Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hej. jeg ønsker nogle råd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

øhmm, nej?

læser du rigtigt? det er minus og minus til minus. og ligeledes med plus. det er da sådan det skal gøres? oder was?

Ja, så tror jeg desværre at jeg har læst rigtigt. Hvis du lægger højre og venstre plusterminal sammen, er der stor risiko for at brænde udgangsforstærkerne af. Hvis forstærkerne overlever, vil det kun være mono der kommer ud, da du jo har lagt kanalerne sammen, men ofte vil det kun være røg der kommer ud. I det konkrete tilfælde reddes du måske lidt af at højttalerne er koblet i serie, så brænder forstærkeren nok først af når han kommer til at slå sæt A fra.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

janbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

arr okay ja nu forstår jeg det lidt bedere.. så det vil sige jeg skal have en helt anden forstærker hvis jeg skal have den til ..

hmm  ja jeg har en anden forstærker . . en yamaha RX385 RDS den kan godt spille på alle 4. men tvivler på den er stærk nok ??

Til top Vis janbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janbo

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

okay, giver det her så mere mening?:

overskydende højre(sort) "minus" - terminal på forstærker--------------------- "minus"(sort)- terminal på sub

-------||-------- venstre(rød) "plus" - terminal på forstærker--------------------"plus"(rød) - terminal på sub

Nej heller ikke det er stadig + fra en forstærker "venstre" og - fra en anden forstærker "højre" det giver ingen lyd

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

en lille hurtig paint "forklaring af hvad jeg snakker om: (håber det kan gøre det mere klart)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:

okay, giver det her så mere mening?:

overskydende højre(sort) "minus" - terminal på forstærker--------------------- "minus"(sort)- terminal på sub

-------||-------- venstre(rød) "plus" - terminal på forstærker--------------------"plus"(rød) - terminal på sub

Nej, det er stadig ikke helt godt, men du undgår da nok at brænde forstærkeren af. Resultatet afhænger af hvordan forstærkeren er konstrueret. I den omtalte Teac er minusterminalerne bare lagt sammen og til stel, så der er det ligegyldigt om du bruger højre eller venstre minus, men det er ikke altid tilfældet. Da den bruger seriekobling vil den dog blive helt tavs i højre kanal og lyde dårligt i venstre som beskrevet tidligere i tråden.

Generelt er det en god ide at man aldrig blander højre og venstre kanal på højttalerudgange. En undtagelse er brokobling, men det er en helt anden debat som jeg synes vi skal gemme til en anden gang.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

mathias 2 skrev:
en lille hurtig paint "forklaring af hvad jeg snakker om: (håber det kan gøre det mere klart)

Det er det samme som dit første eksembel

Du kobler L og R sammen både på + og - på B tilslutningen

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
Sorry - Jeg havde ikke lige luret at teac seriekoblede a-b, jeg troede faktisk at alle bare trak en paralel.

Jeg tror også Teac er ene om denne løsning idag og det er lige skrapt nok at konstruere en forstærker som sveder ved belastninger under 8ohm. Sådan noget kan ikke anbefales.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Det kan lade sig gøre at koble et extra udgangstrin på til wooferen til trods for der ikke er pre out hvis det har interesse. Og det er nok den eneste rigtige løsning.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

janbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

arr okay ja nu forstår jeg det lidt bedere.. så det vil sige jeg skal have en helt anden forstærker hvis jeg skal have den til ..

hmm  ja jeg har en anden forstærker . . en yamaha RX385 RDS den kan godt spille på alle 4. men tvivler på den er stærk nok ??

janbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også Teac er ene om denne løsning idag og det er lige skrapt nok at konstruere en forstærker som sveder ved belastninger under 8ohm. Sådan noget kan ikke anbefales.     

jeg forstår der ikke helt . vil det sige at der skal være 8 ohm eller  mere..                         

janbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

I må lige undskylde jeg er ikke så skrab til det her

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det kan lade sig gøre at koble et extra udgangstrin på til wooferen til trods for der ikke er pre out hvis det har interesse. Og det er nok den eneste rigtige løsning.

mvh

Ja, hvis han vil bruge subwooferen. Problemet er bare at det koster penge og han ved ikke om det kommer til at lyde godt. Derfor mener jeg at det ville være bedre at udskifte højttalerne eller receiveren, hvis han alligevel skal bruge penge på det. Jeg mener at man skal være ret heldig hvis man får bedre lyd ved at koble en tilfældig subwoofer på et sæt højttalere og det bliver jo ikke bedre af at receiveren heller ikke er bygget til det.

janbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

hmm jeg ved ikke om jeg vil bruge den med den forstærker.. fordi gider ikke alle de der ting he.. det er også der for jeg spørger om jeg måske kunne bruge den der yamaha RX385 RDS ..??

men jeg er meet glad for i gider at hjælpe :D.. tak tak..

et lille spørgsmål igen.. i jamo er der 10" i og subben er også 10" kan jeg så godt skifte den ud??? er det bare til eller??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes