Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lun 12AX7’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Medlem skrev:
Milu skrev:
Medlem skrev:
Milu skrev:

For øvrigt skal du nok ikke forvente dig det store forskel ved at skifte de 2 ecc83 ud, de er så vidt jeg husker kun fasesplitter.
Dem der er vigtig for lyden er driverne ecc82 (de 4 stk.), og her vil jeg give F.Christians ret Mullard hvis du vil ha' lækker lyd. Men de koster.
En anden ting, du siger der ikke er skrifte på nogle af rørene? Det er højest sandsynlig fordi du har fået et sæt M150 med rør-upgrade fra fabrikken. Det betyder, at de har isat NOS (formodentlig) oftest fra europa/tyskland. Netop for at undgå at bruge Sovtek/EH i dem.
Så inden du begynder at knalde Sovtek (eller lign.) i igen - synes jeg lige du skulle vide det.

Mvh.

Jeg synes da at Thomas P skriver at ECC83'erne er indgangsrør

Det er ikke min erfaring - men jeg kan da tage fejl.
Men én ting er sikkert 12au7 (ecc82) er drivere til KT88/6550

Mvh.

Ja, 12AU7 er driverrør, men 12AX7 er indgangsrør. Tjekkede det lige i manualen på RA's web.

"Input tube" kan også dække over fasesplitter.

Mvh.

Arrraae Milu, det ved jeg nu ikke lige. Det må du vist komme med et eksempel på, hvis jeg skal hoppe på den

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 April 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Medlem skrev:
Milu skrev:
Medlem skrev:
Milu skrev:
Medlem skrev:
Milu skrev:

For øvrigt skal du nok ikke forvente dig det store forskel ved at skifte de 2 ecc83 ud, de er så vidt jeg husker kun fasesplitter.
Dem der er vigtig for lyden er driverne ecc82 (de 4 stk.), og her vil jeg give F.Christians ret Mullard hvis du vil ha' lækker lyd. Men de koster.
En anden ting, du siger der ikke er skrifte på nogle af rørene? Det er højest sandsynlig fordi du har fået et sæt M150 med rør-upgrade fra fabrikken. Det betyder, at de har isat NOS (formodentlig) oftest fra europa/tyskland. Netop for at undgå at bruge Sovtek/EH i dem.
Så inden du begynder at knalde Sovtek (eller lign.) i igen - synes jeg lige du skulle vide det.

Mvh.

Jeg synes da at Thomas P skriver at ECC83'erne er indgangsrør

Det er ikke min erfaring - men jeg kan da tage fejl.
Men én ting er sikkert 12au7 (ecc82) er drivere til KT88/6550

Mvh.

Ja, 12AU7 er driverrør, men 12AX7 er indgangsrør. Tjekkede det lige i manualen på RA's web.

"Input tube" kan også dække over fasesplitter.

Mvh.

Arrraae Milu, det ved jeg nu ikke lige. Det må du vist komme med et eksempel på, hvis jeg skal hoppe på den

Hehehe - det bliver for teknisk, den boldgade har jeg ikke forstand på!
Men det kunne være Solvin ville komme med en kvalificeret svar, jeg ved han har styr på den side af sagen?

Men da jeg havde et sæt - var det ikke det rør jeg gik mest op i.
Så vidt jeg husker, var Vassagohifi vist enig.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 April 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Fra Manualen til dem, beklager forvirringen tidligere

12AX7 (1)

Input Tube

12AU7 (2)

Driver Tubes

KT88 (4)

Output Tubes

Jeg prøver rørerne fra Pyndt. De er jo alligevel på vej og har jo ikke kostet en fomue. Tweakers forslag er jo lige så relevant som alle andres.

Jeg er for så vidt parat til at ofre mere, men ærlig indrømmet jeg er for uerfaren til at gennemskue om det lige netop er de rigtige hvis/når jeg ser et sæt Mullard til salg. I må gerne hjælpe med henvisning.

Thomas P 

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

TAD røret er en luxusversion af ECC83, vist nok et E83CC, lav mikrofoni. Det koster en kende mere, og man får det til samme pris som det ordinære rør. Sårn var det også for knap 2 år siden, hvor jeg købte rør til en Edison RIAA.

Peter Pyndt tager ikke r*ven på nogen, never!

Old shield logo: http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.tubemongerl ib.com/gallery2/d/9836-1/Mullard%2BCV2492%2B1960s%2BE88CC%2B Low%2BHalo%2BGetter%2BDual%2BOld%2BShield%2Band%2BCV%2BLogo% 2BFRONT%2B-%2BMitcham%2BGT_%2BBritain.jpg&imgrefurl=http ://www.tubemongerlib.com/gallery2/v/6922/Mullard%2BCV2492%2B 1960s%2BE88CC%2BLow%2BHalo%2BGetter%2BDual%2BOld%2BShield%2B and%2BCV%2BLogo%2BFRONT%2B-%2BMitcham%2BGT_%2BBritain.jpg.ht ml&h=600&w=461&sz=92&hl=da&start=3&u m=1&tbnid=fesmek-OJ-wy8M:&tbnh=135&tbnw=104& prev=/images%3Fq%3Dmullard%2Bold%2Bshield%2Blogo%26um%3D1%26 hl%3Dda%26rlz%3D1T4ADBS_daDK251DK251%26sa%3DN  

Kig også her (billede 6 eksempelvis): http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/article81.pdf

Old shield logo gik op til rundt 1965-67 (lidt afhængig af rørtypen). Det vigtige er at røret er "made in Britain", BVA eller med B datecode (for Blackburn, England). Det kan såmænd også hedde Brimar eller Colomor! New shield logo er lavet i Holland hos Philips; trekant/delta datecode (for Heerlen, Holland). Der findes også en anden slags trekant, men det er Philips Copenhagen. 

Bemærk at Philips overtog aktiemajoriteten hos Mullard allerede i 1927, og selvom at det er engelske rør, så er de altså alligevel lavet på "Philips-maskiner". (Men der er forskel, basta!)

Mullard old shield logo ECC83 koster 250-500 kr/stk afhængig af om det er 3 karakters datecode (1950´erne) eller 4 karakters datecode (1960´erne). Vi vil da helst have de ældste, men mindre kan gøre det! Og skal man have Mullard til både pre/indgang og driver, så kan det godt koste en smule, men det gør alt hifi jo, og fortryder man kan de SAGTENS sælges som "kun lige afprøvet". 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen

Guld værd når man ikke har samme fornemme kendskab og forståelse.

Thomas P

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2008 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Btw, JJ/TAD røret er faktisk beslægtet med det famøse Telefunken e83cc. Tesla lavede nogle næsten eksakte kopier af TF ecc83 og e83cc. A uvisse grunde byttede de om på typenumrene, så ecc83 var et e83cc og e83cc var ecc83. Værktøjerne til disse rør fulgte så med, da Tesla overgik til JJ. Selv om det stadigvæk er et rammegitterrør lige som de gamle, så er det dog et andet rør i dag, og lyder anderledes. Men kvaliteten og lyden er rigtig god, af et nyproduktionsrør at være. Bliver f,eks brugt i Hovland forforstærkeren, i ultra selekterede versioner.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 19 April 2008 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Du må have byttet om på et eller andet med det 12AX7, du skriver at det bruges som driver rør, det kan jeg ikke forstå, da det slet ikke kan levere det spændnings-sving som et par KT88 behøver for fuld udstyring, det må være ingangsrør eller fasesplitter.

Hvor har du læst det nymodens sludder  .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

DFMS; så må du SQ forklare dig, ikke bare komme med udfald. Vi kan alle lære mere, men vi gider altså ikke at blive "dunket", tak!

Tweaker; hvis Tesla ikke har mere fod på typebetegnelserne, så kan jeg SQ ikke rigtig have tillid til dem. Typisk er lavmikrofoni-rørene (E83CC eks.vis) udtaget af en normalproduktion, "voldtaget" til det yderste, fundet 10-4 stadigvæk, og derefter beskriftet med det finere E83CC. RCA beskriver "voldtægten" i deres datablade.

Thomas P; vi hjælper jo bare hinanden. For 2 år siden anede jeg da intet om radio-rør, men jeg har fået stor hjælp herinde. Så er det jo logik, at man giver sin viden videre.

Samarbejde er naturligt, konkurence er unaturligt.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Tweaker; hvis Tesla ikke har mere fod på typebetegnelserne, så kan jeg SQ ikke rigtig have tillid til dem. Typisk er lavmikrofoni-rørene (E83CC eks.vis) udtaget af en normalproduktion, "voldtaget" til det yderste, fundet 10-4 stadigvæk, og derefter beskriftet med det finere E83CC. RCA beskriver "voldtægten" i deres datablade.

Det er mig der har hukommelsessvigt . Det er Teslas version af TF ecc803s rammegitterrør som Tesla af uransalige grunde kaldte for e83cc. Historien kan læses her http://www.jacmusic.com/nos/ECC83-part-numbering1.html

Men det gør vel ikke sagen bedre

Jeg ville nu ikke have noget problem med et eje et par Tesla e83cc

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2008 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg blander mig, men i min Telefunken rørbog fra 1961 står der at ECC83 kan levere 38V eff.  Det ganges med 2,8 for at få peak to peak værdien 2,8 gange 38= 106,4pp som dividers med 2 for at få peak værdien 2/106,4= +eller-53V.

Dette kan regnes ud på flere måder, men denne er også rigtig.

Det betyder at enhver forstærker med en negativ forspænding som ikke overstiger 50V kan udstyres af ECC83.

ECC82 kan klare 50V eff og kan således drive forstærkere med op til -70V  samt har lavere indre modstand og er dermed et bedre driver-rør end ECC83

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Det er ingen skam, at kalde en ECC803S-kopi for E83CC. Hellere det end end at udgive sig for noget andet.

Så vidt jeg er orienteret: ECC83´ere tæves nærmest til døde. Fejler de ingenting ved denne behandling kan de beskriftes E83CC. Måler de så perfekt og fuldstændigt ens, de to triodehalvdele imellem, så kan de beskriftes ECC803S (selekteret). Men der kan selvfølgelig være forskel på hvordan man gør det, fra fabrik til fabrik.

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Lidt nyt.

Rørerne fra Pyndt kom her til aften og har spillet et par timer, hvilket naturligvis er alt for kort til en endegyldig saglig vurdering, men de bidrager umiddelbart lidt i den rigtige retning. Der er desværre et stykke vej endnu, men vi må se når de har spillet lidt mere.

Uagtet at det er fantastisk gode forstærkere der gør alt andet rigtigt, punch i bunden, rum, detaljer nuancer i mellemtonen osv. er jeg så småt begyndt at frygte at Rogue og Sonus Faber måske blot ikke er et "match made in heaven"

Jeg har lidt forskellige øvrige rør på vej så nu ingen forhastede konklusioner. Det fandens er dog at  jeg ved hvor godt mit anlæg spillede da jeg havde en Pathos Loges, som desværre tilbragte mere tid på værksted end i mit lytterum, hvorfor forhandleren uden tøven tog den tilbage. Da de øvrige dele af anlægget og kabler stort set er identiske er min fokus naturligvis rettet mod forstærkerne.

Gode råd efterlyses.

mvh

Thomas P

PS: Vienna højtalere er ikke et alternativ, har haft dem

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Måske problemet så ligger i ecc82`erne.

Men nogle forstærkere er temmelig hysteriske med rørvalget, så måske vil det være bedst med originalrørene.

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er ingen fabrikat id på 82'erne ud over ECC 82 East Germany.

Jeg fik fat i et matched quad NOS Sylvania 5814A fra Ebay til 30 USD som kommer hjem en af dagene, så de skal naturligvis også prøves.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=13021 3082466&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:US:1123

Yderligere har jeg et sæt RCA 12AX7A på vej, idet jeg kan forstå de er i den meget varme og bløde afdeling

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=28021 7587237&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:US:1123

og slutteligt et par Philips/Mullard samt et par GE 12AX7 på vej.

Hvis de for helvede ikke kan spille ordentligt efter forsøg med så mange forskellige rør, skal jeg have fundet et par andre røreffekter.

mvh

Thomas P

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Hmm, East Germany lyder som nogle RFC. Bliver regnet for at være _meget_ gode. Men ellers spændende ting du har på vej 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 April 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas.

Tyske rør har ofte en slank/analyserende lyd.
Så et skift af de ecc82 til Mullard - makes your day.

Forøvrigt, købte du dine M150 brugte?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej Milu

Ja jeg købte dem brugte.

mvh

Thomas P

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Måske Mullard og Sonus Faber bliver for "varm" en lyd.

Måske Mullard ECC83 og Telefunken (eller billigere endnu Siemens) ECC82 er at foretrække. RCA (afhængig af typen) er OK "Mullard-byttere".

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg ville umiddelbart foreslå, at du prøvede om du på en eller anden måde, kunne komme til at prøve et komplet originalt sæt rør (både indgang og udgang), for at få lokaliseret hvor fejlen ligger, og _om_ den overhovedet ligger i rørene. Måske er der modificeret i forstærkeren. Der kan være mange grunde til den fejl.

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Og så lidt nyt igen

5814A'erne kom idag. Ved ikke om udgangsrørerne er ved at være trætte, men biasen stod af h.til selv med så præcise driver rør. Fik det justeret og efter et par timer, stadig alt for kort tid, begynder det at blive bedre. Skarpheden er så småt mindre udbredt, og rykket højere op i frekvensområdet.

Pudsigt, men de tidligere ECC82 der sad i, er noget af det mest simple rør hvad "indmad" angår sammenlignet med et gammelt Philips JAN6189W jeg tilfældigt har liggende fra min instrument forstærker. Som om at alt i det er 1/2 størrelse og mekanisk noget mere ustabilt.

Anyway, de foreløbige investeringer i andre rør har givet den forventede effekt jævnfør jeres anvisninger, og det er s.. guld værd.

Vender tilbage når RCA 12AX7A er kommet i og har spillet lidt, dem glæder jeg mig at høre.

mvh

Thomas P 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum