Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
musicus skrev:
Umiddelbart synes jeg hornet virker lidt lille
|
|
|
Ja, det samme her. Mine Standard Acusta 115 har et port areal der umiddelbart ser ud til at være det dobbelte dem af dem du har lavet. Og de går med sådan en PM6'er kun ned i nærheden af 60 - 70 Hz. Måske betyder det at din f(nedre) så ligger noget højt -> ingen volumen ibassen 
Flemming
|
|
|
Skal jeg tage linealen frem og tage billeder af portudmundingen, med linealen vist ? gør jeg gerne ...hehe. 
musicus og dig lyder som hende jeg har til at hjælpe, når der er mørkt [citat] Umiddelbart synes jeg hornet virker lidt lille [/citat] 
Tro mig, de horn holder de mål som er angivet på sløjd hjemmesiden ....meeen så er spørgsmålet stadig om PM6C nogensinde er afprøvet i den konstruktion, eller om det er tågede teorier mht. at den kan bruges ( desuden står der intet om at det er PM6C, det kan jo også være en af de andre Lowther 8" der skal bruges ). 
Kunne være sjovt at proppe de enheder jeg har ind i et Acousta horn, så må svaret komme af sig selv. Jeg gider så desværre bare ikke lave et sådant horn, for måske at få en "næse" eller skulle jeg måske sige "et horn i panden". 
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem siger så at det "sløjdhorn" overhovedet dur til noget - der har været talt en del om et lignende norsk horn som angiveligt skulle være totalt ubrugeligt, måske det er samme horn jeg vil nærmere mene at porten måske er for stor - et voighthorn bør ikke sammenlignes med et rigtigt horn, et voighthorn er mere en slags omvendt TL
prøv at gøre portmunding mindre
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Hvem siger så at det "sløjdhorn" overhovedet dur til noget - der har været talt en del om et lignende norsk horn som angiveligt skulle være totalt ubrugeligt, måske det er samme horn jeg vil nærmere mene at porten måske er for stor - et voighthorn bør ikke sammenlignes med et rigtigt horn, et voighthorn er mere en slags omvendt TL, prøv at gøre portmunding mindre |
|
|
Portmunding mindre, hmm ja måske ...oouch 
Hvis det heller ikke dur, har du så ellers nogle ideer til hvad hornet kan bruges til, udover ophugning til brænde ? Måske lukke monteringshullet, lave en ny udmunding tæt ved spidsen af hornet, vende det hele på hovedet sætte en topplade på og lave en TL'er. En længde på 170 cm kan opnåes !
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da pudsigt..... Normalt, hvis man vil have en solid tør bas, så er TL'er bare noget af det bedste. Men hvis der ikke fulgte noget delefilter med, kan det jo godt være årsagen til den basgengivelse.
Sådan nogle TL-kanaler skal jo være nøje afstemt sammen med filteret. Bare irriterende at folket bag konstruktionen/enhederne ikke vil hjælpe. __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Det var da pudsigt..... Normalt, hvis man vil have en solid tør bas, så er TL'er bare noget af det bedste. Men hvis der ikke fulgte noget delefilter med, kan det jo godt være årsagen til den basgengivelse.
Sådan nogle TL-kanaler skal jo være nøje afstemt sammen med filteret. Bare irriterende at folket bag konstruktionen/enhederne ikke vil hjælpe.
|
|
|
Hæj Dief
Delefilteret har i dette tilfælde intet med sagen at gøre, det er uvedkommende, vi taler om deling oppe i området 6-7 khz. Hvis du læser tråden igennem kan problemet nok bedre forklares med at den omtalte Lowther slet ikke er egnet til formålet. Bemærk også at selve Voigthornet ikke er det vi normalt forstår ved en TL, enheden sidder i en Voigt i ca. midten af kanalen.
Jeg gætter stadig på at eks. en Fostex FE206E klarer opgaven, eller evt. bare en lavpris 8" fuldtone, med lignende data.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
Flemming Skov skrev:
musicus skrev:
Umiddelbart synes jeg hornet virker lidt lille
|
|
|
Ja, det samme her. Mine Standard Acusta 115 har et port areal der umiddelbart ser ud til at være det dobbelte dem af dem du har lavet. Og de går med sådan en PM6'er kun ned i nærheden af 60 - 70 Hz. Måske betyder det at din f(nedre) så ligger noget højt -> ingen volumen ibassen 
Flemming
|
|
|
( desuden står der intet om at det er PM6C, det kan jo også være en af de andre Lowther 8" der skal bruges ). 
Kunne være sjovt at proppe de enheder jeg har ind i et Acousta horn, så må svaret komme af sig selv. Jeg gider så desværre bare ikke lave et sådant horn, for måske at få en "næse" eller skulle jeg måske sige "et horn i panden". 
|
|
|
Næ, det er bla følsomheden du vinder ved at gå op i kraftigere Lowhter enheder. Min 115'ner kabinetter står lige nu og keder sig, dem kan du da godt lige låne for en aftestning 
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart vil jeg mene at dit horn passer bedre til en mindre enhed som feks 5.5"
PS, der er fra naturens hånd relativt lidt bas i en Lowther, grundet dens ret høje følsomhed
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Umiddelbart vil jeg mene at dit horn passer bedre til en mindre enhed som feks 5.5"
|
|
|
Se nu kunne det godt gå hen og blive sjovt, jeg har jo en pæn håndfuld forskellige 5 1/4" enheder til at ligge og hov, det er måske ikke et tilfælde at netop denne Monacor SPH-135KEP enhed, sneg sig ind ved siden af Lowther'en. se billederne herunder.
Smider man den enhed ind i et regnestykke, så siger EBP = 45 / 0,30 x 1,1 = 165 , hvilket jo er velegnet til netop hornbrug, så der er måske en kandidat. 
Ikke dumt musicus ....tror at vi måske er på vej til noget brugbart. 
De bliver monteret imorgen, havde nemlig forberedt træ til at lukke 8" hullerne med, hvis Lowther'ne ikke virkede i hornet !
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Næ, det er bla følsomheden du vinder ved at gå op i kraftigere Lowhter enheder. Min 115'ner kabinetter står lige nu og keder sig, dem kan du da godt lige låne for en aftestning 
Hilsen Flemming
|
|
|
Det er rimeligt vildt det her ...tihih, har nu fået pb's med venlige tilbud om at jeg kan låne både Coral Flat 8 og 10, en anden har forespurgt køb af Lowthersættet ( er stadig ikke mine ) ...og nu et muligt lån af et sæt Acousta 115 horn, wåuuuw er jeg bare heldig eller hvad ? 
Flemming ....jeg tror lige at jeg tager en ting ad gangen, pyeeha ....tak for tilbudet.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 16 April 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ KrammeAcoustics
Tag en tur på Ålborg bibliotek og få dem til at finde årgang hf1970 til dig. Der står meget nyttig info om hornene. Du vil ikke fortryde hvis du bygger dem. Mange har hørt dem her og flere sæt er bygget , alle er glade for dem. Jeg har prøvet Lowther i vogt horn og det lød værre end min tragt grammofon med stål-stift fra 1910.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2008 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
HEJ KrammeAcoustics
Tag en tur på Ålborg bibliotek og få dem til at finde årgang hf1970 til dig. Der står meget nyttig info om hornene. Du vil ikke fortryde hvis du bygger dem. Mange har hørt dem her og flere sæt er bygget , alle er glade for dem. Jeg har prøvet Lowther i vogt horn og det lød værre end min tragt grammofon med stål-stift fra 1910.
mvh
|
|
|
Lige de ord jeg ledte efter .....hihih "tragt grammofon med stål-stift"
Jamen jeg vil da prøve på biblo', så er det spændende om de stadig har HF helt tilbage fra 70' 
Ellers må der være nogle herinde som har de tegninger af HF hornene.
|
Til top |
|
|
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
Sendt: 16 April 2008 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige nysgerrig:
Er der nogensinde nogle der har hørt en Lowtherenhed spille bas ?
Jeg synes at der snakkes om manglende bund/bas hver eneste gang Lowther bliver nævnt 
Så har den ene og den anden forsøgt med en ekstra basenhed, subwoofer eller andet og jeg har nu aldrig hørt det er lykkedes for nogle at - enten få en lowtherenheden til at spille godt alene, eller få den til at hænge sammen med andet 
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 16 April 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
Jeg er lige nysgerrig:
Er der nogensinde nogle der har hørt en Lowtherenhed spille bas ?
Jeg synes at der snakkes om manglende bund/bas hver eneste gang Lowther bliver nævnt 
Så har den ene og den anden forsøgt med en ekstra basenhed, subwoofer eller andet og jeg har nu aldrig hørt det er lykkedes for nogle at - enten få en lowtherenheden til at spille godt alene, eller få den til at hænge sammen med andet 
|
|
|
Åhh jo, det kan de skam da godt 
Jeg har haft PM2C'er i 115'eren, ACE, Duelund (beton rundinger) og til sidst i en tysk konstruktion fra 50'erne. Det var meget stort, port åbningen næsten lige så stort som mine 115'ere alene!!. De bedste, efter min mening, var det her tyske horn (http://www.speaker-online.de/bauen/naumann/index.htm).
Duelundene var nu heller ikke ringe 
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 16 April 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 April 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe ....hvem sagde Klein ? ka' do' si'e Gross. 
Jeg tror lige at det kan lade sig gøre at have det ene horn i stuen og det andet i soveværelset, så må entre'en indrettes til lytteposition. 
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 17 April 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Har du læst om current source forstærkere og fuldtoneenheder? http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdfArtiklen forklarer lidt om hvorfor fuldtone nærmest kræver forstærkere med en lav dæmpningsfaktor. Det er jo også grunden til at mange parer Lowther med Singel Ended rørforstærkere uden modkobling, de har nemlig lav dæmpningsfaktor. Har du en transistor forstærker kan du sætte et 50 - 100 ohm dreje potmeter på ca. 5 watt i serie med højttalerudgangen. Og så lyt dig frem til en mere fornuftig klangbalance. Oven i det kan du så også lave det notch filter angivet i artiklen. Jeg siger IKKE at det lyder godt rent hifi mæssigt, men du kan da se om klangbalancen kan ændres til noget brugbart i dine øre. P.S. De der Kleinhorn, i en senere artikel satte han altså subwoofere til dem, de var heller ikke små.......
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 17 April 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramme, hvor bred er din kostruktion, indvendige og udvendige mål.
Hvad er det for en tragt, du har fjernet?
Peger porten bagud ?
Alle mål er ligesom sløjdtegningen, men blot foldet en gang ?
Er der kun dæmpemateriale på væggene. Du har ikke fyldt dæmpemateriale i selve kabinettet ellers ?
Jeg vil simulere konstruktionen med MJKs software for at se om konstruktionen virker, og hvor dyb bas den kan gi.
Jeg vil eksperimentere med dæmpningen og enhedens placering. Men som udgangspunkt ser konstruktionen fornuftig ud. Jeg vil ogs¨prøve at lave en tunnel til porten, så den ligner basreflex, men uden at være det. Når nu laver en port i et horn (kvartbølge, TL kært barn har mange navne) sænker du kaninettets tuningsfrekvens og du får en bedre frekvensgang.
Bafflestep kompensation (en spole og en modstand) er en finjustering af lyden, som altid vil hælde til den lyste side i en fuldtone konstruktion. Filtret dæmper området over f.eks. 700 Hz og gvier en mere sammenhængende lyd. Også dette kan beregnes i MJKs software.
Jeg er nu ikke overbevist om at konstruktionen skal anvendes St. Hans Aften.
Men jordskælvsbas får du ikke med dette, relativt lille horn og en enhed med krafitg magnet og stift ophæng (lav Qts). Men den burde kunne spille helt OK.
Har du prøvet højttalerne en ad gangen ? Jeg tænker på om de er forkert faset. Måske et dumt spørgsmål, men alligevel.
Hilsen Bjørn
|
Til top |
|
|
Bjorn Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 17 April 2008 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS: Jeg har High Fidelity med den gamle, stadig aktuelle, hornartikel, og jeg har i øvrigt bygget Mini Hornet og Skyscraper konstruktionerne fra High Fidelity. Hornartiklen kan jeg skanne og lægge på Internet. Det bliver dog først om 2 uger. Har ingen skanner herhjemme i privaten
Hilsen
Bjørn
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 April 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sort skrift = Bjorn Blå skrift = Kramme
Hej Kramme, hvor bred er din kostruktion, indvendige og udvendige mål.
Hej Bjørn
Samme som på sløjdhjemmesiden
Hvad er det for en tragt, du har fjernet?
Jeg har ikke fjernet noget, det har konstruktøren af sættet ( det er diskantmembranen i midten )
Peger porten bagud ?
Nedad, justerbar med skruer
Alle mål er ligesom sløjdtegningen, men blot foldet en gang ?
Nemlig, ja
Er der kun dæmpemateriale på væggene. Du har ikke fyldt dæmpemateriale i selve kabinettet ellers ?
Har gjort som anvist, skummåtte bag enheden ....og akustilux i spidsen
Jeg vil simulere konstruktionen med MJKs software for at se om konstruktionen virker, og hvor dyb bas den kan gi.
Ok, lyder da godt ...tak 
Jeg vil eksperimentere med dæmpningen og enhedens placering. Men som udgangspunkt ser konstruktionen fornuftig ud. Jeg vil ogs¨prøve at lave en tunnel til porten, så den ligner basreflex, men uden at være det. Når nu laver en port i et horn (kvartbølge, TL kært barn har mange navne) sænker du kaninettets tuningsfrekvens og du får en bedre frekvensgang.
1. Det er ikke dæmpning som er problemet ...der taler vi kun ændring i mellemtoneområdet, har prøvet det.
2. Refleksafstemning, har jeg ikke prøvet ....måske en løsning.
Bafflestep kompensation (en spole og en modstand) er en finjustering af lyden, som altid vil hælde til den lyste side i en fuldtone konstruktion. Filtret dæmper området over f.eks. 700 Hz og gvier en mere sammenhængende lyd. Også dette kan beregnes i MJKs software.
Husk stadig på at der er noget som ikke stemmer ...der er "NUL" bas, uanset hvad jeg gør.
Jeg er nu ikke overbevist om at konstruktionen skal anvendes St. Hans Aften.
Heheh ....jeg er skam ved at lave en ny forplade hvor der skal prøvekøres en Monacor SPH 135 KEP i, bare for sjov skyld. Så vi venter med antænding lidt endnu. 
Men jordskælvsbas får du ikke med dette, relativt lille horn og en enhed med krafitg magnet og stift ophæng (lav Qts). Men den burde kunne spille helt OK.
Jeg ved fra tidligere hornkonstruktioner, som jeg har lavet at der skal store horn til for i det hele taget at narre bas ud af sådan en, men det her er lidt for ekstremt. 
Har du prøvet højttalerne en ad gangen ? Jeg tænker på om de er forkert faset. Måske et dumt spørgsmål, men alligevel.
Hilsen Bjørn
Aldrig dumt at nævne det Bjørn ....men den slags sker alligevel ikke for mig. Men det var skuffende, at jeg måtte finde frem til at konstruktøren havde loddet diskantledningerne forkert på den ene diskants termineringerne = fasevendt. Men det har så intet med fuldtonerne at gøre. Jeg tester foriøvrigt altid enheder med et batteri, for at være sikker.
Mvh Kramme
Bjorn skrev:
PS: Jeg har High Fidelity med den gamle, stadig aktuelle, hornartikel, og jeg har i øvrigt bygget Mini Hornet og Skyscraper konstruktionerne fra High Fidelity. Hornartiklen kan jeg skanne og lægge på Internet. Det bliver dog først om 2 uger. Har ingen skanner herhjemme i privaten
Hilsen
Bjørn
|
|
|
Hej Bjørn
Jo tak, det er altid dejligt med tegninger ...de kan jo også komme andre til gode herinde, jeg skal nok lægge dem på min server, når du har smidt dem op på nettet. 
Mellemhjulet skrev:
Hej
Har du læst om current source forstærkere og fuldtoneenheder?
http://www.passdiy.com/pdf/cs-amps-speakers.pdf
Artiklen forklarer lidt om hvorfor fuldtone nærmest kræver forstærkere med en lav dæmpningsfaktor. Det er jo også grunden til at mange parer Lowther med Singel Ended rørforstærkere uden modkobling, de har nemlig lav dæmpningsfaktor.
Har du en transistor forstærker kan du sætte et 50 - 100 ohm dreje potmeter på ca. 5 watt i serie med højttalerudgangen. Og så lyt dig frem til en mere fornuftig klangbalance. Oven i det kan du så også lave det notch filter angivet i artiklen. Jeg siger IKKE at det lyder godt rent hifi mæssigt, men du kan da se om klangbalancen kan ændres til noget brugbart i dine øre.
P.S. De der Kleinhorn, i en senere artikel satte han altså subwoofere til dem, de var heller ikke små.......
|
|
|
Hej Mellemhjulet
Jeg har været obs på det du nævner der, har prøvet 3 forskellige forstærkere, hvoraf den ene er en lille DIY 10 Watt singleended ( som er noget i stil med det du nævner ), men det lyder stort set ens i alle tre konstelationer. Har dog ikke prøvet det med drejepotmeteret .....men jeg hælder nu stadig til det musicus nævner, mht. at det slet ikke er sikkert at PM6C virker i de sløjdhorn. 
|
Til top |
|
|