| Forfatter |
|
CosworthDriver Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs f.eks. den her test, specielt der hvor de tester den uden sub:
http://www.audio.de/Testbericht/System-Audio-SA-1750-Set_570 434.html
Så måske der er noget her DU mangler at læse.....
Men nu er det heller ikke for specifikt at hænge SA ud at jeg skriver det tidligere indlæg ovenfor. Det er mere bare for at pointere, at deres stærke side bestemt ikke er dybbas.
For mig skal musik høres og FØLES. Så jeg sætter pris på en højttaler, som udover at spille meget detaljeret også skal kunne spille dynamisk. Og her er SA kommet til kort overfor mine præferencer, de leverer ganske enkelt ikke den dynamik, som jeg sætter pris på ved højttalere.
Iøvrigt mht. de specifikationer du nævner, så skulle den SA Explorer gå ned til 30hz +/- 1,5 db. Ja, det er meget dybt. Til sammenligning så går en Cerwin Vega 1215 kun ned til 30hz +/- 3 db så vidt jeg husker. Så på papiret, så spiller en SA Explorer med 4 stk. 5,5 tommer basenheder dybere end en 1215 med en 12 tommer og 15 tommer basenhed. Nu har jeg hørt 1215 spille med en Nakamichi PA7E spændt for og de kunne få 1 kg's tunge porcelænsfigurer til at falde ned fra reoler og hylder i mine forældres stue på ca. 55m3!! Og dette skete endda også i andre tilstødende rum op mod stuen, hvor 1215'erne stod (i en barstue i et rum ved siden af faldt glassene ud af baren!). Så dette bør en SA Explorer jo kunne gøre endnu dybere og imponerende så??
Men som nævnt 1000 gange tidligere. Det er smag og behag hvad man kan lide og ikke kan lide. Det handler jo bare i bund og grund om at være glad for det man han købt.
__________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
"FØLES"
SA højttalerne spiller med et punch, som på trods af størrelsen af deres kompakt højttalere, sagtens kan "mærkes/føles". __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal men ikke ud i en ægte "studio monitor" for at finde en kompakt højtaler der spille korrekt og som kan "mærkes/føles" ?
Og man skal holde sig lange væk fra div. pop smarte kompakt Hifi højtaler, som ikke kan spille korrekt, men se smart ud ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
|
"FØLES"
SA højttalerne spiller med et punch, som på trods af størrelsen af deres kompakt højttalere, sagtens kan "mærkes/føles".
|
|
|
Tjaa....man kan måske godt sige at de har punch. Men det tror jeg mere er pga. at de små enheder er meget hurtige. Dybbas er jo mere end bare punch. __________________ Mvh
CosworthDriver
- "If everything seems under control, you're just not going fast enough" - Mario Andretti
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Skal men ikke ud i en ægte "studio monitor" for at finde en kompakt højtaler der spille korrekt og som kan "mærkes/føles" ?
Og man skal holde sig lange væk fra div. pop smarte kompakt Hifi højtaler, som ikke kan spille korrekt, men se smart ud ? |
|
|
Det tror jeg på. __________________ Mvh
CosworthDriver
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så min Anbefaling til Zotrex om at høre Rega R1 ikke skal drukne i bunden af min forgående indslag, kommer det her endnu engang
- kald det "public service"
Rega R1
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
CosworthDriver skrev:
MathiasFB skrev:
|
"FØLES"
SA højttalerne spiller med et punch, som på trods af størrelsen af deres kompakt højttalere, sagtens kan "mærkes/føles".
|
|
|
Tjaa....man kan måske godt sige at de har punch. Men det tror jeg mere er pga. at de små enheder er meget hurtige. Dybbas er jo mere end bare punch.
|
|
|
Ved afspilninger af THX indspillede "test-sange" RYSTER hele mit værelse!  __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Shotty
R1 er for billige i det her selskab, så selvom de er temmeligt kompetente, så tror jeg, at du taler for døve øren.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
shotty Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...såvidt jeg husker fra starten af zotrex´s indlæg, så søger han et par højttalere der kan spille sammen med hans NAD 355 BEE - den er vel
mildest talt økonomisk mellemklasse, så jeg kan ikke se at en Rega R1 er for billig....
Tror bare tråden er blevet "forplumret" på vejen - lad os venligst forsøge at holde fokus folkens
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
CosworthDriver skrev:
|
Læs f.eks. den her test, specielt der hvor de tester den uden sub:
http://www.audio.de/Testbericht/System-Audio-SA-1750-Set_570 434.html
Så måske der er noget her DU mangler at læse.....
Men nu er det heller ikke for specifikt at hænge SA ud at jeg skriver det tidligere indlæg ovenfor. Det er mere bare for at pointere, at deres stærke side bestemt ikke er dybbas.
For mig skal musik høres og FØLES. Så jeg sætter pris på en højttaler, som udover at spille meget detaljeret også skal kunne spille dynamisk. Og her er SA kommet til kort overfor mine præferencer, de leverer ganske enkelt ikke den dynamik, som jeg sætter pris på ved højttalere.
Iøvrigt mht. de specifikationer du nævner, så skulle den SA Explorer gå ned til 30hz +/- 1,5 db. Ja, det er meget dybt. Til sammenligning så går en Cerwin Vega 1215 kun ned til 30hz +/- 3 db så vidt jeg husker. Så på papiret, så spiller en SA Explorer med 4 stk. 5,5 tommer basenheder dybere end en 1215 med en 12 tommer og 15 tommer basenhed. Nu har jeg hørt 1215 spille med en Nakamichi PA7E spændt for og de kunne få 1 kg's tunge porcelænsfigurer til at falde ned fra reoler og hylder i mine forældres stue på ca. 55m3!! Og dette skete endda også i andre tilstødende rum op mod stuen, hvor 1215'erne stod (i en barstue i et rum ved siden af faldt glassene ud af baren!). Så dette bør en SA Explorer jo kunne gøre endnu dybere og imponerende så??
Men som nævnt 1000 gange tidligere. Det er smag og behag hvad man kan lide og ikke kan lide. Det handler jo bare i bund og grund om at være glad for det man han købt.
|
|
|
Nu er der forskel på hvordan bas er. Ja CV leverer mere bang og mere at man kan mærke bassen end SA, men nu er de også lavet til to helt forskellige kunder, så de kan ikke direkte sammenlignes. DU kan jo heller ikke sammenligne en sportsvogn og en Skoda, ja de kan begge køre 130 (burde de ihvertfald ) men der er forskel hvad de skal bruges til.
Så vidt jeg ved skriver SA heller ikke nogle steder at de spiller dybbas, de skriver at bassen er præcis og ikke buldrende. __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
nemligja Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 893
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er røget lidt off topic må man sige.. håber du finder nogle godt højttalere som passer til dig  Og der er ikke andet for end at du må ud og lytte til en masse forskellige højttalere __________________ Panasonic 42 PX74, H/K 635 reciever, Pioneer dvd 600, Pioneer 433 dvd optager, SA 1550, SA 520 og SA talent, SA 200 SUB
|
| Til top |
|
| |
PEN67 Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 22 April 2008 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Æh, igen, B&W 686 eller 685. Fede højtalere til en rimelig pris.
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 23 April 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg ikke læst alle indlæg i tråden, så jeg vil bare fortælle hvad jeg selv synes om.
jeg har selv lige været ude og høre en del kompakt højttalere og dem jeg synes bedst om er audiovector og audionote. det er meget præcise og dynamiske ht'ere, som er meget afbalancerede. jeg kan godt lide et detaljeret og opløst lydbillede og det giver disse ht'ere, dog er de samtidig meget musikalske. audiovector er måske lidt for lyse i det i toppen, og mit endelig valg falder nok også på et sæt audionote.
jeg har ikke prøvet dali ikon 2 og burde nok gøre det, men generelt synes jeg dali er for indelukkede i lyden. de få b&w ht'ere jeg har prøvet, har båret præg af at være baggrundsmusik-lytte-venlige.
hvis du vil spare nogle penge, så lyt til tannoy dc-1. det er en fantastisk højttaler, den er dynamisk hurtig og ret præcis, men koster kun 1300 kr/stk. det er ikke den hellige gral, men til prisen slår den stort set alt. __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |