Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 09:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Kabler - stortest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det er lidt trist hvis det tager længere tid end 14 dage, at 'brænde' et kabel ind.
Så kan man ikke nå at teste det indenfor de 14 dages returret.

Hvis der vitterligt er stor forskel, mener jeg at producenten leverer en ufærdig vare til kunden.
Der må være en fordel i at forbedre produktets kvalitet på fabrikken, så kunden fra start hører hvad kablet kan.

Helt enig, og med de priser mange kabler bliver solgt til skulle der også være råd til at "brænde dem ind" før man sælger dem. Det nye vi så hører nu fra MJ, er at vores setup, som jo i forvejen er "brændt ind", skal bruge mange dage på at blive "brændt ind" til det nye kabel. Det gør jo enhver test meget tidskrævende. Hvad med de kunder der låner en kuffert med en masse forskellige kabler hos forhandleren. Får de mon også at vide at der bør gå mindst 14 dage mellem hvert kabelskift ?

Spencer skrev:

Mon ikke kabelindbrænding er det samme som tilvænning af lytterens ører ?
Virker kabelindbrænding, hvis man ikke lytter imens ?
Hvis det gør, så vil man kunne afgøre hvilket at to sæt kabler der er indbrændt, blot ved at lytte til det. Den slags har jeg aldrig hørt at nogen skulle være i stand til.

Er de det, kan James Randi nok give dem en check på en million dollars.
Det har han lovet, i tilfælde af den slags evner.

Det er der jo nok en del herinde der mener at de kan. Vi venter dog stadig på at se et billede af præmieoverrækkelsen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Man skal virkelig passe på, når man bedømmer sin egen objektivitet.
Jeg røg i vandet med et brag, da jeg testede drev på min DAC.
Det nye drev havde fastere bas og formiddabelt perspektiv!

Men... disse nye evner fulgte med, da jeg skiftede tilbage til det gamle drev.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg mener bestemt ikke denne kabeltest og kabelomtale er uden værdi. Min ros til dette er sandeligt velment. Det er tidskrævende at beskrive, lytte og teste så mange kabler, hatten af for det fine arbejde. Desuden syntes jeg artiklen er superseriøs.

Det med de 14 dage. Tag det ikke SÅ bogstaveligt, så man ligefrem kan stille et ur efter denne tid. Skrev jeg ikke timer og uger? Indbrænding af elektronik KAN tage lang til, op til flere uger. Nogle kabler KAN tage lang tid. Andre kabler kræver måske bare 1-2 timer så er de klar. Bare vær opmærksom på dette, når der testes/prøves kabler. Giv kabler og eletronik en chance.

I øvrigt, en af HIFI4ALL' krav til leverandører til test materiale, er at det skal være spilleklart. Så det er ikke sikkert at indbrænding har den store fokus ved sådan en artikel. Jeg nævner det blot som, lad mig kalde det, et suplement.

Så læg ikke noget woodo i mine motiver, men lyt til magien i musikken, med de rette kabler 

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Man skal virkelig passe på, når man bedømmer sin egen objektivitet.
Jeg røg i vandet med et brag, da jeg testede drev på min DAC.
Det nye drev havde fastere bas og formiddabelt perspektiv!

Men... disse nye evner fulgte med, da jeg skiftede tilbage til det gamle drev.

Glæd du dig blot over alle de penge du sparer, og kan bruge på noget andet.

Det er iøvrigt fornøjeligt at Hr.Johansen allerede er i gang med en "germansk omrokering" det må også være højst ubehageligt at se eget vrøvl på tryk, og genkende det som det vrøvl det er. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Uha, endnu et sprængfarligt emne

Tilspilning af kabler? Hmm, jeg læste en gang en test af mine reference signalkabler. Her mente anmelderen at de skulle have 200(!) timer før de var spillet til!!! Min erfaring? Tja, jeg har fire sæt af disse kabler, og de er ikke købt samtidig, men efterhånden som behovet opstod. Når jeg satte et helt nyt kabel til, så lød det fuldstændig som det der havde siddet på anlægget i forvejen! Der var ikke forskel. Hvorfor? Fordi mine ører og min hjerne allerede kendte lyden/klangen. Det er min påstand at "tilspilningen" af kabler foregår her.

Poul fra Poulsaudiobutik.dk har i øvrigt forfattet en artikel på hans egen side som også omhandler dette emne, og jeg er stort set enig med ham. Tilspilning foregår oftes i den enkelte persons hjerne. Men... der er altid undtagelser som bekræfter reglen (hedder det vist??).

Højtalere skal spilles til, ingen tvivl om det. Enheder skal "motioneres", plus at delefilterkomponenter ofte ændrer deres værdier efter de første timer, for så at holde værdien i lang tid, før de endelig bliver ringere. Alt ældes ved brug og gennem tid!

Elektronik skal sjældent spilles til. Rør kan ændre lyd/egenskaber efter nogen timer. En forstærker skal som regel "brændes ind" i få timer. En CD afspiller - No way! Jeg har haft flere afspillere på besøg som lød ens direkte fra kassen og efter et par uger. Hvordan ved jeg så det? Jeg tager mange noter!

Det er korrekt at vores guidelines siger, at produkter skal være spillet til ved modtagelse til test. Nogle forhandlere/importører gør det, andre mener ikke det er nødvendigt. Vi har punktet med for at undgå påstande om, at manglende tilpilning er årsag til et givent resultat.

I øvrigt er jeg selv faldet i den "psykiske" tilspilnings fælde med et specielt 230V kabel. Jeg satte det på CD-spillen, og tænkte straks: "sikke en forskel til det bedre", lige indtil jeg satte standard 230V kablet på igen, som lød nøjagtig lige sådan.

Bare mine fem linjer.

Mvh. Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Det er iøvrigt fornøjeligt at Hr.Johansen allerede er i gang med en "germansk omrokering" det må også være højst ubehageligt at se eget vrøvl på tryk, og genkende det som det vrøvl det er. 

Hov hov

Intet nyt under solen over, at elektronik og kabler har behov for indbrænding.

mvh
MJ

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Mark Johansen skrev:

Det med de 14 dage. Tag det ikke SÅ bogstaveligt, så man ligefrem kan stille et ur efter denne tid. Skrev jeg ikke timer og uger? Indbrænding af elektronik KAN tage lang til, op til flere uger. Nogle kabler KAN tage lang tid. Andre kabler kræver måske bare 1-2 timer så er de klar. Bare vær opmærksom på dette, når der testes/prøves kabler. Giv kabler og eletronik en chance.

I øvrigt, en af HIFI4ALL' krav til leverandører til test materiale, er at det skal være spilleklart. Så det er ikke sikkert at indbrænding har den store fokus ved sådan en artikel. Jeg nævner det blot som, lad mig kalde det, et suplement.

Det var mig der skrev 14 dage, du skrev :
Mark Johansen skrev:

En kabel kan være timer eller dage om at "brænde ind", men ikke mindst, dit setup kan være mange dage om at "brænde ind" til et nyt/andet kabel.

Nu skriver du flere uger. Om leverandørerne leverer kablet "spilleklart", er vel uden betydning hvis det er det øvrige testudstyr der skal "brændes ind" til hvert enkelt kabel. Hvis du har ret i den påstand, giver det vel ikke mening at anmelde kabler der kun har været tilsluttet i få timer.

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Elektronik skal sjældent spilles til. Rør kan ændre lyd/egenskaber efter nogen timer. En forstærker skal som regel "brændes ind" i få timer. En CD afspiller - No way! Jeg har haft flere afspillere på besøg som lød ens direkte fra kassen og efter et par uger. Hvordan ved jeg så det? Jeg tager mange noter!

Her er jeg så ikke helt enig.

Min nuværende CD afspiller (Wadia) har bestemt "åbnet op" som timerne gik, hvilket er samme erfaring andre ejere har oplevet. Men hvorfor det forholder sig sådan, skal jeg ikke gøre mig klog på   

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Nu skriver du flere uger. Om leverandørerne leverer kablet "spilleklart", er vel uden betydning hvis det er det øvrige testudstyr der skal "brændes ind" til hvert enkelt kabel. Hvis du har ret i den påstand, giver det vel ikke mening at anmelde kabler der kun har været tilsluttet i få timer.

Hej Stanley,

Det er på ingen måde en anfægtelse af kabeltesten, tvært imod jeg syntes det er fedt der kommer anmeldelser på kabler, og Mikkel har gjort et godt arbejde.

Det er OK at andre ikke har samme oplevelse med indbrænding og tilspildninger, det anfægter jeg heller ikke. Jeg videregiver blot oplevelser. Mere ligger der ikke i mine indlæg.

PS!
Sorry, har endnu ikke helt styr på det citer og svar, det kommer nok.

mvh
MJ

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Mark Johansen skrev:

[/QUOTE]

Hej,

Det er på ingen måde en anfægtelse af kabeltesten, tvært imod jeg syntes det er fedt der kommer anmeldelser på kabler, og Mikkel har gjort et godt arbejde.

Det er OK at andre ikke har samme oplevelse med indbrænding og tilspildninger, det anfægter jeg heller ikke. Jeg videregiver blot oplevelser. Mere ligger der ikke i mine indlæg.

mvh
MJ

[/QUOTE]

Har du noget som helst belæg for at kabler skal "brændes sammen med det øvrige udstyr" før man opnår den ønskede effek?!?! (hvad end det er). Du lyder fuldstændig som en heksedoktor som udfører visse "ritualer" inden du udfører din trolddom.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Mikkel Gige skrev:

Her er jeg så ikke helt enig.

Min nuværende CD afspiller (Wadia) har bestemt "åbnet op" som timerne gik, hvilket er samme erfaring andre ejere har oplevet. Men hvorfor det forholder sig sådan, skal jeg ikke gøre mig klog på   

Hej Chr.

Jeg er enig med dig.

Mødte en leverandør på München messen i sidste uge, og han fortalte at deres elektronik skulle gerne have op til 3 uger før man skulle kunne bedømme. Dette overraskede mig, men ikke destro mindre var det deres anbefaling.

På Taurus og Audionords stand spillede vi på en Hegla CD-afspiller og Jeff Rolands nyeste integrerede forstærker, og for flere var det tydeligt at elektronikken åbnede sig mere og mere, blev mere varm og lækker i lyden, som timerne (10-12) gik. Kablerne vi spillede på skal kun bruge 1-2 timer, og Magnepan er også forholdsvist hurtigt klar. Så dette er mine seneste oplevelser med indbrænding af elektronik.

mvh
MJ

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Mark Johansen skrev:
PS!
Sorry, har endnu ikke helt styr på det citer og svar, det kommer nok.

1) Tryk på "Citer" felter oppe i højre hjørne. Herpå starter man et nyt indlæg med HELE den tekst der fremgår af det indlæg hvor man har trykket "Citer" fra.

2) Ønsker man at fjerne noget af den citeret tekst, så slettes det bare. Ligeledes kan man fremhæve den tekst man ønsker at knytte sin kommentar til. Man må bare ALDRIG fjerne dette: [Quote= ...] som står først og [/Quote ] som står sidst, da dette er "koden" der viser hvem man citerer. Er der citater fra flere personer i samme indlæg, så knytter der sig en "kode" til hver person.

3) Herpå skriver man sin kommentar, og trykker "Indryk indlæg" når man er færdig.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Mark Johansen skrev:

Jeg undrer mig såmænd blot over at du kan mene at det er en god anmeldelse samtidig med at du mener at forudsætningerne for den er helt forkerte. De lytteindtryk anmelderen skriver om kan jo, iflg. dine oplevelser, skyldes at det benyttede udstyr ikke er "brændt ind" sammen med kablerne. Resultatet ville altså have været helt anderledes hvis han havde lyttet efter et par ugers "indbrænding".

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Mark Johansen skrev:
bjørn skrev:

Hov hov

Intet nyt under solen over, at elektronik og kabler har behov for indbrænding.

mvh
MJ

Det er ammestuesnak, aktiv elektronik skal selvfølgelig have sin normale arbejdstemperatur,  Elektrolytter der har været ude af drift i længere tid skal reformateres, men det er et spørgsmål om minutter rent tidsmæssigt, længere er den ikke, men du er da velkommen til, med verificerbare metoder, at bevise din påstand.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

2ben.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Er det virkelig rigtig med king cobra kablet det med S-lyde ? Hvilket kabel vil i anbefalt til mit setup mellem CD og forstærker ?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

hej 2ben

Jeg har king cobra i signal med rca, og har en omvendt opfattelse end giges af dem med xlr. dem med rca (jeg har ikke hørt dem med xlr) har netop, eks en lettere fremhævet mellemtone.

det med s lydende er heller ikke noget jeg kan genkende fra rca udgaven, omend kablet ikke er så "åbent" i mangel af bedre ord, end hvad jeg ellers har haft.

Men kabler er og bliver noget der skiller vandende.. jeg er selv endt med at gå tilbage til industri kabler, især til ht kabling er det mærkbart bedre end hvad jeg har hørt af "rigtige hifi kabler".

Deværre er den eneste lyksagelig vej at låne, og afprøve derhjemme, som altid.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

hej 2ben

Jeg har king cobra i signal med rca, og har en omvendt opfattelse end giges af dem med xlr. dem med rca (jeg har ikke hørt dem med xlr) har netop, eks en lettere fremhævet mellemtone.

det med s lydende er heller ikke noget jeg kan genkende fra rca udgaven, omend kablet ikke er så "åbent" i mangel af bedre ord, end hvad jeg ellers har haft.

Men kabler er og bliver noget der skiller vandende.. jeg er selv endt med at gå tilbage til industri kabler, især til ht kabling er det mærkbart bedre end hvad jeg har hørt af "rigtige hifi kabler".

Deværre er den eneste lyksagelig vej at låne, og afprøve derhjemme, som altid.

Hej Kim & andre!

Jeg skriver netop at "Mellemtoneområdet er lidt mere pågående, uden at være hævet i niveau." Altså ikke fremhævet! 

Kim, måske er det netop det du oplever, men mistolker som hævet niveau? Jeg tænker, at dette fænomen måske bliver "forstærket" med dine højtalere, og det tilsammen lyder som et hævet niveau.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Kim, måske er det netop det du oplever, men mistolker som hævet niveau? Jeg tænker, at dette fænomen måske bliver "forstærket" med dine højtalere, og det tilsammen lyder som et hævet niveau.

Næppe, det er samme fænomen på de sidste samtlige ht jeg har haft spændt for de sidste 3 år, så jeg vil vove påstanden at det er kablet. nu går jeg ud fra at det er mine lsr du hentyder til, men de er ikke ligefrem kendt for at være specielt mellmetonefremhævende.

Men det kunne være sjovt at se om der vitterligt er en forskel på xlr og rca udgaverne af king cobra.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke bruge tiden til at anmelde noget andet end det allermindst interessante (nemlig kabler). Når man nu som denne side har ret så begrænsede midler (og tid).

Kabler er da røvsygt. Anmeld en pladespiller istedet.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Jeg skriver netop at "Mellemtoneområdet er lidt mere pågående, uden at være hævet i niveau." Altså ikke fremhævet! 

Altså et kabel er i stand til at gøre nogle frekvenser mere "pågående" end resten af det hørbare frekvensområde, endda uden at hæve de pågældende frekvenser. Eller sagt på en anden måde, en tone på f.eks. 800 hz vil stadig være 800 hz og stadig have samme amplitude, men den er bare mere "pågående". Efter min opfattelse er det signalets frekvens og amplitude der bestemmer mellemtonemembranens bevægelse. Frekvensen bestemmer hastigheden og amplituden bestemmer hvor meget den bevæger sig. Hvad er det for en tredie faktor som bestemmer hvor pågående den er ?

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes