Emne: 6650 vs kt 88 rogue m-150 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
|
Lige et spørgsmål til dem af jer som har Rogue Audio M-150'ere (eller har haft);
Hvor meget sus (jeg ved godt at det er svært, når vi ikke måler) har I i højttalerene?
Jeg har en del mere sus i højttalerene end med min tidligere røreffekt EAR-Yoshino 861'ere...
Jeg tror ikke at det skyldes rørene, men jeg har ikke prøvet at skifte udgangsrør, de skulle kun have gået ca. 100 timer, og de spiller kanon. Der er ingen mislyde eller nogen unormale ting - kun lidt for meget sus synes jeg. Det kan tydeligt høres fra lytteposition 
Jeg kører balanceret input, har ikke prøvet singleended for evt. at tjekke om den er mere støjsvag, nogen som har erfaringe med det?
|
|
|
Jeg havde ikke støj af nogen art fra min Zeus.
Igen, som nævnt ovenfor: Det sidste sted man skal lede efter lydmæssige forskelle er altså udgangsrørene, og det gælder også støj. Jeg ved ikke, hvorfor det er så svært at ''kapere'', at den priære forskel i den lydmæssige signatur er dér, hvor signalforstærkningen er i forstærkeren, og det er altså på indgangstrinnet (indgangsrøret).
Lad os for eksemplet sige, at indgangsrøret forstærker signalet 20 gange, så forstærkes rørets lydmæssige signatur tilsvarende. Det samme gælder støj; hvis du har noget ballade med støj, microfoni eller lignende fra dine indgangsrør, så bliver det jo forstærket 20 gange (fra eksemplet ovenfor) af indgangsrørene.
Udgangsrørene forstærker ikke signalet, så de gengiver bare det de får ind 1:1. Deres opgave er ikke at forstærke signalspændingen, de skal derimod levere den støm, der skal til at drive højttalerne.
|
|
|
Siger du, at du ikke kunne høre sus hvis du lagde ørerne til diskanten?
Jeg taler ikke om sus som fra a Vesterhav, men mere som det sus man kan høre på selv de bedste transistoramps - i 100.000 kr klassen...
?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
| Prøv og smid GE 6550 NOS rør i. Så sker der endnu mere.... en upgrade til 3-4k som forbedre lyden markant. Meget tight og oceaner af luft. |
|
|
Har du 8 jeg kan låne? 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
winter skrev:
|
Er det osse korrekt ar M150 spiller bedst i RCA udgangen?
Bruger selv Bal.
MVH
|
|
|
Ej... Rogue Audios effektforstærkere er ikke ''ægte balancerede'', de bruger en indgangstransformer, som reelt er et ekstra led i signalvejen på den balancerede indgang. Sådan var det på min Zeus, og jeg går ud fra at M150 er lavet tilsvarende.
|
|
|
Det er ikke korrekt tror jeg. M-150'erne er lavet "ægte balanceret", se features på dem, og derefter på Zeus 
Zeus er jo også "kun" en stereoamp 
|
|
|
Jeg tror der er tale om at marketing afdelingen har været lidt på arbejde ved Rogue. Der står på Rogues hjemmeside, at M150 kredsløbene er baseret på Zeus. Ægte balanceret opbygning kræver, at der er to selvstændige indgangstrin til det positive og negative indgangssignal, og dét er der jo altså vist ikke... Jeg skriver bevidst, at det er der ''vist ikke'', da jeg ikke har haft låget af en M150'er og derfor ikke skal sige, hvordan den er opbygget. Men M150 har umiddelbart nøjagtigt samme indgangstrin som Zeus, og i en Zeus sidder der en indgangstrafo i den balancerede indgang.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
winter skrev:
|
Hejsa!
Jeg ingen problem med sus eller brum.Kore du med jord i dine stik? Kan maaske vare pre amp'en der driller lidt.
MVH
|
|
|
Jeg kører med spændingsregulator, jord, og korrekt fase, selvstændig elgruppe.
Der er ingen problemer med preamp eller noget, der er bare lidt mere sus i de amps, end jeg er vant til.
Det bliver ikke højere når der skrues op, det er den konstante svage sus som der altid er på amps - mere eller mindre.
Vi taler ikke store sager her, men små nuancer...
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
|
Lige et spørgsmål til dem af jer som har Rogue Audio M-150'ere (eller har haft);
Hvor meget sus (jeg ved godt at det er svært, når vi ikke måler) har I i højttalerene?
Jeg har en del mere sus i højttalerene end med min tidligere røreffekt EAR-Yoshino 861'ere...
Jeg tror ikke at det skyldes rørene, men jeg har ikke prøvet at skifte udgangsrør, de skulle kun have gået ca. 100 timer, og de spiller kanon. Der er ingen mislyde eller nogen unormale ting - kun lidt for meget sus synes jeg. Det kan tydeligt høres fra lytteposition 
Jeg kører balanceret input, har ikke prøvet singleended for evt. at tjekke om den er mere støjsvag, nogen som har erfaringe med det?
|
|
|
Igen, som nævnt ovenfor: Det sidste sted man skal lede efter lydmæssige forskelle er altså udgangsrørene, og det gælder også støj. Jeg ved ikke, hvorfor det er så svært at ''kapere'', at den priære forskel i den lydmæssige signatur er dér, hvor signalforstærkningen er i forstærkeren, og det er altså på indgangstrinnet (indgangsrøret).
Lad os for eksemplet sige, at indgangsrøret forstærker signalet 20 gange, så forstærkes rørets lydmæssige signatur tilsvarende. Det samme gælder støj; hvis du har noget ballade med støj, microfoni eller lignende fra dine indgangsrør, så bliver det jo forstærket 20 gange (fra eksemplet ovenfor) af indgangsrørene.
Udgangsrørene forstærker ikke signalet, så de gengiver bare det de får ind 1:1. Deres opgave er ikke at forstærke signalspændingen, de skal derimod levere den støm, der skal til at drive højttalerne.
|
|
|
Jeg taler ikke om sus som fra a Vesterhav, men mere som det sus man kan høre på selv de bedste transistoramps - i 100.000 kr klassen...
? |
|
|
Ha ha, når du skriver sus, og derefter angiver sådan en ''tudefjæs smiley'' gik jeg ud fra, at du talte om et problem med dine forstærkere. Næsten alle rørforstærkere suser, hvis du stikker lyttelapperne helt hen til diskanten. Hvis din EAR ikke gjorde dét, så er det undtagelsen... Jeg kan ikke huske, om jeg kunne høre sus fra Zeus, hvis jeg havde øret helt henne ved diskanten. Men det vil jeg tro der var, for jeg har vist aldrig oplevet en rørforstærker, der IKKE har sådant sus...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
winter skrev:
|
Bruger selv Bal.
MVH
|
|
|
Ej... Rogue Audios effektforstærkere er ikke ''ægte balancerede'', de bruger en indgangstransformer, som reelt er et ekstra led i signalvejen på den balancerede indgang. Sådan var det på min Zeus, og jeg går ud fra at M150 er lavet tilsvarende.
|
|
|
Det er ikke korrekt tror jeg. M-150'erne er lavet "ægte balanceret", se features på dem, og derefter på Zeus 
|
|
|
Jeg tror der er tale om at marketing afdelingen har været lidt på arbejde ved Rogue. Der står på Rogues hjemmeside, at M150 kredsløbene er baseret på Zeus. Ægte balanceret opbygning kræver, at der er to selvstændige indgangstrin til det positive og negative indgangssignal, og dét er der jo altså vist ikke...
Jeg skriver bevidst, at det er der ''vist ikke'', da jeg ikke har haft låget af en M150'er og derfor ikke skal sige, hvordan den er opbygget. I en Zeus sidder der en indgangstrafo i den balancerede indgang.
|
|
|
Så skal vi nok vente med at konkludere noget, til vi kan undlade "tror" og "vist ikke" 
Jeg vil også mene at det nok var en kende for kreativt, hvis deres marketingsafd. skrev "True balanced and single ended inputs", hvis det ikke var tilfældet...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
|
?
|
|
|
Ha ha, når du skriver sus, og derefter angiver sådan en ''tudefjæs smiley'' gik jeg ud fra, at du talte om et problem med dine forstærkere. Næsten alle rørforstærkere suser, hvis du stikker lyttelapperne helt hen til diskanten. Hvis din EAR ikke gjorde dét, så er det undtagelsen...
Jeg kan ikke huske, om jeg kunne høre sus fra Zeus, hvis jeg havde øret helt henne ved diskanten. Men det vil jeg tro der var, for jeg har vist aldrig oplevet en rørforstærker, der IKKE har sådant sus...
|
|
|
Ok 
Nej, min EAR gjorde det skam også, bare en kende mindre - det var derfor at jeg bemærkede det, da jeg spændte 150'erne for.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
winter skrev:
|
Bruger selv Bal.
MVH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg tror der er tale om at marketing afdelingen har været lidt på arbejde ved Rogue. Der står på Rogues hjemmeside, at M150 kredsløbene er baseret på Zeus. Ægte balanceret opbygning kræver, at der er to selvstændige indgangstrin til det positive og negative indgangssignal, og dét er der jo altså vist ikke...
Jeg skriver bevidst, at det er der ''vist ikke'', da jeg ikke har haft låget af en M150'er og derfor ikke skal sige, hvordan den er opbygget. I en Zeus sidder der en indgangstrafo i den balancerede indgang.
|
|
|
Så skal vi nok vente med at konkludere noget, til vi kan undlade "tror" og "vist ikke" 
Jeg vil også mene at det nok var en kende for kreativt, hvis deres marketingsafd. skrev "True balanced and single ended inputs", hvis det ikke var tilfældet... |
|
|
Når jeg skriver ''tror'' så er det sådan set bare for ikke at virke bedrevidende. De bedrevidende typer er der rigeligt af på forum. Jeg har ejet en Zeus, jeg ved hvordan den er konstrueret, og jeg har spillet en del på M150, som er baseret på Zeus / en nedskaleret version af Zeus. Forstærkerne har samme indgangsrør, og samme driverrør. Hvis M150 skulle være ægte balancerede skulle de have en anden kredsløbsopbygning. Det har ikke noget med ''at tro'' at gøre, det er fakta, idet en ÆGTE balanceret forstærker er opbygget som to individuelle forstærkere i det samme kabinet. Nåeh, det er lidt langt fra trådens emne, der er bimx spørgsmål om rør. Uanset opbygningen, balanceret, eller ikke balanceret så giver udskiftningen af indgangsrørene den største lydmæssige forskel...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
winter skrev:
|
Bruger selv Bal.
MVH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg vil også mene at det nok var en kende for kreativt, hvis deres marketingsafd. skrev "True balanced and single ended inputs", hvis det ikke var tilfældet...
|
|
|
Når jeg skriver ''tror'' så er det sådan set bare for ikke at virke bedrevidende. De bedrevidende typer er der rigeligt af på forum.
Jeg har ejet en Zeus, jeg ved hvordan den er konstrueret, og jeg har spillet en del på M150, som er baseret på Zeus / en nedskaleret version af Zeus. Forstærkerne har samme indgangsrør, og samme driverrør. Hvis M150 skulle være ægte balancerede skulle de have en anden kredsløbsopbygning. Det har ikke noget med ''at tro'' at gøre, det er fakta, idet en ÆGTE balanceret forstærker er opbygget som to individuelle forstærkere i det samme kabinet.
|
|
|
Jeg er helt enig, derfor vil jeg også gerne vide det med sikkerhed...
...og jeg er med på hvordan balanceret forstærker er opbygget (to ens kredsløb per kanal). Men de kan jo også godt være opbygget sådan. Jeg sender dem en mail eller spørger jensen...
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
winter skrev:
|
Bruger selv Bal.
MVH
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Når jeg skriver ''tror'' så er det sådan set bare for ikke at virke bedrevidende. De bedrevidende typer er der rigeligt af på forum.
Jeg har ejet en Zeus, jeg ved hvordan den er konstrueret, og jeg har spillet en del på M150, som er baseret på Zeus / en nedskaleret version af Zeus. Forstærkerne har samme indgangsrør, og samme driverrør. Hvis M150 skulle være ægte balancerede skulle de have en anden kredsløbsopbygning. Det har ikke noget med ''at tro'' at gøre, det er fakta, idet en ÆGTE balanceret forstærker er opbygget som to individuelle forstærkere i det samme kabinet.
|
|
|
Jeg er helt enig, derfor vil jeg også gerne vide det med sikkerhed...
...og jeg er med på hvordan balanceret forstærker er opbygget (to ens kredsløb per kanal). Men de kan jo også godt være opbygget sådan. Jeg sender dem en mail eller spørger jensen... |
|
|
Jensen plejer at spørge mig  I øvrigt er det en Jensen indgangstransformator, der sidder i Zeus på den balancerede indgang  OK, når du godt ved, at der skal to ens kredsløb pr kanal til for at lave en ægte balanceret forstærker, så prøv at svare på det her: Hvor mange indgangsrør og driverrør skal der så være pr kanal i en M150 for at den kører ægte balanceret, når dens kredsløb er baseret på Zeus, og Zeus har 1 indgangsrør og 2 driverrør pr kanal?
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svaret vil jo være ''dobbelt op'', og hvis du tæller lidt efter kan du se, at indgangstrin og drivertrin i Zeus og M150 bruger præcis de samme rør, og det samme antal af dem...
Det er altså bare sådan, at der kun findes meget få ÆGTE balancerede rørforstærkere på markedet. De eneste jeg lige kan komme i tanke om er BAT og Sonic Frontiers, sidstnævnte gik desværre neden om og hjem for en del år siden. De lavede ellers nogle fede forstærkere...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det lyder jo fornuftigt Jeg har ikke så meget indsigt i de ting, så tilbage til det sus...
...for jeg prøvede lige at hive et sæt singlended kabler på!!! Så er støjen reduceret til det latterlige lidt?!?!
Hvorfor filan er der mere "sus" på min balancerede indgang, end på RCA?
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm!
Det lyder . Kan det vare loddningen? En los forbindelse?
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
Ok, det lyder jo fornuftigt Jeg har ikke så meget indsigt i de ting, så tilbage til det sus...
...for jeg prøvede lige at hive et sæt singlended kabler på!!! Så er støjen reduceret til det latterlige lidt?!?!
Hvorfor filan er der mere "sus" på min balancerede indgang, end på RCA? |
|
|
Tjaaa, du har da i hver tilfælde lige konstateret, at forstærkerne ikke er ÆGTE balancerede for så ville der være mindre sus på den balancerede indgang, idet balanceret drift undertrykker common mode støj. Hvad hvis du helt fjerner signalkablerne fra M150'ernes indgange, er der så mere, eller mindre sus? Hvilken forforstærker bruger du?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
Tjaaa, du har da i hver tilfælde lige konstateret, at forstærkerne ikke er ÆGTE balancerede for så ville der være mindre sus på den balancerede indgang, idet balanceret drift undertrykker common mode støj.
Hvad hvis du helt fjerner signalkablerne fra M150'ernes indgange, er der så mere, eller mindre sus? Hvilken forforstærker bruger du?
|
|
|
Jeps!, det er sgu' da rigtigt...øhhe, så "troede" du vist rigtigt, he-he. (Det er da noget at de skriver sådan i features...hmm)
Men så ved jeg ikke lige hvad der foregår 
Hvis jeg helt fjerner dem, så er der det samme som når der er RCA på, når jeg så sætter XLR på, så kommer der altså en del mere sus - lige lidt for meget synes jeg.
Jeg kører med den seneste udgave af Audio Aero Cap. Ref. - det er en kombineret CD/Pre.
Der er ikke noget i vejen med den, er testet på forskelligt andet amp...
Øh?
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
Tjaaa, du har da i hver tilfælde lige konstateret, at forstærkerne ikke er ÆGTE balancerede for så ville der være mindre sus på den balancerede indgang, idet balanceret drift undertrykker common mode støj.
Hvad hvis du helt fjerner signalkablerne fra M150'ernes indgange, er der så mere, eller mindre sus? Hvilken forforstærker bruger du?
|
|
|
Jeps!, det er sgu' da rigtigt...øhhe, så "troede" du vist rigtigt, he-he. (Det er da noget at de skriver sådan i features...hmm)
Hvis jeg helt fjerner dem, så er der det samme som når der er RCA på, når jeg så sætter XLR på, så kommer der altså en del mere sus - lige lidt for meget synes jeg.
Jeg kører med den seneste udgave af Audio Aero Cap. Ref. - det er en kombineret CD/Pre.
Øh? |
|
|
OK, jeg ser at både dine forstærkere og din cd/pre er fra Vassago, så ville jeg ringe og snakke med Rene, om det fænomen du oplever er noget han har bemærket før ved den kombination du kører med...
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
kennethjensen skrev:
| Prøv og smid GE 6550 NOS rør i. Så sker der endnu mere.... en upgrade til 3-4k som forbedre lyden markant. Meget tight og oceaner af luft. |
|
|
Har du 8 jeg kan låne? 
|
|
|
Kan godt arrangeres, men ikke før efter august, skal lige på ferie Spiller selv med disse rør, og de lammetæver ALT andet 6550/KT88 du kan finde på marked. BASTA!!!  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
TRX850 skrev:
Medlem skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Øh?
|
|
|
OK, jeg ser at både dine forstærkere og din cd/pre er fra Vassago, så ville jeg ringe og snakke med Rene, om det fænomen du oplever er noget han har bemærket før ved den kombination du kører med...
|
|
|
Ja, det vil jeg gøre. Det er lidt mystisk, for som du siger, burde der være mindre støj på XLR. Hmm.
Men måske har det noget at gøre med den indgangstransformer (den der snydeting) som du talte om? Det kan være at den ikke passer så godt til udgangsimpedansen på Audio Aero'en, eller at indgangstransformeren simpelthen ikke er så god som den var i min EAR-Yoshino 861'er? Nå, men det eneste der er lidt belastende ved det, er at jeg skal skifte kabel. Det er et VdH The Orchid, som jeg er ret glad for, nu må jeg bytte til et RCA...
Tak for input og hjælp forøvrigt.

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
Medlem skrev:
kennethjensen skrev:
|
|
Har du 8 jeg kan låne? 
|
|
|
Kan godt arrangeres, men ikke før efter august, skal lige på ferie Spiller selv med disse rør, og de lammetæver ALT andet 6550/KT88 du kan finde på marked. BASTA!!! 
|
|
|
Tak. Lyder da nice, sender dig måske en PB efter ferien - god ferie 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 15 Juli 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@medlem... Snak med Rene, I skal nok finde en løsning så det virker godt på den balancerede indgang...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|