på bagvæggen hvis ens placering kræver det!
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:
MathiasFB skrev:

Overordnede konstruktion? Det må da nærmere være den overordnede STØRRELSE på højttaleren der er "problemet" og ikke konstruktionen
som sådan

Efter min mening sælger/konstruerer SA deres højttalere lidt ud fra samme koncept som Bose. Deres højttalere er konstrueret, så de spiller
med et let fremhævet mellemtone område, hvorfor de for en "nybegynder/hifi-uvidende" lyder som værende meget "rent spillende" højttalere.
Lyder en højttaler meget klar i mellemtone-området, så vil de fleste "hifi-nybegyndere" mene, at de spiller utroligt klart og flot. Det er et ganske
almindeligt salgstrick. Når man så kan kombinere denne spillestil med et flot design, ja så har man en vinder på salgsstatistikkerne. Læser man
diverse tests af SA i hifimagasinerne, så vil man også kunne læse, at de er meget "bas-fattige" (også de større gulvmodeller!) og det er helt klart
et resultat af, at de er konstrueret med designet højere prioriteret end lyden. Jeg har selv hørt diverse gulv- og standermodeller og jeg er enig i
hifimagasinernes opfattelse af SA-lyden.

Kvaliteten kan man dog ikke sætte noget på, det er godt konstruerede kabinetter og enhederne er også af høj kvalitet. De er bare konstrueret
efter en lydfilosofi (...eller skal man kalde det marketing-filosofi...??) som ligner den Bose anvender. Og den slags sælger.

Jeg tror mange seriøse højttalerfabrikanter bliver kede af, at du fremhæver, at det specielt skulle være Bose (adr!) og SA der kan
li´/konstruerer ud fra en lydfilosof der baserer sig på en fremhævet mellemtone. I mange år (postulat - men mon ikke vi kan være enige om
det!) har det været populært, ihvertfald i billigere højttalerer, at fremhæve top og bund - så lyder højttaleren af mere! Den populære betegnelse
er en "hængekøje-højttaler"! At det skulle være specielt populært/salgsbart at fremhæve mellemtonen i budget højttalere, har jeg nu aldrig hørt
om....
I stedet mener jeg, at mange seriøse fabrikanter netop fremhæver mellemtonen fordi det er her mange instrumenters/stemmers naturlige
klangkarakter befinder sig. Iøvrigt vil jeg nævne, at meget rør-grej - noget som en hel del entusiaster netop elsker for dets "musikalitet" - også
fremhæver mellemtonen. At dette skulle være mindre "HI-FI" eller "rigtigt" forstår jeg ikke..........

Tilbage til sagen.....
Prøv at lytte til et par REGA R1 - en efter min mening fremragende højttaler til prisen (tjek rega.dk for info + test)

mvh
Shotty
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Er der overhovde en Kompakte Højtaler der kan bruge.

Se havd i mener om disse Kompakte Højtaler

"Vienna Acoustics Haydn Grand splller farvet"

Kan slet ikke set at der finde en "Bedste Kompakte Højtæler Til Pris".

Det var da vist noget vrøvl du fik skrevet der. Du har fejlciteret en del af mit indlæg og føjet lidt ekstra til. De udsagn du gengiver er absolut ikke min mening, men eksempler på nogle af de fordomme der eksisterer om højttalermærker. Laver Cervin Wega forøvrigt kompakte højttalere?

Din sidste linie er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår, men du har muligvis fanget min pointe. Der findes ikke en bestemt højttaler der er bedst for alle. Der findes dog en der er bedst for ZoTrex, det er den han synes lyder bedst uanset alle fordommene.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Når man læser div. debater om Kompakte højtaler (om det så er fordomme eller ej), kan man let få den opfattelsen at højtaler især højtaler fra
Cervin Wega, System Audio, Dynaudio og Vienna Acoustics alle er fejl konstrueret (bla. for at spare pengen), med det formål at lyde af mere end
de faktis er

Og så er vi ude i falsk reklame, at udgive sig for noget som disse højtaler slet ikke er

Måske ville det nok værre rigtig at skrive at "Bedste Kompakte Højtæler Til Pris", ikke er muligt at konstruere, ikke uden at snyde.

Det må værre mulig at konstruere en Kompakte højtaler, med god enheder og et simple delfilter (i en god kvalitet), en sådan højtale må kunne
spille røve ud af alle andre kompakt højtaler, men hvor finder man en sådan (de må værre på market, men hvor).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

"Bedste kompakte højttaler til prisen" er vel så subjektivt som noget..men herfra er B&W 685 ihvertfald en model af de bedre.

Ellers så kan 805S bestemt også anbefales....meeeen det er så også et helt andet prisleje

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes