Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik ala Pink floyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2008 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har end del Pink Floyd musik men i praksis hører jeg det meget sjældent, da man let bliver I dårligt humør af at høre det. På samme tid var følgende også på toppen med symfonisk rock:

Electric light orchestra

TOTO

Jeg synes de bedste ELO plader idag holder bedre end Pink Floyd og meget bedre end TOTO. Dobbelt albummet "Out of the blue" fra 77 er ikke kun en god plade det er en af rockens helt store. Også A new world record, Discovery og Time er fremragende. De sidste 2 ligger stadig på listen over de 10 bedst sælgende plader igennem tiderne. 

Elo Out of the blue

ELO: A new world record

ELO: Discovery

Elo: Time

Også soundtracket til Xanadu kan anbefales, samt også Face the music, og Secret Messages

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hvis man ønskerat finde en god musikside på nettet er

http://www.allmusic.com/

et absolut must. Her kan stort set alle udenlandske albums findes.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 25 April 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

SCM1 skrev:
soka skrev:

Grateful Dead. Pink Floyd må have lyttet en del til The Deads 'Anthem of the Sun', inden de lavede 'A Saucerful ....' og 'Ummagumma'.

Det kan de ikke have gjort da "A sauceful..." udkom før "anthem of the sun"

http://www.deaddisc.com/disc/Anthem_Of_The_Sun.htm

http://folk.uio.no/ericsp/his_faq3.htm#1

MVH

Kasper

Got me there Grateful Dead har nok lyttet til PF så
Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 April 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg har end del Pink Floyd musik men i praksis hører jeg det meget sjældent, da man let bliver I dårligt humør af at høre det. På samme tid var følgende også på toppen med symfonisk rock:

Electric light orchestra

TOTO

Jeg synes de bedste ELO plader idag holder bedre end Pink Floyd og meget bedre end TOTO. Dobbelt albummet "Out of the blue" fra 77 er ikke kun en god plade det er en af rockens helt store. Også A new world record, Discovery og Time er fremragende. De sidste 2 ligger stadig på listen over de 10 bedst sælgende plader igennem tiderne. 

Elo Out of the blue

ELO: A new world record

ELO: Discovery

Elo: Time

Også soundtracket til Xanadu kan anbefales, samt også Face the music, og Secret Messages

ELO !!!!!!!!!

Nej... og 2 ELO plader på top 10 over de meste solgte album, det får du hvist svært ved at dokumenter på nogle liste (ELO's fanklub tæller ikke) Jeg havde selv nogle plader med dem dengang. Kan bedst lide Evil Woman,

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Hej Hermann,

jeg synes bestemt ikke at ELO kan sammenlignes med PF. ELO har på ingen måde leveret noget nyskabende til rockmusikken og Jeff Lynne har været meget " inspireret" af Beatles og mange af de første ELO plader lyder som Beatles fortolket af Jeff Lynne&co. Jeg er ikke ELO hader, har selv 6 stående incl. dem du nævner, men at de nærmer sig PF kunstnerisk er ren utopi. Jeg vil meget gerne give dig ret i at ELO er " gladere " musik end PF.

Jeg har også lidt svært ved at høre at Grateful dead skulle være inspireret af PF eller omvendt. Fx har " Working mans dead" & " American beauty" meget mere tilfælles med Neil Young, Crossby/Stills/Nash, mfl. end PF.  

The Wall er en suveræn god plade, men er efter min mening ikke den bedste PF plade. På dette tidspunkt har Waters fået så meget magt i gruppen at han mere eller mindre styrerede det hele, og helt galt går det på " The final cut" der mere eller mindre er en Waters solo plade. jeg synes personligt bedst om Ummagumma / Meddle / Darkside / Wish you.. som jeg synes er 4 af de absolut bedste. Skidesvært at vælge når alle LPerne er af så høj kvalitet. Jeg kan også kun tilskynde til at prøve at lytte på pladerne før Dark side, da der er tale om et PF der er meget eksperimenterende og man kan høre at her er der tale om musikkunst i skabelsen. Topklasse, men rimeligt utilgengængeligt ved de første lyt, men bliv ved.

Waters & Gilmours soloplader er bestemt også værd at investere i, men de når desværre ikke højderne fra PF. Det er selvfølgeligt også svært at blive ved i 40 år med at skabe nyskabende musik.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kan huske at jeg for ca. 10 år siden klippede en liste ud af et blad over de 10 mest solgte albums. Jeg har ledt men kan ikke finde den mere, men jeg mener der var 2 ELO albums på denne, de lå nok mellem 6 og 10. I toppen var ABBA gold og Kim Larsen Midt om natten.

Men de to ELO albums må være mere end 90% LPer, der er ikke solgt mange siden. Nu kommer så remastede udgaver med ekstra numre, og de sælger måske noget, da Time og Discovery kan fås for 40 kr på CD, og det er da billigt. Selv Out of the blue kan købes for 70 kr. Er der nogen der ved om de nye CD udgaver er bedre lydende end de gamle CD udgaver. Jeg har selv købt både Discovery og Time da de udkom, og så siden købt Out of the blue først på LP og siden på CD. Out of the blue er 2 LP men kun 1 CD.

Jeg har handlet vinyl ind imellem gennem 20 år, og jeg har altid taget det samme for The Wall og Out of the blue nemlig 50 kr i fin stand. Jeg opfatter begge som nogle af rockens grundstene, og begge er rimeligt tidløse

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 April 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Jeg har også lidt svært ved at høre at Grateful dead skulle være inspireret af PF eller omvendt. Fx har " Working mans dead" & " American beauty" meget mere tilfælles med Neil Young, Crossby/Stills/Nash, mfl. end PF.  

Nu fik jeg lige lyst til at genhøre "Anthem of the Sun" med Grateful Dead, og vil faktisk give Herman lidt ret. Det er dog langtfra ligegyldigt hvilken Dead plade man vælger. De foretog nogle meget store stilskift undervejs i karrieren. Der er meget langt fra "Anthem of the Sun" til " Workingman´s Dead", som du nævner.

Edit: Jeg ser nu at det var soka der nævnte "Anthem of the Sun", og ikke Herman.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 April 2008 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt ELO på CD, men hvis de nye er remastered, er de sandsynligvis markant bedre. Ihvertfald er dette til tilfældet med Deep purple. Den remasterede udgave af " Made in Japan" har en helt utrolig klar lyd iforhold til den alm. CD, så sandsynligvis gælder dette også ELO.

Og Stanley, jo selvfølgelig har du ret i at Grateful Dead har et stort stilskifte omkring 1970, men pladerne efter "Anthem" skifter meget stil og ikke i retning af PF.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej Sunaudio

Hvis du godt kan lide Deep Purple skulle du købe Live in Japan på 3 cder a 75 minutter. Her er alle tre koncerter der danner baggrund for Made in Japan. Flere numre går derfor igen på alle 3 cder, men der er dog forskelle. Sættet kan fåes til rimelig pris.

Med hensyn til ELO så er alle CDerne blevet genudgivet i nye udgaver med extra numre. Jeg har bare ikke købt nogen da jeg af flere, har 2 udgaver i forvejen. Jeg tror de gamle CD udgaver udgår.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:

Og Stanley, jo selvfølgelig har du ret i at Grateful Dead har et stort stilskifte omkring 1970, men pladerne efter "Anthem" skifter meget stil og ikke i retning af PF.

Ja, der er vi helt enige. Det var nu også "Anthem of the Sun" jeg mente var i retning af Pink Floyd.
"Anthem of the Sun" er psykedelisk rock, som de tidlige Pink Floyd plader. mens f.eks. "Workingmans Dead" er country rock. Efterfølgende har der været flere markante stilskift.

Et andet eksempel på det psykedeliske er "Live/Dead" fra 1969, bl.a. med nummeret " Dark Star" : http://www.youtube.com/watch?v=EpjfLMavw5U

Et psykedelisk eksempel med Pink Floyd kunne være "Saucerful of Secrets" : http://www.youtube.com/watch?v=76yQFV58-0o

Jeg synes da at vi kommer tættere på end flere af de øvrige navne der har været nævnt.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 26 April 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Herman, den må jeg have købt. det lyder spændende. har den på CD + LP.

Stanley, det er jo et par suveræne fede numre. " Dark star" er jo et af de bedste Grateful numre efter min mening. 

Et tip : Man kan købe DVD udgaven af " Pink floyd in Pompeii" hos Stereostudio til kun 49,95. Den er en rigtig god DVD, ( selvfølgelig koncerten som er optaget uden publikum, næsten), men man kan vælge at køre hele koncerten ud i et som på den første VHS, uden kommentarer som på genudgivelsen af VHS udgaven, og der en rigtig god baggrund for koncerten, og så til den pris.

Stereo studio har også 2 andre ekstremt billige PF DVD``er: " The making of Darkside of the moon" med kommentarer fra alle 4 PF og Alan Parsons til kun 25,- ( !!), "The Pink Floyd & Syd Barret Story"  igen med kommentarer fra 4 x PF og Graham Coxon fra Blur.

De har også de to første Syd Barret CD``er til 39,95/stk, som er  billigt imens man venter på at finde org. LP`erne.....

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 April 2008 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

sunaudio

Jeg har også lidt svært ved at høre at Grateful dead skulle være inspireret af PF eller omvendt. Fx har Working mans dead & American beauty meget mere tilfælles med Neil Young, Crossby/Stills/Nash, mfl. end PF.  

[/QUOTE skrev:
Hej sunaudio

Nu kan jeg se Stanley allerede har taget "diskussionen" med dig, men jeg vil lige slå fast, det kun er 'Anthem...', jeg taler om. Har du hørt den?
På 'Live/Dead'og 'Aoxomoxoa' er der enkelte elementer, der

Hej sunaudio

Nu kan jeg se Stanley allerede har taget "diskussionen" med dig, men jeg vil lige slå fast, det kun er 'Anthem...', jeg taler om. Har du hørt den?
På 'Live/Dead'og 'Aoxomoxoa' er der enkelte elementer, der peger i samme retning, men ellers kan Grateful Deads øvrige udgivelser ganske rigtigt ikke siges, at have ret meget til fælles med Pink Floyds. 

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 April 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Ovenstående må mods rette til

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Vi forstår nok meningen, men ellers kan du faktisk selv rette i dine indlæg når det går galt som her.

Det lyder dog som om vi er helt enige ang. Grateful Dead/Pink Floyd. Nu har du nok fået mig til at spille Grateful Dead hele weekenden, men det er jo heller ikke så galt. Der er nok at tage af.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Du burde kigge lidt på King Crimson med fx albummet, in court of the crimson king (mener jeg det hedder) SUper lækkert og eksperimenteret.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Hmm hvis jeg skal anbefale et band som minder om Pink Floyd, som ikke er nævnt (tror jeg nok) vil jeg anbefale "Tool" start med albummet Ænima. Det er en del hårdere, men opbygningen af klimaks og temaer i musikken er tænk ind på samme måde som i PF musik. den der dybde og nærmest trance agtige stemning man kommer i når man lytter til deres musik minder mig meget om PF.

Det kan varmt anbefales. da de optrådte på roskilde festivalen blev de også samenlignet med Pink Floyd.

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 26 April 2008 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

"Meddle" er helt klart den bedste.

Derefter er de også gode, -  meeen lidt Britiske - og lidt for producerede ( - dog slet ikke så svulstigt hørmende som ELO).

Hvad med Kansas ? ?

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Sendt: 26 April 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Hmm hvis jeg skal anbefale et band som minder om Pink Floyd, som ikke er nævnt (tror jeg nok) vil jeg anbefale "Tool" ...

Sjovt nok havde jeg dem også i tankerne, men "turde" ikke nævne dem med tanke på replikken fra Zathan om, at det ikke liiiige var noget med tunge guitarer, der stod først for. Men jeg er enig i betragtningen, det er opbygget på samme klassiske vis som PF - men med de mange temposkift og forskellige "melodier" i forløbet af et nummer med Tool, synes jeg ligheden mest må gå på musik fra PFs første del af karrieren. På et tidspunkt skiftede stilen jo til noget med at holde takten nummeret igennem - og ikke specielt progressivt.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 April 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

soka skrev:

Vi forstår nok meningen, men ellers kan du faktisk selv rette i dine indlæg når det går galt som her.

Det lyder dog som om vi er helt enige ang. Grateful Dead/Pink Floyd. Nu har du nok fået mig til at spille Grateful Dead hele weekenden, men det er jo heller ikke så galt. Der er nok at tage af.

Jamen så har jeg jo sørget for, du får en rigtig god weekend Skøn musik.

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Sendt: 27 April 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:
Hmm hvis jeg skal anbefale et band som minder om Pink Floyd, som ikke er nævnt (tror jeg nok) vil jeg anbefale "Tool" ...

Sjovt nok havde jeg dem også i tankerne, men "turde" ikke nævne dem med tanke på replikken fra Zathan om, at det ikke liiiige var noget med tunge guitarer, der stod først for. Men jeg er enig i betragtningen, det er opbygget på samme klassiske vis som PF - men med de mange temposkift og forskellige "melodier" i forløbet af et nummer med Tool, synes jeg ligheden mest må gå på musik fra PFs første del af karrieren. På et tidspunkt skiftede stilen jo til noget med at holde takten nummeret igennem - og ikke specielt progressivt.

Jeps, jeg er helt enig. det er skide svært at beskrive præcist hvad noget musik gør og rør i en selv, men jeg syntes bestemt at det er lidt de samme følelser og stemninger jeg kommer i når jeg hører henholdsvis PF og Tool..

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum