| Forfatter |
|
tofa Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kane skrev:
Kalle_dk skrev:
Øre-højttalerne (som Stax kalder dem) er meget afslørende, hvilket betyder at en god indspilning kommer til at lyde fantastisk, men det betyder samtidig at en dårlig indspilning bliver afsløret, om man vil det eller ej. Jeg har nu hørt flere positive indspildninger end negative, men man kan godt blive overrasket over hvilket fjols der har siddet og skruet på PAN-knapperne på mixerpulten, for det kan nemt registreres.
|
|
|
Det kan jeg godt skrive under på! Jeg må sige at jeg er rimelig rystet over hvor meget moderne pop og rock der er urimeligt dårligt produceret (Er det fordi det bare skal du' til mp3?). Et album som californication med RHCP er helt skidt det kan jeg simpelthen ikke lytte til mere.
|
|
|
Her er måske en forklaring : http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertai nment/music/article1878724.ece http://www.digido.com/bob-katz/compression.html http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson3.htm osv osv Og når så afspillegrejet ikke lægger et slør over rædslerne, blver det endnu værre venlig hilsen Tom
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tofa skrev:
Her er måske en forklaring :
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertai nment/music/article1878724.ece http://www.digido.com/bob-katz/compression.html http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson3.htm
osv osv
Og når så afspillegrejet ikke lægger et slør over rædslerne, blver det endnu værre
venlig hilsen
Tom |
|
|
Jeg er ganske bekendt med, og (næsten) klar over indholdet af det du linker til. Dit første link virker dog ikke  PS: Du kan jo godt lave et "direkte" link vi kan trykke på, som f.ek. Compession
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kane skrev:
Kalle_dk skrev:
Øre-højttalerne (som Stax kalder dem) er meget afslørende, hvilket betyder at en god indspilning kommer til at lyde fantastisk, men det betyder samtidig at en dårlig indspilning bliver afsløret, om man vil det eller ej. Jeg har nu hørt flere positive indspildninger end negative, men man kan godt blive overrasket over hvilket fjols der har siddet og skruet på PAN-knapperne på mixerpulten, for det kan nemt registreres.
|
|
|
Det kan jeg godt skrive under på! Jeg må sige at jeg er rimelig rystet over hvor meget moderne pop og rock der er urimeligt dårligt produceret (Er det fordi det bare skal du' til mp3?). Et album som californication med RHCP er helt skidt det kan jeg simpelthen ikke lytte til mere.
Men det er jo ikke lyttebøffernes skyld, dem er jeg helt pjattet med. Specielt detaljerne og hurtigheden er jeg vildt imponeret over. Jeg er også godt tilfreds med min nye forstærker, den har bare lige lidt mere overskud end den gamle. |
|
|
Jeg lytter sjældent til pop og rock, og jeg er godt klar over der findes mange elendige indspilninger indenfor disse 2 genrer. Specielt hvis der er tale om såkaldte "døgnfluer". Uha uha, det går ofte meget stærkt i pladestudiet. Jeg lytter mest til blues, jazz, funk og lignende. Jeg sørger såvidt muligt for at lytte til musikken før jeg køber den. For det første gider jeg ikke gentage fejlen fra mine teenage år, hvor man ofte købte en CD/LP bare fordi man havde hørt eet godt nummer i radioen. Det var oftest det eneste nummer man efterfølgende gad at lytte til. For det andet er mange af de indspilninger jeg ender med at købe, ret godt indspillet og med minimal eller ingen "compression". Sådan oplever jeg det om ikke andet.
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 09 August 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de sidste siders - absolut velbegrundede - lovprisninger af STAX er det vist på tide med en lille henvisning til trådens overskrift ... !
Og så giver rørdriverne jo heldigvis mulighed for at bruge en mindre formue på ... rør !
__________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
winding skrev:
Med de sidste siders - absolut velbegrundede - lovprisninger af STAX er det vist på tide med en lille henvisning til trådens overskrift ... !
Og så giver rørdriverne jo heldigvis mulighed for at bruge en mindre formue på ... rør !
|
|
|
Trådens overskrift er STAX er super duper!
Jeg ser ingen problemer her. Gør du ? Kom endelig med noget "input" som omhandler Stax, hvis du sidder inde med nogle guldkorn.
En formue på rør ? Det kan jeg ikke tro. De 2 rør der sidder i min "forstærker" kan nok spille en del timer inden jeg skal tænke på at finde nogle andre, hvilket ikke er så vanskeligt (og heller ikke formue-krævende). Jeg er ikke helt med på hvad du mener ?!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 10 August 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
winding skrev:
|
|
|
Trådens overskrift er STAX er super duper!
Jeg ser ingen problemer her. Gør du ? Kom endelig med noget "input" som omhandler Stax, hvis du sidder inde med nogle guldkorn.
En formue på rør ? Det kan jeg ikke tro. De 2 rør der sidder i min "forstærker" kan nok spille en del timer inden jeg skal tænke på at finde nogle andre, hvilket ikke er så vanskeligt (og heller ikke formue-krævende). Jeg er ikke helt med på hvad du mener ?!
|
|
|
Jeg fangede sgu heller ikke lige Windings pointe, men det kan jo være man bliver dum og uvidende af at lytte til Stax  I givet fald vil jeg sige, at jeg er en lykkelig uvidende Stax ejer
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Trådens overskrift er STAX er super duper! Netop !
Jeg ser ingen problemer her. Gør du ? Kom endelig med noget "input" som omhandler Stax, hvis du sidder inde med nogle guldkorn. Guldkorn har jeg ikke - men har ejet adskillige STAX-kombinationer siden midt i 1980erne.
Stereotimes´ maj 2006-udgave opsummerer mine egne lytteerfaringer med STAX bedst: "It bears the unique ability to pull you into the listening experience by providing sound that is so detailed, involving, and outright beautiful, that you just have to keep listening. If you love music as I do, then you simply have no choice in the matter. It’s that seductive."
En formue på rør ? Det kan jeg ikke tro. De 2 rør der sidder i min "forstærker" kan nok spille en del timer inden jeg skal tænke på at finde nogle andre, hvilket ikke er så vanskeligt (og heller ikke formue-krævende). Jeg er ikke helt med på hvad du mener ?! Som med alt andet rørbaseret grej er det jo interessant, hvad man kan få ud af at skifte til andre rørfabrikater end hvad STAX måtte have leveret med fra starten (vist som regel Electro Harmonix 6FQ7/ 6CG7). Hvis man begiver sig ud i par-kalibrerede NOS RCA Clear Tops eller lignende, begynder ihvertfald min pengepung at bløde uhæmmet, hvorefter man finder ud af, at de tidligere led i afspillekæden måske kunne trænge til en overhaling, hvorefter man osv.... ad absurdum ! [/QUOTE]
__________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
winding skrev:
| Som med alt andet rørbaseret grej er det jo interessant, hvad man kan få ud af at skifte til andre rørfabrikater end hvad STAX måtte have leveret med fra starten (vist som regel Electro Harmonix 6FQ7/ 6CG7). Hvis man begiver sig ud i par-kalibrerede NOS RCA Clear Tops eller lignende, begynder ihvertfald min pengepung at bløde uhæmmet, hvorefter man finder ud af, at de tidligere led i afspillekæden måske kunne trænge til en overhaling, hvorefter man osv.... ad absurdum ! |
|
|
Jo, det er selvfølgelig rigtigt, men jeg er lidt i tvivl om, hvilken forskel der vil være på de medfølgende Stax-rør og et par RCA som nu nævner. Måske kan jeg finde noget på nettet om det ? Jeg vil forsøge. Jeg er nu ikke den store "tube-roller" (hedder det ikke det ?), men er da altid frisk på lydforbedringer.
Med hensyn til forbedringer "tidligere i kæden", har jeg absolut ingen planer. Det ville min tegnebog slet slet ikke bryde sig om 
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
winding skrev:
| Som med alt andet rørbaseret grej er det jo interessant, hvad man kan få ud af at skifte til andre rørfabrikater end hvad STAX måtte have leveret med fra starten (vist som regel Electro Harmonix 6FQ7/ 6CG7). Hvis man begiver sig ud i par-kalibrerede NOS RCA Clear Tops eller lignende, begynder ihvertfald min pengepung at bløde uhæmmet, hvorefter man finder ud af, at de tidligere led i afspillekæden måske kunne trænge til en overhaling, hvorefter man osv.... ad absurdum ! |
|
|
Jo, det er selvfølgelig rigtigt, men jeg er lidt i tvivl om, hvilken forskel der vil være på de medfølgende Stax-rør og et par RCA som nu nævner. Måske kan jeg finde noget på nettet om det ? Jeg vil forsøge. Jeg er nu ikke den store "tube-roller" (hedder det ikke det ?), men er da altid frisk på lydforbedringer.
Med hensyn til forbedringer "tidligere i kæden", har jeg absolut ingen planer. Det ville min tegnebog slet slet ikke bryde sig om 
|
|
|
Der er klart noget at hente ved at skifte rør. Jeg har prøvet RCA Cleartop, GE og EH'erne (på T1'eren). EH'erne er klart de ringeste - lidt døde i forhold til de to andre - og mindre "rum". Hvad der er bedst af RCA og GE'erne er for mig mere et spørgsmål om smag, men på nettet ved jeg at de fleste siger RCA som nummer 1. Jeg spiller dog p.t. på GE'erne men efter nogle andre ændringer skal RCA'erne prøves igen. Og ja - er man ramt af hifi-bakterien bliver man aldrig færdig. Hvad med phono-kablet til head-ampen, eller netkablet til den - eller hvad med ... osv. mvh __________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Strangelove skrev:
Der er klart noget at hente ved at skifte rør. Jeg har prøvet RCA Cleartop, GE og EH'erne (på T1'eren). EH'erne er klart de ringeste - lidt døde i forhold til de to andre - og mindre "rum".
Hvad der er bedst af RCA og GE'erne er for mig mere et spørgsmål om smag, men på nettet ved jeg at de fleste siger RCA som nummer 1. Jeg spiller dog p.t. på GE'erne men efter nogle andre ændringer skal RCA'erne prøves igen.
Og ja - er man ramt af hifi-bakterien bliver man aldrig færdig. Hvad med phono-kablet til head-ampen, eller netkablet til den - eller hvad med ... osv.
mvh
|
|
|
Jeg har lige opgraderet XLR-kablerne, så den er i vinkel (det er CD/DAC osse), men andre rør er sikkert en løsning senere. Nu vil jeg lige lade skidtet spille lidt mere inden jeg piller låget af. Systemet er jo næsten jomfrueligt endnu. Gad vide hvad man skal betale for et sæt RCA rør ? Det må undersøges. Er der noget specielt man skal kigge efter i den forbindelse, udover at det naturligvis skal være den rigtige "type" ?
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 22 August 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et gratis "tweak" er også at rense kontaktpindene på rørene med kontaktrens. Det fjerner urenheder og skaber en bedre kontakt. Specielt på NOS rør gør det en forskel, da de jo har ligget på lager i årevis. Så vidt jeg ved skal BIAS indstilles på forstærkeren, når du skifter til nye rør. Hvordan det gøres er jeg ikke klar over, men det er der sikkert andre der ved.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle der kender forskellene på de efterhånden mange versioner af 007 Omega bøfferne ? Der findes en A-model og et par andre. Hvor mange der findes totalt, har jeg ikke kunnet finde ud af. Men hvad med lydforskellene ?
Er der erfaringer med at bruge Omega 007 på en 006tII "forstærker" ?
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er to forskellige udgaver af SR-007 eller Omega 2.
SR-007A og SR-007mkII er den nyeste udgave. Eneste forskel er farven, hvor mkII er helt sort hvor A har sølv hus og sort hovedbånd.
SR-007 er første udgave af Omega 2. Den findes også i forskellige udgaver, men igen er det kun farven der er forskellen. SR-007 har champagnefarvet hus og brunt hovedbånd, SR-007BL (Den har jeg) har champagnefarvet hus og sort hovedbånd.
Nu har jeg kun hørt SR-007 og ikke A/mkII, så jeg vil ikke udtale mig om forskelle. Det jeg har læst mig til, er at der er forskel og det er vist lidt forskelligt om man fortrækker den ene eller den anden.
Jeg har ikke prøvet SR-007 på en 006tII forstærker (men så vidt jeg husker har Winding en 006t og det kunne jo være han havde den med til head-fi meetet, så kunne man jo gøre forsøget - dog ved jeg ikke om der er stor forskel på 006t og 006tII?). Jeg har prøvet på en ældre SS STAX forstærker srm1/mk2 og jeg synes sagtens man kunne få en fornemmelse af SR-007 lyden på den - men det er blevet meget bedre med min SRM 717.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2008 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kane
OK med de forskellige modeller. Jeg fandt lidt info på head-fi.org om din model kontra den nye sorte. Der skulle være "lidt" forskel, men det er svært når man ikke har hørt det i virkeligheden. En skam du bor så langt væk. Nå, jeg må se om jeg kan få de grimme tanker ud af hovedet igen hahaha. Jeg får snart en ny DAC. Så må vi se hvor meget den ændrer. Det er jo altid spændende med noget nyt på hylderne, og det er da blevet bedre hver gang der er sket udskiftninger (indtil nu).
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
@Kane
OK med de forskellige modeller. Jeg fandt lidt info på head-fi.org om din model kontra den nye sorte. Der skulle være "lidt" forskel, men det er svært når man ikke har hørt det i virkeligheden. En skam du bor så langt væk. Nå, jeg må se om jeg kan få de grimme tanker ud af hovedet igen hahaha. Jeg får snart en ny DAC. Så må vi se hvor meget den ændrer. Det er jo altid spændende med noget nyt på hylderne, og det er da blevet bedre hver gang der er sket udskiftninger (indtil nu).
|
|
|
Mangler du noget specielt i dine SR-404 eller er det 'bare' upgraditis der har ramt dig? Det er ved at være noget tid siden jeg har lyttet på SR-404, så jeg kan ikke lige give en sammenligning. Men nu er der jo snart meet - og hvis winding stadig har sine SR-404 ligge det lige for, så skal jeg nok lige vende tilbage med en sammenligning.
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kane skrev:
| Mangler du noget specielt i dine SR-404 eller er det 'bare' upgraditis der har ramt dig? Det er ved at være noget tid siden jeg har lyttet på SR-404, så jeg kan ikke lige give en sammenligning. Men nu er der jo snart meet - og hvis winding stadig har sine SR-404 ligge det lige for, så skal jeg nok lige vende tilbage med en sammenligning. |
|
|
Mangler og mangler.......jeg jagter jo "den bedste lyd" som så mange andre, og så er den der smitsomme sygdom "upgraditis" dæleme ikke til at komme af med, når man først er blevet smittet  Nu klapper jeg lige hesten, indtil jeg har fået min nye DAC kørt i stilling. Men det ville være rart med en sammenligning mellem SR-404 og Omega 007, men helst på en 006tII amp, hvis det er muligt. Nu er der jo mange andre faktorer som spiller ind, før bøfferne yder det bedste, men det ville være fint hvis du kunne rapportere lidt om forskellene på førnævnte "setup"
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der kommet NOS RCA Clear Tops i 006t'eren ... Tak til Allan hos AB Audio.
Men stadig ingen 4070ere ! __________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Winding
noget nyt omkring 4070erne?
Hvor har du købt dem, pricejapan eller lign?
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kane skrev:
|
Hey Winding
noget nyt omkring 4070erne?
Hvor har du købt dem, pricejapan eller lign?
|
|
|
@ Kane,
4070erne blev hos sælger pga. uoverensstemmelser ...
Nye søges ! __________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
Kane Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2008 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet hos krmathis på head-fi?
Han havde sine til salg for noget tid siden, men tog dem af da der ikke umiddelbart var interesse for dem. Det kunne jo godt være han kunne lokkes til et salg igen.
|
| Til top |
|
| |