Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Luxman SQ 38FD O.A. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
levendemusik et. al
Jeg tror faktisk ikke det var en fornærmelse men et hint til den måde volumekontrollen er koblet i en dirigent - sikkert gammlet indforstået værkstedsslang - så inden vi ruller os ud - så lad os lige tælle til ti

Jeg har i ørigt som meget ung haft en dirigent - den havde en dejlig lyd - især med radio

fred på jord

Den korrekte betegnelse er som anført andet sted "fysiologisk volumenkontrol" så øgenavnet ligger lige til højrebenet, det er nok derfor det i sin tid er "fundet på"

At ukendskab til en for vintageapparater såre almindelig indretning kan medføre en reaktion der er sammenlignelig med adfærden på landets fodboldarenaer er til gengæld imponerende, især i en tråd der omhandler vintageapparater.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Et gammelt radiomekanikerværkstedsudtryk = fast indkoblet loudness, på dansk fysiologisk volumenkontrol, normal standard på datidens radioer. Øgenavnet er selvfølgelig afledt af at det både er og var en lydmæssigt højt uheldig indretning baseret på en misforståelse.

Dit fund er forsynet med nævnte indretning og lyden er af samme årsag mørk og ulden.

At du føler dig generet af gamle øgenavne/populærbetegnelser du ikke kender kan jeg jo ikke gøre for, der er også nogle der føler sig generet af udtyk som "plov" (pladespiller) "havelåge" (herrecykel) "kringle" (damecykel) men det får mig ikke til at holde op med at bruge dem

PS, det korrekte engelske ord for "radiorør" er "valve"

Hej Bjørn,

Tak for forklaringen på den "psykopatiske volumenkontrol": så lærte jeg også lidt i dag.

Tak for info om Dirigenten.

Ovenpå afvigte lange weekends dobbeltkonfirmation, liggende gæster i flere dage og et støvet bagagerumsmarked var det vist min tur til at være "idiosyncratic". Det beklager jeg.

Ordet "plov" kan jeg ikke holde ud, men det holder jeg for mig selv.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

I databladet til 50C-A10 røret står faktisk der skal være en glødespænding på 50 volt og 0,175 A. Hvis det er den variant Bjørn har haft, må der have været et udtag på 50 volt i hans SQ38.

Der er også en variant af røret, 6C-A10, som står til 6,3 volt og 1,5 A, men ellers identiske data.

Så hvis der er 2 udgave af SQ38 er forklaringen vel her.

Edit: Dokumentation http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/084/5/50C-A1 0.pdf

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
bjørn skrev:

Et gammelt radiomekanikerværkstedsudtryk = fast indkoblet loudness, på dansk fysiologisk volumenkontrol, normal standard på datidens radioer. Øgenavnet er selvfølgelig afledt af at det både er og var en lydmæssigt højt uheldig indretning baseret på en misforståelse.

Dit fund er forsynet med nævnte indretning og lyden er af samme årsag mørk og ulden.

At du føler dig generet af gamle øgenavne/populærbetegnelser du ikke kender kan jeg jo ikke gøre for, der er også nogle der føler sig generet af udtyk som "plov" (pladespiller) "havelåge" (herrecykel) "kringle" (damecykel) men det får mig ikke til at holde op med at bruge dem

PS, det korrekte engelske ord for "radiorør" er "valve"

Hej Bjørn,

Tak for forklaringen på den "psykopatiske volumenkontrol": så lærte jeg også lidt i dag.

Tak for info om Dirigenten.

Ovenpå afvigte lange weekends dobbeltkonfirmation, liggende gæster i flere dage og et støvet bagagerumsmarked var det vist min tur til at være "idiosyncratic". Det beklager jeg.

Ordet "plov" kan jeg ikke holde ud, men det holder jeg for mig selv.

PQR

Og jeg får røde knopper af de mange mere eller mindre fidusangloficerede udtryk der dækker over at brugerne ikke ved hvad tingene hedder på dansk, eller tror det lyder smart, men gamle danske kælenavne/øgenavne/slangudtryk, dem bliver jeg ved med at bruge uagtet at "folkestemningen" bliver mere og mere indremissionsk og historisk uvidende.

Tja, jo ældre man bliver jo længere tid tager det at "komme op igen" det er det såmænd ingen grund til at undskylde

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Husk nu at sproget udvikler sig. Når man begynder at bliver muggen over nye udtryk, er det nok fordi man er blevet gammel.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at vi alle har noget at lære og jeg tror at det er en god idé hvis I når i strør om jer med guldkorn evt. binder en lille hjælpesætning ved som fx. psykopatisk volumenkontrol  (= gammelt radiomekanikerværkstedsudtryk = fast indkoblet loudness) og måske en smiley

Jeg synes ikke det er ok at nogle vælger at fare op og knalde ud somlevende musik - men set i lyset af en tidligere diskussion omkring noget "rør-haløj-agtigt-noget " (= moderne udtryk for at jeg ikke aner havd jeg snakker om) - tja så kan man måske træde varsomt.

Som sagt - eller som jeg ville sige tak for forklaringen og lad os alle gamle søulke som grønskollinger fortsætte med at dele hvor viden og meninger på kryds og tværs af vore kompetancer eller mangel på samme.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Husk nu at sproget udvikler sig. Når man begynder at bliver muggen over nye udtryk, er det nok fordi man er blevet gammel.

Sprogligt er der vist snarere tale om afvikling, og iøvrigt var det ikke undertegnede der blev muggen, henholdsvis kloakstinkende muggen over øgenavnet "psykopatisk volumenkontrol" for noget så almindelig som "fysiologisk volumenkontrol" 

Der er ikke noget mere patetisk end voksne mennesker der taler som, opfører sig som og klæder sig som deres børn (eller børnebørn)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

I databladet til 50C-A10 røret står faktisk der skal være en glødespænding på 50 volt og 0,175 A. Hvis det er den variant Bjørn har haft, må der have været et udtag på 50 volt i hans SQ38.

Der er også en variant af røret, 6C-A10, som står til 6,3 volt og 1,5 A, men ellers identiske data.

Så hvis der er 2 udgave af SQ38 er forklaringen vel her.

Edit: Dokumentation http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/084/5/50C-A1 0.pdf

Angiveligt har det omhandlede eksemplar kørt med en ekstra trafo så det er nok den så almindeligt kendte udgave importeret og solgt af fa.Rossing i Holbæk / KT radio. Lux har senere lavet en helt anden forstærker, med et helt andet udseende men med næsten samme navn ---- og EL34.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Nej der var ikke nogen ekstra trafo. De 4 50CA10'ere korer med et par små formodstande 2 og 2 i serie som så lægges i parallel og det er jo  100V . De trækkes så af trafoens primær 110V Udtag med et par 5ohms modstande i hver ende og anvender derved nettrafoen som auto-transformator. Derfor er der ingen 60V vikling i min. Nok en lidt speciel måde, men sådan var det.

El 34'erne som jeg satte i måtte jeg sélvfølgelig forsyne på anden måde...ekstra trafo, men også dette er løst nu. Den er komplet nu...bare plug and play.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nej der var ikke nogen ekstra trafo. De 4 50CA10'ere korer med et par små formodstande 2 og 2 i serie som så lægges i parallel og det er jo  100V . De trækkes så af trafoens primær 110V Udtag med et par 5ohms modstande i hver ende og anvender derved nettrafoen som auto-transformator. Derfor er der ingen 60V vikling i min. Nok en lidt speciel måde, men sådan var det.

mvh

Klippet fra dit oprindelige indlæg

De var halvsure fra
starten,men jeg lod dem sidde i ca 5 år og så røg de ud. Jeg gav mig til at undersøge hvad
 man så kunne gøre og fandt at EL34 var løsningen. I nogle år kørte den så med en extra
 trafo til gløden, men det er jo ikke perfekt.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
tube mania skrev:

mvh

De var halvsure fra
starten,men jeg lod dem sidde i ca 5 år og så røg de ud. Jeg gav mig til at undersøge hvad
 man så kunne gøre og fandt at EL34 var løsningen. I nogle år kørte den så med en extra

Der står da at 50CA10 kører uden ekstra trafo og EL34 kører med ekstra trafo?

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
tube mania skrev:

mvh

De var halvsure fra

tak...tak...tak Enten er der noget galt eller også er det for at være på tværs

Der kommer flere billeder!!!

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
tube mania skrev:

mvh

De var halvsure fra

tak...tak...tak Enten er der noget galt eller også er det for at være på tværs

Der kommer flere billeder!!!

Det er dig og Kjeldsen der ikke kan læse

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Vi holder lige en pause indtil jeg finder ud af om administrator vil lade bjørn smadre min tråd.

mvh

gurup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Laughing Måske skal en uddybning/opsumering til, Laughing og dog (hvis) jeg forstår det korrekt så, (løsningen var EL34 som dog de første år kørte med en ekstra trafo, det var ikke perfekt, men det er løst nu og er fjernet igen,

d.v.s. den jo nu fysisk har det originale udseende igen,) måske er det bare mig,men så er formuleringen mere klar, jeg mener en anden mulighed er, at der måske kan være forskel på sq38 fd som så ikke er bygget helt ens (den mulighed kan forklare de forskellige måder at de kører på) jeg syntes også at have det svært når de (tekniske) sekundær/primær viklinger rammer mig, det er sandsynligvis aldersbetinget.   LaughingLaughingLaughing

Til top Vis gurup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gurup

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

gurup skrev:

Laughing Måske skal en uddybning/opsumering til, Laughing og dog (hvis) jeg forstår det korrekt så, (løsningen var EL34 som dog de første år kørte med en ekstra trafo, det var ikke perfekt, men det er løst nu og er fjernet igen,

Præcist det som trådstarter ikke "kan" (eller vil) læse, og så har han endda selv skrevet det. Det er ganske rigtigt en upraktisk løsning med en udvendigt dinglende trafo hvilket var årsagen til at jeg i sin tid fik viklet en helt "ny" nettrafo her kunne sidde i chassiset

d.v.s. den jo nu fysisk har det originale udseende igen,) måske er det bare mig,men så er formuleringen mere klar, jeg mener en anden mulighed er, at der måske kan være forskel på sq38 fd som så ikke er bygget helt ens (den mulighed kan forklare de forskellige måder at de kører på) jeg syntes også at have det svært når de (tekniske) sekundær/primær viklinger rammer mig, det er sandsynligvis aldersbetinget.   LaughingLaughingLaughing

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Vi holder lige en pause indtil jeg finder ud af om administrator vil lade bjørn smadre min tråd.

mvh

Det er et debatforum. Hvis du kun vil en "enetale" så var det måske bedre at starte din egen hjemmeside hvor du kan vælge helt at slippe for kommentarer, eller lægge tråden i den dertil indrettede afdeling for gør-det-selv projekter, men heller ikke her vil du slippe for kommentarer og spørgsmål

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

@Bjørn

Af alle fora er netop Vintage forum stedet hvor vi elsker at fortælle om og fremvise vores skønne, gamle apparater til hinanden i en gennemgående hyggelig og rar tone.

Jeg tager ikke stilling til, hvem der har ret mht modifikation af SQ38FD, men er kun interesseret i at begge parter fremlægger deres tekniske løsninger på en nogenlunde forståelig måde og gerne krydret med nogle fotos. Og her skal du vide, at din måde at skrive på, nemt opfattes som hård og uforsonlig, hvilket er helt unødvendigt. Det betyder, at vi nu sidder en hel flok vintage interesserede som gerne vil have Tube Mania til fortsat at poste fotos af hans fine samling, men som er nervøse for at han forlader tråden / H4A pga. din hårde stil. Tag nu en dyb indånding og blød lidt op på din skrivefacon.

Med de venligste vintage hilsner

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået et godt råd af min gode gamle (undskyld) ven og det agter jeg at følge.

Her er en af mine Pioneer SX1080'ere. Den er endnu ikke restaureret, men står for tur. Fejler dog vist ikke det helt store. Stay tune: der kommer mere, men det pokkers arbejde tager for meget af min fritid

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes