| Forfatter |
|
danish Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen teknikkyndige (eller andre) der kan sige mig, om der er nogen risiko ved at køre et ubalanceret signal fra en cdmaskine ind i en balanceret forforstærker via rca-xlr adapter? Ved risiko mener jeg om der er nogen af apparaterne, der kan tage fysisk skade?
Er der nogen risiko ved at køre et ubalanceret signal fra en forforstærker ind i en balanceret effektforstærker?
Mvh danish __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej slet ikke, det der "sker" i sådan et stik er at minus bliver koblet til stel og + vil være signalet. (nogle gange omvendt)
Det er intet problem så længe der er en indgang man "kortslutter".......... Værre er det hvis det er en udgang, der må man ikke "kortslutte" minus til stel.
|
| Til top |
|
| |
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
dobbeltindlæg. Beklager Træt her til morgen  "dolph"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der er tale om ægte balancerede produkter skal man nok være varsom. Jeg kan huske Aragon anbefalede at man kun anvendte balancerede forforstærkere til deres ægte balancerede effektforstærkere.
Hvis balanceringe kun foregår i udganstrin eller indgangstrin, kan jeg ikke se nogen problemer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
danish skrev:
Er der nogen teknikkyndige (eller andre) der kan sige mig, om der er nogen risiko ved at køre et ubalanceret signal fra en cdmaskine ind i en balanceret forforstærker via rca-xlr adapter? Ved risiko mener jeg om der er nogen af apparaterne, der kan tage fysisk skade?
Er der nogen risiko ved at køre et ubalanceret signal fra en forforstærker ind i en balanceret effektforstærker?
Mvh danish |
|
|
heltny skrev:
Nej slet ikke, det der "sker" i sådan et stik er at minus bliver koblet til stel og + vil være signalet. (nogle gange omvendt)
Det er intet problem så længe der er en indgang man
"kortslutter".......... Værre er det hvis det er en udgang, der må man
ikke "kortslutte" minus til stel. |
|
|
Om det er indgange eller udgange er ligegyldigt. Hvis man
kortslutter minus til stel i indgangen på effektblokken så bliver samme
kortslutning oplevet i udgangen på forforstærkeren. Der er ikke ensrettere indbygget i kablerne. Du skal bare sikre dig at begge apparater lægger samme "varme" leder til stel i konverteringen. Du skal derfor læse instruktionsbøgerne for begge apparater for at sikre dette. At man så har en standard er en anden sag. Ikke alle overholder denne standard alt efter geografisk oprindelse og alder på apparaterne. "dolph"
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
danish skrev:
|
Mvh danish |
|
|
heltny skrev:
Det er intet problem så længe der er en indgang man "kortslutter".......... Værre er det hvis det er en udgang, der må man ikke "kortslutte" minus til stel.
|
|
|
Om det er indgange eller udgange er ligegyldigt.Det er langt fra ligegyldigt.... en indgang er noget helt andet end en udgang........... En udgang kortslutter man ikke, uanset hvad det er for en, idet der sjovt nok kommer noget UD. Hvis man kortslutter minus til stel i indgangen på effektblokken så bliver samme kortslutning oplevet i udgangen på forforstærkeren.Nej, for det er fra Uballanceret til ballanceret......... Dvs FRA RCA med 2 ledere til XLR med 3 ledere, hvor STEL og MINUS lægges sammen i XLRindgangen som stel på RCA. Der er ikke ensrettere indbygget i kablerne. Sikke en gang ÆVL

Du skal bare sikre dig at begge apparater lægger samme "varme" leder til stel i konverteringen. Ved RCA vil det give 0 lyd, da signalet helt vil være kortsluttet
Du skal derfor læse instruktionsbøgerne for begge apparater for at sikre dette.
At man så har en standard er en anden sag.
Ikke alle overholder denne standard alt efter geografisk oprindelse og alder på apparaterne.
"dolph"
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
danish Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene! Jeg har absolut ingen ide om, hvad stel, plus, minus, kold eller varm faktisk betyder i denne sammenhæng, men I har sikkert ret. 
Som det nok skinner kraftigt igennem er jeg temmelig "elektronikudfordret", så jeg prøver at uddybe:
Mit eksperiment går såmænd up på at tilslutte en ubalanceret cdafspiller til en balanceret indgang på forforstærkeren. Der går et ganske almindeligt RCA kabel fra cdafspilleren til et sæt Neutrik adaptere (rca hun->xlr han). Umiddelbart skulle det ikke være noget problem?
Næste eksperiment går ud på at bruge forforstærkerens ubalancerede preout til effektforstærkerens balancerede indgange. Den samme type Neutrik adapter anvendes her, hvor disse sidder direkte i effekttrinets indgange. Det er heller ikke noget problem, eller?
Mine eksperimenter går kun ud på at finde ud af lydforskelle mellem forforstærkerens singleended og balancerede indgange/udgange.
Mvh Danish __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
danish skrev:
|
Mange tak for svarene! Jeg har absolut ingen ide om, hvad stel, plus, minus, kold eller varm faktisk betyder i denne sammenhæng, men I har sikkert ret. 
Som I nok allerede har fundet ud af er jeg temmelig "elektronikudfordret", så jeg prøver at uddybe:
Mit eksperiment går såmænd up på at tilslutte en ubalanceret cdafspiller til en balanceret indgang på forforstærkeren. Der går et ganske almindeligt RCA kabel fra cdafspilleren til et sæt Neutrik adaptere (rca hun->xlr han). Umiddelbart skulle det ikke være noget problem?
Næste eksperiment går ud på at bruge forforstærkerens ubalancerede preout til effektforstærkerens balancerede indgange. Den samme type Neutrik adapter anvendes her, hvor disse sidder direkte i effekttrinets indgange. Det er heller ikke noget problem, eller?
Mine eksperimenter går kun ud på at finde ud af lydforskelle mellem forforstærkerens singleended og balancerede indgange/udgange.
Mvh Danish
|
|
|
Nej du kan sagtens gøre som du skriver der........ Ingen problemer. MEN, du vil ikke få den forskel der er på Uballanceret og rigtig ballanceret, ved at gøre som du vil gøre der, idet du faktisk laver en ballancering om til uballanceret, med den RCA til XLR adaptor.
Så for at høre forskellen på Uballanceret RCA og ægte ballanceret XLR, skal du have cd, forforstærker og effektforstærker med begge løsninger........... Dog er der mange der "laver" en ballanceret indgang med en simpel op-amp, som så at sige intet har med ægte ballancering at gøre.
Er der "lyntegn" ved både + og - på din effektforstærker ?

|
| Til top |
|
| |
danish Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Nej du kan sagtens gøre som du skriver der........ Ingen problemer. MEN, du vil ikke få den forskel der er på Uballanceret og rigtig ballanceret, ved at gøre som du vil gøre der, idet du faktisk laver en ballancering om til uballanceret, med den RCA til XLR adaptor.
Så for at høre forskellen på Uballanceret RCA og ægte ballanceret XLR, skal du have cd, forforstærker og effektforstærker med begge løsninger........... Dog er der mange der "laver" en ballanceret indgang med en simpel op-amp, som så at sige intet har med ægte ballancering at gøre.
|
|
|
Der er kun lyntegn ved højttalerterminalerne.
Forforstærkeren er en Krell, så jeg går ud fra at den er fuldt ballanceret. Vil det så ikke sige at det ubalancerede signal fra cd afspilleren bliver konverteret til noget balanceret i forforstærkeren?
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
danish skrev:
heltny skrev:
|
|
|
|
Der er kun lyntegn ved højttalerterminalerne. Ja, men er der BÅDE ved + og - ?
Forforstærkeren er en Krell, så jeg går ud fra at den er fuldt ballanceret. Vil det så ikke sige at det ubalancerede signal fra cd afspilleren bliver konverteret til noget balanceret i forforstærkeren? Nej, man kortslutter bare den ene indgangsgren, så det "passer" med uballanceret.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå nå. Det er jo flot men uanset hvad så Heltny nørder med så har jeg altså anlæg som i hans terminologi IKKE kan give lyd fra sig og anlæg hvor udgange skulle være destrueret af mine tåbelige håndteringer af balancerede / single ended signalveje.
Jeg har koblinger: Fra balanceret til single ended Fra single ended til balanceret Fra balanceret til balanceret
.......... som alle har en varm (enten plus eller minus) lagt til stel i den eller de balancerede ender. (De ender med XLR stik)
Stel er kold. De andre to er varme modfase signaler som svinger om stel som midtpunkt.
Jeg skriver ikke dette for at forvirre danish.
Jeg skriver det for at andre der evt. læser tråden ikke midledes af heltny's misforståelse.
Hvad jeg skriver er konfirmeret af to fabrikker af balancerede produkter. Den ene fabrik er Mark Levinson og den anden fabrik er Lyrec.
De har nemlig været inde over med råd og vejledning da jeg sluttede grejet sammen fordi jeg dengang havde usikkerhed vedr. dette spørgsmål.
Det er logisk at man, ved at konvertere fra XLR til RCA, mister fordelen ved balanceret drift.
Det er korrekt at mange produkter IKKE kører ægte balanceret drift blot fordi de har XLR stik i røven.
Jeg gentager lige devicen:
Man skal sikre sig at de to balancerede produkter man kobler sammen har samme varme leder til stel og således skal man bruge konvertere der lægger denne leder på stel. Hvis man kobler et balanceret produkt til et ubalanceret produkt skal man sikre sig hvilken varme leder der skal kobles til stel i det balancerede produkt.
Det gælder uanset om det er indgange eller udgange.
BASTA
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
danish Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
heltny skrev:
|
Der er kun lyntegn ved højttalerterminalerne. Ja, men er der BÅDE ved + og - ?
|
|
|
Tegnet sidder mellem + og -, så det må vel betyder "både og". __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Stel er kold.De andre to er varme modfase signaler som svinger om stel som midtpunkt.
|
|
|
Det er desværre ikke helt rigtigt det du skriver.
Stel er stel, og det er et "Koldt/minus" og et "Varmt/plus" signal du finder i en balanceret udgang. (IEC siger pin2= varm, pin3= kold og pin1 = stel) Når du så skriver at man lægger den "varme" til stel, så kan det sagtens opfattes forkert.
niklasthedolphi skrev:
|
|
|
Det tror jeg selvfølgelig heller ikke du gør, men det kan desværre gøre forvirringen total
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
niklasthedolphi skrev:
Stel er kold.De andre to er varme modfase signaler som svinger om stel som midtpunkt.
|
|
|
Det er desværre ikke helt rigtigt det du skriver.
Stel er stel, og det er et "Koldt/minus" og et "Varmt/plus" signal du finder i en balanceret udgang. (IEC siger pin2= varm, pin3= kold og pin1 = stel) Når du så skriver at man lægger den "varme" til stel, så kan det sagtens opfattes forkert.
niklasthedolphi skrev:
|
|
|
Det tror jeg selvfølgelig heller ikke du gør, men det kan desværre gøre forvirringen total |
|
|
My bad. Beklager selvfølgelig.  Men resten af det jeg skriver er i overensstemmelse med virkeligheden. "dolph"
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 08 Maj 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=niklasthedolphi]Nå nå. Det er jo flot men uanset hvad så Heltny nørder med ??????? så har jeg altså anlæg som i hans terminologi IKKE kan give lyd fra sig og anlæg hvor udgange skulle være destrueret af mine tåbelige håndteringer af balancerede / single ended signalveje. Hvis du har et kabel med RCA hvor stel er koblet til signal i RCA-enden og du stadig har lyd, vil jeg meget gerne se en figur af det.
Jeg har koblinger: Fra balanceret til single ended Hvordan ? Beskriv Fra single ended til balanceret Hvordan ? Beskriv Fra balanceret til balanceret Lige til - og dog ????
.......... som alle har en varm (enten plus eller minus) lagt til stel i den eller de balancerede ender. (De ender med XLR stik) Så er det vel også en indgang ? Og hvorfor lægge en af lederne til stel i et ballanceret signal (Out til IN) 
Stel er kold. De andre to er varme modfase signaler som svinger om stel som midtpunkt. Nope
Jeg skriver ikke dette for at forvirre danish. Jamen det forvirrer da det ikke er rigtigt
Jeg skriver det for at andre der evt. læser tråden ikke midledes af heltny's misforståelse.      Hvad jeg skriver er konfirmeret af to fabrikker af balancerede produkter. Den ene fabrik er Mark Levinson og den anden fabrik er Lyrec.
De har nemlig været inde over med råd og vejledning da jeg sluttede grejet sammen fordi jeg dengang havde usikkerhed vedr. dette spørgsmål. Tror desværre stadig der er lidt usikkerhed
Det er logisk at man, ved at konvertere fra XLR til RCA, mister fordelen ved balanceret drift. Ja
Det er korrekt at mange produkter IKKE kører ægte balanceret drift blot fordi de har XLR stik i røven. Ja
Jeg gentager lige devicen:
Man skal sikre sig at de to balancerede produkter man kobler sammen har samme varme leder til stel og således skal man bruge konvertere der lægger denne leder på stel. Hvis man kobler et balanceret produkt til et ubalanceret produkt skal man sikre sig hvilken varme leder der skal kobles til stel i det balancerede produkt. Kommer an på hvilken fase det skal spille - nogle forstærkere vender fasen undervejs, så der kunne det være passende at koble den anden leder til stel.
Det gælder uanset om det er indgange eller udgange. Ganske forkert - Sorry
BASTA - Tror ikke du helt forstår hvad der sker med signalerne, desværre.......... En udgang korslutter man aldrig..... Jeg gentager lige devicen...... Man kortslutter aldrig en udgang....... Kun en indgang.
Ja hvis ellers det var 2 ballancerede ting han ville sætte sammen. Det er det så desværre ikke.
Har du ikke et link til noget hvor en udgang er koblet til stel ?
Vildledning ? Ja det kommer som regelt når man ikke læser det egentlige spørgsmål, men higer efter at irettesætte en bruger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heltny tager ganske enkelt fejl.  Jeg tog fejl med benævnelsen kold, varm og stel. Kold er minus, varm er plus og stel er stel. Det er nu fastlagt.   Men man kan godt lægge den kolde eller varme til stel i en udgang, alt efter hvad producenten foreskriver og har designet kredsløbet til. Som skrevet tidligere har jeg fuldt balanceret gear i mit anlæg som er koblet sammen med ubalanceret gear, jeg har ubalanceret gear i mit anlæg som er koblet til balanceret gear og jeg har sågar balanceret gear som er koblet til balanceret gear. Og alt sammen kører ubalanceret. Det vil sige at jeg, efter fabrikanternes foreskrifter har lagt den varme eller kolde til stel i alle XLR stik. Både udgange og indgange. Flere af hver.    Grunden til at jeg har gjort det er at det frigiver mulighed for at koble flere signalkilder på samtidig.    M.h.t. fasedrej, så har min forforstærker indbygget fasevenderfunktion. Intet her er i modfase. Det er i øvrigt så tydeligt at høre hvis det er.   Med andre ord og kort fortalt: Hvad heltny mener er naturstridigt og umuligt fungerer fint i mit anlæg. Sådan er der så meget. Rigtig meget.       Og så vil jeg henstille til at man (heltny) bruger korrekt citatteknik i stedet for den røde og feminine "neglelak" som er ødelæggende for læsning af tråden.  "dolph"
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Heltny tager ganske enkelt fejl.
Jamen det beviser du da bare GUESTS, fremfor at fortælle hvad du har - det er vist hørt.
Jeg tog fejl med benævnelsen kold, varm og stel. Kold er minus, varm er plus og stel er stel. Det er nu fastlagt.

Men man kan godt lægge den kolde eller varme til stel i en udgang, alt efter hvad producenten foreskriver og har designet kredsløbet til. Henvisning tak 
Som skrevet tidligere har jeg fuldt balanceret gear i mit anlæg som er koblet sammen med ubalanceret gear, jeg har ubalanceret gear i mit anlæg som er koblet til balanceret gear og jeg har sågar balanceret gear som er koblet til balanceret gear. Og alt sammen kører ubalanceret. Kører alt sammen Uballanceret 
Det vil sige at jeg, efter fabrikanternes foreskrifter har lagt den varme eller kolde til stel i alle XLR stik. Både udgange og indgange. Flere af hver. HVILKE fabrikanter 

Grunden til at jeg har gjort det er at det frigiver mulighed for at koble flere signalkilder på samtidig.
  Øøh, nå
M.h.t. fasedrej, så har min forforstærker indbygget fasevenderfunktion. Intet her er i modfase. Det er i øvrigt så tydeligt at høre hvis det er.
 Hjælper intet hvis du har 2 forstrkere på der spiller i modfase af hinanden.... Så vender du jo bare begge faser     
Med andre ord og kort fortalt: Hvad heltny mener er naturstridigt og umuligt fungerer fint i mit anlæg. Sådan er der så meget. Rigtig meget.
     - Lad os nu SE det, fremfor alle de der fine ord - De er intet værd.
Og så vil jeg henstille til at man (heltny) bruger korrekt citatteknik i stedet for den røde og feminine "neglelak" som er ødelæggende for læsning af tråden.
 Er det ikke kun hvis man er farveblind ? Jeg har så understreget al skriften i tilfælde af at man er det 
"dolph"
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
At lægge den negative del af signalet til stel på en udgang er ikke smart, det er jo en direkte kortslutning af den aktive udgang!
Uanset om udståret kan holde til det eller ej er det en fejlsituation der stresser kredsløbet og strømforsyningen...i bedste tilfælde...i værste er der bare røg 
På en indgang er sagen en helt anden, her skal den negative side jorden for at tingene virker korrekt.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
|
At lægge den negative del af signalet til stel på en udgang er ikke smart, det er jo en direkte kortslutning af den aktive udgang!
Uanset om udståret kan holde til det eller ej er det en fejlsituation der stresser kredsløbet og strømforsyningen...i bedste tilfælde...i værste er der bare røg 
På en indgang er sagen en helt anden, her skal den negative side jorden for at tingene virker korrekt....
|
|
|
THANK YOU
Det eneste tilfælde jeg kender, hvor man kan lægge et signal til stel i UDgangen, er på en balanceret Mikrofon.
SKAL man konvertere en balanceret udgang til en Ubalanceret udgang, skal det være med f.eks en Op-amp.
Lad os endelig få nogle flere "bud" og evt få forvirringen på plads     
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gider ikke diskutere det og jeg gider ikke deltage i endnu en dødsyg tråd hvor det handler om at råbe højest og være stædig uden at mange af deltagerne har noget at have det i.
Jeg må bare konstatere at hvis heltny har ret så tager Mark Levinson, Tandberg, Lyrec, Audio Analogue, Roland, TSM og Art Audio grueligt fejl i både deres konkrete rådgivning og i deres brugermanualer.
Det er næppe tilfældet.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |