Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: kl d eller a/b forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen hvad er jeres mening .. men hensyn til hvad man skal bruge til sub.. er kl d den bedste eller er a/b stadig bedre til det ..???

hvad siger i .. kom frisk 

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 27 April 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Til sub er KL. D som regelt det man vælger pga mange watt / ingen varme / lav pris.

Min mening mht hvad der er bedst er.

1 = KL. A

2 = KL. D

3 = KL. B

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

ok tak .. er der flere 

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 April 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Till en sub helt klar Kl. D.
Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:
Till en sub helt klar Kl. D.

oki hvad er grunden så lige til det

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 April 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jeg ville tage en sunfire, eller Crown. Jeg har aldrig set en klasse A forstærker, der kan levere 1200 watt i 4ohm. Og effekt er vigtigt til subber.

http://www.highsound.dk/list.php/type/2/id/15/

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

kl a er nu op bygget på en lidt anden måde .. end  a/b .. så watt er ikke opgivet så højt som a/b .. men de skal nemt give strøm fra sig ..

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 29 April 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Klart den skal kunne levere effekten, i virkelige belastninger. Og det kan jeg love dig, det kan Crown og sunfire, som eks. ingen 100 klA kan.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

oki jeg har nu grund sound moduler .. kender du dem .. jeg er selv bygger .. og vil gerne have det hele ind i højtaleren ... så færdig forstærker er ikke lige det jeg går efter  .. ellers tak 

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 29 April 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Det er et lidt mærkeligt spørgsmål - hvis jeg må sige det sådan.

Der er ikke noget kort svar på hvad der er bedst, men "heltny" siger det jo så klart som det kan siges.

Klasse D (A,A/B, B, D plejer at være med"stort") er en fundamentalt anderledes måde at lave lyd på. teknikken har været kendt siden 60'erne men det var først i slutningenn af 90'erne den blev udviklet til "HiFi" niveau - noget nogen vil påstå ikke er sket endnu.

MEN! Klasse D har en uvertruffen fordel når det drejer sig om store effekter og svagheden i forhold til klasse A og A/B er størst ved høje frekvenser. Så det korte af det lange: en sub skal have rigtig meget effekt - det kan opnås med en Klasse D til rimelige penge - og det kan nås med andre typer til nogle flere penge. Jeg kan anbefale Hypex.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Med fare for at blive idømt at reklamere, men..:  Et gennemsnitligt Klasse D modul som LC Audio ZapPulse2.3, NewClassD eller Hypex UCD400 kan brokobles 2 og 2, og derved opnå omkring 800W / 8 Ohm RMS. Ved 4 Ohm's drift er effekten den dobbelte. LC'erne kan tåle op til 80 volt, så hedder regnestykket pludselig ca. 1500W RMS / 8 Ohm // 2600W RMS / 4 Ohm...

UCD 700 modulerne kan klare ca. 1300W RMS 8 ohm brokoblet 2 og to, og vel omkring 2000-2200 W RMS / 4 Ohm

- Men så skal man ha' FULDSTÆNDIG styr på det mekaniske i konstruktionen, og bygge en MotherFxxxxx stømforsyning...!!

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:

Med fare for at blive idømt at reklamere, men..:  Et gennemsnitligt Klasse D modul som LC Audio ZapPulse2.3, NewClassD eller Hypex UCD400 kan brokobles 2 og 2, og derved opnå omkring 800W / 8 Ohm RMS. Ved 4 Ohm's drift er effekten den dobbelte. LC'erne kan tåle op til 80 volt, så hedder regnestykket pludselig ca. 1500W RMS / 8 Ohm // 2600W RMS / 4 Ohm...

UCD 700 modulerne kan klare ca. 1300W RMS 8 ohm brokoblet 2 og to, og vel omkring 2000-2200 W RMS / 4 Ohm

- Men så skal man ha' FULDSTÆNDIG styr på det mekaniske i konstruktionen, og bygge en MotherFxxxxx stømforsyning...!!

Lars / Viborg

Hvornår er det lige, at man på nogen måde kan få brug for eksempelvis 800 Watt til en subwoofer??? Er det til en biograf, eller det bare til almindelig musik i det lille hjem?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 30 April 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
NillerViborg skrev:

Lars / Viborg

Hvornår er det lige, at man på nogen måde kan få brug for eksempelvis 800 Watt til en subwoofer??? Er det til en biograf, eller det bare til almindelig musik i det lille hjem?

Mvh.
Niels

Det kan man faktisk uhyre nemt komme til at få brug for.

Hvis der f.eks skal kompenseres for manglende dybbas, p.g.a. et (med vilje) for lille kabinet - og du f.eks skal kompensere 15 db, så vil du få brug for TEMMELIG mange watt, hvis der skulle bruges 100 Watt i et "normalt" kabinet............ 100 Watt + 3 db + 3 db + 3 db + 3 db + 3 db = 3200 Watt.

Så der er de 800 watt nemt opbrugt

Små kabinetter er jo på mode........ STOR ydelse ønsker alle........ = Brug for mange Watt.

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2008 kl. 06:46 | IP-adresse registreret  

det jeg frygter lidt .. er når jeg bygger en kl d forstærker sammen med en a/b forstærker at der kan ske noget med lyden pga at kl d . har en anden udstråling  .. er der nogen af jeg som har bygget d / a/b sammen i sammen kabinet..???

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:

Til sub er KL. D som regelt det man vælger pga mange watt / ingen varme / lav pris.

1 = KL. A

2 = KL. D

3 = KL. B

3'eren findes ikke

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
Nilau skrev:
NillerViborg skrev:

Lars / Viborg

Mvh.
Niels

Det kan man faktisk uhyre nemt komme til at få brug for.

Hvis der f.eks skal kompenseres for manglende dybbas, p.g.a. et (med vilje) for lille kabinet - og du f.eks skal kompensere 15 db, så vil du få brug for TEMMELIG mange watt, hvis der skulle bruges 100 Watt i et "normalt" kabinet............ 100 Watt + 3 db + 3 db + 3 db + 3 db + 3 db = 3200 Watt.

Så der er de 800 watt nemt opbrugt

Små kabinetter er jo på mode........ STOR ydelse ønsker alle........ = Brug for mange Watt.

Ro på - du har selvfølgelig lidt ret fordi man typisk equalizer for at kompensere for et lille kabinets "ikke-ideelle indflydelse", men den elektriske effekt skal jo blive til akustisk effekt i en virkelig højttalerenhed og det sætter altså også en grænse.

Grundlæggende kan der dog ikke være tvivl om at klasse-D er vejen frem i en sub.

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 April 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
heltny skrev:

1 = KL. A

2 = KL. D

3 = KL. B

3'eren findes ikke

Hvaaaaaaaad...!! - Er du fuld, eller kan du ikke huske 3. - skoleperiodes definitioner på forstærker-klasserne???

A, AB, B, C, og D findes alle sammen - som en fast defineret type ud fra hvor mange "grader" af et sinus-signal den / de aktuelle transistorer er åbne. .... - Skal se om jeg kan finde skolebogen og definitionerne igen...

Lars / Viborg

Til top Vis NillerViborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NillerViborg

NillerViborg
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 April 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
NillerViborg skrev:

Lars / Viborg

Mvh.
Niels

- Når for eksempel man skal heeeeeeeelt i kælderen, og derfor er nødt til at bruge en ultralineær bas med en uhyggelig lav følsomhed som resultat af en uhyggelig laaaang afstemt svingspole, så skal der rå power til. 2x800 Watt til fx. en JBL W15GTi bas med 2 6-Ohms spoler er ikke for meget hvis man vil ned til 15 herz...!!

Lars / Viborg 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 30 April 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
Kjeldsen skrev:
heltny skrev:

1 = KL. A

2 = KL. D

3 = KL. B

3'eren findes ikke

Hvaaaaaaaad...!! - Er du fuld, eller kan du ikke huske 3. - skoleperiodes definitioner på forstærker-klasserne???

A, AB, B, C, og D findes alle sammen - som en fast defineret type ud fra hvor mange "grader" af et sinus-signal den / de aktuelle transistorer er åbne. .... - Skal se om jeg kan finde skolebogen og definitionerne igen...

Lars / Viborg

Klassen B findes som betegnelse og sikkert også i praksis, bare ikke som effektforstærker. Kan du nævne mig en eneste kommercielt tilgængelig forstærker der anvender klasse B? Cross over forvrængningen gør klasse B totalt uegnet til lydbrug.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

NillerViborg skrev:
Nilau skrev:
[QUOTE=NillerViborg]

Lars / Viborg

Mvh.
Niels

- Når for eksempel man skal heeeeeeeelt i kælderen, og derfor er nødt til at bruge en ultralineær bas med en uhyggelig lav følsomhed som resultat af en uhyggelig laaaang afstemt svingspole, så skal der rå power til. 2x800 Watt til fx. en JBL W15GTi bas med 2 6-Ohms spoler er ikke for meget hvis man vil ned til 15 herz...!!

Lars / Viborg

hej.. ..  jeg er ikke meget for en kl d  i mit set up da jeg gerne vil have det hele bygget ind i mine højtaler .. sammen med 2 kl a/b forstærker .. ved ikke om en kl d kan ødelægge lyden på a/b forstærkerne da de skal dele strømforsyning - lige nu har jeg  lc  2,3se .. men syntes den støjer lidt .. ved ikke helt hvad der er galt med den .. lyder som en gnist lyd i højtaleren  når musikken ikke spiller .. det har jeg ikke så meget lyst til ...   den 2,3 se har altid lavet en lille smule støj .. hvor i mod min kl a/b er lydløs når der ingen musik er ...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes