Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Music Angel "XDSE KT88 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Det er jeg klar over. Det er en meget rar bonus at volumekontrollen nu er til at bruge og ikke som før hvor lyden blev tordnende høj bare man skruede en smule op.

Ja jeg tror vi har forklaringen her på det opprinnelige problem. Du har en MA KT88 med ekstrem høy sensitivitet på inngangen og derfor også et mer enn normalt sus-nivå (med ECC81).

Jeg har selv tilgang til 4 eksemplarer av MA KT88 i de 3-4 versjoner jeg har identifisert på AV-forum i Norge. Disse kjøpt mellom sommeren 2007 og januar 2008. Dessuten har jeg kommunisert med folk som har kjøpt senere (våren - sommeren 2008). Ingen av disse eksemplarene (versjonene) viser det problem du beskriver her. Og de senere eksemplarer er lydmessig de beste. Men da gjerne med drosler satt tilbake.

Men høsten 2007 ble det solgt noen få eksemplarer hvor kundene (Norge) nettopp klaget på for høy sensitivitet og sus (på de fora jeg besøker). Kan det dreie seg om noen B-modeller som selges til spesiell lav pris (eBay-auksjon) ??? Denne forsterkeren selges jo i store antall.

Konklusjon: En viss periode høsten 2007 ble det solgt noen MA KT88 med ikke optimalt design som gir noen uheldige bivirkninger. Og Music Angel er kjent for å variere designet i noen grad underveis.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se hvorfor den højere forstærkning med ecc81 skulle give sus. Tværtimod må det da være en fordel, at løfte signalet op over forstærkerens grundstøj. Jeg tror det må være selve røret, eller en fejl i konstruktionen der gør det. Jeg har en Yaqin 6V6, også med ecc81(12AT7) i indgangen, og den har ikke skyggen af sus.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Det er standard elektronikk, rett fra læreboken. Hvis du øker forsterkningen i 1. trinn stiger også susnivået som genereres i det samme trinn og leveres videre til neste trinn. Dessuten er det bare å prøve - man kan sette inn ECC82 uten noen modifikasjon bare for å teste dette. Mye lavere susnivå.

I en forsterker er det alltid 1. trinn som hovedsakelig bestemmer det totale S/N.

Så en lille serie MA hadde ganske riktig en feil - ble levert med for høy forsterkning/sensitivitet. Heldigvis er de aller fleste MA uten dette problem, og fungerer fortreffelig med ECC81 i inngangen.
Vi er flere som har sammenlignet Yaqin-modeller med Music Angel - og både mht susnivå og lydkvalitet (særlig det siste) vinner Music Angel med stor margin.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Ja, den genererede egenstøj fra trinnet bliver transmitteret videre, men det generelle signal/støjforhold bliver formentlig ringere. En forstærkning på f,eks 1:1 vil give et ringere signal/støjforhold, end en med forstærkning. Jeg mener stadigvæk, at det sagtens kan kan lade sig gøre, at undgå sus med høj forstærkning.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Vi er flere som har sammenlignet Yaqin-modeller med Music Angel - og både mht susnivå og lydkvalitet (særlig det siste) vinner Music Angel med stor margin.

Man kan da ikke bare generalisere, og sige det ene mærke spiller bedre end det andet. Har du sammenlignet alle Yaqins modeller med Music Angel ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Jeg tror det må være selve røret, eller en fejl i konstruktionen der gør det.

Jeg har prøvet 4 forskellige sæt 12AT7 (GE 6201, Brimar 6060, Siemens ECC801S & Siemens E81CC) så det kan ikke være derfor.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Tweaker skrev:
Jeg tror det må være selve røret, eller en fejl i konstruktionen der gør det.

Jeg har prøvet 4 forskellige sæt 12AT7 (GE 6201, Brimar 6060, Siemens ECC801S & Siemens E81CC) så det kan ikke være derfor.

Så er det måske en af de "uheldige" versioner Kjellb omtaler, du har fået.

Gad vide de forskellige versioner måske kan være mere eller mindre følsomme over for udsving i netspændingen. Det er jo 220V +-10%. Ikke helt optimalt.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Den larmede ihvertfald en hel del, men det er heldigvis bedre nu. Netspændingen her hos mig er 223 volt, hvilket er en meget fornuftig værdi.

Der var en der spurgte om "rørlyd". Det er en rar, blød, lidt bamset lyd, meget lydflydende, og med afrundet top og bund. Der er jo lavet masser af dårlige rørforstærkere også, og de dårlige spiller altså med lidt sirup over det hele, mens en dårlig transistor forstærker lyder lidt som sandpapir.

MA88 som den lyder nu, er ikke umiddelbart til at kende som en rørforstærker, men bare som en god forstærker.

De små CCS'er giver en hel del lysmæssigt, det er de to små print til højre. Indgangstrinet er temmelig afgørende for lyden på det eksemplar jeg har arbejdet med.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
MA88 som den lyder nu, er ikke umiddelbart til at kende som en rørforstærker, men bare som en god forstærker.De små CCS'er giver en hel del lysmæssigt

100% enig. Som den spiller nu leder på ingen måde tankerne i retning af det man forstår ved "rørlyd".

Min transistor (back-up) forstærker er klart mere bamset i lyden (maler med bred ukritisk pensel).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Rimlig vanvittig opbygning .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det jeg forstår med rørlyd er den kvalitet på innspillingene man kan høre på LP-plater fra den tidlige stereo-perioden (Decca, Philips, m.fl.) rundt 1960. Lyden er super-detaljert og samtidig lettflytende. Overhodet ikke avrundet i bunn og topp. Men heller ikke med den over-analytiske kornete transistor-lyd man er kjent med.

Dessuten ordentlig trykk i nedre mellomtone og øvre bass. Det mangler vel all moderne hifi.

Jeg har hørt mange moderne rørforsterkere. Ingen er i nærheten av dette ideal, bortsett fra Music Angel i umodifisert original-utgave. Den beskrivelse Mellemhjulet gir av Music Angel må stamme fra et ønske om at den skulle lyde som en gammeldags rørradio. Det gjør den ikke, og godt er det.

At den lyder annerledes enn andre rørforsterkere henger selvfølgelig sammen med anvendelsen av andre typer komponenter internt, f.eks. de fine gamle Allen-Bradley (tilsvarende er nå i moderne nyproduksjon, og de senere Music Angel tror jeg anvender nyproduksjon - ikke NOS).

Videre er oppbygningen eksemplarisk med hard-wiring der det går høye strømmer, og gode prints av høyere kvalitet enn de vintage Tandberg Mellemhjulet visstnok ellers er glade for. Printkort til audio skal ikke være av den hårde computer-type, for å unngå resonanser. Ellers vil jeg ikke spille min tid på å gjennomgå den fantasifulle kritikk Mellemhjulet har gitt hvor bl.a. referansene mangler.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Juli 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Rimlig vanvittig opbygning .

Ja

Det er også et dobbeltsidet print med nogle modstande på den anden side. Så på den måde er det ikke så nemt at gå til. Var det min egen havde jeg nok fjernet printet og sat rørsokler i topplade, og så lavet en hardwiret opbyging på "tag board" i stedet for.

En Leak Stereo 20 er lang lettere at gå til, men layout er vist et håndværk i sig selv. Nydeligt ikke?

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg mistenker en feil verdi på feed-back motstanden i krenzlers Music Angel. Kanskje en verdi på 10-18K ? Det ville så bare vært å endre denne til de 3,3k som standardmessig anvendes (med ECC81), så kunne man spart seg hele modifikasjonen til Mellomhjulet. Å endre de 100k motstander til 22k i Mellomhjulets beskrivelse betyr f.eks. lite eller ingenting (er forsøkt).

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Jeg mistenker en feil verdi på feed-back motstanden i krenzlers Music Angel. Kanskje en verdi på 10-18K ? Det ville så bare vært å endre denne til de 3,3k som standardmessig anvendes (med ECC81), så kunne man spart seg hele modifikasjonen til Mellomhjulet. Å endre de 100k motstander til 22k i Mellomhjulets beskrivelse betyr f.eks. lite eller ingenting (er forsøkt).

Det lyder da som om de forstærkere bliver "modificeret" afhængig af hvilke komponenter de lige har på lager .

Kan godt forstå, at Krenzler er glad for Mellemhjulets "behandling"

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Det lyder da som om de forstærkere bliver "modificeret" afhængig af hvilke komponenter de lige har på lager .

Jeg har testet 4 versjoner inngående, og det er en klar lydmessig forbedring suksessivt - de blir bare bedre og bedre. Så det dreier seg nok om produktutvikling.

Hvis man tar en av de nye og setter ned motkoblingen (øker motstanden) i den, får man de symptomer krenzler beskriver. Jeg har moret meg i dag med disse forsøkene. Så utrolig enkelt å rette problemet. Og ja, der har vært noen få tilfeller av slik feil.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Synd jeg ikke oppfattet problemet i krenzlers forsterker tidligere. Men det er interesssant i forbindelse med å gi råd til andre.

Krenzler har selv publisert noen bilder, her ser vi hans forsterker på innsiden:
http://i182.photobucket.com/albums/x238/krenzler/WithoutChok e.jpg

Det fremgår her at feed-back motstanden er på hele 10 kohm. Sammen med anodemotstand 100K i 1. trinn blir det for høy forsterkning - kuren er rett og slett å endre de 10k til 3,3k, og så hadde sensitivitet og lyd vært helt i orden. Istedenfor å bygge om forsterkeren, som trolig ikke vil gi noe bedre resultat.

Det er nettopp den ro i lydbildet og en mye mer avslappet øvre mellomtone og diskant man får ved å endre denne ene motstanden, og virkningen her er altså meget stor. OBS! Det må være en slik brun Allen-Bradley.

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Det er ufattelig i gider bruge så meget tid på en forstærker, som åbenbart er lavet i så mange

ufærdige eksemplarer, at det kræver en næsten total ombygning, og , Kjell B, du har dog det

det mest smalsporede syn på rørforstærkere jeg har oplevet.

MVH Steen

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Juli 2008 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Du skriver"jeg har hørt mange moderne rørforstærkere. Ingen er dog i nærheden af dette ideal

bortset fra Music Angel" sig mig lige, har du hørt andre forstærkere end de nævnte kinesere

som alle har en under dimensionet strømforsyning? ja jeg ved hvad jeg snakker om, har haft

ca. 8-10 kinesere på værkstedet, som har ladelytte kapacitet, som hører hjemme i en middel-

mådig ghettoblaster, desuden har en del af dem jeg har serviceret, været med decideret monte-

ringsfejl, og flere  af dem har ikke ydet  noget der bare ligner den lovede udgangseffekt,

jeg skriver ikke dette fordi jeg ikke kan klare konkurencen fra kineser forstærkere, da mit firma

drives af lyst, og entusiasme, og jeg har deltids arbejde som handicaphjælper.

MVH Steen Thorhauge

Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 05 Juli 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

Videre er oppbygningen eksemplarisk med hard-wiring der det går høye strømmer, og gode prints av høyere kvalitet enn de vintage Tandberg Mellemhjulet visstnok ellers er glade for. Printkort til audio skal ikke være av den hårde computer-type, for å unngå resonanser. Ellers vil jeg ikke spille min tid på å gjennomgå den fantasifulle kritikk Mellemhjulet har gitt hvor bl.a. referansene mangler.

Hvor er der "høje strøme" (udover til glød) i en rørforstærker ???

Resten af det du skriver er ren .

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 05 Juli 2008 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Var det min egen havde jeg nok fjernet printet og sat rørsokler i topplade, og så lavet en hardwiret opbyging på "tag board" i stedet for.

Ja sådan , rør og print høre ikke sammen undskyld Steen men bortset for det, skulle jeg i dag ud og købe en ny rørforstærker, ville jeg ikke røre de der 5øres kineser "amps" med en ildtang, så hellere gi' lidt ekstra og så købe f.eks. Stenns forstærker, de ser/virker langt mere seriøe.
Mellemhjulet skrev:
En Leak Stereo 20 er lang lettere at gå til, men layout er vist et håndværk i sig selv. Nydeligt ikke?

Ja det er smukt, lige før det er bedre end sex .

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes