Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Voigt - Lowther (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 April 2008 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

En enhed med lavt Qt og lav membranmasse skal have en del hjælp for at spille bas - en stor boks, + nok osse en fordelagtig placering i rummet, helst et hjørne. Det er nok ikke et tilfælde, at Lowthers klassiske konstruktioner var beregnet for hjørner, og store.

Voigthorn er ikke horn i den traditionelle betydning - de har mere til fælles med refleks og TL bokse. Lowtherenheder er ikke egnede til at fungere i disse.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Hej KrammeAcoustics!

Jeg vil indledningsvis sige, at jeg ikke har den store teoretiske viden om horn/så meget andet hi-fi

-men jeg byggede i 70érne Steen Duelunds Cementhorn. Da jeg havde været igang i adskillige mdr, med cement, gips og sand tilsluttede jeg en Coral  Flat 8, og jeg tror snart aldrig jeg har været så skuffe/forundret.

De lød fuldstændig som en dårlig transistorradio/køkkenhøjtaler. Jeg var totalt i chock.

Det er så her jeg vil spørge om du har prøvet helt uden dæmpning? Da jeg havde prøvet snart sagt alt prøvede jeg at hive alt dæmpning ud af ladekammeret. Det hjalp!!! Så prøvede jeg at stoppe ca det halve i. Så var der igen slet ingen bas. Jeg endte med at have et lag glasuld der var så tyndt at det var lige til at se igennem. Senere fik jeg Lowther enheder i og jeg dæmpede med fåreuld, som ikke tog så meget af bassen/var mindre kritisk.

Jeg har spillet med de horn lige til kantophænget røg, efter mere end 20 år.

Held og lykke

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 April 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Duelunds konstruktion var et stort bagladehorn, såvidt jeg husker. Skulle være meget egnet til en Lowther-enhed.

I 1/4-bølge konstruktioner som Voigts er dæmpningen osse kritisk - det må ikke overdrives, så kvæler man den orgelpiberesonans, som konstruktionen virker på.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Har nu afleveret Lowther PM6C sættet tilbage til ejeren + 1 fl. rød som tak for lån, så nu fortsættes byggeriet med andre boller på suppen. Har idag været en tur i Bauhaus for at købe lidt tillægs-mdf ( nye frontbafler ), så 8" huludskæringerne kan blive lukket og nye huller kan få liv. Vender frygteligt tilbage senere, når skidtet spiller med andre enheder monteret.

PS: Byggeri af nye kabinetter til Lowther'ne ville aldrig få min interesse, så hellere andre enheder i de kabinetter, som jeg har.

Mange tak til jer som har gidet at give jeres mening og viden til kende.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 April 2008 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Hej!

Først. - Om Lowther kan spille bas?
Ja MON ikke! En af mine venner har et sæt Audiovektor'er med PM4A. Jeg glemmer aldrig da jeg hørte dem første gang!!! Manden spillede dengang, for 26 år siden, med en marantz preamp og en B&o hybrid (608K) som effektforstærker. det gav 2*10W ca. Samt en Era mk.6 med sme 3009 og Decca London, til at føde kæden...

Jeg blev vist ind i det hellige, anvist plads, og udsat for den mest realistiske udgave af Bach's Toccata og fuga ( bwv. 565 ) jeg har hørt uden for et kirkerum!!!
Det lød i øvrigt rigtig godt, og hvor rent det var opdagede jeg først da jeg, midt i cressiendoet i første sats, ville kommentere at hans smedejernspejs snakkede med. - Og ikke kunne høre mig selv!!!
- Det eneste han endnu ikke har skiftet i hans anlæg er da også de horn!!!

Havde jeg blot pladsen... - Men jeg må nøjes med Super-Acusta modifiseret til een PM6A pr side.
De spiller i øvrigt bas ( tør og meget hurtig ) ned til ca. 38 - 40 Hz.

Og dernæst konklutionen...
Skal du have bas kræver det STORE horn idet det er længden på hornene der bestemmer resonansfrekvensen, og dermed cut-off! arealet på åbningen er kun betydende for hvordan hornet kobler til omgivelserne ( læs luften ) men læs i de gamle numre af High Fidelity fra '70 - '73

Og prøv at kigge her:
http://www.google.dk/search?client=firefox-a&rls=org.moz illa%3Ada%3Aofficial&channel=s&hl=da&q=diy+horns peakers&meta=&btnG=Google-s%C3%B8gning
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet lidt simuleringer med PM6C i Sløjd projektet.

For det første: Der skal en del dæmpning i kabinettets øverste 2/3. 400 gram skal du bruge. Det er en hel del, som du fordelerer jævnt i den øverste del af kabinettet.

Dette hjælper meget på den mildt sagt ujævne frekvensgang. Uden dæmpning har du ingen lyd mellem 200 og 300 Hz.

For det andet: Kabinettet er tunet for højt, 70 Hz.

Hvis du laver en hylde ovenover åbningen, så der er 2-3 cm luft til bagvæggen sænkes kabinettets frekvens til 50 Hz.

I mine beregninger har regnet med at kabinettet er 30 cm i bredden internet, og en åbning på 105 cm2. En lidt større åbning, gør ingen større forskel, men jeg ved at en åbning halvt så stor som enhedens areal plejer at fungere godt. Jeg har regnet med en "portlængde" inklusive kabinettets tykkelse på 6", men den må gerne være længer. Evt med et knæk.

Det er korrekt, at enheder med lav Qts ikke er specielt "fede" i bassen, men til gengæld giver en ren og ufarvet lyd. Dette er i sidste ende en snak om smag og behag.

Til top Vis Bjorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjorn

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Tonni: Nøje og detaljeret forklaring omkring Bach's Toccata og fuga.  Og så mht. dybbas, som jeg har skrevet tidligere et sted i tråden, ved jeg udmærket at horn skal have en betragtelig størrelse for at spille bas, jeg tror mere at jeg blev grebet af en stemning og nysgerrighed omkring Voigthornene, da anmeldelserne på de omtalte horn, var stor "ih og åh" begejstring.

Bjorn: Hvilket program bruger du til at simulere Voigthornet ? noget freeware man kan finde på nettet ? Lyder lidt som om det er en anden horntype du taler om. Jeg tror som mollecon skriver at man skal passe på med dæmpning i et Voigthorn, hvilket også nåede at blive mine egne erfaringer, der skal ikke ret meget til før det går helt galt, desuden var det også mest mellemtoneområdet der berørtes i mit tilfælde. By the way, er jo nu igang med 5" enheder i omtalte kabinetter istedet for 8" Lowtherne som er returneret til ejeren, så 8" geden er barberet.

Kunne du evt. tegne det, som du fortæller om ? ...kunne være sjovt at se det i billeder.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Så blev Monacor SPH-135KEP'erne smidt i Voigt hornene, halløjsa så skal jeg sq love for at der kom DA'BAAZ i butikken.  Pæn fyldig bas fylder nu stuen på ca. 22 m3. Det var dog ikke perfekt lige fra start, da jeg åbentbart havde overdæmpet kabinettet, men nu er acoustiluxen fjernet fra spidsen og tilbage er kun en skumbanan på ca. 20x12x5 cm bag ved enheden, hvilket passer fint dæmpningsmæssigt.

Portudmundingen er justeret til ca. 70 cm2 ( skruer i bunden af kabinet, fungerer både som spikes og justerbar portudmunding ), der har været leget med justeringer fra ca. 50 - 120 cm2. Der skal muligvis fintunes. ( hornene står på en tynd filtmåtte ).

SPH-135KEP er pænt lineær op til 10 khz, så derfor har jeg valgt at lade den køre uden delefilter, hvilket den faktisk gør rigtigt fornuftigt, en Scanspeak D2010 tager over resten af vejen, der skæres med 12 db/okt. ( dejlig luftig diskantlyd, når den deles så højt ).

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102410/

http://www.tymphany.com/d2010-851300

Ville gerne have været foruden den dumme oplevelse med Lowtherne, men glædes afslutningsvis over det fine resultat med de små 5" Monacor, så nu skal der lyttes og finjusteres.

PS: Når jeg simulerer horn for en SPH-135KEP i CAAD 3.0 ( et ikke Voigthorn ), så er hornstart 47 cm3 og efter ca. 180 cm 420 cm2, sidstnævnte passer fint med Voigthorn udmundingen, jeg aner dog ikke hvilken frekvens der så er afstemt til.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 April 2008 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

Det var da godt at du lige tilfældigvis havde den fine enhed liggende

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej Kramme, det program jeg bruger er Martin J Kings, http://www.quarter-wave.com/

Det er ikke gratis, men næsten. Du beskriver kabinettets udformning, og så beregner programmet resultatet derefter. Programmet kræver lidt tilvænning, da det ved første øjekast ser mere teknisk ud end det i virkeligheden er.

Jeg har skrevet en indtroduktion til Martins software og ideer:

http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.h tml

Problemet med sløjd designet (og alle andre kvartbølge kontruktioner) er den uønskede 3. harmoniske resonans, som er 3 gange 70 Hz = 210 Hz. Her er lyden fra åbningen i modfase med enheden, og lyden bliver derfor kraftigt dæmpet i området 200 - 300 Hz. Dette afhjælpes med den ret kraftige dæmpning.

Sløjd designet er en kvartbølge hvor linjen udvider sig, og med en reduceret åbning. Sidstnævnte kaldes mass loading, og er med til at reducere kabinettets tuningsfrekvens. Martin J King er selv meget glad for denne type konstruktion. Der er flere projekter beskrevet på hans hjemmeside. 

Hej

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Det var da godt at du lige tilfældigvis havde den fine enhed liggende

Ehmmm ....uddyb venligst  ( tilfældigvis ?)

SPH-135KEP har jeg nogle stykker af og har prøvet dem i flere forskellige kabinetter, det er dog første gang at de er prøvet i Voigthorn-sammenhæng ( eller TL'er som nogle vil kalde dem ).

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Bjorn skrev:

Hej Kramme, det program jeg bruger er Martin J Kings, http://www.quarter-wave.com/

Det er ikke gratis, men næsten. Du beskriver kabinettets udformning, og så beregner programmet resultatet derefter. Programmet kræver lidt tilvænning, da det ved første øjekast ser mere teknisk ud end det i virkeligheden er.

Jeg har skrevet en indtroduktion til Martins software og ideer:

http://www.t-linespeakers.org/design/MJK-for-dummies/index.h tml

Problemet med sløjd designet (og alle andre kvartbølge kontruktioner) er den uønskede 3. harmoniske resonans, som er 3 gange 70 Hz = 210 Hz. Her er lyden fra åbningen i modfase med enheden, og lyden bliver derfor kraftigt dæmpet i området 200 - 300 Hz. Dette afhjælpes med den ret kraftige dæmpning.

Sløjd designet er en kvartbølge hvor linjen udvider sig, og med en reduceret åbning. Sidstnævnte kaldes mass loading, og er med til at reducere kabinettets tuningsfrekvens. Martin J King er selv meget glad for denne type konstruktion. Der er flere projekter beskrevet på hans hjemmeside. 

Hej

Bjorn ...tak for dit svar.

Problemet med modfase i området 200 - 300 hz, det kan vel afhjælpes på andre måder end dæmpning ? Meget af dybbassen forsvinder med den mængde af dæmpemateriale du foreskriver.

Jeg vil stadig gerne hvis du gider lave en tegning, så jeg kan se hvor du har tænkt dig at sætte den plade du skrev om, ligeledes også de 300 - 400 gr. dæmpemateriales placering.

Tak for linkene.

Bjorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hej Kramme, bare et kort svar. Dæmpningsmaterialet fordeler du bare jævnt i kabinettet fra den lukkede ende. Den sidste trdjedel skal ikke ha dæmpemateriale. Jeg bruker dæmpemateriale fra Dansk Audio Teknik, det ligner vat.

Pladen ved åbningen er for at lave en port, det letteste er at indsætte en plade. Du kan se princippet i min TABAQ konstruktion:

http://coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

Modfasen kan du kun ændre med dempning, eller at designe et helt andet kabinet. Men det er jo en helt anden historie.

Hej fra

Bjørn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes