Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 10:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 6650 vs kt 88 rogue m-150 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

winter skrev:

Hmmm!

Det lyder . Kan det vare loddningen? En los forbindelse?

Det er det ikke. Alt er i orden.

Har du lagt mærke til om der er forskel på "sus" ved RCA og XLR?, jeg læste at du kører XLR.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
@medlem... Snak med Rene, I skal nok finde en løsning så det virker godt på den balancerede indgang...

Jeps, det vil jeg gøre...er sgu' lidt mystisk...

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

TRX850 skrev:
@medlem... Snak med Rene, I skal nok finde en løsning så det virker godt på den balancerede indgang...

Jeps, det vil jeg gøre...er sgu' lidt mystisk...

Så har jeg snakket med eksperten  

Rogue Audio M-150 køres bedst via RCA - singleended. De lyder bedre på den indgang.

Jeg tror det skyldes den Jensen indgangstrafo, som er nødvendig for at kunne tilslutte XLR (når det nu ikke, som Rogue ellers skriver i features, er "true balanced").

Jeg har testet både XLR og RCA (med VdH The Orchid), og det lyder bedst med RCA, samtidig er der en anelse mindre støj. Min erfaring med støj på henholdsvis XLR og RCA, er at der er mindre på XLR - det er så ikke tilfældet på M-150'erne.

Personligt har jeg kun prøvet med min Audio Aero Cap. Ref. Som en lille notits, også fra samtalen med Rene, var jeg ikke klar over at AA heller ikke  er "true balanced", det er lavet med IC'ere... (og her gik jeg og troede noget andet ).

Så prøv hvis I ikke allerede har testet det...

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

David skrev:
Enig med René - de lyder bedst på 8 ohm - det gælder nu alle de rørforstærkere, jeg har prøvet....

Udgangstransformerne er dimensioneret til en vis strøm, og det samme er kernen, så jeg vil være påpasselig med at skrue bias op - den bliver i hvert fald tynd, hvis du skruer for højt op, og udynamisk, hvis du skruer for langt ned...

Indtil videre, har jeg syntes, at Valve Art 6550 og KT88, har været de rør, som fungerer bedst i M150.

SED-rørene bliver nemt for lyse eller massive på M150, men det er generelt et mere dynamisk og stramt rør.

Hej David

Jeg kan læse i tråden at du har prøvet lidt af hvert, har du selv M-150'ere? Har du prøvet SED 6550?

hilsen...

Hej Medlem

Jeg kender et par stykker, som har haft M-150'ere, har selv haft Stereo 90, og en kammerat har haft en Tempest 2 Magnum (integreret udgave af Stereo 90).

SED 6550 har jeg haft og forsøgt mig med - det er objektivt set et meget godt rør, da det er meget dynamisk, meget stramt, meget detaljeret og meget velopløst.

Problemet med M-150'ere er, at de er såkaldte "moderne" rørforstærkere med præcisions metalfilmsmodstande, MKP kondesatorer, lav biasstrøm (grundet høj primærimpedans på udgangtransformerne), for små udgangstransformere til at få fuldt output i dybbassen, og høj udgangseffekt.

Det betyder at lyden er meget upfront (især med standardrørene), noget forwarded, meget bredpenslet, lidt grovkornet, kølig i toppen og blød og lidt éntonet i bassen. Den karakter kræver klart at man tænker sig om, når man skal købe indgangsrør, og især udgangsrør, ligesom man skal have højttalerens karakter i baghovedet.

SED 6550 og KT88 passer klart bedst i ældre grej med PIO kondesatorer, kulmodstande, osv. - og kan virkelig også sparke liv i et sæt Dynaco MKIII.

Baseret på mine indtryk, vil jeg desuden vove pelsen og mene, at Rogue produkter generelt ikke er et særligt godt match til f.eks. Focal, B&W, Thiel og Gamut højttalere, da disse mærker enten afstemmer deres højttalere efter en rimelig teknisk indgangsvinkel, herunder lineær frekvensgang og minimalt fasedrej, eller også har højttalerne generelt bare en monitoragtiag klang.

Nå, nok om det. Jeg har altid syntes at 6550-rør lyder bedre end KT88, og har svært ved at forstå, hvorfor folk er så vilde med KT88. 6550-rør rækker dybere, og er mere afdæmpede i topppen - igen i mine ører.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hvilke 6550 rør mener du så er de bedste, mærke, EH, Golden Dragon eller hvilket N.O.S. rør
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

AMILO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Sendt: 20 Juli 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Ok, det lyder jo fornuftigt  Jeg har ikke så meget indsigt i de ting, så tilbage til det sus...

...for jeg prøvede lige at hive et sæt singlended kabler på!!! Så er støjen reduceret til det latterlige lidt?!?!

Hvorfor filan er der mere "sus" på min balancerede indgang, end på RCA?

Din kilde har højst sandsynlig en højere udgangspænding på XLR udgangene end på RCA udgangene. Derfor hører du mere støj på XLR udgangene ved samme volumenindstilling. Kiggede lige i manualen for din cd/pre, men niveauerne er ikke opgivet.

Når du afbryder kilden er det kun effektforstærkerens egenstøj du hører, hvormod du også får bidraget fra kilden når den er sat til.

Til top Vis AMILO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AMILO

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Sendt: 21 Juli 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Hvilke 6550 rør mener du så er de bedste, mærke, EH, Golden Dragon eller hvilket N.O.S. rør

Nu har jeg ikke købt NOS (og kommer ikke til det), fordi de er ALT for dyre, så dem kan jeg ikke udtale mig om - den sidste quad gamle GEC Gold Lion, jeg forsøgte mig med lavede blå gnister inde i røret, og rykkede både skærmgitter- og katodemodstande - det gav ikke forøget lyst til at investere i en NOS quad Tung-sol 6550 eller GEC Gold Lion.

Jeg har de bedste erfaring med Valve art 6550 i Rogue forstærkere.

EH KT88 vil jeg anbefale alle at holde sig fra - det er ubetinget det KT88 rør, der giver mest udgangseffekt, men de er har det med spontant at kortslutte internt.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Juli 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

David skrev:
Medlem skrev:

David skrev:
Enig med René - de lyder bedst på 8 ohm - det gælder nu alle de rørforstærkere, jeg har prøvet....

Udgangstransformerne er dimensioneret til en vis strøm, og det samme er kernen, så jeg vil være påpasselig med at skrue bias op - den bliver i hvert fald tynd, hvis du skruer for højt op, og udynamisk, hvis du skruer for langt ned...

Indtil videre, har jeg syntes, at Valve Art 6550 og KT88, har været de rør, som fungerer bedst i M150.

SED-rørene bliver nemt for lyse eller massive på M150, men det er generelt et mere dynamisk og stramt rør.

Hej David

Jeg kan læse i tråden at du har prøvet lidt af hvert, har du selv M-150'ere? Har du prøvet SED 6550?

hilsen...

Hej Medlem

Jeg kender et par stykker, som har haft M-150'ere, har selv haft Stereo 90, og en kammerat har haft en Tempest 2 Magnum (integreret udgave af Stereo 90).

SED 6550 har jeg haft og forsøgt mig med - det er objektivt set et meget godt rør, da det er meget dynamisk, meget stramt, meget detaljeret og meget velopløst.

Problemet med M-150'ere er, at de er såkaldte "moderne" rørforstærkere med præcisions metalfilmsmodstande, MKP kondesatorer, lav biasstrøm (grundet høj primærimpedans på udgangtransformerne), for små udgangstransformere til at få fuldt output i dybbassen, og høj udgangseffekt.

Det betyder at lyden er meget upfront (især med standardrørene), noget forwarded, meget bredpenslet, lidt grovkornet, kølig i toppen og blød og lidt éntonet i bassen. Den karakter kræver klart at man tænker sig om, når man skal købe indgangsrør, og især udgangsrør, ligesom man skal have højttalerens karakter i baghovedet.

SED 6550 og KT88 passer klart bedst i ældre grej med PIO kondesatorer, kulmodstande, osv. - og kan virkelig også sparke liv i et sæt Dynaco MKIII.

Baseret på mine indtryk, vil jeg desuden vove pelsen og mene, at Rogue produkter generelt ikke er et særligt godt match til f.eks. Focal, B&W, Thiel og Gamut højttalere, da disse mærker enten afstemmer deres højttalere efter en rimelig teknisk indgangsvinkel, herunder lineær frekvensgang og minimalt fasedrej, eller også har højttalerne generelt bare en monitoragtiag klang.

Nå, nok om det. Jeg har altid syntes at 6550-rør lyder bedre end KT88, og har svært ved at forstå, hvorfor folk er så vilde med KT88. 6550-rør rækker dybere, og er mere afdæmpede i topppen - igen i mine ører.

Hej David, og tak for det lange indlæg

Jeg genkender nu slet ikke din beskrivelse af lyden fra M-150'erne...og det der med at de ikke kan levere fuldt output i dybbassen?!  Det mener jeg ærlig talt er noget sludder - sorry. Jeg lover dig for, at der er fuldt OG kraftig output i dybbassen her i stuen. Jeg ved ikke om der har været en defekt på dem du har hørt, eller noget galt med højttalerne?! Nå, det kan jo skyldes så meget.

Men her går de rent, tydeligt og dyyybt i bassen. Så ingen problemer med udgangstransformere her

Med hensyn til lyden generelt, så vil jeg da lige sige at jeg har lavet en del "tube rolling" på input- og driver rør. Dem jeg kører med nu, er klart bedre end standardrørene. Der sidder Philips Mullard (ECC83) og Siemens 491 (ECC82) i nu.

Med hensyn til SED rør, KT88 eller 6550'ere, så tror jeg måske efterhånden bare (ved at læse på diverse fora) at det er de bedste rør for øjeblikket...

Men okay, jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, da jeg ikke har hørt alt, jeg har jo f.eks. heller ikke hørt Valve Art...

Det er forresten ikke meget man kan finde på dem? Hvem forhandler dem? Jeg har ikke kunnet finde dem hos nogen af de store - TubeDepot, Tube-Town etc.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
David skrev:
Medlem skrev:

David skrev:

Hej David

hilsen...

Hej Medlem

Hej David, og tak for det lange indlæg

Jeg genkender nu slet ikke din beskrivelse af lyden fra M-150'erne...og det der med at de ikke kan levere fuldt output i dybbassen?!  Det mener jeg ærlig talt er noget sludder - sorry. Jeg lover dig for, at der er fuldt OG kraftig output i dybbassen her i stuen. Jeg ved ikke om der har været en defekt på dem du har hørt, eller noget galt med højttalerne?! Nå, det kan jo skyldes så meget.

Men her går de rent, tydeligt og dyyybt i bassen. Så ingen problemer med udgangstransformere her

Med hensyn til lyden generelt, så vil jeg da lige sige at jeg har lavet en del "tube rolling" på input- og driver rør. Dem jeg kører med nu, er klart bedre end standardrørene. Der sidder Philips Mullard (ECC83) og Siemens 491 (ECC82) i nu.

Med hensyn til SED rør, KT88 eller 6550'ere, så tror jeg måske efterhånden bare (ved at læse på diverse fora) at det er de bedste rør for øjeblikket...

Men okay, jeg kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed, da jeg ikke har hørt alt, jeg har jo f.eks. heller ikke hørt Valve Art...

Det er forresten ikke meget man kan finde på dem? Hvem forhandler dem? Jeg har ikke kunnet finde dem hos nogen af de store - TubeDepot, Tube-Town etc.

kan nu heller ikke nikke helt genkendende til din beskrivelse af lyden ...

specielt det med output i bassen og power

det får man at vide når men spiller med Mahler på dem

det er jo også en matchning med grej og HT ........

og de meget udskældte EH KT88 fungerer nu fint...

og er nok tynget af en dårlig batch som har givet dem det ry de har ........

jeg synes klart KT88 lyder bedre end 6550 ( dem jeg har hørt )

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Til min eller David's beskrivelse?!

Bemærk lige at jeg ikke beskriver noget som helst specifikt om lyden, andet end hvordan de spiller bas (på mit setup)

Derefter skriver jeg at lyden "generelt" er bedre med andre input- og driverrør end med standard.

Hvis det er min "beskrivelse" af lyden, hvad er det så du ikke kan genkende?

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Slettet, da et tidligere indlæg var misforstået...

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Juli 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

SEB 6550 synes jeg bedst om.

Men synes også de har et problem med være ok når man køber dem, de sidste 50 stk jeg fik hjem kunne de ca af dem bruges resten kunne jeg bare smide ud.

82 og 83 vil jeg klart sige JJ gold.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juli 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Davs jensen

..."de ca?" du mangler lige at skrive hvor meget - vel forhåbentligt ca. 99%?

De har ellers ry for at være stabile i øjeblikket

82/83 - her mener du vel ECC82/83? Dem har jeg ikke hørt, men er de ikke fine til guitaramps - og ikke hifiamps 

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:

Jakobsen skrev:

Bemærk lige at jeg ikke beskriver noget som helst specifikt om lyden, andet end hvordan de spiller bas (på mit setup)

Derefter skriver jeg at lyden "generelt" er bedre med andre input- og driverrør end med standard.

det var Davids jeg mente .....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Medlem skrev:

Jakobsen skrev:

Ok, så giver det mening

Det var bare fordi at du jo har "quotet" mit (og ikke Davids) indlæg (hvor Davids godt nok også er "quotet" - da jeg svarer ham i det). Blev lige lidt forvirret 

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Jakobsen skrev:
Medlem skrev:

Jakobsen skrev:

Ok, så giver det mening

Det var bare fordi at du jo har "quotet" mit (og ikke Davids) indlæg (hvor Davids godt nok også er "quotet" - da jeg svarer ham i det). Blev lige lidt forvirret 

sorry det var ment som at jeg var enig med din beskrivelse ........

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Juli 2008 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Medlem skrev:
Jakobsen skrev:
Medlem skrev:

Jakobsen skrev:

Ok, så giver det mening

sorry det var ment som at jeg var enig med din beskrivelse ........

Alt ok

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes