Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bedste Kompakte Højtæler Til Pris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
CosworthDriver skrev:

Læser man diverse tests af SA i hifimagasinerne, så vil man også kunne læse, at de er meget "bas-fattige" (også de større gulvmodeller!) og det er helt klart et resultat af, at de er konstrueret med designet højere prioriteret end lyden. Jeg har selv hørt diverse gulv- og standermodeller og jeg er enig i hifimagasinernes opfattelse af SA-lyden.

Så er der vist noget du mangler at læse.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1031&zoneid=3

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=174&zoneid=3

Desigmæssigt mener jeg nu ikke at de adskiller sig væsentligt fra mange andre højttalere idag. De er dog lidt større end de Audiovector jeg havde før.

De tekniske specifikationer indikerer vel heller ikke ligefrem manglende bas.

Læs f.eks. den her test, specielt der hvor de tester den uden sub:

http://www.audio.de/Testbericht/System-Audio-SA-1750-Set_570 434.html

Så måske der er noget her DU mangler at læse.....

Men nu er det heller ikke for specifikt at hænge SA ud at jeg skriver det tidligere indlæg ovenfor. Det er mere bare for at pointere, at deres stærke side bestemt ikke er dybbas.

For mig skal musik høres og FØLES. Så jeg sætter pris på en højttaler, som udover at spille meget detaljeret også skal kunne spille dynamisk. Og her er SA kommet til kort overfor mine præferencer, de leverer ganske enkelt ikke den dynamik, som jeg sætter pris på ved højttalere.

Iøvrigt mht. de specifikationer du nævner, så skulle den SA Explorer gå ned til 30hz +/- 1,5 db. Ja, det er meget dybt. Til sammenligning så går en Cerwin Vega 1215 kun ned til 30hz +/- 3 db så vidt jeg husker. Så på papiret, så spiller en SA Explorer med 4 stk. 5,5 tommer basenheder dybere end en 1215 med en 12 tommer og 15 tommer basenhed. Nu har jeg hørt 1215 spille med en Nakamichi PA7E spændt for og de kunne få 1 kg's tunge porcelænsfigurer til at falde ned fra reoler og hylder i mine forældres stue på ca. 55m3!! Og dette skete endda også i andre tilstødende rum op mod stuen, hvor 1215'erne stod (i en barstue i et rum ved siden af faldt glassene ud af baren!). Så dette bør en SA Explorer jo kunne gøre endnu dybere og imponerende så??

Men som nævnt 1000 gange tidligere. Det er smag og behag hvad man kan lide og ikke kan lide. Det handler jo bare i bund og grund om at være glad for det man han købt.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

"FØLES"

SA højttalerne spiller med et punch, som på trods af størrelsen af deres kompakt højttalere, sagtens kan "mærkes/føles".

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Skal men ikke ud i en ægte "studio monitor" for at finde en kompakt højtaler der spille korrekt og som kan "mærkes/føles" ?

Og man skal holde sig lange væk fra div. pop smarte kompakt Hifi højtaler, som ikke kan spille korrekt, men se smart ud ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

"FØLES"

SA højttalerne spiller med et punch, som på trods af størrelsen af deres kompakt højttalere, sagtens kan "mærkes/føles".

Tjaa....man kan måske godt sige at de har punch. Men det tror jeg mere er pga. at de små enheder er meget hurtige. Dybbas er jo mere end bare punch.

Til top Vis CosworthDriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CosworthDriver

CosworthDriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Skal men ikke ud i en ægte "studio monitor" for at finde en kompakt højtaler der spille korrekt og som kan "mærkes/føles" ?

Og man skal holde sig lange væk fra div. pop smarte kompakt Hifi højtaler, som ikke kan spille korrekt, men se smart ud ?

Det tror jeg på.

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Så min Anbefaling til Zotrex om at høre Rega R1 ikke skal drukne i bunden af min forgående indslag, kommer det her endnu engang
- kald det "public service"

Rega R1
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:
MathiasFB skrev:

"FØLES"

Tjaa....man kan måske godt sige at de har punch. Men det tror jeg mere er pga. at de små enheder er meget hurtige. Dybbas er jo mere end bare punch.

Ved afspilninger af THX indspillede "test-sange" RYSTER hele mit værelse!

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hej Shotty

R1 er for billige i det her selskab, så selvom de er temmeligt kompetente, så tror jeg, at du taler for døve øren.Smile

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Sendt: 22 April 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hmm...såvidt jeg husker fra starten af zotrex´s indlæg, så søger han et par højttalere der kan spille sammen med hans NAD 355 BEE - den er vel
mildest talt økonomisk mellemklasse, så jeg kan ikke se at en Rega R1 er for billig....
Tror bare tråden er blevet "forplumret" på vejen - lad os venligst forsøge at holde fokus folkens
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 April 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

CosworthDriver skrev:
Stanley skrev:
CosworthDriver skrev:

Læser man diverse tests af SA i hifimagasinerne, så vil man også kunne læse, at de er meget "bas-fattige" (også de større gulvmodeller!) og det er helt klart et resultat af, at de er konstrueret med designet højere prioriteret end lyden. Jeg har selv hørt diverse gulv- og standermodeller og jeg er enig i hifimagasinernes opfattelse af SA-lyden.

Så er der vist noget du mangler at læse.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1031&zoneid=3

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=174&zoneid=3

Desigmæssigt mener jeg nu ikke at de adskiller sig væsentligt fra mange andre højttalere idag. De er dog lidt større end de Audiovector jeg havde før.

De tekniske specifikationer indikerer vel heller ikke ligefrem manglende bas.

Læs f.eks. den her test, specielt der hvor de tester den uden sub:

http://www.audio.de/Testbericht/System-Audio-SA-1750-Set_570 434.html

Så måske der er noget her DU mangler at læse.....

Men nu er det heller ikke for specifikt at hænge SA ud at jeg skriver det tidligere indlæg ovenfor. Det er mere bare for at pointere, at deres stærke side bestemt ikke er dybbas.

For mig skal musik høres og FØLES. Så jeg sætter pris på en højttaler, som udover at spille meget detaljeret også skal kunne spille dynamisk. Og her er SA kommet til kort overfor mine præferencer, de leverer ganske enkelt ikke den dynamik, som jeg sætter pris på ved højttalere.

Iøvrigt mht. de specifikationer du nævner, så skulle den SA Explorer gå ned til 30hz +/- 1,5 db. Ja, det er meget dybt. Til sammenligning så går en Cerwin Vega 1215 kun ned til 30hz +/- 3 db så vidt jeg husker. Så på papiret, så spiller en SA Explorer med 4 stk. 5,5 tommer basenheder dybere end en 1215 med en 12 tommer og 15 tommer basenhed. Nu har jeg hørt 1215 spille med en Nakamichi PA7E spændt for og de kunne få 1 kg's tunge porcelænsfigurer til at falde ned fra reoler og hylder i mine forældres stue på ca. 55m3!! Og dette skete endda også i andre tilstødende rum op mod stuen, hvor 1215'erne stod (i en barstue i et rum ved siden af faldt glassene ud af baren!). Så dette bør en SA Explorer jo kunne gøre endnu dybere og imponerende så??

Men som nævnt 1000 gange tidligere. Det er smag og behag hvad man kan lide og ikke kan lide. Det handler jo bare i bund og grund om at være glad for det man han købt.

Nu er der forskel på hvordan bas er. Ja CV leverer mere bang og mere at man kan mærke bassen end SA, men nu er de også lavet til to helt forskellige kunder, så de kan ikke direkte sammenlignes. DU kan jo heller ikke sammenligne en sportsvogn og en Skoda, ja de kan begge køre 130 (burde de ihvertfald ) men der er forskel hvad de skal bruges til.

Så vidt jeg ved skriver SA heller ikke nogle steder at de spiller dybbas, de skriver at bassen er præcis og ikke buldrende.

nemligja
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005
Sendt: 22 April 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Vi er røget lidt off topic må man sige.. håber du finder nogle godt højttalere som passer til dig Og der er ikke andet for end at du må ud og lytte til en masse forskellige højttalere

PEN67
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2007
Sendt: 22 April 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Æh, igen, B&W 686 eller 685. Fede højtalere til en rimelig pris.

Til top Vis PEN67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PEN67

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 23 April 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

nu har jeg ikke læst alle indlæg i tråden, så jeg vil bare fortælle hvad jeg selv synes om.

jeg har selv lige været ude og høre en del kompakt højttalere og dem jeg synes bedst om er audiovector og audionote. det er meget præcise og dynamiske ht'ere, som er meget afbalancerede. jeg kan godt lide et detaljeret og opløst lydbillede og det giver disse ht'ere, dog er de samtidig meget musikalske. audiovector er måske lidt for lyse i det i toppen, og mit endelig valg falder nok også på et sæt audionote.

jeg har ikke prøvet dali ikon 2 og burde nok gøre det, men generelt synes jeg dali er for indelukkede i lyden. de få b&w ht'ere jeg har prøvet, har båret præg af at være baggrundsmusik-lytte-venlige.

hvis du vil spare nogle penge, så lyt til tannoy dc-1. det er en fantastisk højttaler, den er dynamisk hurtig og ret præcis, men koster kun 1300 kr/stk. det er ikke den hellige gral, men til prisen slår den stort set alt.

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes