| Forfatter |
|
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og god pinse forresten.
"dolph"
|
| Til top |
|
| |
Brian321 Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
dolph,
Som udenforstående og upartisk vil jeg sige at så længe din fremlægning i store træk er "tingene fungerer hjemme hos mig som jeg påstår, men jeg gider ikke forklare jer helt konkret og præcist hvordan, men i tager fejl og har misforstået det hele", så virker du ikke plausibel.
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 09 Maj 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige talt med LC-audio og de har aldrig guided folk i at sammenkoble stel til signal på en udgang................. Han siger at eneste mulighed for at lægge enten varm eller kold til stel, er hvis der er en TRAFO i udgangen............ Hvad der storset ikke er på noget grej idag.
Han siger at i forhold til stel, er både den kolde og den varme, egentlig varm............ Den ene er bare i modfase og kobler man enten den ene eller andet til stel, så er der fare for at brænde udgangen af.
GOD PINSE 
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 10 Maj 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, fint link.......... Men tråden er jo efterhånden gået hen i om man kortslutter den ene eller anden signalgren til stel på en udgang.
Man kan sagtens på en indgang, men jeg holder fast på at man ikke kan på en udgang.
Dem der mener de har et anlæg der spiller selvom signal er kortsluttet til stel, må enten ikke rigtig vide hvad der er hvad, eller ha en lyd der VIRKELIG er så stresset, at............ Tjae 
Det ville jo være synd at DANISH rister hans anlæg i hans forsøg, fordi der er nogle der påstår at det umulige er muligt. 
|
| Til top |
|
| |
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endda sat rød streg under
Jeg vil samtidig opfordre folk til at finde ud af hvad der er rigtigt og forkert, inden de spiller kloge(åge) og måske prøver at hjælpe trådstarter, fremfor at prøve at jorde en bruger ---------- 
Derudover vil jeg opfordre DANISH at se bort fra Niklasthedolphi´s indlæg, da de er direkte forkerte og kan skade de anvendte komponenter.
Men tråden her er begyndt at ligne chatten, mht Niklasthedolphi - så den er slut for mit vedkommende - Danish er dog velkommen til at skrive PB til mig 
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den ged vist barberet  Gad vide om "danish" fik svar på sit spørgsmål, eller om han i det hele taget kigger med mere ? Nå, jeg skynder mig at lukke døren igen, og undskylder mange gange
|
| Til top |
|
| |
danish Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Så er den ged vist barberet 
Gad vide om "danish" fik svar på sit spørgsmål, eller om han i det hele taget kigger med mere ?
Nå, jeg skynder mig at lukke døren igen, og undskylder mange gange 
|
|
|
Uhm, jeg er ikke helt sikker. Mit anlæg er ikke brændt af (endnu), selvom jeg forbinder en single ended cd afspiller til en balanceret indgang. Nu vil jeg sætte mig ud i en varm havestol med en kold is inden min hjerne kortslutter. __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug nu bare de adaptorer. Det er helt OK.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger sådan et sæt adaptere, fra Neutrik, til at koble en gammel singleendet pre til min ML27 forstærker.  Der er ikke problemer med brum eller støj. Er man nysgerrig efter hvad der er forbundet hvor (og hvad der er kortsluttet), kan man købe sig et sæt adaptere, eller evt. kontakte dem der sælger dem, med spørgsmålet. Mit multimeter siger at ben 1 og ben 3 er forbundne i adapterne. EDIT: Det svarer til denne illustration:
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil den anden vej, ser adapteren sådan ud:  (Der skal to til stereo  )
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har ægte jordforbindelse i sit elnet, i form af et jordspyd, og samtidig sørger for at alle apparater er slukket når tilslutningerne foregår, er der næppe den større risiko for at futte noget af. Størst er risikoen, hvis man har en computerstrømforsyning i anlægget, f.eks. via en HTPC, og ikke husker det med at slukke når der pilles med kabler. Den slags fumleri har futtet mange indgange af, på selv solidt og velkonstrueret udstyr. Strømforsyningen fra en PC er ikke så velegnet at være sammenkoblet med anlægget.  Jeg gør det dog selv, men har PC'en slukket når der lyttes seriøst.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problematikken med at tage en XLR-udgang(altså fra feks en forforstærker/CD), og lægge den ene(kolde eller varme) signaludgang til stel, er jo at udgangstrinnet kan tage skade. Og det kan det - det svarer til(bare i lille skala) at tage en brokoblet stereoforstærker, og sætte en stelledning på den ene udgangsterminal.
Hvis diverse hifiproducenter, der har vejledt niklasthedoplhi, skulle have givet en lidt mere fornuftig vejledning(det har de måske også, men det bliver nok kommunikeret lidt ringe her) - skulle de blot pointere at en overgang fra XLR fra feks CD afpiller til RCA på forforstærker skal gøres sådan: Varm-leder/XLR til inderleder/RCA + stel/XLR til stel/RCA. Den kolde leder lader man være, eller terminerer med en belastningsmodstand i passende værdi.
De kunne også have forslået en løsning med en trafo, men der kan være store lydmæssige ændringer.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Hvad er det der gør at enkelte ikke forstår at hvis man kortslutter en
varm eller en kold til stel i et XLR kabel, uanset hvilken ende
man gør det i, så er kortslutningen gældende i begge ender af kablet. |
|
|
Det er der vist heller ingen der påstår.
niklasthedolphi skrev:
Så al den snak om udgange og indgange er total ligegyldig. |
|
|
Ikke helt
niklasthedolphi skrev:
Er den kolde eller varme lagt til stel i indgangen på det modtagende
apparat er den OGSÅ lagt til stel i udgangen på det afsendende apparat
såfremt begge apparater overholder IEC standarden.
|
|
|
Det er ikke normalt at have en XLR-indgang med enten kold/varm lagt til stel. Normalt er der jo et balanceret indgangstrin, eller et kredsløb der laver det balancerede signal til single-ended.
Hvilke apparater har du, hvor dette er gjort?
niklasthedolphi skrev:
Dem der mener at "Lyden bliver stresset af at signalet kortsluttes til stel" er de(n) samme som mener at et kortsluttet kabel kun kortslutter i den ene
|
|
|
Du har nu ikke ret. Prøv at tage en dyb indånding  , og forestil dig dette:
1. Du får leveret 2 signaler fra en lydkilde, et i fase og et i modfase, med fælles stel - et balanceret signal.
2. Disse 2 signaler kommer fra hvert deres udgangstrin i feks. CD-afspilleren.
3. Du tager signalet fra den ene udgang og fører videre til din forstærker, sammen med stelledningen - et single-ended signal.
4. Du kortslutter den anden udgang, og lader udgangstrinnet(med OPAMPs eller diskret opbygget) køre med en kortsluttet udgang.
Kunne det ikke tænkes at denne anden udgang stresser resten af konstruktionen? I værste fald bliver beskadiget af denne 0 ohms belastning?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke der er en del forskel på om der er tale om professionelt udstyr med trafo i udgangen, eller noget eksotisk hifi uden ?
Man bør gå manualen igennem for adsvarsler, inden man forsøger at koble en balanceret signalkilde til ubalanceret grej.
|
| Til top |
|
| |
danish Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jeg bruger sådan et sæt adaptere, fra Neutrik, til at koble en gammel singleendet pre til min ML27 forstærker.

|
|
|
Spencer, jeg bruger de samme, bare med RCA hun til XLR han. __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2008 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
danish skrev:
Spencer skrev:
Jeg bruger sådan et sæt adaptere, fra Neutrik, til at koble en gammel singleendet pre til min ML27 forstærker.

|
|
|
Spencer, jeg bruger de samme, bare med RCA hun til XLR han. |
|
|
Er der forbindelse (kortslutning) imellem ben 1 og 3 på dine adaptere? Hvis der er, skal din signalkilde jo tåle det. En trafo i udgangen, som på pro gear, vil beskytte signalkilden imod overbelastning, men det hjælper dig jo ikke meget, hvis den ikke er der på en hifi CD-afspiller. Du bør måske tjekke manualen efter for advarsler, såfremt der er den omtalte kortslutning i adapterne. Hvis du har et multimeter, så mål efter om de er kortsluttede.  EDIT: Jeg kan se at du kører RCA til XLR, og ikke omvendt. Derfor bør den omtalte kortslutning i adapterne være der (mål efter). Kørte du omvendt, er det mere et spørgsmål om hvad signalkilden tåler. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |