Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 23:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: pioneer sa-9900 renoverings projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Qbiq
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Me too, så hvis jeg ikke kan modde uten å "ødelegge den" så kommer jeg heller til å "nedgradere" til mindre mm2 på høyttalerkablene :)  Min SA er faktisk litt moddet den oxo.. den har fast montert power kabel... (ikke "pc kabel" som det skal være) .. Jeg kommer til å revertere den modifikasjonen også. det ser litt "weird" ut (kanskje dere ser at det på bildet. Power kabelen skal komme ut av hullet helt oppe på venstre siden av bildet.. men det er en hvit ugly kabel som kommer ut av siden til venstre :).

wuffer skrev:
Qbiq skrev:
Du skal være glad du har modifiserte høyttaler terminaler. De originale sucks bigtime.. Jeg skal skifte ut mine jeg også. Ble anbefalt disse fra ELFA  :

Slik ser de originale ut : (tykke kabler går ikke ned i hullet i det hele tatt) :)

Jeg vil godt betale dine nye højtalerterminaler hvis jeg får dine de gamle. Burde de ikke være de samme som i sa-9900

Jeg vil helst holde den så orginal som muligt

+ Vintage Setup (Snell/Marantz)
+ AV Setup (Yamaha, Samsung, Energy, Canton)
Til top Vis Qbiq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Qbiq

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Maj 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg afmonteret udgangsprintet og som frygtet var der sket lidt mere brændt af end kun de 2 udgangstransistore i den kanal.

8 modstande er sorte og afbrændte.
Jeg overvejer at udskifte alle småkomponenterne.  Men det ved jeg først senere.

Dette er ik en forstærker der bare skal op at køre hurtigst muligt. Det hele skal gøres rigtig og ordentlig. Det er ikke hver dag man får fingrene i sådan en lækker forstærker

Hvad er egentlig den bedste metode til at fjerne loddetin fra sådan et print?? Jeg plejer at bruge sugetråd men er der en bedre metode??
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Det er højst sandsynlig at alle transistorer og dioder har fået et knæk ved dette uheld pga. DC koblig mellem trinnene. Sugetråd er OK. Alternativ en tinsuger til trykluft eller vacum (dyrt). Tinsuger med fjeder kan let ødelægge printet pga. rekyl, men fås dog med blød silikone spids. Husk at bruge "gammeldags" loddetin...med bly.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Der sker altså lidt selvom det ikke virker sådan. Dette er et hygge projekt og jeg har slet ikke travlt.
Men nu sku jeg ha fundet alle de komponenter der skal udskiftes og loddet dem ud

En ordentlig bunke. Der er lidt lytter fra psu'delen. Nogen bulede ud i toppen og nogen var ikke den korrekte str. Og så et par lytter(meget sorte) fra diverse andre print og ellers alle komponenter på udgangsprintet.
Så nu er planen at få lavet min indkøbsliste færdig og finde ud af hvilke erstatnings transistore jeg skal ha fat i.

Loddetin med bly har jeg Der er ihvertfald en advarsel på at det indeholder bly

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Absolut det vildeste "project" jeg har set - Ever. Good luck.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Ja- det ser vildt ud, men hvis du arbejder systematisk og grundigt, så tror jeg bestemt, at det lønner sig på "den anden side".

Har du taget billeder - og/eller noteret ned, hvordan elektrolytkondensatorerne skal vende??

Jeg synes, at det er modigt og dejligt uimponeret du går til værks!!

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Dejligt at se at du arbejder med respekt for forstærkeren. Jeg er helt sikker på, at lyden kommer helt i topklasse med de ting du fikser nu.

Med hensyn til terminalerne, ville jeg nok også holde mig til de originale, men de er godt nok ringe. De kan knapt holde fast i et stykke lampeledning.

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ja- det ser vildt ud, men hvis du arbejder systematisk og grundigt, så tror jeg bestemt, at det lønner sig på "den anden side".

Har du taget billeder - og/eller noteret ned, hvordan elektrolytkondensatorerne skal vende??

Jeg synes, at det er modigt og dejligt uimponeret du går til værks!!

Venligst

Freddy

Jeg er så heldig at der står på printene hvor plus benet skal sidde  så det er rimelig nemt. Men har taget en del billeder

Jeg vil da godt indrømme der er dage hvor jeg kigger på det og tænker: Åh nej det kommer aldrig til at spille igen og hvad har jeg dog rodet mig ud i. Men det forsvinder hurtigt igen

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Dejligt at se at du arbejder med respekt for forstærkeren. Jeg er helt sikker på, at lyden kommer helt i topklasse med de ting du fikser nu.

Med hensyn til terminalerne, ville jeg nok også holde mig til de originale, men de er godt nok ringe. De kan knapt holde fast i et stykke lampeledning.

Jeg er glad bare den kommer til at spille. Terminaler. Godt du sagde det. Laver lige en tråd på audiokarma.org og ser om der er en der vil af med de orginale terminaler ellers må det jo blive dem der sad der

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:

Mængden er ganske normal for et "midaldrende" apparat

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

En ordentlig bunke. Der er lidt lytter fra psu'delen. Nogen bulede ud i toppen og nogen var ikke den korrekte str. Og så et par lytter(meget sorte) fra diverse andre print og ellers alle komponenter på udgangsprintet.

Husk at hvis du skifter så meget i LF-udgangene, er det vigtigt at justere tomgangsstrøm/bias. Ellers kan du i værste fald risikere at de brænder af igen når du tænder forstærkeren. Midtpunktspændingen/DC-offset skal også justeres.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

wuffer skrev:

Husk at hvis du skifter så meget i LF-udgangene, er det vigtigt at justere tomgangsstrøm/bias. Ellers kan du i værste fald risikere at de brænder af igen når du tænder forstærkeren.

Der vil blive skruet helt ned for bias inden den blir startet op. Derudover vil jeg prøve at anskaffe mig en variotransformer

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

X-ray skrev:

Det er jeg helt klar over. Så vidt jeg kan se i bunken er der flere specielle dioder, som jeg tror bliver svære at erstatte. Så hvis de er iorden ville jeg nok putte dem tilbage igen.

En så markant renovering kan vel også flytte lyden væk fra den oprindeligt tiltænkte. Det syntes jeg jo ville være en skam.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
bjørn skrev:

X-ray skrev:

Det er jeg helt klar over. Så vidt jeg kan se i bunken er der flere specielle dioder, som jeg tror bliver svære at erstatte. Så hvis de er iorden ville jeg nok putte dem tilbage igen.

En så markant renovering kan vel også flytte lyden væk fra den oprindeligt tiltænkte. Det syntes jeg jo ville være en skam.

Du siger noget. Måske man sku nøjes med at udskifte de komponenter der ikke er ok og så evt gøre det i begge kanaler så der ikke blir forskel på kanalerne

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
bjørn skrev:

X-ray skrev:

Eller også kommer den til at fungere (lyde) som oprindeligt, det er derfor det som oftest er nødvendigt at gå hård til værks. Jeg har aldrig været ude for at en grundig renovering gav bagslag af anden karakter end økonomisk, til gengæld giver halvfærdig arbejde ikke andet end bøvl.

At der i det aktuelle tilfælde er udloddet komponenter "på fornemmeren" er en helt anden sag, det er aldrig en god ide, især ikke hvis der efterlades uopdagede dårligdomme og ikke defekte stumper udskiftes, eksempelvis vil det være en overraskelse hvis de 2 spoler er defekte. En omhyggelig gennemmåling/inspektion, trin for trin, må være udgangspunktet.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
X-ray skrev:
bjørn skrev:

X-ray skrev:

Eller også kommer den til at fungere (lyde) som oprindeligt, det er derfor det som oftest er nødvendigt at gå hård til værks. Jeg har aldrig været ude for at en grundig renovering gav bagslag af anden karakter end økonomisk, til gengæld giver halvfærdig arbejde ikke andet end bøvl.

At der i det aktuelle tilfælde er udloddet komponenter "på fornemmeren" er en helt anden sag, det er aldrig en god ide, især ikke hvis der efterlades uopdagede dårligdomme og ikke defekte stumper udskiftes, eksempelvis vil det være en overraskelse hvis de 2 spoler er defekte. En omhyggelig gennemmåling/inspektion, trin for trin, må være udgangspunktet.

Det var netop det der "på fornemmeren", jeg syntes var løbet lidt løbsk. Så vi er helt enige.

Det ser iøvrigt ud til at 'wuffer', igen er på rette vej. 

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Det er godt i er der til at hjælpe mig på rette vej 

De store rødbrune modstande er målt igennem og der var en der viste forkert. 4.4 Kohm istedet for 4.7 Kohm så den burde vel skiftes?? Det syns jeg er en stor forskel.

En anden ting skal ha anskaffet mig et nyt multimeter så jeg kan måle kondensatore og måske også spooler. Men syns hurtigt de ryger i vejret når der og så skal ku måles spooler.

Noget i kan anbefale omkring en 400kr?? Der kan jeg nok ik få noget der kan måle spooler. Men når det kun er 2 kan det vel ordnes i en elektronok biks

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Juni 2008 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

wuffer skrev:

De store rødbrune modstande er målt igennem og der var en der viste forkert. 4.4 Kohm istedet for 4.7 Kohm så den burde vel skiftes?? Det syns jeg er en stor forskel.

Modstande stiger normalt i værdi, så det lyder ikke sansynligt at den er blevet mindre. Det svarer til en afvigelse på 6,3% og det kan godt være acceptabelt. Er du forøvrigt opmærksom på at du ikke må røre benene på modstanden med fingrene mens du måler, da du derved måler gennem digselv parallelt med modstanden. Det vil give en lavere værdi.

wuffer skrev:

En anden ting skal ha anskaffet mig et nyt multimeter så jeg kan måle kondensatore og måske også spooler. Men syns hurtigt de ryger i vejret når der og så skal ku måles spooler.

Noget i kan anbefale omkring en 400kr?? Der kan jeg nok ik få noget der kan måle spooler. Men når det kun er 2 kan det vel ordnes i en elektronok biks

Jeg er helt enig med Bjørn i at det er usansynligt at der er noget galt med spolerne. Så simple spoler som der er tale om her går ikke i stykker medmindre de udsættes for meget stor strøm. Hvis det var tilfældet, ville du kunne se det på dem. Jeg synes at du bare skal lodde de to spoler i igen og glemme alt om dem, de fejler ikke noget.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Okay tak for det. Jeg lodder dem i igen men først senere.
Modstandende blir lagt på ned og så måler jeg dem. Jeg var ikke klar over at der vil være ændring ved at jeg rør ved benene. Men det ved jeg nu

Alle dioderne er i orden og en enkelt transistor er gået og så de svedne modstande.
De komponenter der er i orden bliver sat tilbage. Har fået lagt det hele i system.

Jeg vælger at udskifte en enkelt transistor ud som ikke fejler noget. Noget med at den var ustabil(læst på audiokarma)
Erstatnings transistore er fundet og vil blive skrevet på indkøbslisten (køber nok 5 ekstra af hver) og så blir der lavet en ordre hos mouser.com

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

4 stk                     MJ15015

5 stk                      kSA910 to-92

5 stk                      kSC2310 to-92

20 stk                  isolations pakning to-3 hus

10 stk                   isolations pakning to-220 hus

2 stk                     trimer 470 ohm

2 stk                      trimer 2,2k ohm

1 stk                      470 ohm

2 stk                      47 ohm

3 stk                      100 ohm

1 stk                      560 ohm

3 stk                      47k ohm

1 stk                      4,7k ohm 2 watt

1 stk                      1,3k ohm

1 stk                      56k ohm

2 stk                      1k ohm

2 stk                      220k ohm

2 stk                     18k ohm

2 stk                     470uF 80v elektrolyt

2 stk                     10uF 25v elektrolyt

2 stk                      4,7uF 25v elektrolyt

1 tube kølepasta

Sådan ser min liste ud over komponenter der skal skaffes.

Det var ikke så voldsomt igen. 

Printer en liste ud og så ser jeg hvad den lokale elektronik biks kan klare og ellers blir resten bestilt online

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes