Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD’ens fremtid (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2008 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
Mht. lydkvalitet. Et eksempel kan være det jeg nævner hvor man kan downloade den nyeste med NIN i flac, ja undskyld mig men jeg kan altså ikke høre forskel på Flac filer og en cd. (når jeg skriver  "en eller anden form for mp3 eller ligende" menes der en lyd fil i en ikke nærmere defineret lydkvalitet)

Nu er det jo ret vigtigt at pointere at FLAC ikke er "en eller anden form for mp3". FLAC er et lossless komprimeringsformat, hvor computeren efterfølgende kan genskabe den oprindelige (CD) fil bit for bit, uden tab.

Mp3 er et lossy format, hvor en computer decideret FJERNER den del af informationen som "nogen" mener man ikke kan høre alligevel. Hvis man bagefter upsampler til CD bitrate, så har man IKKE genskabt den oprindelige information, men nærmere en slags sammendrag. Afhængig af hvor hård komprimeringen er, er forskellen ganske hørbar.

Du skal med andre ord ikke lytte på forskellen mellem FLAC og CD men mellem MP3 og CD. Og gerne 192 kb/s MP3, da dette er det mest gængse på nettet.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Det gi'r nu et meget godt billede af, hvad folk bli'r snydt for.

Det er et meget misvisende billede. Har du lyden af en humlebi samtidigt med et jetfly kan du ikke høre humlebien - ligemeget hvor gyldne dine ører er.

En anden misvisende test er at åbne den ukomprimerede wave fil og den tilhørende mp3 fil i et lydredigeringsprogram, eksempelvis Adobe Audition. Træk mp3 filen fra wave filen og du får en fil med forskellen - eller den lyd du går glip af. Der er tydeligvis noget og forskellen kan tydeligt høres - bare ikke når den bliver overdøvet af resten. (PS: Det er muligt at testen ikke kan lavet med mp3, grundet mindre timingforskelle. Men den kan fint laves med Ogg Vorbis).

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 April 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

el_serpiente skrev:
Mht. lydkvalitet. Et eksempel kan være det jeg nævner hvor man kan downloade den nyeste med NIN i flac, ja undskyld mig men jeg kan altså ikke høre forskel på Flac filer og en cd. (når jeg skriver  "en eller anden form for mp3 eller ligende" menes der en lyd fil i en ikke nærmere defineret lydkvalitet)

Nu er det jo ret vigtigt at pointere at FLAC ikke er "en eller anden form for mp3". FLAC er et lossless komprimeringsformat, hvor computeren efterfølgende kan genskabe den oprindelige (CD) fil bit for bit, uden tab.

Mp3 er et lossy format, hvor en computer decideret FJERNER den del af informationen som "nogen" mener man ikke kan høre alligevel. Hvis man bagefter upsampler til CD bitrate, så har man IKKE genskabt den oprindelige information, men nærmere en slags sammendrag. Afhængig af hvor hård komprimeringen er, er forskellen ganske hørbar.

Du skal med andre ord ikke lytte på forskellen mellem FLAC og CD men mellem MP3 og CD. Og gerne 192 kb/s MP3, da dette er det mest gængse på nettet.

Alt det er jeg såmænd udmærket klar over

Derfor har jeg også præciseret hvad jeg mente.

Pointen ændrer sig dog ikke meget; at man kan lave filer med musik (kald dem hvad du vil) i en vilkårlig kvalitet også meget bedre end det der måtte være på cd'er.

(Og jo, jeg kan skam godt høre forskel på 192 mp3 og en cd, du kan jo teste her)

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 April 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:
RogueAgent skrev:

el_serpiente skrev:

Alt det er jeg såmænd udmærket klar over

Derfor har jeg også præciseret hvad jeg mente.

Pointen ændrer sig dog ikke meget; at man kan lave filer med musik (kald dem hvad du vil) i en vilkårlig kvalitet også meget bedre end det der måtte være på cd'er.

(Og jo, jeg kan skam godt høre forskel på 192 mp3 og en cd, du kan jo teste her)

Jamen så er vi helt enige..!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
flpdk skrev:

[Hvis bare folk kunne se (spectrum analyse) hvad en MP3-komprimering gør ved den oprindelige lyd, så tror jeg der er mange som vil føle sig snydt.

Generelt er det vel ligegyldigt hvordan en spektrumalalyse ser ud, hvis folk er tilfredse med lyden....

Ja, det er sørgeligt.
En hel del "folk" kunne trænge til en gang meget streng opdragelse i god lyd. Tørre tæsk og kolde afvaskninger, kunne måske hjælpe... Men det skal være for deres egen skyld, De stakler aner jo ikke hvad de går glip af. Og så må man jo hjælpe. 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Sendt: 29 April 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tror fremtiden kommer til at se ud som blanding af det her og digital styret (bioatomar) magnetisme til lagring af lyd.

Man vil kunne udveksle lydfiler over hyperinternettet med hverandre i form af fotos, malerier, poesi eller andet som til hver en tid kan konverteres mellem formater der kan stimulere vores forskellige sanser som syn, hørelse, lugtesans, smagssans, berøringssansen og den sjette.

Hyperinternettet vil være mobilt og fungerer via en indopereret chip under huden.
Skærmen vil være et af flere gennemsigtige lag i solbrillerne eller kontaktlinserne.

Analoge pladespillere og digitale CD afspillere vil være kuriositeter som ikke behøver strøm for at køre mere fordi det anses som mere cool at lave mekaniske værker baseret på forstørret horologi i ypperste klasse til at drive dem.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

mads20
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 April 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

el_serpiente skrev:

Jeg kan godt nok ikke høre forskel i den test. Hvad er det man skal lytte efter?

Til top Vis mads20's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mads20

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 April 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

mads20 skrev:

Jeg kan godt nok ikke høre forskel i den test. Hvad er det man skal lytte efter?

Det er lidt forskelligt, personligt synes jeg det er nemmest at genkende fejl i diskant og det øvre mellemtone området. Det giver sig udslag i "hårdhed" i lyden, også kaldet "digital" lyd. Det lyder lidt som om der mangler nogle frekvenser/harmonier, med det resultat at lyden bliver tynd. Det er nemmest at høre med et godt headset, eller et godt anlæg. Når du først har genkendt forskellen er det nemt at høre på mere crappy udstyr. Så måske skulle du lade være med at prøve, det kan blive dyrt i længden...
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 April 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:

Det er et meget misvisende billede. Har du lyden af en humlebi samtidigt med et jetfly kan du ikke høre humlebien - ligemeget hvor gyldne dine ører er.

Ikke fordi jeg er uenig i dit udsagn, men er det ikke lidt firkantet sagt ? Jeg mener, tabsgivende kodninger, eller rettere de psyko-akkustiske modeller, er jo baseret på netop denne ide. Her antages det at nogle lyde overdøves af andre og kan derfor fjernes, og omvendt at nogle lyde er så dominerende at man kan lægge lyd til (e.g. støj) uden at det er hørbart. Så selvfølgelig er der en grænse hvor intet menneske ville kunne skelne det ene fra det andet, men på den anden side er denne grænse såvidt mig bekendt hverken absolut eller entydig.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Jeg tror fremtiden kommer til at se ud som blanding af det her og digital styret (bioatomar) magnetisme til lagring af lyd.

Man vil kunne udveksle lydfiler over hyperinternettet med hverandre i form af fotos, malerier, poesi eller andet som til hver en tid kan konverteres mellem formater der kan stimulere vores forskellige sanser som syn, hørelse, lugtesans, smagssans, berøringssansen og den sjette.

Hyperinternettet vil være mobilt og fungerer via en indopereret chip under huden.
Skærmen vil være et af flere gennemsigtige lag i solbrillerne eller kontaktlinserne.

Analoge pladespillere og digitale CD afspillere vil være kuriositeter som ikke behøver strøm for at køre mere fordi det anses som mere cool at lave mekaniske værker baseret på forstørret horologi i ypperste klasse til at drive dem.

"dolph"

Det var fandme' godt du huskede en smiley hér!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 April 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

I mine øjne ligger fremtiden i FLAC eller WMA lossless downloaded i studio master kvalitet (24bit, 44.1 - 176.4KHz). Den type af filer vil blive let tilgængelige, kan nemt afspilles fra en HD, og iøvrigt lige så nemt brændes til en DVD-Audio skive på en almindelig DVD brænder (www.cirlinca.com har et fremragende produkt til formålet).

Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:
sshd skrev:

Ikke fordi jeg er uenig i dit udsagn, men er det ikke lidt firkantet sagt ? Jeg mener, tabsgivende kodninger, eller rettere de psyko-akkustiske modeller, er jo baseret på netop denne ide. Her antages det at nogle lyde overdøves af andre og kan derfor fjernes, og omvendt at nogle lyde er så dominerende at man kan lægge lyd til (e.g. støj) uden at det er hørbart. Så selvfølgelig er der en grænse hvor intet menneske ville kunne skelne det ene fra det andet, men på den anden side er denne grænse såvidt mig bekendt hverken absolut eller entydig.

Lige mine ord, det er en bunke matematiske formler som afgør om det er lyde jeg kan høre eller ikke. Men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, går det udover det samlede lydbillede. I princippet er det også ligemeget om man kan høre det eller ikke. En komprimeret fil MP3, WMA eller lignende er og bli'r et forringet produkt. Ikke kun at der er mistet data, men man ser også i mange tilfælde, at der er tilført digital klipning og det tror ikke hjælper på lyden - tværtimod. Derudover er der også problemet med gapless afspilning. Prøv at downloade et live-album i f.eks. WMA-format og brænd så en CD udfra det, så ved man hvad jeg mener.

Man burde skrotte alt det komprimeret pjat og se at komme videre, vi er trods alt i år 2008 nu.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

Præcis.

Derfor skal man passe på med, at sammenligne spektrumgrafer for, at se hvor meget information man går glip af. At der kvantitativt mangler halvdelen af de røde streger betyder ikke at den hørbare kvalitet er halveret. Disse grafer er misvisende. Den hørbare forskel afhænger af lyttepersonen, musikken, codec og hvor mange bits der er afsat.

Ligeledes kan man ikke bruge den matematisk beregnede forskel (forskellen) på originalen og den komprimerede til noget. At man kan høre forskellen på de to numre betyder ikke, at man kan høre forskel. Igen er det individuelt.

Misvisende metoder bør ikke være grundlag for fravalg af komprimerede formater.

Personligt har jeg benyttet FLAC til alt siden oktober 2001.

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Ikke kun at der er mistet data, men man ser også i mange tilfælde, at der er tilført digital klipning og det tror ikke hjælper på lyden - tværtimod. Derudover er der også problemet med gapless afspilning. Prøv at downloade et live-album i f.eks. WMA-format og brænd så en CD udfra det, så ved man hvad jeg mener.

Digital klipning opstår primært på albums som er ødelagte med DRC (Dynamic Range Compression). Der er dog enkelte undtagelser.

Gapless playback er relateret til formatet og encoderen. Ogg Vorbis og Musepack har f.eks. ingen problemer. Nyere versioner af LAME kan lave gapless mp3.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes