Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
HT der spiller tilgivende musik? Eller ht der spiller musik tilgivende?. Eller menes der blot: HT spiller så godt at man glemmer teknik og hører musik?
Den første findes ikke det må være skivens indhold der kan være tilgivende, er ikke sikker på genrer Kild og Helda?
Den næste er sikkert mange af -
Den sidste: så kender jeg Shahinian og æh??? (tror gerne på Snell-Vandersteen-Quad men mangler erfaring) måske også Proac?
Hvad er det vigtigste parameter for en ht. for at der kommer musik istedet for lyd? Er der et P. der afgør sagen?
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
Jeg tilutter mig Proac - har selv 3.8 og de skal ikke skiftes ud de næste mange år. De har alt det jeg søger - og så er de ikke så store - (fruen mener de er kæmpe store).
Response 4 er selvfølgelig fede ... men er jo gigantiske. D100 er så vidt jeg kan se efterfølgeren til response 4 - med noget der ligner ATC proff. enheder.
Priserne er vel 45.000 for D38 og jeg tror desværre ikke man kan få D100 for 100.000 ... men jeg er ikke sikker!
Systemaudio er ikke lige min kop the... synes ikke om stereoperspektivet, og jeg mener ikke at ders top-model matcher proac 3.8 - men det er så min smag. Ikke det at Systemaudio er ringe, men jeg mener nu at de har deres styrke i prislejet under 20k sættet.
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
Tilgivende eller ikke tilgivende!
For mig er det et spørgsmål om, at indspilninger der er ringe (rent teknisk) lyder acceptabelt. Det er efter min opfattelse ofte et spørgsmål om diskanten - hvis højttalerne har lidt metal-dome lyd over sig, så vil disse ringe indspilninger ofte få en ubehageligt mekanisk klang.
Det kan jeg meget vanskeligt leve med!.
Så vil nogen sige ... ja men hvis indspilningerne ikke lyder ringe, så er det fordi du ikke hører alle detaljer, og så vil du heller ikke høre alle detaljer på de gode indspilninger!
Til det kan jeg kun svare... ja måske - men det er en afvejning jeg må gøre med min smag og mine plader.
I sidste ende hænger det jo nok på hvilke plader du lytter til!
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
Lgau ...
jeg tror ikke man kan få en højtaler som kan spille rigtig musik, som ikke også er hifi. Men der er nok nogen, der kan spille såkaldt hifi uden at der er meget musik i det!
Om man synes det er musik er efter min opfattelse en smagssag, der ofte udspringer af hvilken musik man lytter til, og hvilke plader man har!
Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
Hej Alle
Jeg vil da gerne komme med et bud på hvad en højttaler skal kunne for at gengive mest korrekt og her må svaret være korrekt fase samt præcision. Jeg hørte her i Tirsdags en gammel, ja her taler vi oldnordisk, Duelund højtaler der bare spillede så det lød rigtigt og var utrolig let at lytte på. Her var der sgu ingen øje guf der forstyrrede, de lignede en gammel skrammet kommode fra ’70, de stod til daglig i en eller andens sommerhus, men de spillede rø . . n ud af bukserne på det meste jeg endnu har hørt, og jeg er ked af at indrømme det, også mine egne højttalere, ØV. Så kan man så diskutere om man kan lide klangen og alt mulig andet, men det var der overhovedet ingen grund til her, det lød rigtigt og jeg sad med en fornemmelse af at det var det der var på CD’en man hørte, altså fuldstændig ærligt, det var rystende, jeg kunne bare læne mig tilbage og høre musik. Det der var endnu mere rystende var at lydkilden var en yderst prisbillig DVD-afspiller sat til en 6000 kr. integreret forstærker !
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
Lasse ...
Ja der kan man bare se ... prisen betyder ikke alt. Minder lidt om Wilson Audio's demo hvor det viste sig at folk havde lyttet til en Apple IPOD og ikke en CD til 100K som de troede!
Og ja ... i virkeligheden så er korrekt fase et godt bud på hvad der spiller musik og hvad som ikke gør. Nu aner jeg ikke noget om mine højttalere's fase-gengivelse - så jeg kan jo godt skyde mig selv i foden .... men det ville jo ikke være første gang!
Frederik Carøe Branchemedlem DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
lasse skrev:
Hej Alle
Jeg vil da gerne komme med et bud på hvad en højttaler skal kunne for at gengive mest korrekt og her må svaret være korrekt fase samt præcision. Jeg hørte her i Tirsdags en gammel, ja her taler vi oldnordisk, Duelund højtaler der bare spillede så det lød rigtigt og var utrolig let at lytte på. Her var der sgu ingen øje guf der forstyrrede, de lignede en gammel skrammet kommode fra ’70, de stod til daglig i en eller andens sommerhus, men de spillede rø . . n ud af bukserne på det meste jeg endnu har hørt, og jeg er ked af at indrømme det, også mine egne højttalere, ØV. Så kan man så diskutere om man kan lide klangen og alt mulig andet, men det var der overhovedet ingen grund til her, det lød rigtigt og jeg sad med en fornemmelse af at det var det der var på CD’en man hørte, altså fuldstændig ærligt, det var rystende, jeg kunne bare læne mig tilbage og høre musik. Det der var endnu mere rystende var at lydkilden var en yderst prisbillig DVD-afspiller sat til en 6000 kr. integreret forstærker !
Da jeg også var til stede til demonstrationen, kan jeg kun tilslutte mig det af Lasse beskrevne.
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
Mantra Sound skrev:
lasse skrev:
Hej Alle
Da jeg også var til stede til demonstrationen, kan jeg kun tilslutte mig det af Lasse beskrevne.
Mvh.
Frederik Carøe
Mere indgående kan man sige, at der udover fase også stilles krav om, lav resonans på bas, lukket kabinet, lavt q, faseliniært filter, fravær af diffraktion etc. etc. etc..
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
Jeg er ikke the technical guy. Så jeg har ingen facitlister jeg kan begrunde. Min tommerfingerregel er blevt, at high end grej og lyddøde kabinetter ofte skader mere end de gavner for musikken.
Derfor min retræte fra det eksklusive grej.
Kan huske en utrolig velkonstrueret lille kompakt monitor fra XX – man slog knoerne – musikken var så ren – stereo så det ville noget – perspektiv oh jea – alt var i orden undtagen musikken den var så blodfattig.
Lasse har jo fat i det - har oplevet det samme på endnu mærkværdigere grej endnu en grund til retræten. Herligt indlæg - må snart høre duen kurre - det har jeg tilgode.
Bruger siden: 13 Juni 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 8
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
Hejsa ppp, lige et par ord herfra også. Snell kommer man generalt ikke udenom, hvis man vil have musik der bare spiller uden de store dikkedarer! De er så gennem musikalske efter min mening. Og så kan de erhverves for rimelige penge...har selv hørt/haft E2 og K2. Et andet bud kunne være et sæt Spendor Sp1/2. Har en kammi der har et sæt stående der bare skal sælges. DE spiller musik! Jeg mener at nyprisen var ca 22.000,- og at han forlanger under 10000 for dem. De er bestykket med en 8", 2" og 3/4". Har siddet i timevis og lyttet plader på dem, og rykket den ene plade frem af gemmeren efter den anden. Er man for eksempel vild med en kontrabas, er det noget af det bedste "instrument" jeg har hørt til at gengive en sådan! Og så er det bare en "stor" standerhøjttaler.
Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
Ja, den Snell E2'er bliver herinde betragtet som den bedste E'er (har den også skumophæng). Det er i hvert fald "hurtigt", men desværre er det ret fordærveligt...
Det er i 90% E'ere man hører om, når talen kommer på Snell. Hvad med A'eren. Dem er der nok ikke så mange af, men giver den samme fodtramperfornemmelse, så man er ved at forstuve foden...
Jeg vil gerne have noget grej, som ikke koster hele kassen, men samtidig får en til at glemme teknikken og bare overgiver sig til musikken.
Hellere have at 90% af CD samlingen lyder fodtrampende godt, selv om det ikke er så "korrekt" eller fuld af detaljer.
Alternativet at have 10% af sine CD'er som lyder "fantastisk" og resten falder fra hinanden fordi mange CD'er er "sjuskede" optaget. Dette vil jeg helst undgå...
Jeg synes for tiden ikke rigtig at jeg kan holdes fanget i længere tid af gangen for at høre musik - lyttetræthed?
Det er et dilemma, som man måske især må slås med en CD afspiller...
Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
SES. skrev:
HT der spiller tilgivende musik? Eller ht der spiller musik tilgivende?. Eller menes der blot: HT spiller så godt at man glemmer teknik og hører musik?
Den første findes ikke det må være skivens indhold der kan være tilgivende, er ikke sikker på genrer Kild og Helda?
Den næste er sikkert mange af -
Den sidste: så kender jeg Shahinian og æh??? (tror gerne på Snell-Vandersteen-Quad men mangler erfaring) måske også Proac?
Hvad er det vigtigste parameter for en ht. for at der kommer musik istedet for lyd? Er der et P. der afgør sagen?
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
SES. skrev:
Lasse har jo fat i det - har oplevet det samme på endnu mærkværdigere grej endnu en grund til retræten. Herligt indlæg - må snart høre duen kurre - det har jeg tilgode.
Bemærk, at det sandsynligvis var det mest resonansdøde kabinet, Lasse endnu havde været i nærheden af.
Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 348
Sendt: 30 Januar 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
mine bud : NOVA Audio Applause, living voice Auditorium Avatar OBX-R, Pro ac, Avance. Et lille notat, ser ud som om scan speak enheder spiller mest musik.
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum