| Forfatter |
|
HansRoskam Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige mailet med Steen Thorhauge i en anden sammenhæng og han har skrevet følgende:
Hej Hans Jeg tror det er en jeg har bygget engang, men har godt nok ikke monteret forskellige lytter i udgangen, hvis du kender en der kan lodde, så kan den da laves, men regn med at transistorerne skal skiftes, de 2 i udgangen skal være nøje matchede, og trimmeren skal justeres, så de får lige stor spænding, den lille med køleplade plejer også at brænde af, jeg mener det er en bc 141 udg. er 2 N 3055, prøv først at aflodde + ledningen til begge print, hvis sikringen stadig springer, er det en af broensretterne der kortslutter.
MVH Steen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det "bare" at klø påv med fejlfindingen. Personligt tvivler jeg stærkt på, at det er diodebroen(broensretterne efter trafo og før elektrolytter). Af det Steen skriver tror jeg, at netop BC141 er stået af og måske har revet den ene 2N3055 eller dem begge med i "døden". De kortslutter så, og derved rives der fuld strøm igennem sikringen, som springer. Det kan så være, at diodebroen er blevet revet med i døden, men indtil videre tvivler jeg. Alligevel skal den testes / eftermåles.
Hvis dit måleinstrument kan måle dioder, så kan du let checke, om transistorerne virker eller ej. Når du måler fra ben til ben, må du ikke måle 0 volt. Hvis du den ene eller den anden vej på benene måler 500-600-700 mV, så er transistoren OK.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
heltny Udelukket fra forum

Cujo m.fl.
Bruger siden: 08 Juni 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1336
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Så er det "bare" at klø påv med fejlfindingen. Personligt tvivler jeg stærkt på, at det er diodebroen(broensretterne efter trafo og før elektrolytter). Af det Steen skriver tror jeg, at netop BC141 er stået af og måske har revet den ene 2N3055 eller dem begge med i "døden". De kortslutter så, og derved rives der fuld strøm igennem sikringen, som springer. Det kan så være, at diodebroen er blevet revet med i døden, men indtil videre tvivler jeg. Alligevel skal den testes / eftermåles.
Hvis dit måleinstrument kan måle dioder, så kan du let checke, om transistorerne virker eller ej. Når du måler fra ben til ben, må du ikke måle 0 volt. Hvis du den ene eller den anden vej på benene måler 500-600-700 mV, så er transistoren OK.
|
|
|
HansRoskam
Det som Boholm skriver her til sidst er diodestrækningen på transistorerne
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg godt jeg tør binde an med.
Jeg forstår ikke det omkring måling af transistoren og multimeter, jeg har en lille cirkelrund fætter med 8 små huller på meteret hvor der står PNP og NPN er det den? så skal transistoren vel loddes ud og er det så multimeteret der sender en strøm ud der giver måling på 500-600-700 mV ?
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 11 Maj 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er med, en diode tillader kun strømmen at passere fra en side
Er det så sådan, når jeg måler på transistoren at uanset hvordan man måler fra ben til ben, er der åbent i en retning og lukket i den anden?
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De behøver ikke være nøje matchede, men for lavest forvrænging skal den øverste have størst gain (HFE). Det betyder et for et givet sæt er der en god og en mindre god placering.
Dette kan ses i JLH orginale betragtninger
Jeg vil anbefale at udskifte 2N3055 med nogle andre TO-3 typer, dem her er noget af det bedste:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MJ15022-D.PDF __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu på ....hvis du udskifter 2N3055'erne, så skal du også udskifte BC141 samtidig, da sidstnævnte måske er skyld i at 2N3055'erne står af.
Jeg vil også gøre som Steen Thorhauge råder dig til, nemlig at matche 2N3055'erne. Du kan enten bede din leverandør om at udmåle HFE'en og matche dem du køber, eller hvis du er så heldig at kende en der har en håndfuld af dem, så kan du selv udmåle og matche dem som par.
Men jeg vil nu stadigvæk råde dig til at fejlfinde først ( som beskrevet tildligere i tråden ), med start fra 230 V tilslutning > sikring > trafo > ensretterbro >elektrolytter > ( og først til slut forstærkerkredsløbet ). På den måde ved du at forholdene, for at forstærkerkredsløbet kan virke efter hensigten, er iorden.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget ned at man bør aflade lytter med en effektmodstand inden der rodes i dyret ?
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Er der ikke noget ned at man bør aflade lytter med en effektmodstand inden der rodes i dyret ? |
|
|
Vil være rigtigt klogt, hvis der ikke allerede er monteret *bleedere på elektrolytterne. ( et godt råd, musicus ).
Hans Roskam: * = en bleeder, er en modstand monteret hen over minus og plus, som aflader elektrolytterne i slukket tilstand.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
Jeg er med, en diode tillader kun strømmen at passere fra en side
Er det så sådan, når jeg måler på transistoren at uanset hvordan man måler fra ben til ben, er der åbent i en retning og lukket i den anden? |
|
|
Ja. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Maj 2008 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Føler mig klædt på til at gå igang! Køber et stak sikringer og melder tilbage om resultatet.
Tak for hjælpen so far 
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så er jeg igang! Og der melder sig straks nogen spørgsmål.
Har loddet alle trasistorerne ud, de små med det runde sorte køleblik er på 2 Kohm området som er der hvor diode symbolet er på mit multimeter afbrudt på alle kombinationer af benene, altså ingen gennemgang nogen steder.
De store udgangstrasistorer er i en fatning med tre ledninger, men de har kun to ben huset er det tredie?
De er parvis ens, men forskellige fra den ene til den anden side, de måler ens, fra den ene side ingen gennemgang, fra den anden omkring 0,764 i 2 Kohm området. Det ene par hedder:
M i en ring måske Motorola MJ15024 mexico 9525
Det andet par JPS 2N3773 og det næste utydligt 7-C47
Hans
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
Fik de små vristet ud af køleblikket, de hedder BC141/10 - 98332
Hans
|
| Til top |
|
| |
NillerViborg Lukket konto

Sound2Vision/LC Audio. Efter eget ønske!
Bruger siden: 17 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 13 Maj 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
MJ15024 er et rigtig godt bud på en god transistor i en JLH forstærker... Der kom en revideret udgave for nogen år siden, tror man er helt oppe på enten 7 eller 9 halvledere per udgang, ingen seriekondensator, og 50 !! Watt i 8 Ohm...!! - Dem har jeg bygget og leget en del med, fantastisk konstruktion til prisen...
Lars / Viborg
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
De store udgangstrasistorer er i en fatning med tre ledninger, men de har kun to ben huset er det tredie? |
|
|
Ja.
HansRoskam skrev:
De er parvis ens, men forskellige fra den ene til den anden side, de måler ens, fra den ene side ingen gennemgang, fra den anden omkring 0,764 i 2 Kohm området. Det ene par hedder:
M i en ring måske Motorola MJ15024 mexico 9525
Det andet par JPS 2N3773 og det næste utydligt 7-C47 |
|
|
MJ15024 får ros af mange. 2N3773 kender jeg ikke, men den ser kun lidt dårligere ud i databladene. Dog bør det være samme type i begge kanaler, ellers kan der være klanglige forskelle.
Hvad hedder dit måleinstrument? __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Mit meter hedder Velleman DVM92
Er de værdier jeg måler forkerte eller underlige?
Jeg har mærket de enkelte komponenter, så jeg ved hvor de sad, men det undre mig at der ikke på transistoren står tydeligere hvilket ben er hvilket, er det ligegyldigt, hvordan de vender?
Hans
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
| Er de værdier jeg måler forkerte eller underlige? |
|
|
Nej nej, men du måler ohm. Jeg ville måle gennemgang for dioder ( manual side 3 afsnit 3.6). I den stilling måler den diodespændingen i volt (tror jeg - dårlig manual  ), som bør ligge mellem 500 og 700 millivolt. På den måde aflæser du diodestrækningens spændingsfald - og "on"-spænding.
HansRoskam skrev:
| Jeg har mærket de enkelte komponenter, så jeg ved hvor de sad, men det undre mig at der ikke på transistoren står tydeligere hvilket ben er hvilket, er det ligegyldigt, hvordan de vender? |
|
|
Nej, og derfor er det altid en god ide at få fat i databladene for dine transistorer. Én ting er sikkert: Der er ingen "all-the-world"-standard, hvor man "bare" gør det, man "plejer" (mine to hadeord i gåseøjne). Men til gengæld er "man" flink til at lave printudlægget og dermed hullerne på en sådan måde, at transistoren kun kan vendes på én måde. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
HansRoskam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fortsætter
Manualen til meteret er helt sort for mig
Har købt sikringer og startet med at lodde alt af på sekundersiden af trafo, sikringen springer ikke.
Loddet tilbage, derefter loddet + ledningerne af printene, sikringen springer.
Demonteret alle ledninger på ladelytter sikringen springer.
Logik: Broensretteren er defekt?? måler forskelligt fra side til side.
Lægger et billed op i mappen via link.
http://picasaweb.google.dk/hymjr2/Linsley02/photo#5198360910 236367330
Hans
|
| Til top |
|
| |

Cujo m.fl.
|
| Sendt: 14 Maj 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg vil tro at ensretterbroen er død, det ligner en 5 eller 8 Ampere bro og det er ikke meget/nok til de store lytter, hvis ikke der er softstartskredsløb før trafoen.
|
| Til top |
|
| |